• Terpstars
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:50
In juli 2010 heb ik de Canon Ixus 105 Compact Camera gekocht, deze heeft 4x optische zoom en 12.1 Megapixels. Toentertijd 170 euro voor betaald bij de Mediamarkt. Zijn de Compact Camera's tegenwoordig (in dezelfde prijsklasse) nu zoveel beter geworden? In andere woorden: is mijn camera nu heel erg verouderd met het spul wat nu in de winkel ligt?

Dit vraag ik omdat ik mijn camera nooit meer gebruik en een afweging wil maken of ik deze ga verkopen of toch wil houden voor de spaarzame momenten dat ik 'm misschien toch nog ga gebruiken.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Is het beter geworden, ja zeker. Veel beter? geen idee exact, de ontwikkelingen gaan nogsteeds flink door maar minder hard denk ik als in de vroege jaren van de digitale fotografie.
Ik zie als ik kijk prijzen van rond de 45 tot 60 euro staan op marktplaats. De vraag is dus is dat je meer waard of de foto's die je er afentoe mee neemt.

Het toestel is niet meer state of the art, maar de foto's blijven hetzelfde die je er mee maakt.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Verouderd is het apparaat natuurlijk wel, maar beter is maar net waar je naar kijkt en waar je het mee vergelijkt.
Er zijn camera's met meer pixels maar tenzij je afdrukt op posterformaat merk je geen verschil, tenzij je weer flink wil nabewerken (croppen). Kwa hoeveel licht de camera voor een foto nodig heeft maakt het denk ik niet veel uit. Omdat de camera's nu meer pixels hebben hebben ze evenveel licht nodig. Als de huidige camera's minder pixels hadden was er minder licht nodig geweest voor een foto.
De afweging is denk ik of 50 euro in je portemonnee of een camera voor af en toe. Als dat zo is zou ik de camera gewoon houden, het is toch leuk om af en toe wat momenten vast te kunnen leggen voor later. De kwaliteit zal allicht beter zijn dan foto's van een telefoon.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Persoonlijk vind ik zo ongeveer elke foto die met een compact gemaakt is waardeloos, omdat detail ontbreekt. Ik heb ondertussen heel wat compacts gehad (vooral Canon IXUS en Powershot). Tegenwoordig kunnen ze wel goed in HD filmen. En hebben ze veel meer optische zoom.

This footer is intentionally left blank

• Terpstars
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:50
Bedankt voor jullie reacties. De tijden dat ik 'm vroeger - toen ik 'm net niet had gekocht voor vakanties - heb gebruikt, heb ik er ook leuke foto's mee gemaakt. Misschien belangrijk om erbij te vermelden is dat sinds een half jaar een Nokia Lumia 720 smartphone heb, die redelijke foto's maakt. En die heb ik altijd bij me en zo'n digitale camera niet. Ik heb het idee dat de toegevoegde waarde van een 'semi-budget' Digitale Camera niet veel meer toevoegt in dit tijdperk van steeds beter wordende smartphone camera's. Of zit ik daar ver naast?