Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn bezig met een onderzoek naar een nieuwe interface voor een zo open mogelijk Domotica systeem. Het gaat hierbij om een op de consumenten markt gerichte box waar gebruikers op hun eigen niveau aanpassingen aan kunnen doen. Hierbij zijn wij op zoek naar mensen die op verschillende niveaus Domotica gebruiken of willen gebruiken. Jullie en ikzelf als Tweakers willen zo veel mogelijk uit een systeem halen.

Om de gemiddelde thuisgebruiker ook tegemoet te komen moet er een gebruikersinterface komen die simpel genoeg is zodat zij toch de meeste functies van het systeem kunnen gebruiken.

Om de meesten van jullie tegemoet te komen moet de gebruikersinterface ook meer accepteren dan alleen schakelen en tijdsklokken instellen.

Onze vraag aan jullie is dan ook wat zijn jullie wensen met betrekking tot de gebruikersinterface in een Domotica Systeem?

Even over onszelf wij zijn Studenten aan de Haagse Hogeschool - Communicatie & Multimedia Design dit onderzoek wordt gebruikt om een beter inzicht te krijgen in de behoeften van onze doelgroep. _/-\o_

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
- webportal binnen eigen netwerk
- apparatuur aan/uitschakelbaar via tijdschema of fysieke schakelaar of de webbrowser/app
- registratie E verbruik op de diverse punten incl historie per b.v. 5 minuten

ter inspiratie: b.v. plugwise, maar dan open source

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
het domotica systeem in mijn huis begon pas te werken nadat de interface fatsoenlijk was.
en die interface was gewoon een schakelaar aan de muur!.
erg ouderwets, maar totaal niet onmisbaar en niet echt sexsie.

1. zoek die afstand bediening maar eens als je laat in het donker thuis komt.
2. en hopen dat er nog batterij genoeg in zit.
3. keychain afstand bedieningen gingen steeds kapot.
4. mobiel gebruiken kon ook, maar ook die kon wel eens zonder stroom zitten.
etc..

zodra je de verlichting aanstuurt, dan is een vaste schakelaar op de juiste plek gewoon onmisbaar en de beste interface die ik ooit heb gehad. (meer heb ik eigenlijk niet nodig.)
binnen een week gebruikte we eigenlijk allen nog maar de schakelaar aan de muur.
(ben nog wel aan het kijken naar een systeem wat kan registreren of er iemand thuis is, en zo het huis aan te sturen, maar geen goed dekkend systeem voor gevonden tot nu toe.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
Jullie spreken beide over fysieke schakelaars. Dit is natuurlijk een hardware schakelaar in de woonkamer. Hebben jullie ook nog wensen met betrekking tot de web-interface? Moet zo'n schakelaar dan een toggle zijn zoals bijboorbeeld in Android 4.x zit? http://developer.android....ontrols/togglebutton.html

Hiernaast komen er ook dimmers, lamellen, gordijnen, zonneschermen en dergelijken in het systeem hebben jullie hier nog wensen voor? Sliders voor de hoogte of positie of speciale buttons?

En als tweakers is er natuurlijk ook het onderdeel scripting. Er wordt gedacht over Blocky en een script taal om zelf je eigen regels te kunnen maken. Verschillende domotica systemen bieden dit aan wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 18:44
- apparatuur aan/uitschakelbaar via tijdschema of fysieke schakelaar of de webbrowser/app
Ik zou graag 'betrouwbare' domotica. Ik wil 'm dus kunnen bedienen met tablet/mobile (apps) maar ook fysiek als failsafe. Afgelopen week is mijn afstandsbediening van mijn electrische poort kapot gegaan en hierdoor kon ik dus niet meer in de garage via buiten. Dat wil ik niet dat er gebeurd!

In dit geval zou ik dus "en" "en" willen ipv "of" "of". I'm in control ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sorrie WvanWaas.

aan mij heb je niet zoveel.
systeem is de eenvoud zelve, en daar door erg stabiel. (kiss principe)

1 schakelaar bij de achterdeur waar mee ik schakel tussen "ik ben thuis en wakker" of "ik ben weg of lig te slapen."
voor de rest is het alleen maar een scriptje wat dan beslissingen neemt voor de cv/licht etc....
(en een hele grote licht intensiteit meter op het dak. >:) )

verdere toeters en bellen is leuk als je begint met het spul, en ik heb ook wel wat visuele dingen(als het het nog werkt) maar ik kijk er niet naar, en eigenlijk is het overbodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien is het goed om eerst eens duidelijk te krijgen hoe breed domotica eigenlijk is >:)
Een goed voorbeeld is de Homewizard 'box' die inmiddels de slimme meter kan uitlezen alsook de cv thermostaat, beide middels een extra box.
Als je een universeel systeem wilt bouwen dan zou het de bestaande hardware moeten ondersteunen zodat je niet nog eens van alles los erbij moet kopen.
Wat mij betreft zou het een open source versie van de Homewizard kunnen zijn, nu bepaalt Homewizard zelf wat ze implementeren en hoe.
Zo richten ze zich bij energie monitoring op verbruikcijfers en niet op de absolute waardes die je ook uit de slimme meter kan halen.
Verder mag je er vanuit gaan dat de box o.a. met Android, Apple en Windows devices om moet kunnen gaan.
Als je dat allemaal tegelijk wil doen dan wens ik je veel succes ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
@Speedy-Andre met een team van iOS Android Linux en hardware ontwikkelaars naast een team van Web en domotica designers houden wij inderdaad rekening met een lancering op Android, iOS, Linux (box zelf) en een Webinterface. Dit onderzoek gaat voornamelijk over wat we wel en niet in de webinterface willen zien. De apps zullen hier doorheen weven.

Het idee is om vooral bestaande hardware te ondersteunen.

@EnerQi 'En' 'En' is zeker een goed idee. De basis is ook om de bestaande schakelaars te automatiseren in plaats van te vervangen. Dit neemt zoals je aangeeft te veel risicos met zich mee

@Migjes jij bent dus duidelijk de script gebruiker. Klaar is klaar en het moet niet in de weg zitten. Dit is een benadering waar we zeker rekening mee houden.

Deze verschillende beelden geven duidelijk aan dat iedere gebruiker het systeem anders benaderd. Wij splitsen de doelgroep in het huidige onderzoek in Klusser, Thuisgebruiker waar de klusser inderdaad een sensor neerzet een script schrijft en de interface liever niet ziet en de thuis gebruiker de interface gebruikt voor instellen en daarna naar zijn mobile apps toe zal stappen.
Pagina: 1