Hotspot opzetten - juridisch gezien België

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Topicstarter
Familie heeft me gevraagd om wifi-hotspot te voorzien in hun cafe.
Technisch gezien weet ik ongeveer hoe dit in orde te brengen. Maar ik vroeg me juist af hoe het juridisch zat in België.
Voor NL heb ik al paar topics gevonden waarin blijkt dat je niet verantwoordelijk bent voor de acties van je 'klanten' maar geldt dit ook in België?

Iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als België een strikter (moeilijker) regelgeving heeft, kan je ervoor gaan, om bv. een VPN naar een Nederlandse POP (Point of Presense) opzetten, en dan van daaruit te werken. Dan voldoe je aan de NL wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik weet niet hoe het juridisch in belgië zit, maar zolang je voorwaarden opzet, die de gebruikers moeten accepteren. Dan kun je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker leggen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 05:12
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:28:
Als België een strikter (moeilijker) regelgeving heeft, kan je ervoor gaan, om bv. een VPN naar een Nederlandse POP (Point of Presense) opzetten, en dan van daaruit te werken. Dan voldoe je aan de NL wetgeving.
Dit is absoluut KUL. Het gaat om het accespoint en niet om het internet. Het zal alleen niet aantoonbaar zijn maar wat jij aanbied is absoluut niet juridisch in orde.

Daarnaast is het opzetten van een VPN voor een hotspot voor een cafe in belgie een beeetje een dure oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

ShadowAS1 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:34:
Ik weet niet hoe het juridisch in belgië zit, maar zolang je voorwaarden opzet, die de gebruikers moeten accepteren. Dan kun je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker leggen
Voorwaarde zijn niet echt boven de wet he. Van Nederland en Frankrijk weet ik het wel, Frankrijk eist dat elke gebruiker minimaal zich registreert met naam + email zodat er achterhaalt kan worden wie op de verbinding heeft gezeten.

Neem anders contact op met een jurist in Belgie, deze kunnen je dat wel uitleggen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen directe oplossing voor je vraag, maar je kan dit alles van je afschuiven door een bestaande oplossing in huis te nemen van een bestaande aanbieder:
Belgacom, Telenet, WirelessBelgië...

De eerste 2 hebben een oplossing voor horeca. Ik dacht zelfs dat dit gratis is, maar ben hier niet zeker van. Met andere woorden: bij wie hebben ze nu een internet abonnement? Ga daar eens horen bij de sales. Hier in de regio zijn genoeg horeca zaken die een affiche hebben hangen van 'gratis wifi, powered by xxxx".

Met dergelijke oplossing hoef je je niets aan te trekken van de juridische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Topicstarter
een jurist zoeken was idd mijn volgende stap, maar misschien had iemand anders al eens voor hetzelfde probleem gestaan ;)

Zal zeker ook eens nakijken of er iets mogelijk is bij telenet (ze hebben dat toch al voor de voetbal).

Alvast bedankt voor de hulp!
Pagina: 1