[Win7/8.1] Verschil tussen OEM en Retail versies.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 20:46
Tweakers,

Om heel eerlijk te zijn heb ik eigenlijk 2 vragen.

Nu ik zelf een Game PC in elkaar ga schroeven en de laatste Windows-client die ik zelf in mijn bezit heb een XP-versie betreft wordt het tijd om over te gaan naar Windows 7 of 8(.1). In de tussentijd heb ik voornamelijk met OSX gewerkt. Verandering is voor mij geen probleem; net als de GUI welke ik naar smaak zal aanpassen (of niet).

Op diverse webwinkels kwam ik een verschil in prijzen tegen tussen OEM- en Retailversies. Echter heb ik niet specifiek kunnen vinden wat het verschil is? (Behalve de prijs, retail is duurder) Op Wiki heeft ik het artikel gelezen over OEM gelezen (Wikipedia: Original equipment manufacturer).

Daarnaast wellicht de eeuwenoude vraag (van het afgelopen jaar): Windows 7 of 8(.1)? Momenteel denk ik dat het beter is om direct naar 8 over te stappen i.v.m. optimalisatie van drivers, lichte (mini) verbetering van prestaties tijdens gamen, en het feit dat ik hoogstwaarschijnlijk snel met de GUI overweg kan. Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-07 19:03
Geen lmgtfy linkjes aub. Als je het niet eens bent met de opzet van de topicstart, dan dien je een topicreport aan te maken...

[ Voor 80% gewijzigd door Question Mark op 29-01-2014 09:14 ]

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
That settles the score.

http://www.overclock.net/...ce-between-oem-and-retail

Ik had eigenlijk mijn vraag wat beter moeten stellen (ook al is dat ook te googlen, maar krijg ik niet het gewenste antwoord):

Omdat ik de PC van scratch opbouw van losse onderdelen is het dan beter/enige optie om voor een retail-client te gaan? (Omdat ik geen OEM heb; zoals Dell.)

Daarnaast heb ik gelezen dat de voorwaarden voor OEM gebruik bij Windows 8(.1) ook zou zijn veranderd waardoor een OEM-client wel mogelijk zou zijn. (Meerdere keer installeren, bijv. als MoBo overlijdt.)

[ Voor 7% gewijzigd door squaadgras op 29-01-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Voor een groot gedeelte staan de verschillen al in je wiki link:
Software is soms ook als OEM-versie te koop. Voorbeelden zijn Microsoft Windows en Microsoft Office. Deze worden over het algemeen alleen verkocht bij een nieuwe computer of als los product. Het prijsverschil kan aanzienlijk zijn, maar de bijgeleverde documentatie is over het algemeen zeer beknopt. Ook komt het voor dat OEM-versies van software onder een restrictievere licentie worden verstrekt dan retail-versies. De klant moet dan voor zijn ondersteuning aankloppen bij de OEM en niet bij de eigenlijke fabrikant. De software kan door de OEM enigszins zijn aangepast, zodat bijvoorbeeld het logo van de OEM op het scherm verschijnt.
Samengevat:
  • Kan "officieel" alleen in combinatie met een nieuw systeem gekocht worden
  • Voor ondersteuning dien je bij de leverancier van je systeem aan te kloppen
  • De licentie is hardwaregebonden, je mag de software/licentie niet "verhuizen" naar een ander systeem
Overigens zijn voor zover ik weet de "officiele regels" juridisch gezien redelijk grijs (voor zover ik weet). Vandaar dat je OEM versies ook los kunt kopen bij sommige winkels, wat eigenlijk tegen de regels ingaat.

De officiele documentatie:

What's the difference between OEM, Retail and Volume Licenses?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:31

CAP-Team

XBL: CAPTeam

En na activatie is de installatie aan het betreffende apparaat gekoppeld, en is dus eigenlijk niet over te dragen op andere hardware. Retail mag je wel weer meenemen naar nieuwe hardware.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
M.a.w. omdat ik het het puur en alleen voor mijzelf koop, en ik maar 1 systeem tegelijk gebruik is het best mogelijk om voor de goedkopere Windows 8-client OEM te kiezen (mede door de nieuwe user agreement wijzigingen voor Windows 8(.1) door Microsoft)

Of toch voor 7 gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door squaadgras op 29-01-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Maar zodra je dus een nieuwe pc in elkaar zet is het niet mogelijk om deze hierop te zetten.

Ik zou gewoon voor 8/8.1 gaan al is het alleen maar vanwege de verbeterde architectuur achter het os zelf en omdat het iets toekomst vaster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
Keuze is gevallen om indd. gewoon voor 8 te gaan. Ik twijfel alleen nog over OEM of Retail. Ik weet nu al zeker dat ik de enige gebruiker ga zijn, in de tussentijd geen nieuwe PC koop, en dus minstens de komende 5 jaar aan dit systeem vast zit (nieuw PC, enige uitbreiding die nog plaats vindt zal de videokaart zijn & misschien werkgeheugen). Daarintegen komt 9 in 2015 op de markt en verschijnt zelfs 10 in de tussentijd ook nog wel. M.a.w. een retail-client lijkt me iets teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicros schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:21:
Maar zodra je dus een nieuwe pc in elkaar zet is het niet mogelijk om deze hierop te zetten.

Ik zou gewoon voor 8/8.1 gaan al is het alleen maar vanwege de verbeterde architectuur achter het os zelf en omdat het iets toekomst vaster is.
Hierop moet je wel nuanceren dat een nieuwe PC natuurlijk een definitie is die je kan betwisten. Als je je mobo (en cpu en mem) vervangt en microsoft belt halen ze (naar mijn ervaring) gewoon de lock er af.
(als die er uberhaupt op zit want ik heb mijn OEM W7 al gewoon geactiveerd gehad op 2 verschillende moederborden, en met verschillend is het zelfs zo verschillend dat het een AMD systeem was en nu Intel. Kort na de aanschaf van de licentie ging mijn moederbord omver.)

Strict gesproken is het ook geen nieuwe PC, en defecte onderdelen moet je altijd kunnen vervangen.
Grijs gebied, maar ikzelf heb nooit een echte reden gevonden voor een retail verzie. Vooral niet gezien de Windows verzies elkaar nu zo'nbeetje opvolgen met hetzelfde tempo als dat ik mijn machines fundementeel verbouw. (ik koop nooit een hele nieuwe machine, mijn pc is een doorlopende upgrade)

Wat betreft OS, ik zou gaan voor 8 als je 7 nog niet hebt, gewoon omdat het een aantal jaren nieuwer is. Ook heb je geen geheugenlimiet op 16GB, welke je op Windows 7 Home Premium wel hebt. Eventuele problemen met die nieuwe interface kan je voor 95% oplossen met bijvoorbeeld Classicshell.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfbouwers (dus wij Tweakers) mogen Windows 8 OEM gebruiken. Wil je hetzelfde doen met Windows 7 dan is het volgens het licentiesysteem van MS niet toegestaan. Erg nauwkeurig wordt daar trouwens niet opgelet voor consumenten.
Ik ben geen systeembouwer, maar ik bouw wel een pc voor eigen gebruik. Kan ik een OEM-systeembouwerlicentie kopen?
A. Ja. Iedereen die een pc voor eigen gebruik bouwt met Windows 8 of Windows 8 Pro kan de licentie voor persoonlijk gebruik gebruiken

bron: http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=ZLw3a1wa5dg
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:41:
[...]
Hierop moet je wel nuanceren dat een nieuwe PC natuurlijk een definitie is die je kan betwisten. Als je je mobo (en cpu en mem) vervangt en microsoft belt halen ze (naar mijn ervaring) gewoon de lock er af.
(als die er uberhaupt op zit want ik heb mijn OEM W7 al gewoon geactiveerd gehad op 2 verschillende moederborden, en met verschillend is het zelfs zo verschillend dat het een AMD systeem was en nu Intel. Kort na de aanschaf van de licentie ging mijn moederbord omver.)

Strict gesproken is het ook geen nieuwe PC, en defecte onderdelen moet je altijd kunnen vervangen.
Grijs gebied, maar ikzelf heb nooit een echte reden gevonden voor een retail verzie. Vooral niet gezien de Windows verzies elkaar nu zo'nbeetje opvolgen met hetzelfde tempo als dat ik mijn machines fundementeel verbouw. (ik koop nooit een hele nieuwe machine, mijn pc is een doorlopende upgrade)
Moederbord vervanging is toegestaan maar geen volledige verniewing. Het moederbord wordt gezien als het meest constante onderdeel van een computer. In jouw geval is het denk ik een voordeel dat het om een consumenten OEM gaat en niet om een Dell of andere bekend A-merk OEM licentie.
The motherboard is the component that determines whether or not a new Windows license is
required.
Motherboard upgrades or replacements, for reasons other than a defect replacement with an
identical series motherboard, require a new operating system license.
- If you are replacing a defective motherboard with an identical motherboard, a new operating
system license is not required. However, the replacement motherboard must be the same make
and model or the same manufacturer’s replacement or equivalent as defined by that
manufacturer’s warranty
- If transferring a refurbished PC to a new user, the software license, media, COA and manuals
must all be transferred together.

bron: Microsoft OEM System Builder Licensing Guide

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 17:39
Ik ben geen systeembouwer, maar ik bouw wel een pc voor eigen gebruik. Kan ik een OEM-systeembouwerlicentie kopen?
A. Ja. Iedereen die een pc voor eigen gebruik bouwt met Windows 8 of Windows 8 Pro kan de licentie voor persoonlijk gebruik gebruiken

bron: http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=ZLw3a1wa5dg
Heeft Microsoft deze policy in februari aangepast? Nu staat er namelijk expliciet genoemd dat dit niet mogelijk is:
Als je een pc voor eigen gebruik bouwt of een extra besturingssysteem in een virtuele machine installeert, moet je Windows 8 of een retailversie van Windows 8.1 aanschaffen.

bron: http://www.microsoft.com/...use.aspx#fbid=2_OUeI0dARF
Lijkt erop dat Microsoft serieus wil gaan cashen nou het eind van XP in zicht komt...?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De OEM System Builder License - Windows 8.1 lijkt inderdaad te zijn gewijzigd voor persoonlijk gebruik. Onderaan zie je nog wel dat persoonlijk gebruik van de OEM licentie nu alleen nog maar toegestaan is in Japan. Voor Windows 8 geldt volgens mij nog wel steeds die voorwaarden die ik toen heb gekopieerd.
Pagina: 1