Verschil in monitors qua vermoeidheid?

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-02 22:06
Op m'n werk hebben we LG monitoren (1920x1080) die de oudere Dell Monitoren moeten vervangen (1280x1080).

Toen ik met de LG monitors werkte, merkte ik wel na verloop van tijd dat ik mij steeds moeizamer kon focussen. Na enige maanden werkte ik op een ander werkplek, waar nog een Dell Monitor stond die nog niet vervangen was. En man, wat een verademing. Het beeld leek beter te zijn. Wat precies weet ik niet. Maar het stelde mij wel in staat om m'n focus voor langere tijd vast te houden. Ik merkte hetzelfde effect bij moderne Dell monitors. :)

Herkent iemand dit? Wat voor kenmerk/specificatie bij Dell monitors veroorzaakt dit, iets waar ik in vervolg rekening mee kan houden? :?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke types zijn het precies?

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-02 20:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Vroeger was het zo dat je door CRT-beeldschermen vermoeidheid kreeg.

1280x1024 heeft een andere beeldverhouding dan 1920x1080.
Het zou kunnen dat je de schermen te groot vindt en dat je de pictogrammen te klein vindt.
Ik vind zelf dat ik met 1920x1200 beter mee kan werken dan 1920x1080.
En je moet de kleur- en/of beeldinstellingen aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 29-01-2014 22:53 ]

Trein?

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-02 22:06
Het zijn platte LCD-schermen.
MedionAkoya schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:52:
Vroeger was het zo dat je door CRT-beeldschermen vermoeidheid kreeg.

1280x1024 heeft een andere beeldverhouding dan 1920x1080.
Het zou kunnen dat je de schermen te groot vindt en dat je de pictogrammen te klein vindt.
Ik vind zelf dat ik met 1920x1200 beter mee kan werken dan 1920x1080.
En je moet de kleur- en/of beeldinstellingen aanpassen.
Valt mee, ik heb thuis 3 x Dell 3008WFP in multimonitor setup met ieder 2560x1600 per stuk. En ik vind de monitor van 1280x1024 op werk niet eens zo klein. 19 inch gok ik zo. :)

Wel moet ik zeggen dat de LG (zo'n 23 inch) stukken goedkoper aanvoelt. Ook het beeld lijkt meer fuzzy over te komen, maar wat de technische specificatie daarvoor is, is mij onbekend. Daarom dit topic, om dat eruit te vissen. Want zoals ik het nu bij de kleinere Dell ervaar, ervaar ik ook met dezelfde Dell 3008WFP. Mij lijkt niet dat het gebonden is per fabrikant, maar per paneel.

Vraag is wat dat voor kenmerk is, frequentierate of?

[ Voor 75% gewijzigd door Hatsieflatsie op 29-01-2014 23:49 ]

Verwijderd

Vreemd, de Dells zullen wel TN zijn terwijl de LGs IPS zullen zijn en daarbij nog CCFL vergeleken met LED.
Zelf vind ik hogere resoluties samen met IPS of OLED veel lekkerder kijken, waar ik bij mijn laptop met TN paneel me al na een half uur zwaar begin te irriteren.
Natuurlijk is er ook verschil in kwaliteit, zo heb je oude HP monitoren die al niet heel duur waren met een goed beeld, en recente TN laptops met een vreselijk beeld.

Wat je misschien kunt proberen is de contrast instelling op de LG helemaal omlaag te zetten.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind ook met CCFL schermen een veel rustiger beeld geven, al diverse LED schermen geprobeerd hier thuis maar elke keer gaan ze weer terug.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hatsieflatsie schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:44:
Op m'n werk hebben we LG monitoren (1920x1080) die de oudere Dell Monitoren moeten vervangen (1280x1080).

Toen ik met de LG monitors werkte, merkte ik wel na verloop van tijd dat ik mij steeds moeizamer kon focussen. Na enige maanden werkte ik op een ander werkplek, waar nog een Dell Monitor stond die nog niet vervangen was. En man, wat een verademing. Het beeld leek beter te zijn. Wat precies weet ik niet. Maar het stelde mij wel in staat om m'n focus voor langere tijd vast te houden. Ik merkte hetzelfde effect bij moderne Dell monitors. :)

Herkent iemand dit? Wat voor kenmerk/specificatie bij Dell monitors veroorzaakt dit, iets waar ik in vervolg rekening mee kan houden? :?
Waarom weet je zeker dat het aan de monitor ligt ?
je hebt zowiezo al instellingen die veranderen (brightness, contrast etc)

Ik had op mijn oude werkplek vaak dat mijn ogen moe aanvoelden na verloop van tijd, het terugschroeven van de brightness naar 40 ipv 90% losde dat grotendeels op. Zonder dat ik zelf nou het idee had last te hebben van dat fellere scherm.

Maar een andere werkplek houd (lijkt mij) ook in : Andere stoel/houding. andere collega's. ander omgevingsgeluid, ander licht, meer/minder zonlicht, andere werkzaamheden/tijden ? etc..

Al die dingen hebben zeker op invloed op je concentratie vermogen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1