Software Defined Networks

Pagina: 1
Acties:

• R_alph
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-05-2022
Beste mensen,

Ik wil me meer gaan verdiepen in het programmeren van Software Defined Networks gericht op Cisco en OpenSource. Nu heb ik me laten adviseren om de programmeer taal Ruby of Python eigen te maken. Wat is jullie ervaring hier verder in, is er iemand die zegt dat ik beter een andere taal kan leren of zijn Ruby en Python de beste keuzes.

Gr Ralph

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Wat wil je doen?

De term SDN is namelijk héél, héél erg breed.

Python danwel Ruby zijn programmeertalen. Je kan niet zomaar én computer networking begrijpen, en ook nog eens vloeiend een SDN schrijven in Python / Ruby.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• R_alph
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik zou graag het beheer van SDN willen gaan doen, maar toch wel een basic understanding van de programmeer taal hebben.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Recent heeft Cisco de 9500 en 9300 switches geïntroduceerd. Standaard draait hier NX-OS op. Komende lente brengt Cisco een APIC SDN controller uit. Deze kan je grafisch configureren of via scripting. Recent heb ik hier een 2 daagse seminar voor bezocht en er werd toen aanbevolen op Python te leren. Cisco ACI / APIC kan je niet via CLI configureren. ( Je hebt niets aan je commando's kennis, geleerd met CCNA/CCNP/CCIE.) SDN is puur softwarematig. Bij Cisco ACI heb je een combinatie van SDN en hardwarematige ASICs. Een aardige online seminar hierover kan je hier vinden.

Bij ACI maak je een applicatie profiel (een policy) die je toepast op netwerk switches. Het is hetzelfde idee als service profiles bij Cisco UCS, maar nu op een netwerk in plaats van toegepast op servers.

Bij Google gebruikt men ook uitgebreid Python.
Ze hebben een aardige training voor new hires:
https://developers.google.com/edu/python/

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~