Vervangen center speaker KEF HTC2001 --> HTC3001

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:24

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Mijn set bestaat uit het volgende :

Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS2001.2 (front + rear) + HTC2001.2 (centre) + REL Quake/Q3 sub (125 watt RMS receiver) / DUNE HD SMART H1 / Marantz UD7006 (Universal Disc-player)

Nu ben ik aan het nadenken om mijn central speaker eventueel te vervangen door die van de Kef 3005 serie ( = HTC3001).
Reden : soms heb ik de indruk dat de central speaker wat kracht mist, vooral in de rustigere gedeeltes van de film. Ik heb uiteraard de afstanden en geluidsniveaus (gemeten met een decibel meter) correct in mijn AV ingegeven.

Denken jullie dat dit de moeite en het geld waard kan zijn?
Of gaat de vooruitgang te verwaarlozen zijn en kan ik zodoende beter wachten om bijvoorbeeld volgend jaar een volledig nieuwe set als front speakers aan te schaffen?

En heeft dit geen nadelige gevolgen voor de rest van mijn setup? Bedoel hiermee dat center speaker dan anders is dan de rest vd speakers.

Hier is een link naar een forum waar de verschillen tussen de 2 center speakers van KEF (de HTC2001 en HTC3001) a.d.h.v. de technische fishes mooi uitgelegd worden : http://www.avsforum.com/t/914933/adding-kef-htc3001-to-2005

Dank voor jullie advies!

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 29-01-2014 15:45 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Even een update

Via de HiFi winkel wordt me afgeraden voor de HTC3001 te gaan omdat dit geen merkbare verbetering zal zijn.
Wel wordt mij de Kef Q9c aangeraden.
Hoe zijn hier de gedachten over? Goede keuze? En is dit wel een merkbare verbetering wat betreft center speaker.

Hier wat info over de speaker :

1. WAAROM DE Q9C
Mijn uitgangspunt was om álle speakers gelijk te houden. Helaas kan ik niet overal de Q7's plaatsen. Dit wordt écht teveel van het goede. Bovendien een Q7 als centerspeaker wordt een beetje lastig. Daarom ben ik gaan zoeken naar speakers waar dezelfde 165mm UniQ speaker wordt gebruikt. De Q9c heeft deze, in tegenstelling tot de Q6c die slechts een 135mm UniQ speaker heeft. De Uni-Q staat erom bekend dat hij zeer veel spreiding van het geluid geeft. .

Nu is dit met een centerspeaker minder van belang zou je misschien kunnen denken, maar niets is minder waar. De centerspeaker bestaat meestal maar uit 1 of een paar speakers. Dus hoe ruimtelijker die speaker werkt, hoe beter het geluid wordt verspreidt. Dus als je lekker op de bank een film bekijkt met je vrienden, hoort iedereen de dialogen net zo goed als degene die in het midden zit! Omdat juist bijna alle dialogen via de centerspeaker gaan, is een goede centerspeaker zéér belangrijk. Maar ook als je TV kijkt met b.v. Prologic II movie, worden de stemmen via de centerspeaker gestuurd.

2. HET GELUID
De Uni-Q speakers hebben wat tijd nodig om goed te klinken, zo ook de Q9c. Geef hem wat tijd, en hij zal mooi open en warm klinken. Hij klinkt sprankelend hoog tot redelijk diep (50Hz). Dit heeft Kef kunnen realiseren door een bassreflex pijp aan de achterzijde te plaatsen. Hierdoor klinken Barry White achtige stemmen nog best goed, zonder overdreven "boemerig" te klinken. Eigenlijk valt er weinig op aan te merken. Het is een perfecte aanvulling op de Kef Q7's, die ook de 165mm Uni-Q speakers hebben. Deze speaker komt het best tot zijn recht bij andere KEF front speakers.

3. HET UITERLIJK IS NIET BELANGRIJK
Ik had enigzins wat twijfels over het uiterlijk. Want hij is groot. Erg groot! Hij staat nu op een 32" beeldbuis televisie en komt best intimiderend over. Net als bij de Q7 zit er aan de bovenkant een kunstof ronding op. De voor- en zijkanten zijn gebogen. Verder staat hij op grote rubberen voeten. Al met al is deze speaker niet voor diegenen die van mening zijn dat audioweergavers niet gezien mogen worden... De mooie fineerlaag is overigens van vinyl. Nep dus.

4. AANSLUITINGEN
De Q9c kan je voorzien van bi-wiring, dat betekend dat je hem met twee setjes kabels aan je versterker kan aansluiten. Dit kan je doen om de klank te verbeteren. Ikzelf heb dit overigens niet gedaan, ik ben tevreden hoe het nu klinkt. Je kunt hem ook bi-ampen, dat wil zeggen dat je twee versterkers gebruikt, één voor de hogetonen speaker (tweeter) en één voor de lagetonen speaker (woofer). Voor een centerspeaker vind ik dit een beetje overdone.

5. WAT VOOR VERSTERKER?
KEF raadt aan om versterkers te gebruiken van 15-120 watt. Mocht je een zwaardere versterker hebben die meer dan 125 watts kan leveren, is dit niet een probleem. Je kunt beter een te zware dan te lichte versterker aansluiten in verband met "clipping".

6. SPECIFICATIES
Omdat de specificaties niet volledig zijn, volgen hier nog wat gegevens:

Afmetingen (H x B x D): 20 x 48 x 27 cm
Type speaker: 2-weg
Aantal speakerunits: 2
Tweeter-units per speaker: 1
Tweeter diameter: 19 mm
Woofer-units per speaker: 1
Woofer diameter: 165 mm

Aanbevolen min. vermogen: 15 Watt
Aanbevolen max. vermogen: 120 Watt
Gevoeligheid: 91 dB
Impedantie: 8 Ohm
Frequentie bereik: 50-27000 Hz
Cross-Over frequentie(s): 2,8 kHz
Finishes: Black Ash, Maple or Dark Apple

7. CONCLUSIE
Al met al is dit een prima centerspeaker als je al KEF speakers hebt. Als je andere merken speakers hebt, moet je je afvragen of de klank niet teveel afwijkt van de speakers die je al hebt. Bovendien is de vormgeving afgestemd op de Q serie speakers. Maar mocht je gewoon een hele goede centerspeaker willen hebben voor (nu) weinig geld, kan ik je deze zeer zeker aanbevelen.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

ktf

Ik heb altijd begrepen dat je moet proberen de 3 front-speakers hetzelfde te houden, de side/rear speakers mogen afwijken. Dit heeft te maken met de precisie van het geluidsbeeld voor, daar kun je veel makkelijker verschillen in horen dan vanaf de zij- of achterkant.

Ikzelf zou dat ook echt proberen na te leven. Nu hoor ik bij sommige stereosets al dat het geluidsbeeld naar links of rechts afwijkt omdat een van de speakers wat dichter bij een muur staat, of simpelweg omdat speakers nooit precies hetzelfde zijn.

Een andere speaker zal wat anders klinken (helderder, doffer, modderiger etc.) en dit kan het geluidsbeeld flink beïnvloeden.

Uiteraard aan jou de keuze, dit wilde ik alleen even meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Eh.. kan je niet gewoon je center wat harder zetten (+10 bijvoorbeeld) middels je receiver instellingen? Ik denk niet dat een andere center veel gaat helpen, of deze moet een veel hoger rendement hebben en dus bij dezelfde volumeinstelling harder klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
dank voor jullie reacties.
Het zou sowieso de Q6c worden wegens plaatsgebrek en dus niet de Q9c.
Maar goed : enkel de center vervangen, ook al blijf je binnen hetzelfde merk (in dit geval KEF), is dus geen te beste optie?

Ik kan inderdaad de center eens wat harder zetten, subtiel beginnen met een +1db erbij te doen en kijken wat dat geeft.

Maar omdat in een 5.1 opstelling de center eigenlijk de belangrijkste speaker is, had ik gedacht deze al een upgrade te geven omdat de HTC2001.2 ook geen te beste reviews krijgt als center speaker.

En mits een upgrade naar bijvoorbeeld Q6c had ik gehoopt een (nog) beter geluid te krijgen bij films... Maar dat is dus niet zo evident als ik de reactie van ktf lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

daffie82 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:56:
Maar goed : enkel de center vervangen, ook al blijf je binnen hetzelfde merk (in dit geval KEF), is dus geen te beste optie?
Nouwja, ik herhaal ook enkel maar wat ik gehoord heb, want ik ben nog voor een mooie surroundset aan het sparen.

Punt is, de HTS2001.3 (ik kan geen specs vinden van de HTC2001.2, maar ik vermoed dat die vergelijkbaar zijn) geeft een belastbaarheid van 100W op. Dat is krankzinnig veel, dus aan volume, als je dat bedoelt met kracht, zal het niet liggen.

Als je van mening bent dat ze gewoon niet goed genoeg klinken, dan zou je de center inderdaad kunnen vervangen, maar dan kun je dus rare dingen in het geluidsbeeld krijgen. Op zich geen ramp (mind you, waarschijnlijk valt dit alleen op als je er aandachtig naar gaat luisteren), het kan effecten geven dat bijvoorbeeld lage stemmen iets meer naar het midden klinken en hoge iets meer naar links/rechts, omdat de nieuwe middenspeaker gewoon iets meer laag doorgeeft en dus wat harder aan het geluidsbeeld trekt.

Aan vermogen zou het niet moeten liggen. Op zich kun je de center prima vervangen, maar houd in je achterhoofd dat er wat haken en ogen aan kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Hoeveel laag de center doorgeeft hangt toch gewoon af van je crossover frequentie die in je AVR ingesteld staat?
Deze staat nu op 100hz omwille van mijn huidige speakers - en deze zou ik ook op 100hz laten staan bij het vervangen van de center.
Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Nee, de crossover bepaald de laagste frequentie die doorgegeven wordt.

Stel, je hebt een zware mannenstem en een doorsnee vrouwenstem (denk aan James Bond ofzo) die beide net iets uit het midden moeten klinken. De mannenstem komt dan uit de linker- en centerspeaker, de vrouwenstem uit de rechter en centerspeaker, ik noem maar een voorbeeld.

Stel nu voor dat die centerspeaker wat 'donkerder' klinkt, ofwel, iets luider is in de lage frequenties, zo rond de 200Hz, terwijl de linker- en rechterspeaker daar wat minder luid zijn. De mannenstem komt dan relatief harder door de centerspeaker dan zou moeten en 'trekt' dus wat naar het midden.

Of stel dat de mannenstem zich door het beeld verplaatst, van links naar rechts, over de speakers. Dan hoor je een klankverandering, omdat de drie speakers niet hetzelfde klinken.

Dat is mijn punt. De vraag is of je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Ja, ik begrijp je punt. Dat zou me inderdaad storen.

Specification: Q6c
System type: Two-way, TV/shelf-mount
Enclosure type: Reflex
Drive units: B130 Uni-Q (SP1519) [NT19 HF unit (SP1487)]
Sensitivity: 89dB at 1m for 2.83V
Frequency response: 50Hz to 27kHz +/-3.0dB
Maximum output: 109dB
Nominal impedance: 8 ohms
Weight: 4.1kg
Dimensions (H x W x D): 160 x 432 x 215mm
Amplifier Requirements: 10-100W
Finish: Black Ash, Maple or Dark Apple
System: SP3426
Crossover network: SP2447

Model : HTS2001.3
Ontwerp : 2-way bass reflex satellite
Drive Units : 100mm (4in.) Uni-Q arry with 19mm (0.75in.) aluminium HF 2 x 75mm (3in.) LF
Scheidingsfilterfrequenties : 3kHz
Gevoeligheid (2.83V/1m) : 88dB
Frequentiebereik (+/-3dB) : 80Hz - 27kHz
Maximale Output : 104dB
Ingangsimpedantie : 8 Ohms
Magnetische afscherming : Yes
Inwendig Volume : 1.5 litres
Belastbaarheid : 100W
Gewicht : 2.0kg
Afmetingen : (H x W x D) 228 x 130 x 150 mm

Kunnen we hieruit iets afleiden m.b.t. het geluidsbeeld ?

[ Voor 28% gewijzigd door daffie82 op 05-02-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

daffie82 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:08:
Kunnen we hieruit iets afleiden m.b.t. het geluidsbeeld ?
Nee, spijtig genoeg niet. De enige serieuze optie is vragen of je er eentje op proef kan krijgen. Ik heb begrepen dat daar bij de betere HiFi-zaak wel over te praten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Klopt, zal ik doen.

Pagina: 1