Zeer Lichte ruis/statisch geluid in oordopjes/koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

• Justurion
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2025
Hallo tweakers,

Ik heb voor mijn opleiding een nieuwe laptop aangeschaft. (Lenovo Ideapad Y510P)

De laptop is super op 1 ding na, als ik mijn oordopjes of headset op het hoor ik een hele lichte ruis, bijna niet hoorbaar maar voor mij heel storend waardoor ik er helemaal gek van word.

Als ik het geluid mute heb ik er geen last van, of als ik het geluid hard genoeg zet ook niet. Maar als een liedje afgelopen is of er een stil moment is in een film hoor je het hele lichte statisch geruis weer. Als het er een tijdje is wen je er wel aan zo zacht is het maar het blijft vervelend. Het is ook geen gekraak of gepiep, gewoon een zeer lichte ruis die je hoort als niks aan het spelen is of in stiltes in films of muziek. Sommige van mijn klasgenoten hebben ook geluisterd maar zij geven aan niks te horen. Misschien dat het normaal is als er niks aan het spelen is en dat ik overgevoelige oren heb, ik weet het niet.
Ze zeggen dat het mogelijk is om een degelijke kwalitatieve usb externe geluidskaart te kopen en dat het probleem dan verholpen is, iemand hier enig idee/ervaring van mee

Ik zou dat graag willen verhelpen omdat ik er knettergek van word.

Hulp of advies zou super zijn.

Als je meer informatie nodig hebt zal ik dat geven.

Specs

Besturingssysteem
Windows 8 64-bit
Processor
Intel Core i3/i5/i7 4xxx @ 2.40GHz 43 °C
Haswell 22nm Technologie
RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Moederbord
LENOVO VIQY0Y1 (U3E1)
Grafisch
Generic PnP Monitor (1920x1080@59Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Lenovo)
2048MBNVIDIA GeForce GT 755M (Lenovo) 39 °C
Opslag
931GB Seagate ST1000LM024 HN-M101MBB (SATA) 29 °C
Optische schijven
MATSHITA DVD-RAM UJ8DB
Geluid
High Definition Audio-apparaat

[ Voor 19% gewijzigd door Justurion op 30-01-2014 13:07 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Dat is helaas vrij normaal. De audio-implementatie in laptops is vaak niet zo heel super. Ik denk niet dat je dit kunt oplossen. De meesten zullen zich er niet aan storen, meestal omdat ze het niet eens horen. Maar ook ik hoor dat soort ruis & gebrom altijd en het stoort mij mateloos.

De enige manier om het op te lossen is door het aansluiten van een externe geluidskaart (en dan niet zo'n prutsding van een paar euro, want die ruisen net zo hard)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Justurion
Killer schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:17:
Dat is helaas vrij normaal. De audio-implementatie in laptops is vaak niet zo heel super. Ik denk niet dat je dit kunt oplossen. De meesten zullen zich er niet aan storen, meestal omdat ze het niet eens horen. Maar ook ik hoor dat soort ruis & gebrom altijd en het stoort mij mateloos.

De enige manier om het op te lossen is door het aansluiten van een externe geluidskaart (en dan niet zo'n prutsding van een paar euro, want die ruisen net zo hard)
Hallo, bedankt voor je reactie! Ik vreesde al dat het niet op te lossen was. En inderdaad is mijn gehoor vrij gevoellig waardoor ik het blijkbaar wel hoor en heel veel anderen niet, dan moet ik er helaas maar aan wennen. Maar jij zegt het is dus vrij normaal dat je zo'n lichte ruis is in laptops en je er vrijwel niks aan kan doen behalve een externe geluidskaart aankoppelen? Misschien moeten we maar een ooroperatie hebben om ons gehoor wat te downscalen :P

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:18 ]

• Justurion
Brazos schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:59:
Er zijn verschillende oplossingen, ik weet niet of je headset zelf een volume knop heeft, maar het volume op de laptop omlaag doen zal waarschijnlijk de ruis minder maken, ook heb je headsets die je aansluit via USB met een eigen DAC, die zullen het minder/niet hebben.

Misschien dat het uitschakelen van de microfoon ingang in Windows die er naast zit ook nog een klein beetje wil helpen. De ruis is trouwens niet apart en ligt niet zozeer aan je gehoor, bijna alle computers hebben dit en met name laptops, en ook met laptops onderling verschilt het.
Mijn headset zelf heeft inderdaad een volumeknop, zo wist ik het geruis iets minder te maken. wat is DAC precies? Maar momeneel gebruik ik mijn oordopjes van samsung waar het geruis overigens minder op is, maar daar kan ik niks via wijzigen via de oordopjes. Weet je misschien hoe ik de microfooningang uit kan schakelen om het te testen? En inderdaad was de ruis minder met dezelfde oordopjes bij een andere laptop. Ik denk dat het probleem sowieso niet helemaal te verhelpen is omdat het blijkbaar normaal is die zeer lichte ruis.. maar alles helpt :*) in ieder geval bedankt voor de reactie (:

[ Voor 6% gewijzigd door Justurion op 30-01-2014 11:09 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 112% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 20:18 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
de dac maakt van bits geluid. hoe beter deze dat kan hoe beter je geluid. een oplossing kan ook zijn dat je een koptelefoon op USB neemt deze hebben een ingebouwde DAC. vaak zijn die een stuk beter als die van de laptop.

• Justurion
Brazos schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:17:
Geen probleem, de microfoon kun je uitschakelen bij de "mixer" van Windows, je hebt zo te zien Windows 8, dus wanneer je rechtsonderin op het icoontje van het volume drukt, staat er onder "mixer" vervolgens staat er "syst. geluiden" klik op dat icoontje, en dan verschijnt er een venster met het tabblad "opnemen" daar kun je de microfoon uitschakelen.

Een DAC is een "Digital to Analogue Converter" deze zet het digitale signaal om in een analoog signaal. Een analoog signaal is veel gevoeliger voor storing/interfentie dan een digitaal signaal (wat daar geen last van heeft). En in een laptop zitten er nogal wat onderdelen dicht op elkaar die dat (kunnen) veroorzaken. Wanneer de DAC in de headset zit heb je daar minder/geen last van. Daarnaast zit er op elke geintegreerde versterker een netwerkje die ingangsruis eruit filtert, het ontwerp daarvan en in een groot gedeelte de kwaliteit van de gebruikte componenten bepalen of en hoeveel last je van de ruis hebt. (vandaar dat het verschilt per laptop). En het ligt ook aan de kwaliteit van de componenten in de rest van het versterkertje.

"Mijn headset zelf heeft inderdaad een volumeknop, zo wist ik het geruis iets minder te maken."

Heb je ook al eens geprobeerd het volume op de headset hoger te zetten, en het volume op de laptop zo laag mogelijk? Dat kan misschien ook wat helpen.
Bedakt voor de uitgebreide uitleg! :) Dus het is een optie om een headset met een DAC te kopen als ik je goed begrijp? Ik heb gister wat gerommelt met de headset en het geluid en het word af en toe iets beter met zoals je het nu zegt, als ik thuis ben ga ik het nog eens goed proberen en dan laat ik het je weten of het helpt. Hartstikke bedankt voor de goede informatieve post :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Je zou ook een kleine USB hoofdtelefoonversterker kunnen pakken zoals een FireStone Audio Fireye. Daar zit een fatsoenlijke DAC in en is klein genoeg om mee te nemen :)

• Justurion
DjVe schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:58:
Je zou ook een kleine USB hoofdtelefoonversterker kunnen pakken zoals een FireStone Audio Fireye. Daar zit een fatsoenlijke DAC in en is klein genoeg om mee te nemen :)
Bedankt voor je reactie! En zorgt dat ervoor dat de ruis verdwijnt? Ik heb mijn dr dre studio, triton ax180 en samsung koptelefoontjes geprobeert die allemaal een ruis bevatteb, en wanneer ik mijn triton aansluit met analoog en usb is er een piep in de headset, ik denk dat dag door de usb komt, wat er vervelend is. Ten slotte heb ik verschillende goedkope koptelefoons van grundig geprobeerd en wonder boven wonder bevat die geen geruis of gepiep. Erg vreemd allenaal:p maarja. Zou zo'n audio fireeye ervoor zorgen dat dat geruis en piep in alle koptelefoons verdeijnt? En weet je misschien ook hoe het komt dat sommige wel een ruis bevatten en sommige niet? Bedankt voor je reactie in ieder geval:) en excuses voor de lange post
Pagina: 1