Linux - Drie monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
Heren,

Ik wil gebruik gaan maken van linux (distro hangt af van de compatibiliteit) in combinatie met 3 monitoren. Nou zijn er op internet veel forums te vinden met dezelfde vraag echter zijn deze over het algemeen hopeloos verouderd. Ik ben dan ook erg benieuwd of er tweakers zijn die een dergelijke setup hebben draaien met welke hardware en of er software aanpassingen benodigd zijn. Enkele vragen die ik heb zijn dus:

-Wat is dé videokaart voor 3 monitoren zakelijk gebruik?
-Wat te gebruiken; Xinerama/Xrandr/TwinView of Xorg config aanpassingen?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar je naar moet kijken is een videokaart met 3 aansluitingen, of anders twee dezelfde kaarten die met dezelfde driver kan werken. Ik heb alleen ervaring met gesloten drivers en die spelen niet goed samen met de opensource van een andere chip bakker. Als je radeon en nouveau tegelijk kan gebruiken, zit je er bijvoorbeeld niet echt vast aan een en dezelfde kaart.

Mbt wat te gebruiken, is volledig afhankelijk van de videokaart en driver. Als je voor nVidia gaat bijvoorbeeld, heb je TwinView dat je moet gebruiken en het beste is om die configuratie in xorg.conf te noteren. Xinerama is iets wat je met de opensource driver gebruikt. Xrandr is een commandline tool om schermen te configureren, maar slaat dit niet op. Wil je die kant op gaan, dan zit je constant de boel handmatig in te stellen om on-the-fly toe te passen (of je dumpt 't in een script die bij login draait).

Wees dus wat specifieker met je vraag, welke kaart(en) wil je gebruiken, welke schermen, andere hardware, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Bedankt voor je reactie. Ik lees dat Xrandr wel betere performance geeft dan TwinView en een script welke laad bij het inloggen is geen probleem natuurlijk.

Het betreft een standaard kantoor Dsktop PC uit de Lenovo Thinkcentre Edge serie. Op dit moment staat er Windows op en zijn er twee monitoren aangesloten via een Geforce 210 en een via de ingebouwde Intel IGP. De monitoren welke het betreft is als volgt:
-1x NEC MultiSync E231W 1920x1080 VGA/DVI/Display Port
-2x NEC MultiSync 1990FXp 1280x1024 VGA/DVI

Met de huidige hardware lukt het niet (ivm Intel IGP) en het lijkt me dan ook het beste om een nieuwe Nvidia kaart (ivm drivers) te kopen waarop de monitoren aangesloten kunnen worden. Nou weet ik niet of er een Nvidia kaart is welke of samen kan werken met de Geforce 210 om drie monitoren binnen linux aan te sturen. Of is er wellicht een Nvidia kaart waar twee DVI en één displayport monitor op aangesloten kan worden welke ondersteund is binnen Linux. Nou is dit voor kantoor werkzaamheden en hoeft het dus geen zware 3d taken te verwerken.

Iemand een advies voor een geschikte kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat alle nvidia-kaarten die de afgelopen 10 jaar zijn gemaakt wel voldoen. Een tweede 210 heb je voor drie tientjes in huis.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien je 2 schermen hebt met DVI en VGA en eentje met DP, kan je met een HDMI > DVI kabel of blokje werken en zo op een enkele 210 aan te sluiten.

Als je trouwens de open source nouveau driver gebruikt, heb je daarmee al geprobeerd om 'm te laten samenwerken met de IGP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
De 210 ondersteund maximaal twee displays tegelijkertijd ookal heeft deze 3 poorten.

Ik zal het eens met die driver proberen, wellicht dat ik het dan aan de praat krijg met de Intel IGP en de NVidia kaart. Zo niet koop ik wel een tweede kaart bij :).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is overigens wel mogelijk om met de gesloten nVidia driver en de Intel IGP tegelijk te werken, maar het resultaat is niet wat je wilt denk ik. Ik heb het gedeeltelijk geprobeerd en niet gekregen wat ik hoopte. Het is nodig om 2 configs te hebben voor 2 verschillende X servers. Vensters tussen de nVidia en Intel schuiven werkt dan dus niet. Reden voor die oplossing: de OpenGL modules (glx) waren niet compatible. Daarom denk ik dat nouveau en intel wel samen zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
Ik heb drie Iiyama B2409HDS schermen aangesloten met DVI op mijn PC met twee videokaarten en Fedora 20 met gnome. Het was werkelijk plug-n-play!

lspci output.

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port (rev 09)
00:02.0 Display controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:14.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB xHCI Host Controller (rev 04)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev c4)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev c4)
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 7 (rev c4)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation H77 Express Chipset LPC Controller (rev 04)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family 4-port SATA Controller [IDE mode] (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04)
00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family 2-port SATA Controller [IDE mode] (rev 04)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF100 [GeForce GTX 470] (rev a3)
01:00.1 Audio device: NVIDIA Corporation GF100 High Definition Audio Controller (rev a1)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 09)
04:00.0 IDE interface: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9172 SATA III 6Gb/s RAID Controller (rev 11)

Ik gebruik dus mijn onboard videokaart en een extra GTX0470. Geen gedoe met .conf files. Alles werkte in 1 keer. Zoals het hoort!

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

Welke driver gebruik je voor die NVidia kaart? De open-source nouveau, of NVidia's eigen proprietary driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien hij Fedora draait, zonder extra meldingen of problemen, verwacht ik de open source driver, nouveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
deadinspace schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:27:
Welke driver gebruik je voor die NVidia kaart? De open-source nouveau, of NVidia's eigen proprietary driver?
Ik gebruik de standaard nouveau driver en ook de standaard driver voor de onboard intel kaart. Niet bewust wel of niet voor gekozen. Het werkte gewoon in 1 keer.

Kopen met Bitcoin

Pagina: 1