Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Andere auto!

Pagina: 1
Acties:

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:06
Beste allemaal!

Eind 2013 heb ik mijn eerste auto gekocht. 5 jaar hard gestudeerd en nu eindelijk werken en een auto kopen :)
Alfa 147 geworden, waarom? Mooie auto en ik ben een liefhebber :)

Afijn, helaas bleek het een beetje een miskoop te zijn aangezien de alfa nogal veel olie verbruikt (lees 1 op 600-800). Ook zijn er de nodige lekkages.

Ik baal hier ontzettend van en ben hard op zoek naar een andere auto.

Nu is mijn budget 8-10 duizend euro en ik zit te twijfelen tussen de volgende auto's

Volvo C30
Opel astra GTC (minimaal 2007)
Bmw 1

Qua uitvoeringen ben ik nog niet zo ingedoken. 1.6 of 1.8 etc.. het verbruik maakt mij eigenlijk niet zo uit dit betaald m'n baas.
Uiteraard heb ik zelf nog wat zoekwerk gedaan en ik denk dat de BMW afvalt vanwege het dure onderhoud? Is dit bij Volvo ook het geval?

De Opel is lekker uitgebreid voor een goede prijs. De volvo vind ik net iets meer luxe uitstralen en ziet er ook erg mooi uit.

Wat ik eigenlijk wil weten is met welke auto ik het minst gezeur ga krijgen. Vooral olieverbruik vind ik belangrijk, dit wil ik echt niet meer.

Ik hoor graag jullie reactie!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Wat is "duur" onderhoud ?
Bedoel je hiermee regulieren beurten of eventuele reparaties ?

Die kunnen bij elke merken "duur" uitvallen, ik wil je adviseren hier niet blind op te staren.
Voor jouw budget koop je sowieso een auto bij Bovag garantie dus evt olieverbruik kan je daarmee indekken. Wellicht kan je je budget verhogen en er eentje met een jaar dealer garantie kopen dan heb je meer zekerheid (voor een jaar)
Tip van mij koop er een met een boekje en NAP.

Volvo staat bekend betrouwbaar te zijn en is de c30 is dat volgens mij ook maar als je de 1-serie mooier vindt moet je die niet alleen laten afvallen op onderhoudskosten maar even het totaalplaatje bekijken.

Ik kan me namelijk voorstellen dat de verzekering ook duurder is.

• wd200
Op bmw.nl staat een 2009 116i met 24 mnd garantie voor 15000

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 10:23
ls789 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:15:
Afijn, helaas bleek het een beetje een miskoop te zijn aangezien de alfa nogal veel olie verbruikt (lees 1 op 600-800). Ook zijn er de nodige lekkages.
Dit is op zich geen probleem, en erg gebruikelijk bij dit model. Ik zou hem hierom ook niet meteen weg doen.

Verwijderd

Jurgen schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:07:
[...]

Dit is op zich geen probleem, en erg gebruikelijk bij dit model. Ik zou hem hierom ook niet meteen weg doen.
Dat kost je elke 800 km een flesje olie van een liter. Ook niet echt de meest wijze investering. Flesje olie kost al gauw 7,95 tot 17,95 ?

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 10:23
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:16:
[...]

Dat kost je elke 800 km een flesje olie van een liter. Ook niet echt de meest wijze investering. Flesje olie kost al gauw 7,95 tot 17,95 ?
Afhankelijk van het aantal km dat TS rijdt, is een nieuwe auto kopen ook niet per definitie een betere keuze, maar goed die beslissing is niet aan mij. Maar om een 147 een miskoop te noemen om het olieverbruik klopt niet helemaal ;)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
[...]

In veel handleidingen staat dat een olieverbruik tot een liter per 1000 km nog binnen de marges valt. Is het olieverbruik hoger, dan is het niet goed. Hier is het dus niet goed.
Alfa 147 geworden, waarom? Mooie auto en ik ben een liefhebber :)

Nu is mijn budget 8-10 duizend euro
Als je het een mooie auto vindt en je bent een liefhebber: Kun je voor veel minder dan de helft van dat bedrag niet de motor laten repareren? Volgens mij kun je voor minder dan dat bedrag zelfs een complete motorrevisie laten doen waardoor je motor als nieuw is...

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 30-01-2014 07:24 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

wd200 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:02:
Op bmw.nl staat een 2009 116i met 24 mnd garantie voor 15000
Heb je de topicstart wel gelezen 8)7 Ik weet nog een Aston Martin te koop te staan voor 70.000 |:(
[...]

Geen probleem? Mss in de Alfa Romeo wereld niet :P

VOor de TS, iedereen gaat hier lekker zijn eigen merk promoten, dus dat doe ik ook maar. Ga voor de C30 met 2.4 automaat, heerlijk lekker blok

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Deze heb ik recent aangeschaft....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W8MMzi1z0jlt4yz5bWY8Gmnb/full.jpg

En echt enorm veel plezier van. Audi 2.0TDI met DSG en een asociaal laag verbruik van 1 op 33 als ik achter een vrachtwagen plakken ga.

Audi is technisch gewoon een goed merk. Shit gaat ook niet zo snel stuk en de kosten die je bespaard met dingen die stuk gaan heb je de eerste jaren ook niet zo snel. Hou wel rekening dat reparatie bij dealer van 3x zo duur kan zijn.

Enige kosten die ik gehad heb waren tot nu toe een kleine beurt en wat winterbanden. Van de zomer een andere set velgen. Een auto die meer dan een liter olie verbruikt op de 800 km is slecht nieuws. Alfa ofniet, zo is het toch ook niet bedoeld door de fabrikant ofwel?

Als je weinig geld wilt uitgeven kijk dan naar Volkswagen. Relatief betrouwbaar (Deutsch!) en goedkoop in onderhoud.

• ls789
thanks voor de reacties!

Olievebruik bij de Alfa was ik bekend mee. Echter heeft mijn pa ook een 147 gehad een aantal jaar geleden en die vebruikte slechts 1 op 5000. Dit is in vergelijking met andere auto's ook vrij fors te noemen. Ik rij per week zo een 600 km.. vrij onhandig dan dat olievebruik. In de zomer wil ik ook graag met m'n auto op vakantie en dan zal ik elke keer dat peil in de gaten moeten houden etc.

Het blok repareren heb ik overwogen. Dit kost 1500 eu.. echter ben ik van mening dat dit niet zo handig is. Die kosten krijg je er bij verkoop niet uit en de koppeling zit er denk ook aan te komen binnenkort. Veel kosten dus helaas.

Onderhoud, een beurt van 350-400 euro vind ik schappelijk voor een merk als bmw en volvo. Grote beurt max 600.

Ik lees alleen dingen als storingen die zo 800-1200 eu kosten om dit op te lossen. Ik vraag mij af of dit bij andere merken ook het geval is. Denk dat de kosten daar lager uit zullem vallen.

Die BMW van 15.000 heb ik zien staan :D alleen om die garantie te behouden moet je hem wel bij BMW onderhouden.. ik vraag me af of ze je daarmee een beetje naaien, het is daar natuurlijk vrij prijzig.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Van de drie auto's die je noemt zou ik blind voor de Volvo gaan, maar dat is meer gebaseerd op voorkeur (geen fan van Opel) en imago/verwachting (BMW = duur) dan op feiten.

Misschien is het nog handig om te vermelden hoeveel je denkt te gaan rijden (heb je net al gezegd zie ik, 600km/week --> ruim 30.000 km/jaar) en of je benzine of diesel wil.

Verbruik maakt je niet veel uit zeg je, maar welke dingen vind je wel belangrijk? Zo te zien een redelijk sportief uiterlijk / imago? Verdere wensen? Bepaalde grootte, vermogen, airco, cruise control, open dakje, lompe uitlaat of juist niet?

Voor de afstand die je per jaar wil gaan afleggen is een diesel wellicht interessanter dan benzine. Diesels hebben vaak ook een hogere onderhoudsinterval. Voor het budget dat je opgeeft kan je best een leuke Volvo C30 kopen.

@Jism: als ik achter een vrachtwagen ga plakken haal ik ook een laag verbruik, al haal ik de 1:33 bij lange na niet :). Wel een leuke auto die zeker op het lijstje van TS mag....

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 30-01-2014 09:04 ]

• ls789
gwystyl schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:02:
Van de drie auto's die je noemt zou ik blind voor de Volvo gaan, maar dat is meer gebaseerd op voorkeur (geen fan van Opel) en imago/verwachting (BMW = duur) dan op feiten.

Misschien is het nog handig om te vermelden hoeveel je denkt te gaan rijden (heb je net al gezegd zie ik, 600km/week --> ruim 30.000 km/jaar) en of je benzine of diesel wil.

Verbruik maakt je niet veel uit zeg je, maar welke dingen vind je wel belangrijk? Zo te zien een redelijk sportief uiterlijk / imago? Verdere wensen? Bepaalde grootte, vermogen, airco, cruise control, open dakje, lompe uitlaat of juist niet?

Voor de afstand die je per jaar wil gaan afleggen is een diesel wellicht interessanter dan benzine. Diesels hebben vaak ook een hogere onderhoudsinterval. Voor het budget dat je opgeeft kan je best een leuke Volvo C30 kopen.

@Jism: als ik achter een vrachtwagen ga plakken haal ik ook een laag verbruik, al haal ik de 1:33 bij lange na niet :). Wel een leuke auto die zeker op het lijstje van TS mag....
Ik ben consultant dus ik werk vaak bij verschillende klanten. Helaas geen lease regeling nog.. dit gaat wel gebeuren volgend jaar :) vandaar mijn keuze voor benzine. Op dit moment rij ik elke dag zo een 120km maar dat kan over een aantal maanden fors minder zijn als de klant dichterbij is.

Verder ben ik op zoek naar een sportieve hatchback. Armsteuntje en airco ben ik tevreden mee. De rest is mooi meegenomen.
De auto hoeft niet praktisch te zijn want ik heb een vriendin en geen kinderen ;) of iemand achterin goed zit zal mij ook niet zo uitmaken.

Wel vind ik bij de volvo de achterbak nogal ''lelijk'' zonder die hoedeplank met zo een raar dekje.. dat is het enige wat ik niet mooi vind aan de auto.

Het plan is om rond juni/juli een auto aan te schaffen, tot die tijd ga ik mijzelf nog verder verdiepen in de auto etc zodat ik een goede keuze kan maken :D

Verwijderd

Check vooral op internet voordat je een auto wilt aanschaffen, of er bekende problemen zijn.

Bij mijn audi zijn het toch aardig dure dingen die stuk kunnen gaan, vliegwiel, turbo's, cilinderkoppen (haarscheurtjes), etc. Nu gebeurd het meeste bij modellen waar een chiptune tegenaan gegooid is maar ook de turbo's bij normaal gebruik vliegen er vrij snel uit.

Iemand zei me ooit als je sportief met een auto rijdt zorg dan dat je na de rit altijd een minuutje even stationair loopt. Wanneer een turbo gloeiheet is en je zet de motor uit, dan kan de olie die door de turbo heenloopt voor koeling namelijk gaan koeken. En elke keer wordt dat koeklaagje wat meer waarop op ten duur de koeling voor de turbo slechter wordt.

En zo vliegen turbo's er in de regel meestal ook uit :P

Aangezien ik zuinig als de neten ben op mij audi heb ik er tot op heden geen problemen mee gehad. :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 08:55:

[...]
Onderhoud, een beurt van 350-400 euro vind ik schappelijk voor een merk als bmw en volvo. Grote beurt max 600.
Als je bij BMW onder de 350 a 400 wilt blijven voor een beurt, dan heb je het best 1-serie of 3-serie hebben met een viercilinder. Ik heb een zespitter en die lust 6.75 liter 5W30 longlife olie. Alleen de olie is dus 120 euro ;) Hoewel de auto verder probleemloos is, ga je toch gauw over die 350 heen.

Ik lees in een andere post dat er een leaseauto zit aan te komen? Dan zou tot die tijd nog even doorrijden met de 147. Anders zit je straks met een C30 of 1-serie die je met pijn in je hart en portemonnee moet verkopen. Of was je van plan om naast de leaseauto ook een eigen auto te houden?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 15:56
BMW is premium, dus duur. Volvo the same. In onderhoud dan
Opel is wat minder duur.

Wat belangrijk is om mee te nemen is de maandelijkse lasten. Mrb, verzekering, onderhoud. Brandstof betaald de baas dus, betaald hij dat ook als je 1:9 tot 1:12 rijd?

Olieverbruik houd je onder controle als je altijd warmrijdt (15 à 20 min/20km) voor het toerentrekken en goed met je auto omgaat. Op een goed ingevuld boekje is Olieverbruik wellicht te zien, als ook aan olie op het blok. Verder kun je goed op internet zoeken zoals hierboven gezegd wat bepaalde kwaaltjes zijn van auto's.

Je twijfelt tussen Opel en Volvo. Zet voor jezelf alle facts op een rijtje, maar proefritten en beslis dan.

• ls789
ik wil naast de leaseauto ook een priveauto inderdaad. De leaseauto zal namelijk niet prive gebruikt kunnen worden.

Verder maakt mij 1 op 9 of 1 op 15 niet uit. Ik zit niet zo met de brandstofkosten. Zal binnenkort eens een lijstje opstellen met welke auto beter zal zijn voor mij. Proefritten maken is opzich ook wel een idee wellicht rijdt de een een stuk lekkerder dan de ander

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:19:
Ik ben consultant dus ik werk vaak bij verschillende klanten. Helaas geen lease regeling nog.. dit gaat wel gebeuren volgend jaar :) vandaar mijn keuze voor benzine. Op dit moment rij ik elke dag zo een 120km maar dat kan over een aantal maanden fors minder zijn als de klant dichterbij is.

Verder ben ik op zoek naar een sportieve hatchback. Armsteuntje en airco ben ik tevreden mee. De rest is mooi meegenomen.
De auto hoeft niet praktisch te zijn want ik heb een vriendin en geen kinderen ;) of iemand achterin goed zit zal mij ook niet zo uitmaken.
Ik zou voor dat ene jaartje wat minder geld uitgeven. Koop nu een auto van 10K en je schrijft in en jaar en 30K Km minimaal 3 ruggen af. Voor dat ene jaartje zou je bijvoorbeeld een ex 14% spaardieseltje kunnen doen. Omslag punt van de kosten van lichte dieseltjes ligt nog redelijk laag dus daar ga je wel overheen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

het verbruik maakt mij eigenlijk niet zo uit dit betaald m'n baas.
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:19:
[...]
Helaas geen lease regeling nog.. dit gaat wel gebeuren volgend jaar :)
Volgend jaar betaalt je baas je brandstof dus niet meer... Zeker weten dat verbruik je niets uitmaakt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ls789
Question Mark schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:46:
[...]

[...]

Volgend jaar betaalt je baas je brandstof dus niet meer... Zeker weten dat verbruik je niets uitmaakt?
Zeker weten :) rij liever een sportieve auto dan een zuinige. Mag best wat extra kosten

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:40:
[...]

Zeker weten :) rij liever een sportieve auto dan een zuinige. Mag best wat extra kosten
Dan had ik de RX-8 aan jou moeten verkopen ;) Bij mij ligt de irritatiegrens toch een beetje bij de 1:10 en dat ding heb ik nooit zuiniger gekregen dan 1:8.6 ofzo...

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:58
Astra GTC kent weinig minpunten, ja de ruimte natuurlijk. Qua motoren zijn het nog oude atmosferische blokken, en die staan bekend als blokken die wel een paar ton aan kunnen :).

Over de rest kan ik je weinig vertellen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Okay, dat is veel. Maar waarom een nieuwe kopen? Van je budget kan je dit waarschijnlijk maken en geld overhouden.

Je moet uitvinden waar je de olie verliest. Lekt je motor of carter ergens? Liggen er 's ochtends vlekken onder de auto? Of als je gas geeft vliegt er blauwe rook uit je uitlaat?

In het laatste geval verbrand je motor de olie. Dit kan ook door een boel redenen komen. De motor kan versleten zijn, de ringen bij de zuigers dichten niet helemaal meer, je turbo indien aanwezig kan olie de motor in lekken. Eventueel je koppakking. Verlies je ook koelvloeistof?

Als je geen overduidelijke lekken kan zien zal je in de motor moeten gaan kijken. Ik denk dat je eventueel voor een fractie van die 10K een revisie motor hebt voor je auto.

• wd200
Hou er rekening mee dat elke auto van 3 jaar oud of 7 jaar oud altijd geld kost. Alleen bij een auto van 7 jaar betaal je het wellicht aan onderhoudskosten en bij een auto van 3 jaar oud aan afschrijving.

Mijn tip reserveer bij 30dkm per jaar 1000-1200 euro per jaar aan onderhoudskosten.
Het ene jaar zal het meevallen andere jaar valt het tegen.

Dit lijkt veel geld maar er zijn een hoop onderdelen die wel eens defect gaan en een hoop geld kunnen kosten.

Ooh ja en kijk naar een diesel, eerste type 118d zijn goed betaalbaar.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 01:55

Famous

R 400+

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 08:52:

[afbeelding]

En echt enorm veel plezier van. Audi 2.0TDI met DSG en een asociaal laag verbruik van 1 op 33 als ik achter een vrachtwagen plakken ga.

~ lap tekst ~
Meen je? Dat red ik met mijn Polo BM niet eens.. Laat staan met een 2.0 TDI.

Als je een beetje sportief wil rijden zou ik bij BMW toch zeker voor minimaal een 6-cilinder gaan.
Het budget is erg vervelend, heb er ook drie á vier maanden mee rond gelopen tot ik eindelijk een auto had.
Je kan eventueel nog kijken naar een Opel Corsa OPC, rijden erg leuk en sportief. Als je hier normaal sportief mee rijd zit je ~ 1:12/1:14.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• wd200
1:33 mag je aantonen en niet een enkel 3l /100km op de bc als je modus slak achter een vrachtauto rijdt, dat is niet reeel.

overal zal die 1:20 rijden en bij zuinig rijden wellicht 1:22

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 30-01-2014 20:45 ]

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 01:55

Famous

R 400+

wd200 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:45:
1:33 mag je aantonen en niet een enkel 3l /100km op de bc als je modus slak achter een vrachtauto rijdt, dat is niet reeel.

Ik heb het over het gemiddelde gebruik. Als ik met 50 een viaduct afrijd haal ik zelfs 1,3l/100 :+

Maar als de TS verbruik niet uitmaakt kan die net zo goed voor een 135i gaan en die chippen :D

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• ls789
CMD-Snake schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:04:
[...]

Okay, dat is veel. Maar waarom een nieuwe kopen? Van je budget kan je dit waarschijnlijk maken en geld overhouden.

Je moet uitvinden waar je de olie verliest. Lekt je motor of carter ergens? Liggen er 's ochtends vlekken onder de auto? Of als je gas geeft vliegt er blauwe rook uit je uitlaat?

In het laatste geval verbrand je motor de olie. Dit kan ook door een boel redenen komen. De motor kan versleten zijn, de ringen bij de zuigers dichten niet helemaal meer, je turbo indien aanwezig kan olie de motor in lekken. Eventueel je koppakking. Verlies je ook koelvloeistof?

Als je geen overduidelijke lekken kan zien zal je in de motor moeten gaan kijken. Ik denk dat je eventueel voor een fractie van die 10K een revisie motor hebt voor je auto.
De zuigerveren zijn van de Alfa niet goed. Daar heeft elke 147 op ene gegeven moment last van ;) nergens lekkage in ieder geval.

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11 16:27

Momentumlol

Car Fanatic

[afbeelding]

Audi is technisch gewoon een goed merk. Shit gaat ook niet zo snel stuk en de kosten die je bespaard met dingen die stuk gaan heb je de eerste jaren ook niet zo snel. Hou wel rekening dat reparatie bij dealer van 3x zo duur kan zijn.

Enige kosten die ik gehad heb waren tot nu toe een kleine beurt en wat winterbanden. Van de zomer een andere set velgen. Een auto die meer dan een liter olie verbruikt op de 800 km is slecht nieuws. Alfa ofniet, zo is het toch ook niet bedoeld door de fabrikant ofwel?

Als je weinig geld wilt uitgeven kijk dan naar Volkswagen. Relatief betrouwbaar (Deutsch!) en goedkoop in onderhoud.
Mooie wagen! wel goed poetsen he, bij de thijs autowas :p Ik herken de KFC op de achtergrond :)

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Verwijderd

Ik weet wat in erin gooi qua liters en kom uit op 33km de liter... Ik moet dan constant strak achter een vrachtwagen blijven plakken hoor. Hele prestatie, omdat een vrachtwagen vaak niet constant '85' a '90' rijdt. Het is eerlijk gezegd ook geen doen op die manier, en ritten duren alleen maar langer. Bandenspanning, rijwind, alles is van invloed. Ik kan heel erg zuinig met die diesel rijden (1200 toeren in z'n 6).
Momentumlol schreef op zondag 02 februari 2014 @ 02:40:
[...]

Mooie wagen! wel goed poetsen he, bij de thijs autowas :p Ik herken de KFC op de achtergrond :)
Thijs autowas zit net voor borne... Dit is bij de texaco. :P

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
Als verbruik niet uitmaakt zou ik iets meer bijleggen en een 130i halen.

• Trommelrem

[afbeelding]

Dat verbruik is inderdaad normaal voor die auto als je een beetje je best doet.

Deze motor is mijns inziens een van de beste motoren als het gaat om laag verbruik en veel koppel bij lage toerentallen. Ik vind het zonde dat Audi niet vanaf begin af aan goede versnellingsbakken bij deze motor gebruikte. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat het koppel goed werd benut door goede verhoudingen voor snelwegritten.

In combinatie met bijvoorbeeld de A6 (=65 liter) is de 2.0 TDI de perfecte reizigersauto.

Ik kan bevestigen dat de cijfers van Jism prima mogelijk zijn. Echter niet veel bestuurders kunnen dat. Als iemand zelf iets niet kan, dan is het moeilijk om te geloven dat een ander iets wel kan.

[ Voor 27% gewijzigd door Trommelrem op 02-02-2014 11:47 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Trommelrem schreef op zondag 02 februari 2014 @ 11:43:
Ik kan bevestigen dat de cijfers van Jism prima mogelijk zijn. Echter niet veel bestuurders kunnen dat. Als iemand zelf iets niet kan, dan is het moeilijk om te geloven dat een ander iets wel kan.
Kijk op spiritmonitor en de grote bult verbruikt het dubbele. Het is dus niet prima mogenlijk. Ik heb ook wel eens over 40Km 1:23 gereden met m'n Mazda 3 op benzine. Maar daar van ga ik ook niet roepen dat het prima mogenlijk is. 1:14 is een normaal verbruik. En als je het gas goed weet te vinden zou je zo maar eens op 1:11 uit kunnen komen.

https://www.spritmonitor....xactmodel=2.0&powerunit=2
Normaal gesproken ga je tussen de 1:16 gemiddeld en 1:22 uitkomen met een 2.0TDI in een audi A3. Mits je je rechter voet een beetje in bedwang hebt.
Trommelrem schreef op zondag 02 februari 2014 @ 11:43:
In combinatie met bijvoorbeeld de A6 (=65 liter) is de 2.0 TDI de perfecte reizigersauto.
In een A6 is het ding gewoon underpowered.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Plak maar eens achter een vrachtwagen voor een goede 20km, en dan precies in de hoek in waarin geen rijwind zit. Dat vergt inderdaad geduld, constant spelen met je cruise control en het uitzetten van je koplampen, verwarming, radio, alles dat stroom verbruikt. En daarnaast constant alert want wanneer een vrachtwagen remmen moet zit je er binnen no-time bovenop. Zo behaal je met bijna elke auto zo'n verbruik. Nadeel is dat het langer duurt, en het een oersaaie rit wordt.

Beetje principe zoals Drafting behind truck

Alleen niemand zal inderdaad op sprit monitor zo'n verbuik halen omdat niemand dagelijks achter een vrachtwagen plakt :P

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Maar nagenoeg niemand rijdt zo, dus het is onzin om te zeggen dat dat een normaal verbruik is. Als ik zo ga rijden haal ik met mijn 2.5 turbo benzine S80 ook wel 1:17 ofzo

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

-tom-562 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:52:
Maar nagenoeg niemand rijdt zo, dus het is onzin om te zeggen dat dat een normaal verbruik is.
Wie riep dat?
Audi 2.0TDI met DSG en een asociaal laag verbruik van 1 op 33 als ik achter een vrachtwagen plakken ga.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Het Fantoom schreef op zondag 02 februari 2014 @ 09:06:
Als verbruik niet uitmaakt zou ik iets meer bijleggen en een 130i halen.
Voor 8.000 tot 10.000 euro? Count me in ;) de goedkoopste op autoscout zijn 14.000.

Een 120i is wel net haalbaar, maar dat is helaas een 4 cylinder.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Trommelrem
martijn_tje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:38:
[...]

Kijk op spiritmonitor en de grote bult verbruikt het dubbele. Het is dus niet prima mogenlijk. Ik heb ook wel eens over 40Km 1:23 gereden met m'n Mazda 3 op benzine. Maar daar van ga ik ook niet roepen dat het prima mogenlijk is. 1:14 is een normaal verbruik. En als je het gas goed weet te vinden zou je zo maar eens op 1:11 uit kunnen komen.

https://www.spritmonitor....xactmodel=2.0&powerunit=2
Normaal gesproken ga je tussen de 1:16 gemiddeld en 1:22 uitkomen met een 2.0TDI in een audi A3. Mits je je rechter voet een beetje in bedwang hebt.
Het is van belang dat je al je voeten in bedwang houdt. Dus: niet remmen en je gaspedaal stil houden. En niet onnodig koppelen.

Volgens het boekje rijdt mijn auto 1:14 op de snelweg. In de praktijk haal ik de 1:20 wel en met een beetje moeite de 1:30. Voor mijn (benzine) oldtimer is 1:30 alleen haalbaar als ik zelf goed uitgerust ben en als de buitentemperatuur goed is. Het is als bestuurder heel goed mogelijk om je auto een stuk zuiniger te laten rijden dan het boekje aangeeft.
In een A6 is het ding gewoon underpowered.
Ben ik het niet met je eens. Ja, het is niet heel snel, maar die motor/autocombinatie is ideaal als je lange stukken zuinig wil rijden op snelwegen en je wil niet perse hard rijden.

Ik ben het wel met je eens dat een A6 minimaal 6 cilinders hoort te hebben, maar de 2.0 TDI is desondanks een goede motor voor de A6. In combinatie met de grote brandstoftank is het een echte kilometervreter.

Verwijderd

Als hij zoveel olie verbruikt dan loopt hij ook niet echt lekker zeker? Met veel blauwe rookpluimen? Want als het alleen olie verlies is kan het best een kleppendekselpakking zijn en dan ben je met 40 euro weer klaar! Dus waarom kijk je daar eerst niet naar? En moet het perse een hatchback zijn???? Als je iets sportiefs en betrouwbaars wilt (en zuinig) zou ik een Honda Civic 1.8 nemen met 6-bak.

En kijk bij autoweek.nl eens naar gebruikersreviews daar staat veel nuttige informatie over problemen en onderhoud.
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:28:
Iemand zei me ooit als je sportief met een auto rijdt zorg dan dat je na de rit altijd een minuutje even stationair loopt. Wanneer een turbo gloeiheet is en je zet de motor uit, dan kan de olie die door de turbo heenloopt voor koeling namelijk gaan koeken. En elke keer wordt dat koeklaagje wat meer waarop op ten duur de koeling voor de turbo slechter wordt.

En zo vliegen turbo's er in de regel meestal ook uit :P

Aangezien ik zuinig als de neten ben op mij audi heb ik er tot op heden geen problemen mee gehad. :)
Dit was vroeger zo toen turbo's nog alleen maar olie-gekoeld waren tegenwoordig is dit echt niet meer zo gewoon gelijk uitzetten dus!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 10:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:53:

Dit was vroeger zo toen turbo's nog alleen maar olie-gekoeld waren tegenwoordig is dit echt niet meer zo gewoon gelijk uitzetten dus!
En hoe worden hedendaagse turbo's gekoeld dan? Ik zie toch echt een oil-feed-lijntje lopen naar mijn turbo.

Verwijderd

Dat is voor de smering :D, tegenwoordig zit er ook een waterkoelings slang aan als het goed is. Maar goed niemand houd je tegen als je alsnog wilt wachten het doet geen kwaad!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:48:
[...]

De zuigerveren zijn van de Alfa niet goed. Daar heeft elke 147 op ene gegeven moment last van ;) nergens lekkage in ieder geval.
Dat ligt er maar aan hoe de auto is ingereden en hoe er mee is omgegaan. Ik heb een 147 1.6 TS naar de 295.000 gereden met een olieverbruik van 1:5000, Rij nu een 147 JTD met inmiddels ruim 4 ton op de klok die 0,0 olie verbruikt. Niet elke 147 heeft hier dus last van. ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Laag onderhoud, lekker rijden en enigszins luxe?

Heb je de Lancer Sportback al overwogen?

http://www.zomoto.nl/1912...-cleartec-5mt-edition.htm

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:16:
Dat is voor de smering :D, tegenwoordig zit er ook een waterkoelings slang aan als het goed is. Maar goed niemand houd je tegen als je alsnog wilt wachten het doet geen kwaad!
Als je turbo gloeit van de hitte kan het echt geen kwaad op een minuutje stationair te draaien. Bij deze audi modellen gaan de turbo's er relatief snel uit (elke 60k). En zo'n turbo los kost ruim 1200 ex. Als dat minuutje wachten de levensduur bevordert waarom niet.

Het is uiteindelijk mijn portemonnee, niet de jouwes. :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:35
Stationair laten lopen van een TDI voordat je hem afzet? Wtf? heb je de moderne TDI laten vervangen voor een 20 jaar oude ofzo?

Het enige wat je in die ene minuut doet, is zorgen voor extra vervuiling van de lucht. Je turbo heeft er werkelijk helemaal niets aan. Niet afgaan op vage verhalen van mensen die denken iets te weten (maar die zijn blijven stilstaan in de tijd), zoek recente info of stel je vragen aan de juiste personen.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:03
Als jij net sportief gereden hebt, hoog in de toeren vind je turbo dat echt wel fijn hoor! Een gloeiende turbo, zonder olie koeling laat de olie gewoon verbranden die als koeling en smering dient, troep hoopt zich op in de minuscule kanaaltjes en ja dan is de kans een stuk groter dat die voortijdig de geest geeft. Laat je hem even rustig draaien heeft die tijd om weer op een normale temperatuur te komen, zodat de olie niet verbrand in de turbo.

• ls789
Als hij zoveel olie verbruikt dan loopt hij ook niet echt lekker zeker? Met veel blauwe rookpluimen? Want als het alleen olie verlies is kan het best een kleppendekselpakking zijn en dan ben je met 40 euro weer klaar! Dus waarom kijk je daar eerst niet naar? En moet het perse een hatchback zijn???? Als je iets sportiefs en betrouwbaars wilt (en zuinig) zou ik een Honda Civic 1.8 nemen met 6-bak.

En kijk bij autoweek.nl eens naar gebruikersreviews daar staat veel nuttige informatie over problemen en onderhoud.

[...]

De auto loopt goed. Trilt niet bij stationair en heeft geen blauwe rookpluimen. Wat ik al eerder aangaf het zijn de zuigerveren ;) fabrieksfout waar Alfa nooit auto's voor heeft teruggeroepen.

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:10

MrN

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:45:
Plak maar eens achter een vrachtwagen voor een goede 20km, en dan precies in de hoek in waarin geen rijwind zit. Dat vergt inderdaad geduld, constant spelen met je cruise control en het uitzetten van je koplampen, verwarming, radio, alles dat stroom verbruikt. En daarnaast constant alert want wanneer een vrachtwagen remmen moet zit je er binnen no-time bovenop. Zo behaal je met bijna elke auto zo'n verbruik. Nadeel is dat het langer duurt, en het een oersaaie rit wordt.

Beetje principe zoals Drafting behind truck

Alleen niemand zal inderdaad op sprit monitor zo'n verbuik halen omdat niemand dagelijks achter een vrachtwagen plakt :P
En jij had ook automaat toch?

Hoeveel pk heeft dat blok?

Voor mij met 30-40 K een interessante optie zon audi !

Met de C30 1.6D haal ik max 1 op 17,2 ofzo maar dit kan ik nu in de winter ook wel vergeten.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor dat budget kan je ook een e46 m3 kopen. Veel meer sportiviteit krijg je niet ;)

Onderhoud is zoiezo duur bij sportief rijgedrag. Of je in een Peugeot rijdt of een BMW.

Persoonlijk zou ik die leaseauto laten zitten en zakelijk in een privé x30d of x35d rijden. Vrij voordelig in aanschaf en met reiskostenvergoeding trek je het onderhoud wel recht. Misschien kan je ook meer als 19 cd per km regelen.

Verwijderd

Luxe auto's vind ik uiteindelijk net zo duur als de sportieve auto's je moet gewoon niet iets nemen wat heel exclusief is dat kost pas geld! Ik bedoel versla een S2000 maar eens kwa betrouwbaarheid.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 23:31
@turbo gepraat.
In mijn schoolboek hebben ze het over wegvallen van smering en beschadigen van turbo-as, niet over oververhitting of verbranding van de olie.
(wel een boek over vrachtwagen motoren)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
ls789 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:00:
[...]

De auto loopt goed. Trilt niet bij stationair en heeft geen blauwe rookpluimen. Wat ik al eerder aangaf het zijn de zuigerveren ;) fabrieksfout waar Alfa nooit auto's voor heeft teruggeroepen.
Is het toevallig een JTS dan? In dat geval kan ik je verhaal voor wat betreft de zuigerveren bevestigen.

Voor mijn 156 wordt wat dikkere olie aangeraden, 10w60, (addendum onderhoudsboekje), dat scheelt behoorlijk in het verbruik.
Een liter op minder dan 1000km is overigens wel erg veel...

Verwijderd

MrN schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:22:
[...]

Met de C30 1.6D haal ik max 1 op 17,2 ofzo maar dit kan ik nu in de winter ook wel vergeten.
Semi-automaat, oftewel DSG. Flippers aan het stuur. De nieuwe generatie DSG doet het beter dan de vorige (Die je bijv op Golfjes 4 vind ofzo). Alleen een handgeschakelde uitvoering zal mogelijk iets sneller zijn. 140PK inderdaad.

En omdat het kan....

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t31/1008701_407790092700283_1147044627_o.jpg

Cleaner krijg je ze niet. :P
Gadgeteer schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:39:
Stationair laten lopen van een TDI voordat je hem afzet? Wtf? heb je de moderne TDI laten vervangen voor een 20 jaar oude ofzo?

Het enige wat je in die ene minuut doet, is zorgen voor extra vervuiling van de lucht. Je turbo heeft er werkelijk helemaal niets aan. Niet afgaan op vage verhalen van mensen die denken iets te weten (maar die zijn blijven stilstaan in de tijd), zoek recente info of stel je vragen aan de juiste personen.
Goed punt.
Mektheb schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:27:
Maar niet makkelijker om bij te komen, wel een slick uiterlijk ! ( nice dus )
Mweh, valt best mee. Top cover op waarop 2.0 TDI staat haal je eruit met 3 kleine schroefjes. Dan kan je bekant al bij de motor. Maar dit soort dingen breng ik ook gewoon naar een fatsoenlijke garage.

Het sleutelen aan auto's is niet wat ik dagelijks doe, en de dagen van tjoening met het stuksmijten van 7000 euro aan een golfje zijn voorbij. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 10:49 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Maar niet makkelijker om bij te komen, wel een slick uiterlijk ! ( nice dus )

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:23:

Het sleutelen aan auto's is niet wat ik dagelijks doe, en de dagen van tjoening met het stuksmijten van 7000 euro aan een golfje zijn voorbij. :P
Maar als je 7 duizend tegen een golfje aan gooit dan krijg je toch een Audi? Dat is toch wat je nu hebt?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:17:
[...]

Maar als je 7 duizend tegen een golfje aan gooit dan krijg je toch een Audi? Dat is toch wat je nu hebt?
Obvious troll is obvious.

Mijn eerste auto was een Audi en dat was een fijn ding. De huidige generatie vind ik persoonlijk niets; er is vrijwel niets over van de 'voorsprong in techniek', design is oersaai en het imago hoort inmiddels bij de junior account, tot senior accountant imho. Maar, zo zie je maar, smaken verschillen. Mijn laatste leasebak zag er bijvoorbeeld exact zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.citroen.nl/Resources/Content/NL/CT/01_vehicules/01_particuliers/042_ds4/medias_rubriques/01_style/01_silhouette_unique/style_silhouette_01.jpg

Maargoed, je weet pas of je een goede koopt hebt gemaakt na een jaar of 2-5 erin gereden te hebben. Als je helemaal op veilig wilt neem je een zilvergrijze Toyota, dan weet je vrij zeker dat de auto hoffelijk behandeld is - lease of geen lease. Qua restwaarde kun je ook nadenken wat een goede koop is; BMW's blijven wel gewild, net als een VW-met-ringen (sorry, was laatste keer :9 ), een Opel wellicht wat minder. Volvo weet ik niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Hmm de a3 2.0tdi deed hier zo'n beetje 1:18 gemiddeld. 1:30 heb ik alleen op de boordcomputer gezien als ik in Oostenrijk van een berg af rol... De 335d deed 1:12, en de passat cc 2.0tdi 1:16. C30 reed ik ook ongeveer 1:18 mee. Waarbij de passat en de audi als enige elke 5k een flesje olie lusten. De beamer en de c30 heb ik nooit hoeven bijvullen. De enige auto's waarmee ik steeds bij de garage stond waren de cc en de a3. Die dsg's blijven kapot gaan, turbo's die niet naar behoren functioneren etc. Plus als je de bmw automaat kent dan vind je de DSG echt niet fijn meer. Dus de mening hierboven over 'betrouwbare' techniek kan ik niet bepaald bevestigen. Het beeld hier op de zaak van de a3's die er nog rijden bevestigt dit ook niet bepaald. Als ik privé alle garage kosten van die wagens had moeten betalen dan ga je half failliet denk ik.
(en voor de bijdehandjes nee het ligt niet aan de rijstijl, een 335d is oko een auto die je goed warm moet rijden en hier heb ik nooit iets mee geha)

Maar ja de TS zegt dat gebruik niet uitmaakt, dus eigenlijk is elke auto op de markt wel geschikt >:)
De GTC heb ik een maand of 4 als tussen auto gehad, dit was een 150pk benzine ofzoiets. Deze auto heeft mij echt in positieve zin verrast. Hij is eigenlijk best ene beauty, je ziet hem weinig rijden en stuurt heerlijk. Iets meer gevoel in het stuur als in een A3, maar iets minder comfortabel als de C30.

Verwijderd

Er zijn inderdaad wat problemen met DSG maar die kan je relatief goedkoop oplossen via DSG dokter. Soft en hardware upgrades die de kwalen oplossen. Als het om een prive auto gaat best de inleg waard als je er nog jaren plezier van wilt hebben.

Het enige nadeel is bij drive-stand dat bij rotondes DSG soms niet weet wat ie wil en wanneer je gas geeft dat ding nogal hakkelt bij op en neer schakelen. Opzich niet zo erg, het is daarvoor gemaakt zeg maar maar de bijgeluiden zijn gewoon ruk.

Kickdown op snelweg is prima zat en ben je snel mee met het verkeer. Gisteren ook ontdekt dat je cruisecontrol inderdaad kunt aanpassen terwijl je 'm ingesteld hebt door gewoon het hendeltje op of neer te halen.

Maar het passief 80 tot 120 rijden is echt niets voor mij. Dat duurt me gewoon allemaal veels te lang en waar het kan gewoon planken:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1897986_408062209339738_1311819753_n.jpg

De diesel giert er op die snelheden wel erg hard doorheen. Heb wel mazzel gehad, echt een stuk verderop een stoet van 5 politieauto's die gemiddeld 130 reden. Het is dat ik het optijd zag anders had ik een leuk probleem _/-\o_

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
Dat is toevallig. Loop tegen dezelfde problemen aan als TS
Ik rij al jaren alfa. Huidige ook een 147 waar veel onderhoud is aan gepleegd. Afgelopen jaar al €1500
Ook ik ben een alfa liefhebber en zou het liefst in een andere rondrijden, maar afgelopen jaren ben ik gewoon erg geschrokken van de kosten voor onderhoud.

Ik heb ook een budget rond de 10k.
Zit nu naar de volgende autos te kijken

allen vanaf 2009/2010

Audi A3
Mercedes A klasse
BMW 116

of een Lexus met meer km erop en ook een iets hogere prijs en ouder bouwjaar (2008)
Lexus IS250

Verwijderd

Bij die bmw zou ik geen diesel kopen vanwege de swirl flaps problemen en de N47 kettingspanner problemen enzovoort.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:35:
Er zijn inderdaad wat problemen met DSG maar die kan je relatief goedkoop oplossen via DSG dokter. Soft en hardware upgrades die de kwalen oplossen. Als het om een prive auto gaat best de inleg waard als je er nog jaren plezier van wilt hebben.
Hehe ik zal niet oordelen over de snelheid in een 50km zone, dat laat ik aan me medetweakers over }:O

Maar het wordt wel een boeiend verkoopgesprek bij de lokale audi dealer zo. Ja meneer de verkoper ik kom een auto kopen. Aangezien jullie je problemen niet op kunnen lossen heb ik hier een telefoonnummer. Deze mensen kunnen het wel. Dus stuur hem daar maar heen, jullie moeten uiteraard die rekening betalen, want ik wil een goed product kopen. Oja ik wil ook minimaal één liefst twee jaar garantie hierop. Oh en dan moeten we het nu nog even over de prijs gaan hebben, want die vraagprijs is te hoog.

Ben benieuwd wat je lokale Audi dealer dan gaat zeggen :+ :+ :+

Verwijderd

thefox154 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:49:
[...]

Hehe ik zal niet oordelen over de snelheid in een 50km zone, dat laat ik aan me medetweakers over }:O
offtopic:
Het is een melding dat over 14.1KM een flitspaal staat, met een snelheid van 50 kmph. Ik reedt rond 10 over 1 'snachts over de A1 met nihil verkeer. Die flitspaal staat binnen de bebouwde kom... want die flitsapp werkt nog niet helemaal naar behoren _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 14:51 ]

• ls789
ja die 147 is werkelijk een mooie auto :) maar heb ook al teveel gehad in 1 jaar tijd waardoor ik het vertrouwen een beetje kwijt ben :( tijd voor een veel nieuwere auto 2008 of nieuwer.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

[...]

Dat is niet zo!!! hedendaagse turbo's hebben nog steeds oliedruklagers, als de oliedruk wegvalt gaan ze nog steeds kapot doordat de schoepen het huis raken. De meeste auto's hebben turbotimers, die houden de druk er nog een paar minuten op nadat het contact uit is. Dit zorgt ervoor dat het meestal geen probleem meer is, maar voorkomen is beter als genezen. Zeker als je geen recent model hebt/je niet weet of dat je auto een turbotimer heeft.

voor mensen die niet weten wat een oliedruklager is:
Afbeeldingslocatie: http://www.rainer4x4.de/Turbo/turbolader.GIF
hier staat er Hauptlager bij. Dit lager heeft aan de binnenkant een kamer waar olie inzit waar druk op staat. Die olie loopt door de gaatjes aan de buitenkant naar buiten en zorgt zo voor een oliefilm tussen de as en de lagerschalen. Hierdoor wordt het draaiende deel iets opgetilt. Als de oliedruk wegvalt valt het draaiende deel naar beneden. Als dat gebeurd terwijl de turbo nog draait raken de schoepen het huis en spatten de stukken ervan af.

Dus als je flink op het gas heb gestaan of geen turbotimer hebt, altijd even je turbo tot rust laten komen, anders gaat de boel kapot

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ls789 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:58:
ja die 147 is werkelijk een mooie auto :) maar heb ook al teveel gehad in 1 jaar tijd waardoor ik het vertrouwen een beetje kwijt ben :( tijd voor een veel nieuwere auto 2008 of nieuwer.
Heb je de Lancer nog overwogen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Als je een sleepkabel aan diezelfde vrachtwagen vastmaakt, rijd je zonder een druppel brandstof te gebruiken...
MrN schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:22:

2.0TDI heeft 140pk, maar reken er maar niet op dat je dat verbruik gaat halen...
Sterker nog, met dezelfde rijstijl zal hij meer dan je 1.6D verbruiken.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:38:
[...]

Obvious troll is obvious.

Mijn eerste auto was een Audi en dat was een fijn ding. De huidige generatie vind ik persoonlijk niets; er is vrijwel niets over van de 'voorsprong in techniek', design is oersaai en het imago hoort inmiddels bij de junior account, tot senior accountant imho. Maar, zo zie je maar, smaken verschillen. Mijn laatste leasebak zag er bijvoorbeeld exact zo uit:

[afbeelding]

Maargoed, je weet pas of je een goede koopt hebt gemaakt na een jaar of 2-5 erin gereden te hebben. Als je helemaal op veilig wilt neem je een zilvergrijze Toyota, dan weet je vrij zeker dat de auto hoffelijk behandeld is - lease of geen lease. Qua restwaarde kun je ook nadenken wat een goede koop is; BMW's blijven wel gewild, net als een VW-met-ringen (sorry, was laatste keer :9 ), een Opel wellicht wat minder. Volvo weet ik niet.
VAG was ongeveer de laatste die afscheid nam van de pompverstijvers met de 1.9TDI, dus wat nou voorsprong door techniek.
thefox154 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:19:
Hmm de a3 2.0tdi deed hier zo'n beetje 1:18 gemiddeld. 1:30 heb ik alleen op de boordcomputer gezien als ik in Oostenrijk van een berg af rol... De 335d deed 1:12, en de passat cc 2.0tdi 1:16. C30 reed ik ook ongeveer 1:18 mee. Waarbij de passat en de audi als enige elke 5k een flesje olie lusten. De beamer en de c30 heb ik nooit hoeven bijvullen. De enige auto's waarmee ik steeds bij de garage stond waren de cc en de a3. Die dsg's blijven kapot gaan, turbo's die niet naar behoren functioneren etc. Plus als je de bmw automaat kent dan vind je de DSG echt niet fijn meer. Dus de mening hierboven over 'betrouwbare' techniek kan ik niet bepaald bevestigen. Het beeld hier op de zaak van de a3's die er nog rijden bevestigt dit ook niet bepaald. Als ik privé alle garage kosten van die wagens had moeten betalen dan ga je half failliet denk ik.
(en voor de bijdehandjes nee het ligt niet aan de rijstijl, een 335d is oko een auto die je goed warm moet rijden en hier heb ik nooit iets mee geha)

Maar ja de TS zegt dat gebruik niet uitmaakt, dus eigenlijk is elke auto op de markt wel geschikt >:)
De GTC heb ik een maand of 4 als tussen auto gehad, dit was een 150pk benzine ofzoiets. Deze auto heeft mij echt in positieve zin verrast. Hij is eigenlijk best ene beauty, je ziet hem weinig rijden en stuurt heerlijk. Iets meer gevoel in het stuur als in een A3, maar iets minder comfortabel als de C30.
Nee, VAG is niet bepaald betrouwbaar. Dat kan ik met 3 verschillende auto's bevestigen :+
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:35:

Het enige nadeel is bij drive-stand dat bij rotondes DSG soms niet weet wat ie wil en wanneer je gas geeft dat ding nogal hakkelt bij op en neer schakelen. Opzich niet zo erg, het is daarvoor gemaakt zeg maar maar de bijgeluiden zijn gewoon ruk.

Kickdown op snelweg is prima zat en ben je snel mee met het verkeer. Gisteren ook ontdekt dat je cruisecontrol inderdaad kunt aanpassen terwijl je 'm ingesteld hebt door gewoon het hendeltje op of neer te halen.

Maar het passief 80 tot 120 rijden is echt niets voor mij. Dat duurt me gewoon allemaal veels te lang en waar het kan gewoon planken:

[afbeelding]

De diesel giert er op die snelheden wel erg hard doorheen. Heb wel mazzel gehad, echt een stuk verderop een stoet van 5 politieauto's die gemiddeld 130 reden. Het is dat ik het optijd zag anders had ik een leuk probleem _/-\o_
- DSG
EN:
- Cilinderkop i.v.m. haarscheurtjes
- EGR koelers
- Turbo gaat relatief snel kapot

Verder zijn er zaken die boven gemiddeld snel vervangen moeten worden (vaak, niet altijd)
Iedere 60 - 100k:
- ketting
- vliegwiel
- koppelingsplaat

In de lease durf ik VAG wel aan, al heb ik nu na mijn probleem Skoda, VAG bewust links laten liggen deze keer.
Prive kijk ik wel uit met de jongere VAG modellen.

Relatief is de 2.0TDI nog best betrouwbaar, voor een VAG bak. De 1.4TSI is echt een probleemkindje van VAG. Hij haalt het alleen niet bij de 1.9TDI. Toen was VAG nog uiterst betrouwbaar...

Youtube: DashcamNL

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:01:
Bij die bmw zou ik geen diesel kopen vanwege de swirl flaps problemen en de N47 kettingspanner problemen enzovoort.
Is dat niet tot modeljaar 2008 of hebben de latere modellen hier ook last van?

Verwijderd

^^ Thejason dat weet ik niet zo uit mijn hoofd kun je het beste gewoon googlen. Maar BMW maakt niet de beste diesels vind ik zelf ik vind de TDI's van golf/audi veel beter.
Die fabrieksaf turbotimer is voor de waterkoeling niet voor de olie helaas, als de druk wegvalt dan raken de schroeven nog steeds niet de behuizing er is alleen wat meer speling. En nou ophouden met je bangmakerij enzo, ga maar op heksen jagen ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://www.airpowersystems.com/350z/turbo/temperature.gif

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 14:44 ]

• RagingPenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:22:
^^ Thejason dat weet ik niet zo uit mijn hoofd kun je het beste gewoon googlen. Maar BMW maakt niet de beste diesels vind ik zelf ik vind de TDI's van golf/audi veel beter.

[...]

Die fabrieksaf turbotimer is voor de waterkoeling niet voor de olie helaas, als de druk wegvalt dan raken de schroeven nog steeds niet de behuizing er is alleen wat meer speling. En nou ophouden met je bangmakerij enzo, ga maar op heksen jagen ofzo.

[afbeelding]
intrassant plaatje, maar zelfs de NL wikipedia, die normaal 0 niveau heeft, weet het nog. ik citeer:

'Een turbine draait rond met een snelheid van meer dan 75.000 omwentelingen per minuut (omw./min.), wat een omtreksnelheid geeft aan het uiteinde van de turbinebladen van net onder de geluidssnelheid en soms zelfs hoger. Vandaar dat maat en afwerking van de lagers in de as wel zeer nauwkeurig moeten zijn. Toch is de speling tussen as en lager goed voelbaar met de hand. Afhankelijk van het type turbo ligt deze speling tussen de 0,05 en 0,2 mm. Deze speling mag erg veel lijken en kan de indruk wekken dat de turbo zijn beste tijd gehad heeft. Toch is deze speling normaal. Het lager draait met een snelheid van ongeveer 1/3 van de as; het is een zogenaamd zwevend lager.
Als de motor loopt krijgt de motor ook olie op de te smeren onderdelen. Ook de turbo moet gesmeerd worden. De turbine-as ligt in de lagers (twee stuks): aan de turbinezijde zit een lager en aan de compressorzijde zit ook een lager. Dit zijn glijlagers van brons of een andere legering en soms zelfs van keramiek. Het lagerhuis wordt gevuld met olie en de as heeft nu zijn smering. Onder aan het lagerhuis zit een dikke retourolieleiding.
In het lagerhuis is maar zeer weinig tot geen oliedruk. Maar de olie zal niet via de as naar het turbinehuis of compressorhuis lekken. Daarvoor zorgt een speciale afdichting op de turbine-as. Deze afdichting wordt gerealiseerd door een soort kleine zuigerveertjes. De druk op de veertjes is alleen de druk die in het carter heerst. Deze druk kan natuurlijk verschillen, afhankelijk van de lekkage van gassen langs de zuigers en de werking van de carterventilatie. Deze druk ongeveer 0.02 bar of zelfs lager dan atmosferische druk. De druk aan de binnenzijde van de afdichtveertjes op de turbine-as is lager dan de uitlaatgasdruk. Deze druk is immers 0.6 à 0.7 bar. De functie van de zuigerveertjes is dus om te verhinderen dat de uitlaatgassen naar het lagerhuis kunnen komen en zo verder naar het carter en zodoende daar druk opbouwen. Ook aan de compressorzijde wordt de afdichting verkregen door een setje zuigerveertjes. De compressor bouwt druk op en zal dus ook via het lagerhuis waar geen druk heerst de lucht weg willen persen. Dit wordt verhinderd door deze veertjes. De as kan nu drijven op de olie die ook tussen de lagers zit en het lagerhuis. Omdat de as nu drijft noemen we dat zwevende lagering.'

Dat is dus de werking van een glijlager, maar dan wat uitgebreider. Let ook op de speling van 0,2 mm, dat is in een auto, en zeker in een motor, heel veel.

Ik citeer een stukje verder:

'De turbocharger is gedurende zijn werkend leven voor zijn onderhoud afhankelijk van de motor, en vraagt om:
1.Snel olie krijgen als de motor wordt gestart.
2.De motor nog even (± 30 sec.) stationair laten lopen na belasting.
3.Voldoende oliedruk, stationair ongeveer 0,7 bar en vollast minimaal toch wel 2,5 bar.
4.Schone en kwalitatief goede smeerolie.
5.Schoon en goed werkend luchtfilter.
6.Juiste tegendruk in de uitlaatleiding (denk aan een berekende sportuitlaat).
7.Een goed afgesteld brandstofsysteem.'

zie puntje 2. Een turbotimer stimileert dit en neemt vaan 1 min voor de zekerheid. Maar als jij flink hebt lopen trappen is een minutje meer echt niet overdreven, je praat dan over ruim 100 000 rpm. Dat komt niet zomaar tot stilstand, zeker niet met een oliefilm om je as heen.

en als laatste:

'De olie heeft nog meer functies dan alleen maar smeren. De grote hoeveelheid olie die de turbine binnenkomt, dient voor het overgrote deel als koeling, hoewel een vloeistofgekoeld turbinehuis wat minder olie nodig heeft.'

De meeste turbo's zijn alleen gekoeld via de olie, hoge druk turbo's hebben wel een soms losse koelers. Maar die vind je niet bij het gemiddelde VAG blok.

Ik probeer niemand bang te maken, maar een turbo moet eenmaal tot rust komen voor dat de druk van het lager af kan. Zoals ik al zei is het bij veel auto geen probleem om je motor na normaal gebruik direct uit te zetten. Maar bij heftig planken of een vroeg turbo blok is het nodig om er reking mee te houden

edit: hier de link: Wikipedia: Turbolader

edit 2:
hier nog wat andere fora waar exact hetzelfde word besproken:
http://www.goeievraag.nl/...rbo-motor-afkoelen.172263
http://www.goeievraag.nl/...sel-rijdt-zware-rit.14890

op een persoon na roept iedereen hetzelfde als ik net probeerde uit te leggen. Dus het zou handig zijn je tech kennis een beetje bij te spijkeren voordat je roept dat alles onzin is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RagingPenguin op 06-03-2014 16:41 ]

Verwijderd

Knip

[ Voor 110% gewijzigd door PWM op 06-03-2014 20:27 ]

• RagingPenguin
  • Niet online
TR is voldoende

[ Voor 92% gewijzigd door PWM op 06-03-2014 20:27 ]

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
ls789 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:58:
ben benieuwd welke auto het is geworden.
Zelf heb ik mijn budget opgeschroefd en 17k aanbetaald om een nieuwe A klasse te rijden.
(A180 Ambition Style met amg velgen)
waarom? nouja simpel....had zelf 12k als budget, kreeg mijn vakantiegeld , belasting teruggaaf nog erbij
Alles gebruikt voor een forse aanbetaling om zo maandbedrag te drukken. Zit hem wel de komende 4 jaar af te betalen, maar goed...maandbedrag is een lachertje en ik rij in een nieuwe auto waar ik de komende 4 jaar geen apk hoef te doen ( en 4 jaar garantie :D )

oja en niet te vergeten...mijn 147 kwam niet meer door de apk :/ .Kost me weer over de 1700,-
Dus voor mijn alfa kreeg ik nog 2000 inruilwaarde bij de mercedes dealer 8)

[ Voor 9% gewijzigd door SonyEricsson op 17-06-2014 11:05 ]

Pagina: 1