[Debian] FreeCAD gecompiled... maar dan...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 18:48
Ik ben een beginner qua Linux. Draai nu op aanraden Debian7, bevalt me zeer goed. Heb heb ik gisteren FreeCAD gecompiled via de [url="]http://www.freecadweb.org/wiki/index.php?title=CompileOnUnix"]handleiding[/url] die op de site van FreeCAD vermeld staat. Met een beetje pijn en moeite is het me gelukt om FreeCAD te compilen. Alleen nu heb ik dus in de map waar de sources stonden een map /bin/ met daarin de bestanden FreeCAD, FreeCADcmd en de map Pivy.

Ik kan het bestand FreeCAD opstarten en het programma word netjes gestart. Alleen vraag ik me af of deze bestanden niet ergens anders horen te staan... Kan ik de 2 bestanden en de map Pivy copieeren naar /bin i.p.v. /home/gebruiker/Downloads/bin/ ?

En hoe krijg ik netjes een snelkoppeling in het de desbetreffende menu van Debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Normaal sluit je af met een 'make install' die de bestanden naar de juiste plek kopieert. Ik vermoed dat je die stap niet hebt gedaan.

Freecad geeft ook de mogelijkheid om een Debian-package te maken. Als je dat doet dan wordt er een package gemaakt (dat je daarna nog wel even moet installeren met dpkg -i <package.deb>). Dan worden de dependencies gerespecteerd en kun je het ook makkelijk deinstalleren of upgraden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

housekamp schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:55:
Kan ik de 2 bestanden en de map Pivy copieeren naar /bin [...] ?
Het verschilt nogal per programma, maar vaak zijn er meer bestanden nodig dan alleen het uitvoerbare bestand, en de kans is groot dat het niet (goed) werkt als je alleen die bestanden kopieert en het spul in je homedirectory weggooit.

Zoals CAPSLOCK2000 al aangaf heb je daar "make install" voor, maar het is sowieso niet netjes om een zelf gecompileerd programma in /usr (dat is vrijwel altijd de default) te installeren. Het staat dan tussen de bestanden die door Debians package manager beheerd worden. Als je pech hebt overschrijf je zo onbedoeld een bestand, en het programma later goed deinstalleren kan erg lastig worden daardoor.

Beter is het om het programma in /usr/local te installeren; die locatie is bedoeld voor software buiten de package manager om. Dat kan doorgaans door bij het compileren ./configure --prefix=/usr/local te doen.

Zelf een Debian package maken van de source is nog beter, dan kun je (de)installatie regelen via dezelfe package manager die je voor de rest van de software ook gebruikt, en het maakt de dependencies expliciet.

Maar in plaats van dat alles is het natuurlijk nog makkelijker als je een Debian package kunt installeren dat je niet zelf hoeft te maken. En omdat FreeCAD zotezien in de Wheezy backports, kan dat nog ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
paar tips.. voor onze nieuwe debian-er..

Hier kan je zoeken naar packages.
http://packages.debian.or...on=names&keywords=freecad

zet deze regel in een bestandje zoals onder, denk debian denk, probeer daar waar mogelijk de conf.d mappen te gebruiken, het grootste voordeel is dan dan je met upgrades nooit geen problemen kan hebben. ( ! letop met apache2/conf.d/ wat je daar in zet werkt voor alle vhosts en soms wil je dat niet )

nano /etc/apt/sources.list.d/wheezy-backports.list
en stop er in .

# Backports repository
deb http://ftp.debian.org/debian wheezy-backports main contrib non-free

stel je wilt b.v. de jessie of sid versie omdat er al iets gefixed is, maak weer een bestandje aan en zet er in.

( testing, krijgt als laatste zijn security fixes )
nano /etc/apt/sources.list.d/debian-testing.list
deb-src deb http://ftp.nl.debian.org/debian jessie main contrib non-free

( unstable, sid .. Stil In Development )
nano /etc/apt/sources.list.d/debian-sid.list
deb-src deb http://ftp.nl.debian.org/debian sid main contrib non-free

en alleen de source, want mixen van de verschillende versie is een NO-NO !
dan moet je je eerst ook in apt-pinning verdiepen... .. nieuwsgierig geworden... .. .get the debian vibe...

en nu kan je het volgende doen
apt-get update
apt-get source freecad -b als je geluk heb compileert hij in een keer, indien niet .. .deb bestanden als eindrestultaat.
apt-get build-dep freecad controleert en installeert missende packages nodig voor de build.
soms moet je wel meerder packages compileren om uit eindelijk je build weer te kunnen laten voltooien... de volgorde kan belangrijk zijn dus dat is even opletten.

en als laatste tip.
lees deze en je weet hoe je je deb bestandjes weer met apt-get kan installeren..
http://linuxwave.blogspot...cal-directory-to-apt.html
leuk huiswerk, en leer je veel van.
en .. nog leuker als je dat via je webserver laat lopen zoals de ander package list... dan heeft elke ander machine waar je aan begint de beschikking over deze packages..

Suc6 met debian, ik hoop dat je het net zo leuk gaat vinden als ik.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:52:
Normaal sluit je af met een 'make install' die de bestanden naar de juiste plek kopieert. Ik vermoed dat je die stap niet hebt gedaan.

Freecad geeft ook de mogelijkheid om een Debian-package te maken. Als je dat doet dan wordt er een package gemaakt (dat je daarna nog wel even moet installeren met dpkg -i <package.deb>). Dan worden de dependencies gerespecteerd en kun je het ook makkelijk deinstalleren of upgraden.
'make install' heb ik idd niet gedaan. Ik heb als eerste de complete lijst aan benodigde packages en libs geinstalleerd. Vervolgens moest ik 'cmake .' doen om te kijken of alle benodigde packages geinstalleerd waren. Wat nu nog ontbrak heb ik zelf opgezocht en geinstalleerd. Net zolang tot 'cmake .' geen fout meldingen meer gaf. Vervolgens moest ik 'make' invoeren. En na het compilen zou er in de map ./bin/ de bestand FreeCAD staan waarmee je FreeCAD zou kunnen opstarten. Alleen ben ik misschien in de war, maar het aangemaakte bestand staat dus bij mij in de map /bin/ in dezelfde map als waar de source staat. En dus niet 'root/bin/'. In de stuk tekst word daarna niks meer vermeld over 'make install'.
Maar had ik dus i.p.v. 'make' 'make install' moeten invoeren?

De mogelijkheid om een Debian-package te maken had ik gelezen. Alleen ben ik nog zo'n noob die bovenaan begint te lezen en dan uitvoert wat er wordt vermeld :) Maar ik was er wel een beetje bekend mee. Heb hier wel eens wat over gelezen toen ik nog aan het stoeien was met Slackware.
deadinspace schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 21:17:
[...]

Het verschilt nogal per programma, maar vaak zijn er meer bestanden nodig dan alleen het uitvoerbare bestand, en de kans is groot dat het niet (goed) werkt als je alleen die bestanden kopieert en het spul in je homedirectory weggooit.

Zoals CAPSLOCK2000 al aangaf heb je daar "make install" voor, maar het is sowieso niet netjes om een zelf gecompileerd programma in /usr (dat is vrijwel altijd de default) te installeren. Het staat dan tussen de bestanden die door Debians package manager beheerd worden. Als je pech hebt overschrijf je zo onbedoeld een bestand, en het programma later goed deinstalleren kan erg lastig worden daardoor.

Beter is het om het programma in /usr/local te installeren; die locatie is bedoeld voor software buiten de package manager om. Dat kan doorgaans door bij het compileren ./configure --prefix=/usr/local te doen.

Zelf een Debian package maken van de source is nog beter, dan kun je (de)installatie regelen via dezelfe package manager die je voor de rest van de software ook gebruikt, en het maakt de dependencies expliciet.

Maar in plaats van dat alles is het natuurlijk nog makkelijker als je een Debian package kunt installeren dat je niet zelf hoeft te maken. En omdat FreeCAD zotezien in de Wheezy backports, kan dat nog ook ;)
ahh... Ik weet dat ik Windows helemaal moet los laten en niet mag vergelijken zodat ik Linux beter begrijp, maar /usr/ en /usr/local kan je dus zien als 'program-files' waar bij Windows normaal de software wordt geinstalleerd.
Thc_Nbl schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 21:38:
Suc6 met debian, ik hoop dat je het net zo leuk gaat vinden als ik.
Thanx, ik ben al behoorlijk onder de indruk van Debian. Zeker als je ziet hoe soepel het draait op hardware van een paar jaar oud en met maar 2GB aan geheugen :) En met mijn onboard videokaartje. Mijn GT240 gaf teveel problemen en heb weer een schone install van Debian gedaan.

Ik zal vandaag of morgen je stuk over backports en packages doorlezen.

...nog een vraagje... Stel ik maak nu een Debian-package van FreeCAD. En zou deze op mijn NAS opslaan als backup. Als ik dan ooit Debian eens een schone install zou geven, kan ik dan de backup van de Debian-package van FreeCAD weer kunnen gebruiken om het te installeren?

Update
Ik heb zojuist nog een poging gedaan om een Debian-packages te maken. Eerst nog de benodigde packages geinstalleerd en daarna 'debuild' opdracht gegeven... Maar vind nergens een *.deb bestand. Maar ik zie nu wel ineens dat de FreeCAD bestanden zitten in de map /usr/local/bin/ Dus ik neem aan dat er toch iets 'goed' gaat :P Ik heb alleen nog geen snelkoppeling in het menu... dat los ik nog wel op.

Ik zal iig nog wel verdiepen in wat jullie aangaven. Want zoals ik het nu doe... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Campo di Casa op 29-01-2014 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
in reactie op:
.nog een vraagje... Stel ik maak nu een Debian-package van FreeCAD. En zou deze op mijn NAS opslaan als backup. Als ik dan ooit Debian eens een schone install zou geven, kan ik dan de backup van de Debian-package van FreeCAD weer kunnen gebruiken om het te installeren?

Je hoeft dus niet te compileren, gezien je de wheezy backports kan gebruiken.
Daar staat hij al, en met apt-get install freecad installer je hem.

Wil je een nieuwere versie,
dan kan je die van Sid bv. compileren naar wheezy, zoals aangegeven.
Als je die packages bij herinstall wilt gebruiken, dan kan dan ook natuurlijk.

staat hier. ;-)
http://linuxwave.blogspot...cal-directory-to-apt.html

als je wilt weten waar debian zijn dingen neer zet:
Even deze bekijken.
https://wiki.debian.org/FilesystemHierarchyStandard

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik zit nu met een dilemma. FreeCAD 0.14 draait nu hier onder Debian. Dat is wat ik dus zelf gecompiled hebt. Nu valt het mij wel op dat bepaalde onderdelen niet werken. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van de module PySide. Nu is dit niet meteen een groot probleem. Gebruik FreeCAD nu puur om bepaalde ideeen (meubels) ff vlug in 3D te maken. En dat is prima te doen zonder last te hebben van een ontbrekende module. Het probleem van het ontbrekende snelkoppeling is ook opgelost door zelf een koppeling te maken.

Ik denk dat ik het voor dit moment zo laat. Ik ga mij wel verdiepen in de tips die jullie gaven m.b.t. backports etc. Ga daar wel lekker mee klooien en wat software installeren. Tot ik dit een beetje onder de knie heb. Dan Start ik wel opnieuw met een schone Debian en de juiste software :)

...jammer dat ik al die jaren zo vast zat aan Windows...
Pagina: 1