Nieuwe 770GTX geeft maar 10% van de boots beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48
Ik heb vandaag een nieuwe videokaart binnengekregen: de MSI 770GTX een vervanger voor mijn oude 4870X2 die het prima heeft gedaan in de onderstaande setup:

ASUS Z87-A
Intel i5 4670K
2x4GB Corsair DDR3
Nexus 8500 (=850W)
128GB Samsung 830 SSD
T260 Samsung monitor (vrij oud)

Mijn nieuwe videokaart geeft echter maar 1 van de ~10x beeld tijdens het (re)booten. Hiermee bedoel ik dat ik zelfs geeneens de POST te zien krijg, laat staan W8.

Gek genoeg kom ik dit probleem met vergelijkbare componenten combinaties vaker tegen. Bijvoorbeeld hier:
http://rog.asus.com/forum...6365ecf218d49f2443cdd6568

Via de integrated graphics kom ik overigens wel windows 8 binnen, dus ik vermoed dat het echt een PCIex16 / GTX770 / BIOS probleem is.

Dingen die ik al geprobeerd heb (en niks hebben uitgehaald):
- laatste BIOS 1707 erop gezet
- BIOS reset naar optimized defaults
- CMOS cleared
- Integrated Graphics uitgezet en Primary op PCIEX gezet
- Naast DVI ook via DP en HDMI verbonden (via de 770)
- Fresh W8.1 (UEFI) install
- Verbonden met de 2x 6pins verloopstukjes ipv de default 2x 8pins verloopstukjes van de 770
- Andere PCIEX lane geprobeerd

Dit waren zo snel de dingen die ik kon bedenken, maar heeft allemaal niks uitgehaald..

Als de videokaart nooit zou booten dan zou je denken dat het een DOA is, maar aangezien de videokaart 'heel af en toe' nog wel werkt hoop ik dat er wat anders aan de hand is..

Heeft iemand van jullie nog ideeën?

Alvast bedankt,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 22:41

M2M

medicijnman

Is het mogelijk de videokaart (als test) analoog aan te sluiten op een beeldscherm?

En start de PC wel op, zelfs zonder videokaart?

Met integrated graphics, is de videokaart bij elke boot zichtbaar in device manager? Of ook slechts 1 van de 10 keer?

Check even de spanning van de 12V lijn van je voeding tijdens boot. Wellicht dat die te veel inzakt?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
PC start helemaal op zonder videokaart, zelfs als ik de DVI kabel in de videokaart laat (en dus niet in de integrated graphics stop).

Ik kan er vervolgens ook gewoon in via RDC, ik zie bij device manager een uitroepteken staan met:
Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)

Allicht dat het daar iets te maken mee heeft?

Toch gek dat de videokaart ook niet de POST kan weergeven (als de windows drivers nog niet geladen zijn afaik). Of werkt dat anders met die UEFI-based W8 installs?

EDIT:
De laatste W8.1 x64 BETA, WHQL en zelfs de MS NVIDIA drivers geven allemaal bovenstaande error binnen device manager

[ Voor 10% gewijzigd door bartosiej op 29-01-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Klinkt als een DOA en ik vermoed dat je een RMA procedure moet starten. Kan je de kaart nog in een ander systeem testen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
niet zo gebruikelijk, maar is er geen bios update voor de videokaart beschikbaar?
op het werk heb ik al een aantal Quadro en FireGL kaarten van bios updates voorzien ifv stabiliteitsproblemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan dat inderdaad proberen, maar als een consumenten videokaart moet worden geflashed om correct te werken dan is het een DOA imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Laatse bios erop gegooid via nvflash in DOS. Heeft niks uitgehaald...

Ik kan de kaart helaas niet in andere PC's testen, dus ik heb een RMA aangevraagd met de hoop dat zij hetzelfde probleem hebben.

Heel erg bedankt voor de suggesties in ieder geval. Ik zal even laten weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Toch nog even gekeken, en blijkt dat de videokaart het in de tweede PCIex lane toch wel 100% van de keren doet (de POST dan).

Na de POST knalt de videokaart er echter alsnog uit.. Ik kan via safe mode echter wel altijd windows binnenkomen (alleen via de tweede PCIex lane)..

Heeft iemand toevallig nog suggesties/ideeën? Ben bang dat het niet zozeer aan de videokaart ligt en dat er niks uit de RMA komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Inmiddels mijn RMA ontvangen, en een nieuwe videokaart gekregen.

Videokaart komt iets verder, maar krijg nu errors tijdens de POST:
Afbeeldingslocatie: http://rtjansen.nl/videocard/photo1.jpg

Memory is insufficient due to Intel Thunderbolt resource consumption? Het lijkt me dat ze hier de integrated graphics bedoelen? Primary display in BIOS staat echter ingesteld op PCIE, dus ik snap niet waarom thunderbolt uberhaupt nog nodig is? Googlen op de fout geeft aan dat de videokaart allicht verkeerd seated is, maar ik blijf de fout houden na het reseaten van de kaart..

Heel af en toe komt deze error niet terug en kom ik windows 'in', scherm wat ik dan te zien krijg ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://rtjansen.nl/videocard/photo2.jpg

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Lijkt me niet dat ik 2 DOA's achter elkaar heb ontvangen..

Alvast bedankt,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 22:41

M2M

medicijnman

heb je de mogelijkheid om de kaart in een ander systeem te testen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Zojuist getest in een oud Intel P4 systeem en videokaart lijkt het daar, incl drivers, gewoon te doen..

Lijkt erop dat ik niet de enige ben met dit probleem :
http://www.tomshardware.c...m-graphics-card-work.html

Hier is echter ook nog geen oplossing uitgekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
moederbord gaar ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Moederbord doet het prima met IGP of een andere videokaart, en videokaart doet het prima in een ander systeem..

Lijkt dus echt een compatibility probleem tussen beide..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier soortgelijke problemen gehad. Wel met een sapphire r9 290 welteverstaan....

Kaart kon gewoon niet overweg met 1 van de drivers van mijn oude (890x extreme 3 asrock) moederbord. Na veel testen bleek de kaart prima in orde ook zelfs naar rma. Toch de stoute schoenen aangetrokken en een nieuw low budget bordje gehaald ( asrock 970 extreme 3 r2.0) en alle problemen waren verdwenen.

Overigens deed mijn oude mobo met een cf 6870 set het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 16:32
Ik las gister op reddit dat iemand een soortgelijk probleem had, en dat het updaten van de bios van zijn moederbord het opgelost had, misschien is dat een idee?

EDIT: nvm ik kan niet lezen, sorry.

[ Voor 10% gewijzigd door Reaxer op 09-02-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Volgens mij moet je bios een update krijgen.
Versie 1203 geeft update wat betreft de comptabiliteit
Dus Probeer het eens

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
Ik ben er een beetje mee aan het spelen en het lijkt er inderdaad op dat de verschillende BIOS versies wel anders reageren op de videokaart.

- Bij de 1707 bios krijg ik de bovengenoemde thunderbolt error.
- Bij 16XX en 15XX gaat de PCIex led branden op het moederbord
- Bij 1203 werkt(!) de videokaart, alleen @ PCI ex 1.1 en 2.0, en niet 3.0..

In ieder een stap dichterbij.. Ik ga even kijken of er nog een bios tussenzit die wel @3.0 werkt.. Toch gek dat de BIOS updates de kaart instabiel maken, helemaal aangezien mijn desktop build volledig gebaseerd is op de Tweakers Best Buy Guide Januari 2014.

UPDATE: Ik ben erachter gekomen dat de laatste BIOS ook werkt als ik de PCIEX lane force @ 2.0.. Dit verklaart ook waarom de videokaart het wel doet in een ander, ouder (PCIEX2.0), moederbord.

De vraag is nu alleen of de PCIEX 3.0 van het moederbord kapot is, of van de videokaart. Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan testen (zonder andere PCIEX3.0 videokaart, obviously)? Ik weet wel dat de videokaart niet in de andere 2 PCIEX lanes werkt, maar misschien dat deze samen @3.0 zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door bartosiej op 10-02-2014 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 13:28
Hallo,

ik ga dit topic ff een schopje geven.

Heb deze topic geopend in het windows related forum maar vrees dat ik beter hier verder kan doen.

@ bartosiej

heb jij ondertussen al bijkomende stappen ondernomen?

Als ik deze week s' avonds tijd vind dan ga ik even nakijken of de grafische kaart correct ingeplugged is.
Kan jammer genoeg pas volgende week met een oudere kaart testen om na te gaan of het ligt aan de kaart of niet.
Pagina: 1