Toon posts:

Peltier op duron 1017*1.98V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar (misschien stomme) vragen over het gebruik van een peltier op mijn duron. Ik heb hier in arnhem een electronicazaak gevonden die de volgende peltiers heeft:
1. 6A*15.4V voor 30 piek
2. 3A*15.4V voor 25 piek

volgens mij komt de bovenste op 72Watt bij 12V en de onderste op 36 watt(met mn nnatuurkundige brein :) ).klopt dit? Ik vond het nl. nogal goedkoop. Hoeveel graden zou ik icm een FOP32 op onderstaande cpu ervan af kunnen halen?

-Wat voor een isolatie moet ik gebruiken om de peltier te isoleren? IK kan die kit van oc-shop gebruiken maar die kost 27 piek. Is er een goedkoper alternatief?

-hoe zit het precies met de bevestiging, heb ik een copper spacer nodig? en hoe zet ik het blok erop, gezien het fijt dat er nu een extra ding tussen de cpu en de de koeler zit.

-Hij was volgens mij ongeveer 3x3 cm kan dit? is dit voldoende.

-dit is dus wel een beetje lowbudget en dat wilde ik graag zo houden :)

zeg dit keer aub geen search, heb ik gebruikt, maar ik zat ook met het wattage e.d.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
heeft haast geen zin want als een duron meer als die 72 watt afgeeft (wat ie doet) heeft het dus geen enkele zin....

koop een 172 ofzo.. 72 watt is meer voor videokaartjkes enzow :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
zit er niet een klein tussenstappie tussen??? 120 watt ofzow?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist uitgerekend dat mijn cpu ongeveer 58 watt afgeeft, dan zou het dus wel zin hebben, hoeveel graden zou er van mijn cputemp afgaan.

kan iemand btw nu ook mn andere vragen beantwoorden? :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 13:04 schreef neographikal het volgende:
Ik heb zojuist uitgerekend dat mijn cpu ongeveer 58 watt afgeeft, dan zou het dus wel zin hebben, hoeveel graden zou er van mijn cputemp afgaan.

kan iemand btw nu ook mn andere vragen beantwoorden? :)
beetje onzin voor een duron gewone cooler werkt prima

Verwijderd

Topicstarter
ik wil temp verder naar beneden halen zodat ik em zonder risico verder gaan klokken. Hij wordt nu 57 graden stressed, 2 close for comfort.

maar kan iemand die paar vraagjes kort beantwoorden?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als je nou een 152 watt @ 15v neemt (die bestaan geloof ik wel) en deze op een 12v spanningsbron aansluit heb je ~120watt.

Een 172 watt peltier is wel leuk maar die dinge hebbe 24v nodig en op 12v is het dus de helft van het wattage ~90 dus..

Verwijderd

Die pelt is dus GEEN 72W pelt. Hij verbruikt 72W, en dat wil nog niet zeggen dat-ie ook 72W kan VERPOMPEN. Ik denk dat het een 40-50W peltier is. Te weinig voor een Duron dus.

Voor een Duron moet je minimaal een 80W pelt gebruiken, en dan nog gaat het maar matig (been there, done that). En je FOP kan die hitte niet afvoeren, dus kom je op een dikke Swiftech of h2o-koeling uit.

Verwijderd

Topicstarter
ouch eens even gaan kijken of ik goedkoop een waterkoeling set in mekaar kan gaan sleutelen dan, misschien dak dat maar ga doen.

Maar trekt die pelt dit dus echt niet?????

das ruk :(

Verwijderd

Tenzij je de komma verkeerd hebt geschreven,
heb je het hier over peltiers die respectievelijk 25 en 35 watt opnemen.

Wat wou je daarmee koelen,
je floppydrive ..??

:P

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij zijn ze toch echt 72 en 36 watt...

Verwijderd

Reken maar uit,
1,6 x 15,4
en 2,3 x 15,4.

(stroom x spanning=vermogen)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
de 1. en de 2. is natuurlijk de nummering. heeft nix met de stroom te maken.

De berekening klopt echter niet. Bij een lager voltage loopt ook de stroomsterkte terug.

jouw opgave:
1) 6A*15.4V voor 30 piek
2) 3A*15.4V voor 25 piek

1) geeft een weerstand van 2.57 ohm (15.4/6). geeft bij 12 volt een wattage van 144/2,57 = 56 watt (144=12 kwadraat)
2) geeft een weerstand van 5.13 ohm
(15.4/3). geeft bij 12 volt een wattage van
144/5.13 = 28 watt

Dit zijn dan de opgenomen wattages

Verwijderd

Topicstarter
shit das zwaar balen daarmee komt het vermogen van het element onder de uitstoot van mijn duron, dus is ie niet bruikbaar meer...... :'(

maar weet iemand waar ik ongeveer een 80 watt peltier voor weinig geld dan kan krijgen?

Verwijderd

Ja, waren het nu opsommings nummers of het getal voor de komma ???

:+

Want anders wordt het 6 x 15,4 = 92.4 watt
en 3 x 15.4 = 46.2 watt.

Opgenomen vermogen,
volgens Dabit z'n inschatting dus 1/3 verlies, wordt het

0,66 x 92.6 = 60 Watt
0,66 x 46.2 = 30 Watt

Met die kleine zou je misschien een Celeron 466 kunnen behandelen,
en met die grote een PIII 733 of iets dergelijks...

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
En als je die goedkope peltier hebt wat dan? Wil je die luchtkoelen ofzo? Dan heb je kans dat een swiftech dat kan (250 piek) of waterkoeling (kant en klaar setje: 250 piek) moet kopen, wordt dus sowieso duur.

Ik denk dus als je weinig geld hebt beter kan investeren in een betere luchtkoeler.

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid: mijn 172W pelt lust 24.6V max bij 11.3A max. Da's dus +/- 275W, om 172W te verpompen. Oftewel, Qmax = 0.62 PPelt dus, bij deze pelt op max. vermogen. Dan heb je een richtlijn voor de Qmax van je pelt.

BTW, je kunt er ook 2 gebruiken hoor!

Verwijderd

Topicstarter
wat gebeurt er als ik de peltier met een FOP32 koel. Daalt dan alleen de koelingperformance of gaat de hele pelt naar zn gootje.

tjah en anders wordt het misschien waterkoeling, is er misschien een goede site voor een beginner op het gebied van waterkoeling. En wat bedragen de kosten hiervan( LOWbudget)

Verwijderd

Dabit, zo'n 62 watt peltier van oc-shop, hoeveel is dat reeel? (Gewoon @ voeding @ 12 volt)

Verwijderd

Topicstarter
bij oc-shop hebben ze al rekening gehouden met dat tie op 12V draait, daar heb ik nog voor moeten compenseren. Dan 2/3 van die 62 Watt, denk dat t typo is is volgens mij 72.

Verwijderd

Dacht het niet hoor. (BTW kom ff op icq, lullen we verder, sluit nu alles af behalve icq)

Verwijderd

Topicstarter
zit bij vinnie.....kan niet achter eigen pc, ouders hae...... shitzooi

xieje morgen trouwens, cu then!

Verwijderd

Topicstarter
maar wat gebeurt er met een peltier als hij niet voldoende wordt gekoeld? De effectiviteit daalt maar wat gebeurt er verder?
IS het verder aan te raden een copperspacer met coldplate te gebruiken???
greetz Neo

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 21:35 schreef neographikal het volgende:
maar wat gebeurt er met een peltier als hij niet voldoende wordt gekoeld? De effectiviteit daalt maar wat gebeurt er verder?
IS het verder aan te raden een copperspacer met coldplate te gebruiken???
greetz Neo
Als je een peltier niet genoeg koelt, blijft alle hitte op de CPU staan, en beide branden door als je niet uitkijkt.

Verwijderd

Topicstarter
ai dus ruk........

ehm FOP32 zal dus niet genoeg die warmte wegtrekken van de pelt neem ik aan?. Toch eens gaan nadenken over waterkoeling, weet iemand daar nog een goede beginnerspagina voor?

Verwijderd

Heel simpel,
www.waterkoeling.nl
:) Herman post hier ook nog wel eens..

Verwijderd

Topicstarter
lol ok hartstikke bedankt ik zal er eens over na gaan denken!

Verwijderd

Topicstarter
ehm mensne misschien erg stomme vraag hoor, maar werkt zo'n pomp die we bij de cv(zo'n 220V pomp voor o.a. de vloerverwarming) hebben goed voor zo'n waterkoeling systeem?(we hebben er nog 1 liggen >:) pap kom es hier met dat ding :P )
Wat is btw de maximale lengte ongeveer van de slangen binnen het systeem, dit ivm leuk reservoir maken buiten mn kast met licht ofzow..... lijkt me wel lache en ik heb tijd ZAT in de zomervakantie om dit projeccie klaar te stomen :)

Verwijderd

Topicstarter
alsjeblieft, dabit ofzow kan dit wat ik wil met die cv pomp? en wat is ca. de max lengte van de slangen naar het reservoir en de radiatuer?

Verwijderd

Heb is geduld man |:(

Verwijderd

Topicstarter
bijna uur niet genoeg dan?? topic begon flink te zakken duzz.......

:)

iemand die een antwoord weet?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 19:43 schreef neographikal het volgende:
ehm mensne misschien erg stomme vraag hoor, maar werkt zo'n pomp die we bij de cv(zo'n 220V pomp voor o.a. de vloerverwarming) hebben goed voor zo'n waterkoeling systeem?(we hebben er nog 1 liggen >:) pap kom es hier met dat ding :P )
Wat is btw de maximale lengte ongeveer van de slangen binnen het systeem, dit ivm leuk reservoir maken buiten mn kast met licht ofzow..... lijkt me wel lache en ik heb tijd ZAT in de zomervakantie om dit projeccie klaar te stomen :)
plz, kan iemand me dit vertellen?? ik heb thuis nl. nog zo'n pomp liggen. Het enige probleem wat ik dan nog heb is om een waterblokkie goedkoop te vinden, rest lukt wel........

Verwijderd

Topicstarter
^up^

plz weet iemand dit? dabit ofzow?

Verwijderd

Een peltier kan ongeveer 60% van het opgenomen vermogen uit de voeding veplaatsen als warmte... Dus in het geval van een 6amp 15,4 volt geval. Kom je op een Qmax van 55,5Watt.

Sommige peltier hebben een iets hoger rendement, maar aan meer dan 5% moet je niet denken.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

hoeveel liter per uur verpomt dat ding, dat is waar het om gaat...

Volgens Dabit is iedere pomp die meer als 250l/u verpomt goed genoeg. Anderen zeggen 500min. En weer anderen zeggen dat je met een Peltier 800l minimaal moet verpompen per uur.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:08 schreef martijn12345 het volgende:
hoeveel liter per uur verpomt dat ding, dat is waar het om gaat...

Volgens Dabit is iedere pomp die meer als 250l/u verpomt goed genoeg. Anderen zeggen 500min. En weer anderen zeggen dat je met een Peltier 800l minimaal moet verpompen per uur.
Yep,
DaBit heeft een TB900 op 1550 en een 156 Watt peltier getest, geen verschil tussen 300 en 800 ltr per uur te merken.
;)
Pagina: 1