HTPC samenstellen of game pc gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-04 15:18
Beste forumleden,

Ik worstel met volgend (luxe)probleem. Momenteel bezit ik een game pc van 3 jaar oud (config volgt hieronder) en een Panasonic plasma, die op een meter van elkaar staan. Ik maak me soms zorgen dat m'n 'zware' pc eigenlijk staat te draaien om een filmpje af te spelen op m'n tv. Verbruikt onderstaande pc veel meer dan een htpc'tje? Doel is dus om van op mn pc content af te spelen op tv.

Anders ofweeg ik misschien om een htpc samen te stellen die dan enkel gebruikt wordt door/voor m'n tv. Een harde schijf van 2TB heb ik nog liggen en kan ik eventueel in de htpc toevoegen. Of investeer ik beter in een apart mediacenter of next gen game console?

Daarnaast heb ik ook een macbook air late 2012, maar op deze speel ik geen films af (gedoe met itunes, hdmi en dergelijke). M'n tv zit ook niet in het netwerk, deze is wifi ready en kan dus enkel met netwerkkabel of wifi dongle aangesloten worden. Ik gebruik dus een HDMI-kabel tussen pc en tv.

Dit is mijn huidige game pc:
- Intel i5 2500k
- Scythe Mugen 2 Rev.B
- MSI P67A-GD65 (B3)
- MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
- 8gb ddr 3 Kingston HyperX
- Corsair 650TX
- Samsung F3 Spinpoint 1TB
- Crucial C300 (128 gb)
- Cooler Master CM690II Advanced

Bedankt voor jullie advies!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:34

NLF

Voor zover ik weet is het stroom verbruik over het algemeen redelijk gelijk wanneer je een filmpje kijkt. Uiteraard is er wel een verschil wanneer je een spel gaat spelen of veel rekenkracht nodig hebt. Denk dat XBMC de processor op 2 procent laat draaien?

Stroom verbruik met alleen de CPU:

http://www.bit-tech.net/h...el-sandy-bridge-review/11

Misschien investeren in een NAS/Server waar je op kunt downloaden etc? Dan kun je later een kleine en stille HTPC bouwen met alleen een SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door NLF op 29-01-2014 14:59 ]

• Matey
Dank je, is inderdaad wel 'n goed idee. Ik heb wel heel weinig kennis van servers en netwerken enz, maar dit kan door wat te lezen makkelijk bijgeschaafd worden.

Dus in principe verbruikt m'n pc niet veel als ik enkel een filmpje kijk en voor de rest games of programma's uitschakel? :-)

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:34

NLF

Het is altijd meer als een dual core processor.

Aangezien je al een Mac hebt, misschien eens kijken bij Apple voor een Mac mini? Erg zuinig en mooi als je geen lokale opslag nodig hebt.

• Matey
Die mac mini's zijn idd wel heel mooi en zuinig, maar natuurlijk ook direct wat duurder. Vermoedelijk komen er 'binnenkort' nieuwe mac mini's uit en dan zakken die huidige vermoedelijk wel een beetje in prijs (voor de stock die nog binnen is denk 'k).

Net ontdekt dat mijn oude laptop een HDMI output heeft, dus ga ik even proberen om die wat te testen voor htpc. Als die nog goed werkt, kan ik er misschien een SSD in plaatsen ipv dvd-spelertje...

EDIT: net geprobeerd en de laptop hapert al wanneer ie niet-HD content afspeelt op m'n tv - optie valt weg dus ;-).

[ Voor 11% gewijzigd door Matey op 29-01-2014 16:18 ]