Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292751

Topicstarter
hallo iedereen,

dit is mijn eerste keer hier op het forum, dus mocht dit onderwerp al eens behandeld zijn wordt dan aub niet boos op mij maar vermeld dan het al behandelde onderwerp.

Ik wil verhuizen naar een appartement, internet zit bij de huurprijs inbegrepen. maar het ding is dat ze een hotspot aanbieden voor alle bewoners. ik zou toch graag een eigen netwerk willen behouden waarop ik mijn printer, computer, nas, etc aansluit en deze ook wil beveiligen. het ding is dat ik niet weet of ik met een router kan inloggen/verbinding kan maken met de hotspot zodat mijn netwerk ook beschikt over een internetverbinding. ik heb op internet in ieder geval al iets gevonden dat het mogelijk is door een router te flashen met dd-wrt, maar ik was benieuwd of het ook zonder kan en anders hoe. want ik wil wel dat mijn eigen netwerk een apart netwerk is met een eigen naam en beveiliging.

ik hoop dat ik de situatie goed heb beschreven en dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

lier

MikroTik nerd

Onder andere deze D-Link kan het; als wireless client om te verbinden met het draadloze netwerk en vervolgens een LAN aansluiting (voor je switch als je veel apparatuur met draad aan wil sluiten) en een nieuw wireless netwerk voor je draadloze apparatuur.

Vanwaar wil je geen alternatieve firmware gebruiken (althans, daar lijkt het op)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:16
Welkom :)F

Is het niet mogelijk om een kabeltje te leggen naar de router van het huis? De verbinding wordt er niet stabieler/sneller van als je een tweede router aansluit. Voor lokaal netwerkverkeer maakt dat natuurlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Lijkt mij toch dat de eigenaar / beheerder van het appartement dient te zorgen voor een gewone kabel/glas aansluiting per appartement. Tenzij het een privé gehuurd studentenhuis oid betreft, daar zitten nog wel eens rare situaties tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er geen probleem mee om custom software erop te installeren, maar bij het model dat ik graag wil is dat alleen mogelijk bij de oudere versies. Bij de meeste webwinkels heb je enkel nog de nieuwe versies te koop.
lier schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:38:
Onder andere deze D-Link kan het; als wireless client om te verbinden met het draadloze netwerk en vervolgens een LAN aansluiting (voor je switch als je veel apparatuur met draad aan wil sluiten) en een nieuw wireless netwerk voor je draadloze apparatuur.

Vanwaar wil je geen alternatieve firmware gebruiken (althans, daar lijkt het op)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik vind het ook apart dat er niet gewoon een internetkabel naar het appartement loopt. Misschien een manier om de verhuurkosten te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:16
Je kunt het natuurlijk altijd proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13
Bij TP-Link routers is dit mogelijk met wat ze WISP noemen. Daarmee kun je direct out of the box een netwerk (zowel wireless als LAN) maken met Internet/WAN via een WiFi hotspot etc :)

Zelf heb ik de TP-Link 3040 maar die is bedoeld voor portable gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dat is nog eens handig! Hoe heet het eigenlijk wat ik wil doen, want op de ene site noemen ze het repeaten en op de andere site noemen ze het bridgen of zelfs een combinatie. Soms wordt het zelfs client mode genoemd, ik weet het niet meer :s Mijn bedoeling is dat de SSID van mijn eigen router anders is dan de SSID van de AP waar ik mee wil verbinden voor internet.
Rukapul schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:31:
Bij TP-Link routers is dit mogelijk met wat ze WISP noemen. Daarmee kun je direct out of the box een netwerk (zowel wireless als LAN) maken met Internet/WAN via een WiFi hotspot etc :)

Zelf heb ik de TP-Link 3040 maar die is bedoeld voor portable gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13
Anoniem: 292751 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:28:
Oke, dat is nog eens handig! Hoe heet het eigenlijk wat ik wil doen, want op de ene site noemen ze het repeaten en op de andere site noemen ze het bridgen of zelfs een combinatie. Soms wordt het zelfs client mode genoemd, ik weet het niet meer :s Mijn bedoeling is dat de SSID van mijn eigen router anders is dan de SSID van de AP waar ik mee wil verbinden voor internet.
[...]
Geen idee wat de algemeen aanvaarde term hiervoor is, maar bij TP-Link noemen ze het WISP oftewel Wireless Internet Service Provider mode wat de lading redelijk lijkt te dekken.

Het is duidelijk niet repeaten en bridgen is ook niet wat je wilt omdat het dan geen gescheiden netwerken zouden zijn. Client is het in zekere zin wel omdat je netwerk een client is van de wireless hotspot.

De mogelijkheden hangen ook een beetje af van de hotspot. Als deze meerdere aangesloten apparaten (MAC adressen) toestaat dan is bridgen in principe ook een mogelijkheid (maar dan zitten al je apparaten dus op het grotere hotspot netwerk zonder afscherming).

Bij de WISP mode komt er een 2e SSID beschikbaar voor je eigen netwerk. Het afschermen gebeurd door NAT. Potentieel (maar meestal klein) nadeel kan zijn dat afhankelijk van het soort hotspot er 2x NAT achter elkaar wordt toegepast waar sommige applicaties moeite mee hebben.

Er zijn overigens meerdere manieren om deze functionaliteit te realiseren zowel met PC als routers met bv OpenWRT of DDWRT en wat geknutsel, maar voor een paar tientjes heb je het dus ook out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel ik zou een router toch willen flashen met DD-WRT, hoe zou het dan moeten. Ik geef namelijk de voorkeur aan een router met alles erop en eraan(USB, gigabit en missschien zelfs .ac). de wisp router van tp link zijn niet zo uitgebreid en maar een handjevol apparaten beschikbaar...

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 292751 op 02-02-2014 14:45 ]

Pagina: 1