Router achter router, zelfde ip-range

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 15:30
Na wat stoeien kom ik er toch niet echt goed uit. Ik heb de volgende bestaande en werkende situatie:

- Glasvezel van Tweak, een Zyxel P-2812 modem in gebruik met router functie
- De kabel van het glasvezelkastje gaat op de WAN poort van de Zyxel
- De Zyxel gebruikt DHCP, werkt zelf op 192.168.1.254 en verdeelt ip-adressen van 192.168.1.100 - 192.168.1.199

Zover alles goed. Maar het draadloos van de Zyxel is om te huilen dus ik heb een nieuwe extra router gekocht van ICIDU. de 300N Wireless Gigabit.

Ik heb een extra bijkomend probleem. Er is een Popcornhour A110 die bij de televisie staat en problemen veroorzaakt met de DHCP van de Zyxel. Er wordt geen vast ipadres afgegeven aan de PCH, deze komt op een 169 adres en dat gaat niet goed dus. Een statisch ip-adres werkt ook niet, bij pingen eens in de 5x een antwoord.

Hang ik de PCH aan de Icidu direct, dan krijgt hij netjes direct een ip-adres van de Icidu.

Mijn idee was dan ook als volgt:
- Ik sluit de Icidu aan op de Zyxel, de Icidu heeft 192.168.1.1 als eigen ip-adres.
- De kabel van poortje 1 van de Zyxel zou dan op de WAN poort van de Icidu kunnen, de Icidu verspreid dat signaal vervolgens weer over de op de Icidu aangesloten apparaten.
- De Icidu heeft ook een actieve DHCP en werkt met de range 192.168.1.2 - 192.168.1.99, de 2 DHCP servers van zowel de Zyxel als de Icidu zitten elkaar dan niet in de weg.
- Op deze manier zou ik de PCH aan kunnen sluiten via de kabel op de Icidu en dan krijgt hij wel correct een ip-adres en zou dan verbonden moeten kunnen worden met internet.
- Omdat de netwerken naast elkaar werken binnen dezelfde netwerkrange zou ik geen problemen moeten hebben met het niet bereikbaar zijn van het ene apparaat dat hangt aan het ene "netwerk" en apparaten van het andere "netwerk".

Het probleem is alleen, ik krijg het niet werkend. Zit het probleem in het gebruik van een 2e WAN poort? Zit er ergens een denkfout?

Ik heb ook de WAN poort niet gebruikt en de kabel van de Zyxel aangesloten op een gewone poort van de Icidu. De Icidu komt dan in het overzicht van de Zyxel maar dan lijkt het erop dat niets het meer doet. Verbonden via draadloos met de Zyxel of de Icidu zorgt niet voor internetten...

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Kabel van de Zyxel in een LAN poort van de ICIDU stoppen en de DHCP server van de ICIDU uitzetten

• orange.x
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:33:
Kabel van de Zyxel in een LAN poort van de ICIDU stoppen en de DHCP server van de ICIDU uitzetten
Dat kan inderdaad, maar het probleem is dan dat het ipadres van de Zyxel komt en mijn PCH dan niet functioneert... Dat is wel een soort van vereiste :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik gok zo even dat er tussen de PCH en de Zyxel een kabel ligt die je netjes hebt weggewerkt en dat je naar de Icidu getest hebt met een andere kabel.

Omdat je geen IP krijgt en met een vast IP ook een groot deel mis gaat verdenk ik de kabel :) Heb je die zelf geknepen of is het een kant en klaar?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• orange.x
Paul schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:36:
Ik gok zo even dat er tussen de PCH en de Zyxel een kabel ligt die je netjes hebt weggewerkt en dat je naar de Icidu getest hebt met een andere kabel.

Omdat je geen IP krijgt en met een vast IP ook een groot deel mis gaat verdenk ik de kabel :) Heb je die zelf geknepen of is het een kant en klaar?
Zelf geknepen, en je gedachte is correct, 2 verschillende kabels. Echter als ik de kabel die in de PCH gaat test op mijn laptop dan doet de kabel het wel. Ik zal dit nog ff een keer checken, maar dit had ik al een keer gecontroleerd.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
orange.x schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:34:
[...]

Dat kan inderdaad, maar het probleem is dan dat het ipadres van de Zyxel komt en mijn PCH dan niet functioneert... Dat is wel een soort van vereiste :)
Dan switchen. DHCP in Zyxel uit en in ICIDU aan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zelfk geknepen ..

1 op 1 ? of volgens de tia 568(a of b) standaard ?

Iperf

• orange.x
bas-r schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:38:
[...]

Dan switchen. DHCP in Zyxel uit en in ICIDU aan.
Dat kan ik nog testen alleen kan ik dan niet meer de poorten op de goede manier gebruiken van de Zyxel, moet ik daar dus alles met vaste ipadressen doen. En de TV werkt via de Zyxel...
fish schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:40:
Zelfk geknepen ..

1 op 1 ? of volgens de tia 568(a of b) standaard ?
Het is een bestaande kabel geweest die op de normale codering geknepen is en daar heb ik de andere connector van geknepen op dezelfde manier, wat ik zeg, aangesloten op een laptop werkt het prima dus waarom niet op de PCH.

• Paul
Het probleem met DHCP-servers op NAT-routertjes is dat er helemaal niks aan in te stellen is... Ze gaan er klakkeloos vanuit dat ze zichzelf als gateway en DNS-server op moeten geven, en dat is in dit geval niet wenselijk op de Icidu.

Dat je met een vast IP ook geen stabiele verbinding hebt met de PCH over kabel A naar apparaat X maar wel (met DHCP) over kabel B naar apparaat Y doet me toch aan de kabel twijfelen. Hang de Icidu eens op de plek van de Zyxel en kijk dan of de PCH nog steeds fatsoenlijk werkt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• orange.x
Paul schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:50:
Het probleem met DHCP-servers op NAT-routertjes is dat er helemaal niks aan in te stellen is... Ze gaan er klakkeloos vanuit dat ze zichzelf als gateway en DNS-server op moeten geven, en dat is in dit geval niet wenselijk op de Icidu.

Dat je met een vast IP ook geen stabiele verbinding hebt met de PCH over kabel A naar apparaat X maar wel (met DHCP) over kabel B naar apparaat Y doet me toch aan de kabel twijfelen. Hang de Icidu eens op de plek van de Zyxel en kijk dan of de PCH nog steeds fatsoenlijk werkt?
Heb de PCH met nieuwe andere kabel direct op de Zyxel geplaatst en geeft nu wel een adres... Weird! Ik ga de bekabeling nog eens nakijken.. Dan zou namelijk de Icidu als AP gebruiken weer zin hebben..

Is er een verklaring waarom het voor het ene apparaat wel uit maakt en het andere niet?

• Paul
Het kan een kabelbreuk zijn die de ene keer wel en de andere keer niet verbinding maakt bijvoorbeeld.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of stiekem toch een foutje gemaakt met het knijpen (vaak is het domweg lastig te zien)

Dus doe mij eens een plezier. noem de volgorde van de kleuren van links naar recht (of andersom) van beide connctors eens op.

De ene netwerkkaart is de andere niet. ze hebben vaak een andere gevoeligheid voor storingen

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 29-01-2014 20:12 ]

Iperf

• orange.x
fish schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:12:
Of stiekem toch een foutje gemaakt met het knijpen (vaak is het domweg lastig te zien)

Dus doe mij eens een plezier. noem de volgorde van de kleuren van links naar recht (of andersom) van beide connctors eens op.

De ene netwerkkaart is de andere niet. ze hebben vaak een andere gevoeligheid voor storingen
De al geknepen connector, die erop zat, is met clip onder en connector naar boven gewezen:
WO-O-WG-Bl-WBl-G-WBr-Br
De andere geknepen connector:
Zelfde...

• orange.x
Het zal met de bekabeling te maken hebben... Direct werkt het en via de 4 getrokken kabels die verwerkt zitten in muurdoosjes krijg ik het niet voor elkaar. Echter de iTV van KPN doet het er ook prima op en een laptop bekabeld ook geen probleem. Toch gek...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja kan is het wss de kabel

-Maar ook mogelijk dat er een pootje niet goed door de isolatie is geprikt maar er langs is geschoten
-Of gewoon helemaal niet aangesdrukt (slechte/oude tang/je kan niethard knijpen)
-Of mischien wel het plastic waar de pootjes tussen gedrukt worden beschadigt (door de tang) en dat er een plastic braampje op zit zodat het pootje geen contact kan maken

Zijn die apparaten die wel werken toevallig 100Mbit apparaten (die gebruiken nl maar 4 van de 8 aders)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 29-01-2014 20:46 ]

Iperf

Pagina: 1