Toon posts:

Toekomstbestendige werk PC + randapparatuur 850 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na flink wat op het forum rondgeneuzeld te hebben ben ik tot de onderstaande configuratie gekomen. Ik wilde even checken of dit het nu echt is, en heb nog wat overpeinzingen.

1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk dingen die geen beest van een pc noddig hebben beetje database werkzaamheden, statistiekprogramma, word, internet. Verder gebruik ik heel vaak photoshop, voor mn fotohobby, dus dat moet wel lekker gaan werken.

2. Wat mag het systeem gaan kosten?
850 euro in de pricewatch, dan wordt het ongeveer 900 euro als ik niks bij megekko koop, ik wil kunnen bellen als iets niet werkt. Het lijkt me leuk om weer mn eigen systeem in elkaar te zetten, dat is toch wel weer 15 jaar geleden :D

3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb al een 1TB sata600 WD green HDD
Ik heb dus nog een muis en toetsenbord nodig, en ik wil niet de standaard, maar misschien is er een vergelijkbare ergonomie/kwaliteit voor een lagere prijs dan onderstaande.

4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik denk dat een 27inch scherm heel mooi is, maar ik vind de hoge resolutieschermen te duur.
Nu waren de recensies van dit scherm ook weer niet heel erg fijn, dus ik twijfel daar nog over. Misschien is het voor mn werkzaamheden ook beter om twee schermen van 23inch neer te zetten, maar dat is misschien voor 70% van de tijd overdreven. Is één 23inch dan misschien toch prima?

5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een voorkeur voor intel, maar kan dat niet echt onderbouwen.

6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik speel nu eigenlijk geen spellen, dus ik denk dat ik wel af kan met de ingebouwde gpu, maar misschien koop ik in de toekomst nog eens een 270x oid, dus daar moet de voeding wel op aangepast zijn.
Verder is stilte ook wel belangrijk, vandaar de koeler en de kast, en de modulaire voeding.
Sowieso een ssd.

7. Ga je overklokken?
nee

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 169,70€ 169,70
1ASRock B85M Pro4€ 56,20€ 56,20
1Fractal Design Define Mini€ 64,95€ 64,95
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 238,-€ 238,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Logitech K360 Wireless Keyboard (Emea Gray)€ 24,-€ 24,-
1Logitech Wireless Marathon Mouse M705€ 31,-€ 31,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,03€ 62,03
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 117,04€ 117,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,87

nog wat vragen tav de bouw: er zitten 2 sata kabels bij de het moederbord, zijn dat s600 kabels, dat kon ik zo even niet vinden. zo ja, dan hoeft er alleen nog een sata150 kabel bij voor de dvd-drive, en verder heb ik niks extras nodig toch?

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:38
Een SATA kabel kan je op iedere SATA aansluiting doen. Het type kabel 150 / 300 / 600 geeft enkel aan wat de maximale dataoverdracht per seconde is. Kortom je hoeft geen aparte kabel voor je optische drive te kopen. (op de kabel zelf staat wat voor type kabels het zijn).

CPU koeler is iets waar je eventueel op zou kunnen besparen, de standaard is afdoende. Afraden doe ik het echter niet, want voor 23 euro heb je wel een heerlijke koeler die je CPU goed koel houdt.

520W is wellicht overkill voor dit systeem, zeker omdat er geen dedicated GPU inzit. Ook als je in de toekomst iets in de richting van een 270x aan wil schaffen heb je genoeg aan een 430W PSU.

Omdat Photoshop iets is wat je vaak gebruikt is het misschien een idee om ook stiekem te kijken naar de i7-serie. PS is één van de weinige programma's waar je echt voordeel hebt van hypertreading mogelijkheden die de I7 serie bied. Of een upgrade naar bijvoorbeeld een I7 4770 voor jou ook echt het prijsverschil van € 95,- waard is weet ik niet.

Qua monitor is het echt wat je zelf fijn vindt. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit. Op mijn werk heb ik een dual-screen setup met twee 23" Ultrasharps, vind ik vooral handig als ik aan het coden ben, zodat ik niet heel de tijd hoef te alt-tabben. Je had zelf al een IPS uitgekozen en dat lijkt me wel een must voor iemand die serieus bezig is met fotobewerking.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vervelende van fullHD op 27" is dat je eigenlijk evenveel ruimte hebt als een 22"fullHD, gezien de resolutie hetzelfde blijft.

Ik zou zelf gewoon een wat kleinere IPS kopen, en dan wellicht later een tweede erbij te nemen, kan handig zijn.

Verder kan je voeding wel minder krachtig, dus goedkoper, 300w moet genoeg zijn.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!
Dan ga ik toch maar voor de niet modulaire seasonic bronze 430w, die kabels kunnen toch onderin de kast liggen.
En ik ga nog even twijfelen tussen de dell ultrasharp U2412M of toch U2713HM....
i7 is voor mij niet nodig.

edit: het is de u2412M geworden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 13:52 ]