Sinds gisteren een vreemd probleem bij het opstarten van PC.

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Sinds gisteren doet mijn PC iets vreemds bij het opstarten...

Allereerst komt het Asus logo in beeld van het moederbord. Dit duurt nu een stuk langer (seconde of 15) dan eerst (5 sec?).

Vervolgens begint Windows (7) op te starten en zie ik het laadscherm. En nu komt het, voor dat mijn bureaublad in beeld komt, krijg ik een zwart beeld. Mijn monitor gaat dan ook op standby. Heb 2 monitors en beide gaan op standby, alsof ze geen signaal krijgen.
Dit duurt ongeveer een minuut. Tijdens die minuut hoor ik ook alleen de fans draaien, voor de rest niks. Mijn harde schijf lijkt ook niet met iets bezig te zijn ofzo. Dan ineens, hoor ik de op USB aangesloten externe harde schijf (staat alleen back-up op) 'beginnen te draaien' en even later komt ook direct het bureaublad in beeld.

Samengevat lijkt er dus, tussen het windows startup logo en het bureaublad een minuut lang eigenlijk 'niks' te gebeuren. Daarna wordt pas alle hardware weer geladen. Althans, zo lijkt het.

Heb net mijn videokaart driver geupdate, maar had geen succes. Iemand een idee over wat dit kan zijn? Is er een onderdeel stervende ofzo?

Systeem: (2.5 jaar oud)
i5 2500k @ stock speed
Asus P8p67-m
8 GB geheugen (stock)
1TB 7200rpm HDD
Nvidia GTX 660 (stock)

Alvast heel veel dank voor het meedenken!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
Misschien even de USB harddisk eruit trekken en kijken of het probleem zich dan nog steeds voor doet?

• Stab
analogworm schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:07:
Misschien even de USB harddisk eruit trekken en kijken of het probleem zich dan nog steeds voor doet?
Thanks!

Heb net de USB HDD uitgezet en een reboot gedaan. Het Asus scherm in het begin duurt nog steeds veel te lang, maar er zat geen pauze meer tussen het windows opstartscherm en het bureaublad. De monitors vielen dus niet meer uit!

Maar waar zit hem dit in? Want ik heb die USB HDD al een jaar en staat altijd aan...

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
Het kan zijn dat je pc van de ubs hdd probeerd te booten?

• analogworm
Nou, mbt tot dat boot screen. In je bios heb je opties zoals fast boot en kan je zelfs ook het asus logo helemaal niet naar voren laten komen. Check dan inderdaad ook even de bootvolgorde zoals marijn13 voorstelde. check hiervoor even de handleiding.

Anderzijds lijkt of je mobo/windows moeite te hebben met je externe hdd, of je externe hdd heeft gewoon moeite. Post anders even een Screenshot met de smartwaarden van die hdd, zo kunnen we in ieder geval inschatten of je hdd op het punt van overlijden staat. Je kan die smartwaarden naar boven toveren met het programma Crystaldiskinfo. (Gelieve wel even de RAW waarden als Decimalen te laten tonen, er zijn dr die dat snappen, maar ik niet.)

• Stab
analogworm schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:55:
Nou, mbt tot dat boot screen. In je bios heb je opties zoals fast boot en kan je zelfs ook het asus logo helemaal niet naar voren laten komen. Check dan inderdaad ook even de bootvolgorde zoals marijn13 voorstelde. check hiervoor even de handleiding.

Anderzijds lijkt of je mobo/windows moeite te hebben met je externe hdd, of je externe hdd heeft gewoon moeite. Post anders even een Screenshot met de smartwaarden van die hdd, zo kunnen we in ieder geval inschatten of je hdd op het punt van overlijden staat. Je kan die smartwaarden naar boven toveren met het programma Crystaldiskinfo. (Gelieve wel even de RAW waarden als Decimalen te laten tonen, er zijn dr die dat snappen, maar ik niet.)
Thanks.

Heb je het dan nu over mijn interne HDD of de externe USB HDD? Zou dit probleem kunnen duiden op een interne HDD die op het punt staat het te begeven?

• analogworm
Je externe HDD, immers die geeft blijkbaar problemen bij het opstarten.

• Stab
Shit, vandaag deed hij het weer... Terwijl mijn externe HDD niet meer heb aangezet.
Ook kreeg ik net in Premiere CS6 de melding dat er geen videokaart was gevonden met CUDA ondersteuning... De GTX 660 heeft dat wel. Ik heb gisteren ook de laatste Nvidia drivers gedownload. Heb zojuist weer de oudere drives geïnstalleerd en nu werkt het wel.

Pas had ik ook al een tijdje dat mijn muis het niet deed voor een minuut na het opstarten en dan ineens wordt 'geladen'. Heb toen op advies alle USB drivers verwijderd en alle USB apparaten opnieuw ingeplugd en Windows ze opnieuw laten installeren. Dat probleem is nu ook opgelost, maar het zwarte beeld in het begin blijft.

Gebeuren wel ineens allemaal random dingen vind ik. Iemand nog een idee?
Pagina: 1