Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stage opdracht: Snelle computer, Lage Specs

Pagina: 1
Acties:

• Lpelli1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05-2021
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw hier op het tweakers forum, ik weet niet zeker of ik dit topic op de goede plaats zet!
Ik loop op dit moment stage in de ICT branche op een middelbare school, maar omdat ze weinig werk voor mij hebben, heeft mijn stagebegeleider mij een opdracht gegeven.
wat ik mij deze opdracht moet dat snap ik wel, maar hoe ik het kan doen niet, ik heb hier namelijk nog vrijweinig ervaring mee omdat ik voornamelijk bezig ben geweest met t leren over netwerken.

De opdracht luid als volgt:
Ik moet van een pc die aan de school is geleverd(merk: Dell Optiplex 320 http://www.dell.com/suppo...support/servicetag/config Op deze pc zijn nog geen aanpassing gedaan aan de hardware) een zo snel mogelijk draaiende computer van maken.
Dit mag op allerlei manieren, behalve het aanpassen van de hardware. Dit moet dus geheel software matig gedaan worden.
er zijn geen eisen gesteld aan de software die ik gebruik. behalve dat er minimaal 1 internet browser op staat en een virusscanner.
De belangrijkste eis is dat hij snel draait, zonder dat ik een aanpassing maak in de hardware.

Zelf heb ik over de opdracht na zitten denken, ik dacht aan een OS zonder GUI, maar hier heb ik geen ervaringen mee, dus misschien dat jullie mij hierbij zouden kunnen helpen of met goede tips en trucs kunnen komen om dit op te lossen.

Met vriendelijke groeten
Lpelli1992 a.K.a Leroy

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
puppy linux; heeft weining tot geen belasting. Maar wat is dat nu voor een vraag? Zo snel mogelijk ?!? Voor wat gaat de pc gebruikt worden?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• Lpelli1992
eerlijk gezegd, ik zou niet weten waar deze pc voor gebruikt gaat worden.
mijn stagebegeleider wilt denk ik zien wat ik kan doen qua installaties en dergelijke?! het heeft vrij weinig met mijn examen opdrachten te maken die ik moet gaan doen enz.
mijn stage is niet bepaald een goed stage bedrijf, en dat terwijl ik het via school heb gekregen.

• Kridri
Lpelli1992 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:16:
mijn stagebegeleider wilt denk ik zien wat ik kan doen qua installaties en dergelijke?! het heeft vrij weinig met mijn examen opdrachten te maken die ik moet gaan doen enz.
mijn stage is niet bepaald een goed stage bedrijf, en dat terwijl ik het via school heb gekregen.
Maar er moeten toch vereisten zijn? Anders draai er gewoon win 98/DOS op bij wijze van spreken. Snel zal het gaan maar nuttig?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:55
"Er zijn geen eisen gesteld aan de software die ik gebruik. behalve dat er minimaal 1 internet browser op staat en een virusscanner."
ik dacht aan een OS zonder GUI,
Dat gaat dus niet ;)

Ben het wel eens met Kridri. Als de school een dergelijke vraag stelt zouden ze deze best meetbaar mogen opstellen. Wat bedoelen ze precies met 'zo snel mogelijk'

*sowieso

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:12
Hoezo niet? :P

Lynx samen met Clam AV voldoen prima aan dat eisenpakket.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02
Dit klinkt bij mij heel erg in de oren als "we hebben iets nodig waar we hem mee bezig kunnen houden maar wij zelf weinig tijd aan kwijt zijn".

Begrijp me niet verkeerd, als je ermee naar de pet gooit dan schiet je niks op.

Gewoon even out of the box denken. Even vragen of hij nog meer randvoorwaarden heeft. Mocht het windows verplicht moeten zijn --> Windows XP in kiosk mode.
Is genoeg over te vinden op internet. Performancetweaks word je ook overal mee doodgegooid. Simpele antivirusscanner (MSE is aan te raden).

Als er geen OS eis is met ^^ Sleepkever.

• DonJunior
Sleepkever schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:25:
[...]

Hoezo niet? :P

Lynx samen met Clam AV voldoen prima aan dat eisenpakket.
Hahaha cool.. Ik zou zoiets doen.. zij onduidelijke specs.. dan zullen ze een snelle machine krijgen ook :P Gaaf wist niet dat zoiets bestond.

*sowieso

• Lpelli1992
@DonJunior @Kridri, Er zijn geen vereisten behalve de vereisten dat er een virusscanner op moet staan en een webbrowser. en wat ze precies bedoelen met zo snel mogelijk? als antwoord kreeg ik van mijn stagebegeleider: als ik de pc aanzet moet ik in principe al op de webbrowser zijn.

@Sleepkever ik ga mezelf even verdiepen in Lynx en ClamAV. ik hoop dat ik daar iets over kan leren.

@Craven, ik gooi er ook niet met de pet na. maar inderdaad het is ook van 'we moeten iets te doen hebben voor hem, want we hebben niks anders' zo is die opdracht ook bedacht.
Snel met weinig eisen, we zien wel hoe ver die hiermee komt.

Ik zal me eigen er is verder in gaan verdiepen, bedankt voor de snelle reacties.

• Kridri
Als ik iets zou mogen voorstellen dan is het dit: YouTube: Installing FreeDOS and Arachne Web Browser
Of puppy linux dat draait vanaf een usbstick.

• Sleepkever
Lpelli1992 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:38:
als antwoord kreeg ik van mijn stagebegeleider: als ik de pc aanzet moet ik in principe al op de webbrowser zijn.
In dat geval zou ik ook even onderzoeken of chromeOS ook kan werken op die hardware. Voldoe je alleen niet aan de virusscanner eis, weet niet hoe google dat verder heeft opgelost.

Oja, LynxOS en Lynx (de browser) zijn twee verschillende dingen. Om Lynx en clamAV te kunnen gebruiken zul je nog een linux distributie moeten uitkiezen. Puppy linux zoals Kridri aanhaalt is een goede kleine lichtgewicht tekst gebaseerde linux om mee te starten. Geen idee of er nog andere distributies zijn die makkelijker zijn eigenlijk.

• Lpelli1992
@Kridri, Daar kan ik wel wat mee, ik mag alles proberen. Voor deze opdracht heb ik nog tot het einde van mijn stage. dat is rond 28 maart.
Ik wil het allebei wel proberen. Puppy linux en FreeDOS.

@Sleepkever. ik weet dat het 2 verschillende dingen zijn. ik maakte ook een foutje in mijn reactie ;)
ik ga hier allemaal even wat informatie van opzoeken en kijken of ik er wat mee kan.

Bedankt voor de reacties dusver

• Kridri
Als u echt veel tijd heeft en wat wilot bij leren over moderne dingen zou ik eerder naar 'Linux from Scratch'. Is veel nuttiger dan bezig te zijn met DOS. Ik zei dit meer om de hypocrisie van de opdracht aan te duiden.

http://www.linuxfromscrat...LFS-BOOK-SVN-20140127.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Kridri op 28-01-2014 14:54 ]

• DonJunior
@Sleepkever, ik begreep dat het niet mogelijk is om chromeOS zo los te downloaden en te installeren. Anders is het natuurlijk een mooie oplossing.

*sowieso

• Sleepkever
DonJunior schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:54:
@Sleepkever, ik begreep dat het niet mogelijk is om chromeOS zo los te downloaden en te installeren. Anders is het natuurlijk een mooie oplossing.
Ja dat is ook wat ik in mijn hoofd heb zitten, maar ik heb het in een ver verleden ook wel eens draaiende gehad in een virtual machine. Kan me niet voorstellen dat er inmiddels niemand heeft lopen prutsen om het wel draaiende te krijgen op normale machines :P Ik geef het weinig kans eigenlijk maar het is wel de moeite waard om even in te verdiepen. Dan boot je echt namelijk van niets naar je webbrowser in een paar seconden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
wat ze precies bedoelen met zo snel mogelijk? als antwoord kreeg ik van mijn stagebegeleider: als ik de pc aanzet moet ik in principe al op de webbrowser zijn.
Good luck... Ding heeft een klassiek BIOS, dat duurt een seconde of 10 voordat het überhaupt door de POST heen is...

Tenzij je een eigen BIOS in elkaar zet (wat je niet gaat lukken, je bent stagiaire, geen embedded systems engineer-veteraan) heb je die vertraging _altijd_...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lpelli1992
@Kridri. Ook al was het op iets aan te duiden, dit is wel een oplossing.

@DonJunior en @ Sleepkever. Dit is mogelijk, althans een leraar van mij had hem draaien op een computer van HP waar officieel Windows 7 op geinstalleerd was. het is wel een heel gedoe lijkt me.
Je zit wel inderdaad direct in de webbrowser dus sla ik 2 vliegen in 1 klap.

@Paul dat is ook weer zo.
ik moet er nog even wat tijd insteken, en dacht dat misschien dat mensen op tweakers mij hierbij een beetje konden steunen.
ik ga hier allemaal wel mee aan de gang, een beetje informatie zoeken en dergelijke.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:38

D4NG3R

kiwi

:)

Als antwoord kreeg ik van mijn stagebegeleider: als ik de pc aanzet moet ik in principe al op de webbrowser zijn.
Dit is natuurlijk niet mogelijk op die hardware, maar je kan wel kijken naar een paar opties in de BIOS. Quickboot of het overslaan van schermen is bijv een mooie optie om de boel wat sneller te laten booten.

Verder ben ik het eens met bovenstaande, een kale Linux distro met een doodsimpele browser en virusscanner en je hebt je opdracht eigenlijk al voldaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-10 11:30
Zoveel mogelijk post self-tests, auto detect, etc uitschakelen in de bios kan daar wel iets aan helpen.
Een leuke optie is ook nog Kolibri OS. Draait alleen geen antivirus op denk ik.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 12:28
Realistisch denk ik inderdaad dat puppy linux je beste optie is. Dit start erg snel op en heeft haast geen resources nodig.
Om response tijd na het opstarten te optimaliseren zou je nog puppy linux in ram kunnen laden. Dit is wel veel moeilijker en vertraagd de opstart tijd. Opslaan van bestanden etc kan dan ook niet makkelijk meer maar dit lijkt niet de bedoeling van de opdracht. Hier tegenover staat wel dat de browser zeer snel zal zijn.

Edit: Met hieronder

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:38

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet niet hoeveel ram die bak heeft (Spec's link is dood) maar je kan linux ook nog compleet in het RAM laden. Dat is pas snelheid 8) .

Edit: Met hierboven.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2014 15:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Lpelli1992
@D4NG3R, dat dat niet mogelijk is, dat wist ik, maar zo kreeg ik de opdracht voorgeschoteld.
dan ben ik inderdaad klaar met de opdracht.

@DitisKees, ook die kan ik inderdaad uitschakelen, dat kan een beetje snelheid qua opstarten met zich mee brengen.
De Kolibri OS ziet er inderdaad leuk en start zeer snel op, dit is ook een mogelijkheid waar ik naar kan gaan kijken.

@Dwarrelegel, het enige wat nodig is voor de opdracht een werkend OS en een werkende browser met virusscan. en alles moet zo snel mogelijk opstarten.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:06
Op dreamspark kun je als het goed is als student gratis windows 8.1 embedded industry pro blabla downloaden. Die kun je misschien heel makkelijk uitkleden/zo kaal mogelijk maken.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Dan zou ik opstarten overslaan en hibernate optimaliseren dan ben je ook je post tijd kwijt.

Al met al, als je er wat energie instopt heb je met dit topic voldoende uitzoekwerk/experimenteer werk om wat te leren ;)

Maar officieel zijn huiswerkvragen toch niet toegestaan op Tweakers?

• Lpelli1992
@barrycade, dit is geen huiswerk vraag, maar een onderzoek voor een stage opdracht. en vooralsnog mag ik ook voor huiswerk en zelfs examen werk, mijn informatie overal vandaan halen zolang ik maar een bron erbij geef.
Hoe ik aan de informatie kom maakt ook niks uit.

@jesserr, ja ik heb laatste tijd een beetje moeilijkheden met dreamspark, ik moet dit nog oplossen met iemand van mijn school die over mijn account gaat.

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 12:28
Dan zou ik het simpel houden. Pak puppy linux (of een andere low resource variant).
Na het installeren heb je een erg simpel desktop. Wat je dan instelt is dat er automatisch een browser opent bij het opstarten.
Op de achtergrond kan je dan indien echt gewild clam av wekelijks een check laten doen.

Ik denk dat dit zeker de meest optimale situatie zal geven. Maar voor je opdracht is het misschien erg weinig werk. Als dit ook door je begeleider gezien word als te weinig werk zou ik voor het inladen in het ram gaan dan zit er tenminste nog een leuke uitdaging bij.

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10 11:07
Als dit voor een stageopdracht is zou ik er een onderzoek van maken.
Pak alle besturingssystemen die hierboven staan en zet de boottijden (tot de browser) op een rij.
Dan doe een aantal optimalisaties en herhaal dit en laat duidelijk zien wat je geoptimaliseerd hebt.
Dan zet alle besturingssystemen op en rij met de voor en nadelen (wel geen antivirus, wel of geen tekstverwerker, ect ect). Ook kijk hoe realistisch het is dat normale studenten met dit besturingssysteem om kan gaan, aangezien dit voor een middelbare school is, hier is namelijk niet iedereen een tweaker...

[ Voor 4% gewijzigd door HesRuud op 28-01-2014 15:19 ]

Kiek em goan!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
HesRuud schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:19:
Als dit voor een stageopdracht is zou ik er een onderzoek van maken.
Pak alle besturingssystemen die hierboven staan en zet de boottijden (tot de browser) op een rij.
Dan doe een aantal optimalisaties en herhaal dit en laat duidelijk zien wat je geoptimaliseerd hebt.
Dan zet alle besturingssystemen op en rij met de voor en nadelen (wel geen antivirus, wel of geen tekstverwerker, ect ect). Ook kijk hoe realistisch het is dat normale studenten met dit besturingssysteem om kan gaan, aangezien dit voor een middelbare school is, hier is namelijk niet iedereen een tweaker...
Dit dus.
Gewoon alles zo veel mogelijk testen en documenteren , hun willen dat dit jouw stage opdracht word dus behandel het dan ook als een echte stage opdracht.
Begin met een introductie op het vraagstuk in je verslag en vermeld dan de specs en dan de eisen van de "klant" vervolgens kan je een hele mooie tabel maken waarbij je verschillende os'en naast elkaar zet met opstart tijd en de kosten en verplichte resources.

Als je dit allemaal genoteerd hebt ga je nog eens in gesprek met je begeleider/klant en ga je kijken naar de meest geschikte. Vervolgens documenteer je het volledige gesprek in je verslag en ga je naar de volgende stap.

Nu moet je dus het OS gaan installeren , maak zo veel mogelijk screenshots of foto's van de installatie en leg alle tweaks vast in je verslag. Hierna ga je het systeem opleveren aan je begeleider/klant en dan help je hem nog verder met eventuele andere eisen.

Als je dit allemaal gedaan hebt krijg je een mooi verslag van meerdere pagina's en dan is je school ook weer blij.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:42
Om nog een duit in het zakje te doen:
Windows Embedded 8 Standard gebruiken i.c.m. HORM (Hibernate Once Resume Many). Eventueel gebruiken vanaf een geheugen kaart om een langzame HDD uit te sluiten en niet de kosten van een SSD te hebben.

Weer eens wat anders dan de Linux oplossingen. ;-)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Lpelli1992 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:16:
Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok, maar even los van de (het-houdt-hem-bezig-)opdracht. Ik heb het idee dat je daar neergezet wordt om maar ergens te zitten. Je geeft aan dat de school je daar heeft neergezet en dat je het zelf geen goed (stage)bedrijf vindt. Daarbij sluiten de opdrachten ook nog niet aan bij je stageopdrachten.

Bespreek het anders met je stagebegeleider, maar anders zou je toch eens via school kunnen vragen om een stagebedrijf waar je wel wat van kunt leren. Je leert namelijk niets van zitten op een stoel, koffie halen en een PC-tje installeren.

Ik begeleid hier ook altijd stagiaires en je verhaal klinkt precies als mijn vorige stagiair. Die werd op een school gezet, moest zijn eigen laptop maar meenemen en had niet eens een vaste plaats om aan te werken. Daarbij was zijn stagebegeleider het grootste gedeelte van de dag niet bereikbaar (was leraar en gaf zelf les). Die jongen 'schrok' zich rot toen hij hier een volwaardige werkplek kreeg, opdrachten kreeg die aansloten bij zijn opleiding en ook aan zijn stageopdrachten zelf kon werken.

Ik weet even niet hoelang je stage moet lopen (100 dagen?) maar zorg ervoor dat je een goed gevoel hebt van je stage en zeker als je straks gaat solliciteren en je het in je C.V. vermeldt.

Maar goed ik zou er een simpele linux versie opzetten of Standaard Win XP met Firefox en MS Essentials.
Het scheelt als je zou weten wat ze er mee gaan willen doen en hoe gebruiksvriendelijk het moet zijn.
Ik lees dat je een opdracht hebt gekregen maar nergens dat het je stageopdracht is (iets waar je heel je stage mee bezig bent) Als het een simpele opdracht is dan hoef je hier hooguit een week aan te spenderen. Is het je stageopdracht dan moet je hier inderdaad meer tijd insteken en zaken uitwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door Frostbite op 29-01-2014 10:47 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Lpelli1992 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:15:
@barrycade, dit is geen huiswerk vraag, maar een onderzoek voor een stage opdracht. en vooralsnog mag ik ook voor huiswerk en zelfs examen werk, mijn informatie overal vandaan halen zolang ik maar een bron erbij geef.
Hoe ik aan de informatie kom maakt ook niks uit.
Ons maakt het ook niet zo veel uit welke bronnen je mag gebruiken, barrycade heeft het over de policy hier op GoT met betrekking tot het openen van topics voor huiswerkvragen. Het dumpen van een huiswerkvraagje is niet toegestaan en dat heeft voornamelijk te maken met de regel dat er eigen inzet moet blijken uit een topic start.

Als ik dan even naar dit topic kijk, dat lees ik in je TS eigenlijk enkel dat je nagedacht hebt over een OS zonder GUI, maar totaal niet wat je zelf al gevonden hebt op dit gebied. Heb je ook nagedacht over andere manieren om meer kracht te halen uit de hardware zie je wel hebt? Leek of niet, het idee van zo'n opdracht is dat je zelf op zoek gaat en dus gaat onderzoeken wat het snelste is.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1