Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Ontwikkeling ultrabooks met hybride schijven (+/- 128 ssd) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje in dubio voor de aankoop van een lichte 13.3 inch laptop (~ultrabook). Dit afhankelijk van de toekomstige beschikbaarheid van volwaardige hybride schijven[/b] in de 'goedkopere' ultrabooks. (< 1000 euro)

Ik wil een 13.3 inch ultrabook aanschaffen als hoofdcomputer. Nu zijn de beschikbare ultrabooks onder de 1000 euro het allemaal net niet heb ik gemerkt in mijn uitgebreide zoektocht op internet en langs computerzaken. Of je hebt alleen een langzame HDD, of een SSD met slechts 128gb, waar je niets op kwijt kan, of een hybride schijfje met 30 GB ssd bijvoorbeeld. En dat boet je vaak weer in op de andere prestaties.

Kunnen jullie je visie geven wat de ontwikkelingen zullen zijn mbt de beschikbaarheid van hybride schijven van 128gb ssd en grote HDD (1TB) bijvoorbeeld in, in mijn geval, een 13.3 inch ultrabooks?

Wat ik er mee ga doen: Niet super veel heftige programmas. Office, filmjes, internet, skype, etc. Maar wel veel multitasken en ik wil dat dat altijd soepeltjes en snel verloopt. Ik wil geen energie en tijd verspillen aan een langzame computer. Dus ook snel opstarten enzo. Verder moet mijn harde schijf zo groot zijn dat ik al mijn bestanden en films erop kwijt kan. Ik wil niet hoeven zeulen met een externe harde schijf continue.
Verder wil ik hem gemakkelijk mee kunnen sjouwen omdat ik veel onderweg ben, vandaar de 13.3 inch ultrabook.

Verder moet hij ook een paar jaar meekunnen, dus ik wil ook anticiperen op een toekomstige prestatiebehoefte van de computer.

verdere wensen zijn:
  • goed leesbaar scherm bij lichtinval (mat scherm?)
  • touchscreen hoeft niet
  • lange batterijduur
Merk maakt niet uit als de computer maar goed is.

Afhankelijk van de ontwikkelingen zie ik nu de volgende opties:
  1. hij is beschikbaar en ik koop hem (ik heb hem niet kunnen vinden)
  2. of mn tablet met dockingstation even blijven gebruiken en wachten op een geschikt model (maar dat werkt eigenlijk niet),
  3. of even een basic laptopje aanschaffen voor de time being (maar dat steek ik liever in een nieuwe laptop) De goedkoopste 13.3 is al 450 euro pricewatch: Acer Aspire S3 331-10174G32add. Of tweedehands eentje aanschaffen voor tijdelijk
  4. of, dat als dat een goede optie is, dan kan ik evt een hybride schijf in laten bouwen in nieuwe ultrabook.
  5. Als beneden de 1000 euro echt niet lukt, mijn budget omhoog proberen te schroeven (hoe weet ik nu niet)
    of
    accepteren dat mijn wenselijke computer niet beschikbaar is en wensen laten vallen. Bijvoorbeeld wel met een externe harde schijf gaan werken.
Mischien hebben jullie zin om je licht laten schijnen op deze uitdaging :-)

Hartelijk dank alvast!

greetz!

Lars

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Optie 5? Ultrabook is per definitie zo licht mogelijk dus 99% zal een SSD hebben. Hoogst waarschijnlijk ook een mSATA SSD dus gewoon een normale HDD erin drukken is er niet bij. M.i. wil je ook niet die oude mechanische disk meer in een laptop. Moet je al je muziek/films altijd bij je hebben, is een NAS geen oplossing voor je (evt met cloud gedoetje zodat je er over internet bij kan).

edit: Deze komt nog het dichtst bij:
http://www.techradar.com/...2/review/4#articleContent

Die kun je tweedehands inmiddels wel vinden. Maar je zit wel met de vorige generatie Intel en de andere nadelen genoemd in het artikel. Hopelijk komt Asus nog met een 13 inch versie van de T100 met SSD en de HDD in het toetsenbord gedeelte.

[ Voor 35% gewijzigd door wagenveld op 29-01-2014 11:37 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
De meeste ultabooks hebben gewoon een 2,5 inch ssd drive.
pricewatch: WD Black2 (1TB HDD + 120GB SSD) zou je kunnen overwegen, 2 schijven in 1 jasje.
Iemand heeft er nog eentje liggen voor als je wat geld wil besparen: V&A aangeboden: WD Black2 (1TB HDD + 120GB SSD)

Ook zijn er modellen die een caching ssd hebben die je kan vervangen door een volwaardige (msata) ssd. Bijvoorbeeld deze (alleen is hij wel bijna 2kg): pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

Nog een optie is het zoeken naar een compacte laptop met een dvd drive, die kan je dan met een caddy gebruiken voor je hdd waarna je je ssd op de plek van de hdd plaatst. Het model waar ik aan denk is de Sony Vaio S13 reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2013, alleen nauwelijks meer verkrijgbaar.

Je zult er in ieder geval zelf wat werk in moeten steken, maar dan moet het zeker te doen zijn. Ik heb zelf iets vergelijkbaars.

[ Voor 7% gewijzigd door Jornv op 29-01-2014 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie feedback!

Goed te horen dat er wel mogelijkheden bestaan. Het is dus zeer te doen om een hybride schijf in te bouwen technisch gezien. Nu ben ik zelf niet bekend met de computerinbouw, dus dat zou ik moeten laten doen. Dat kan de kosten opjagen. Ik had al eens geinformeerd bij een computerwinkeltje en hij bood aan om een 256 SSD met 1 TB HDD in te bouwen en windows 8 er opnieuw op te zetten voor 350 euro. Was een bedrijfje dat ook veel tweedehans spul had en mijn eerste indruk van de toko was niet zeer indrukwekkend, maar ja dat zegt niets misschien.

Dus dan zou ik de beste 13.3 inch deal voor +/- 600 euro moeten vinden die goedkoop is door zijn slechte harde schijf en verder optimale specs. Maar voor mijn gebruik hoeven dat weer niet top specs te zijn. (I5 is voldoende neem ik aan bijvoorbeeld?).

Maar ja hoe hard gaan de SSD prijzen dalen? Als ik snel even pricewatch scan dan heb je onder de 350 iig al 500gb.

Iets met een NAS en een cloud is geen optie voor mij. Ik wil niet afhankelijk hoeven zijn van interconnectie en externe partijen om mijn data te stallen. Alles bij me in mn computertje ;-)

• Jornv
Je kan het ook zelf doen. Eens moet de eerste keer zijn. Ik had het zelf namelijk ook nooit eerder gedaan, maar toch ben ik zelf aan de slag gegaan, met succes.
Ik vraag me trouwens af hoe ze bij die computerwinkel kunnen zeggen dat ze 2 schijven in kunnen bouwen, terwijl ze niet weten om welke laptop het gaat (neem ik aan)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een ultrabook heeft meestal ook geen optical dus nog een taak om die te vinden. Die Transformers zijn de enige waar ik zo op kan komen die al een extra schijf in het toetsenbord gedeelte hebben. Dan is een hybride SSHD een betere optie idd.
Hou er wel rekening mee dat als een laptop 2,5" SATA wil het best zo kan zijn dat er alleen plaats is voor 7mm ipv de standaard 9,5mm schijf!

edit: naast die TX300 nog eentje wat meer in jouw prijsklasse:
pricewatch: HP Pavilion 13-p100ed x2

Maar of je zo blij moet worden van die APU weet ik niet.

[ Voor 32% gewijzigd door wagenveld op 29-01-2014 18:16 ]

• Jornv
Dat is een goede om rekening mee te houden idd.
pricewatch: Asus Transformer Book TX300CA-C4032H heeft wel 2 opslag schijven en onder de 1000.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-11 10:59
Of je koopt een ssd van 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Jornv schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:06:
Ik vraag me trouwens af hoe ze bij die computerwinkel kunnen zeggen dat ze 2 schijven in kunnen bouwen, terwijl ze niet weten om welke laptop het gaat (neem ik aan)
Nou hij zei dat hij een 2,5 inch HHD, dus kan vervangen door een 2,5 inch hybride. Maar veel specifieker zijn we er niet echt op ingegaan.

Ja en zelf doen.........Zou een leuk hobbyprojectje zijn, maar dan zou ik me er echt in moeten gaan verdiepen en daar heb ik de tijd niet voor. Plus alle ongemak als het mis gaat op 1 of andere manier. ;)

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:08:

Hou er wel rekening mee dat als een laptop 2,5" SATA wil het best zo kan zijn dat er alleen plaats is voor 7mm ipv de standaard 9,5mm schijf!
Ook nog rekening mee houden dus ;-)

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:08:
edit: naast die TX300 nog eentje wat meer in jouw prijsklasse:
pricewatch: HP Pavilion 13-p100ed x2

Maar of je zo blij moet worden van die APU weet ik niet.
Alleen kijkende naar het geheugen dan kun je op 64 GB al aardig wat software kwijt. en 555 is qua prijs mooi. Wordt dat na een jaar de nieuwe laptop van mijn ouders en koop ik een nieuwe ;-).
Maar ja als hij te langzaam werkt dan is het 1 jaar ergeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog beter natuurlijk, maar is dat betaalbaar nu?
Dit is de enige onder de 500 euro: pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB
Is deze geschikt?

Vandaar ook de interesse in wat die prijzen gaan doen dit jaar.....

• Jornv
pricewatch: Crucial 2.5" M500 960GB
€100 goedkoper, wat mij betreft allebei aanraders. Ze hebben ten opzichte van elkaar wel voor en nadelen: de Samsung is sneller, de Crucial is betrouwbaarder.
Wat de prijzen van SSD's betreft, die zullen nog wel gaan dalen dit jaar. Ik verwacht dat die trend van prijsdaling die we de afgelopen jaren hebben gezien zal doorzetten voorlopig.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, 125 euro duurder dan die hybride schijf. Dan lijkt een volledige SSD wel een beter optie te gaan worden dan mijn hybride idee ;-).

Hoe zit dat met een nieuwe ultrabook en het erbij plaatsen van zo'n 1 TB SSD. Is daar plek voor? Is gewoon een twee en half inch dus is eigenlijk jullie analyse als die hybride schijf van toepassing?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 12:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica