Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Op welk gedeelte koelpasta smeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Y451N
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15-06 14:00
Morgen ga ik voor het eerst in mijn leven, ja dit moet ook een keer gebeuren, koelpasta smeren op de processor en videokaart.

Dit is de status nu:

http://gyazo.com/343dafc944fc1ce78d69da74e8fd76f1

Op welk gedeelte moet de nieuwe koelpasta worden aangebracht? Gewoon in het midden? En is het toegestaan/handig om ook aan de overige zijdes koelpasta aan te brengen?

Hartelijk dank!

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:36

Quad

Selectief doof

Goed en voorzichtig schoonmaken dat, en daarna een drupje, echt meer hoeft niet, in het midden op beide aanbrengen.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Vistiaantje
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ik breng altijd wat aan op de processor, dan met een klein spateltje het een beetje verdelen zodat de hele processor bedekt is en dan plaats ik de cooler erop.

Maar wat Quad zei kan natuurlijk ook.

Life is too short to drink bad whisky

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Het is misschien een domme vraag om te stellen maar WAAROM breng je koelpasta (of een pad) aan?

Ik vrees dat veel mensen niet eens weten waarom je die spullen aanbrengt en deze vraag daarom ook stellen. Hoeveelheid/hoe is en mag niet de vraag zijn ;)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 00:47
Omdat zonder de termische overdracht tussen cpu/gpu en het koelblok niet optimaal is en het zaakje oververhit raakt

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
!mark schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 00:30:
Omdat zonder de termische overdracht tussen cpu/gpu en het koelblok niet optimaal is en het zaakje oververhit raakt
Hoezo dát dan? ;)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• NLMarcel194
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:28
quote:
omdat de chip/cpu en koelblok niet 100% vlak zijn en dat los je dus op met koelpasta en heeft betere werking
http://www.koelpastakopen.nl/waarom-koelpasta

Koelpasta topic
hier nog meer info

ik gebruik zelf altijd waterkoeling en lap altijd me cpu en koelblok alleen maar voor een paar graden dat ik daar mee win

NLMarcel194 wijzigde deze reactie 29-01-2014 00:53 (7%)

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-07 23:21
het is inderdaad om kleine oneffenheden in het oppervlak van je processor en koelblok op te vullen. in die gaten komt lucht te zitten, en dat is een hele slechte warmtegeleider. Koelpasta is slechter in warmte geleiden als gewoon metaal op metaal, maar veel beter dan lucht. Daarom wil je altijd heel weinig gebruiken, puur om de gaten op te vullen en het vlakke metaal zo goed mogelijk op het andere metaal aan te laten sluiten.

Nu weer on topic.
Enkel op de "die" (dat donkere blokje in het midden) een drupje koelpasta aanbrengen en dan de koeler er op en even een beetje aandrukken/bewegen om het aan te drukken. Evt kun je de eerste keer de koeler er weer even afhalen om te kijken of je er genoeg op hebt gedaan om de hele die te bestrijken (en niet teveel zodat het overal in dikke klodders ernaast zit) en dan nog een keer nieuwe aanbrengen adhv je bevindingen.

Op internet staan ook zat filmpjes en foto's waar je goed kan zien wat voor hoeveelheden er nodig zijn en hoe het er uit zou moeten zien

• Y451N
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15-06 14:00
Hartelijk bedankt jongens!

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:54
Als je het nooit gezien hebt, dan heel heel erg dun aanbrengen, dunner dan je zou denken.
Kijk vooral YouTube films, dan zie je meer voorbeelden, en dat er zeer weinig op moet.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
* Jism doet topic namechange aan voor "geleidingspasta" .... Koelpasta bestaat niet. Iemand die dat uitgevonden heeft maakt heatsinks compleet overbodig en zou nu gierend rijk moeten zijn.

M'n magische bol werken.

• Daniel0416
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-10-2018

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:36

Quad

Selectief doof

quote:
Vistiaantje schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 00:05:
Ik breng altijd wat aan op de processor, dan met een klein spateltje het een beetje verdelen zodat de hele processor bedekt is en dan plaats ik de cooler erop.

Maar wat Quad zei kan natuurlijk ook.
Niet nodig, zo te zien gaat het om een notebook dus dan is het helemaal niet verstandig om er teveel op te hebben, een miniscuul drupje (halve rijstkorrel) is voldoende.

Bij normale processoren kan je wel een hele rijstkorrel formaat aan koelpasta erop plaatsen.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

quote:
Jism schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 05:43:
* Jism doet topic namechange aan voor "geleidingspasta" .... Koelpasta bestaat niet. Iemand die dat uitgevonden heeft maakt heatsinks compleet overbodig en zou nu gierend rijk moeten zijn.
offtopic:
Komt gewoon door een rare/kromme vertaling van Engels naar Nederlands. Heb je wel met meer dingen.
Wagenziekte, ik word ook net zo goed ziek in een boot of trein, de Engelse term dekt de lading veel beter namelijk 'motion sickness' ofwel bewegingsziekte.
Koelpasta koelt inderdaad niet, thermal compound kun je vertalen misschien naar....thermisch goedje? klinkt ook weer zo raar :P

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
offtopic:
Geleidings-pasta moet de juiste benaming zijn. Het geleid warmte, het koelt niet. De dichter de waarde, des te beter de geleiding tussen oppervlak processor en koelblok met een betere geleiding.

M'n magische bol werken.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True