Thuisbioscoop/Gameroom: Welke beamer en Wat voor geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.635 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
Momenteel zijn we druk bezig de laatste dingetjes rondom ons huis rond te krijgen. Hierin willen we (beide _/-\o_ ) graag een soort thuisbioscoop/gamekamer maken. Het idee is om de zolder om te bouwen omdat we daar toch ruimte zat hebben.

Wat er gebeurt in de thuisbioscoop/gamekamer:

Films
  • Series
  • Veel consoles (alle consoles van Nintendo behalve de NES, die wordt aangesloten op een oude CRT TV, en alle consoles van de Playstation lijn komen er te staan)
  • Eventueel PC-games (indie-games of racegames die met een controller werken)
Beeld: Liefst een beamer, vanwege de afmeting van het scherm. We zijn allebei geen video/audiofielen. Maar willen best iets uitgeven als het om kwaliteit gaat. Liefst ook nog Passieve 3D, omdat ik wel kan genieten van goede (met 3D camera's opgenmomen) 3D films en we veel animatiefilms kijken. en 1080P is toch wel een must.... Ik game niet elke dag, en we kijken niet elke dag een film/serie. Dus voor de lampen ben ik niet zo bang.

Audio: Voor films lijkt 5.1 Surround mij het beste? Zag op IBOOD vandaag het setje van Jamo. Hier moet da nog wel een versterker bij en een sub. Momenteel hebben we een soundbar, en dat geluid vind ik al erg mooi. Dus een echte surround-set zal dat alleen nog maar verder verbeteren.

Eigenlijk heb ik dus tips nodig voor de volgende onderdelen:
  • Beamer met passieve 3D en 1080P. Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
  • Surround-set en versterker/subwoofer. Mag ook 2e hands zijn via Marktplaats
Hoe al die consoles aan te sluiten? dat is 4x scart, en 3x HDMI. Op tv's lukt dat vaak wel maar bij een beamer?

Heel wat vragen natuurlijk. En heb me er nog niet extreem in verdiept om eerlijk te zijn. Maar voor de beamer dacht ik zelf max 1000 euro (dit hoeft niet op!) en voor de audio 500/800 euro

Verder zou ik graag luisteren/kijken. Maar in Friesland heb je maar weinig zaken waar je kan kijken/luisteren. vooral het "regenboogeffect" bij beamers ben ik een beetje bang voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 28-01-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Hallo,

Wat de beamer betreft. Er bestaat eigenlijk geen passieve 3d beamer voor onder de 5000. De actieve 3d is echter vaak behoorlijk goed uitgewerkt.

Met een budget van maximaal 1000 en ful hd zul je een beamer met dlp techniek moeten kopen. Dit is niet erg, maar dit zijn wel de beamers waar er sprake kan zijn van het regenboogeffect. Dit is echter de afgelopen jaar sterk verbeterd en er zijn veel mensen die nergens last van hebben. Om dit uit te sluiten zul je een autotrip moeten maken naar een winkel met showroom. Er zit er een in emmeloord.

wat betreft het geluid en het aansluiten. Een receiver is een must. Hierop kun je dan al je apparaten aansluiten. ( 4 x scart wordt misschien lastig, dit uitzoeken op pricewatch) Het liefst een receiver met twee keer hdmi out. Dan kun je een de tv en de beamer hierop aansluiten, dan hoef je geen kabels meer te wisselen.

Welke boxen is lastig, want dat is smaak gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Weet dat het een beetje een algemene vraag is namelijk.

Beamer met actieve 3D ga ik dan maar zoeken. Brilletjes zijn alleen zo duur :P vandaar liever passief, plus dat sommige mensen er hoofdpijn van krijgen. Maar op zich ook geen ramp. Die showroom ga ik vast wel eens langs komen dus dan pik ik die gewoon mee. mochten mensen nog meer showrooms weten dan hoor ik dat graag.

Receiver(Versterker=zelfde toch?) zie ik maar 1 met scart in de PW verder alleen met composite. Dus dan zit ik waarschijnlijk met geluid te prutsen. Of kan ik gewoon de gele stekker (zijn niet echt "scart" maar rood-wit-geel) in de Video In drukken, en de rode en witte in de Audio in? Maar zal me nog wel even wat verder verdiepen hierin en dan kom ik er nog wel op terug als ik iets heb uitgekozen

Idem voor boxen. Ga wel, als ik in de buurt ben van een audiowinkel luisteren naar wat ik mooi en belangrijk vind. Is toch een kwestie van smaak inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 29-01-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een versterker en een receiver zijn niet hetzelfde. In een notendop: een receiver kun je zien als het centrale onderdeel van je set waar alle audio- en videosignalen verwerkt worden en doorgestuurd naar beeldweergever en speakers. Een receiver beschikt doorgaans ook over extra features als een tuner, netwerkaansluiting, digitale aansluitingen, etc. Een versterker is puur gericht op audiosignalen en zal deze verwerken en doosturen naar je speakers. Een versterker heeft doorgaans alleen analoge aansluitingen en geen extra features.

Het probleem van het aansluiten van diverse oudere consoles zou je kunnen ondervangen met een soort switch. Daar zou je alle inkomende scart/component-stekkers in kunnen steken en vanuit deze switch loopt er maar 1 kabel naar de receiver. Zoiets hoeft niet duur te zijn.

Waar je wel op moet letten bij de aanschaf van je receiver is het feit dat deze inkomende signalen van je oude consoles intern om kan zetten en uitsturen via HDMI naar je beeldweergever. Dat kunnen niet alle modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
je kunt inderdaad rood wit en geel inpluggen. Dan gaat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bigm1990 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:46:
je kunt inderdaad rood wit en geel inpluggen. Dan gaat het goed
Duidelijk
Een versterker en een receiver zijn niet hetzelfde.
Weer wat geleerd!
Het probleem van het aansluiten van diverse oudere consoles zou je kunnen ondervangen met een soort switch. Daar zou je alle inkomende scart/component-stekkers in kunnen steken en vanuit deze switch loopt er maar 1 kabel naar de receiver. Zoiets hoeft niet duur te zijn.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Mocht ik niet alles op de receiver kunnen aansluiten ga ik dat zeker overwegen. Ik wil niet steeds willen wisselen.
Waar je wel op moet letten bij de aanschaf van je receiver is het feit dat deze inkomende signalen van je oude consoles intern om kan zetten en uitsturen via HDMI naar je beeldweergever. Dat kunnen niet alle modellen.
Goede tip, zal ik dan even opzoeken in de manuals van de betreffende receivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 29-01-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
andere optie is om beeld direct naar tv te doen (via de genoemde switch) en geluid naar de receiver. Waarbij je dan wel handmatig de input moet omschakelen van tv én receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

S1NN3D schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:39:
Een versterker en een receiver zijn niet hetzelfde. In een notendop: een receiver kun je zien als het centrale onderdeel van je set waar alle audio- en videosignalen verwerkt worden en doorgestuurd naar beeldweergever en speakers. Een receiver beschikt doorgaans ook over extra features als een tuner, netwerkaansluiting, digitale aansluitingen, etc. Een versterker is puur gericht op audiosignalen en zal deze verwerken en doosturen naar je speakers. Een versterker heeft doorgaans alleen analoge aansluitingen en geen extra features.

Neuh, wat jij hierboven omschrijft is een A/V receiver of versterker. Een receiver is niets meer dan een versterker met ingebouwde tuner.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Smithkj schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 13:25:
andere optie is om beeld direct naar tv te doen (via de genoemde switch) en geluid naar de receiver. Waarbij je dan wel handmatig de input moet omschakelen van tv én receiver.
Kan inderdaad maar waarom zou je het moeilijker maken dan nodig is. Eén HDMI out naar de tv/beamer en één input van de receiver lijkt mij het meest eenvoudig. Op de switch schakel je tussen de diverse aangesloten consoles.
SeatRider schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 13:30:
Neuh, wat jij hierboven omschrijft is een A/V receiver of versterker. Een receiver is niets meer dan een versterker met ingebouwde tuner.
Klopt. Maar gezien de richting waarin de TS zit te denken leek me dit een passende uitleg.

[ Voor 42% gewijzigd door S1NN3D op 29-01-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 23:55
je kunt ook per console een convertor aanschaffen zodat je bv component (of hdmi) out krijgt. Deze zijn makkelijker via de receiver te laten lopen dan scart. Tevens heeft component een veel betere kwaliteit dan composiet (geel kabeltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

107mb schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:19:
je kunt ook per console een convertor aanschaffen zodat je bv component (of hdmi) out krijgt. Deze zijn makkelijker via de receiver te laten lopen dan scart. Tevens heeft component een veel betere kwaliteit dan composiet (geel kabeltje)
Niet als het eerder is geconverteerd vanuit composiet natuurlijk.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
107mb schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:19:
Ga ik ook nog naar kijken, Maar 240p (NES) naar 1080p wordt nooit mooi, hoe je ook upscaled :P en het is ook wel de charme van een oude console vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 22:45
Aangezien er nu 9-10 maanden voorbij zijn ben ik benieuwd welke keuzes je hebt gemaakt en of je gameroom af is? Ik heb zelf ook een "game" room maar nog zonder beamer. Ik ben aan het twijfelen of het de moeite waard is. Daarom hoor ik graag je bevindingen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nyazzin op 14-10-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Nyazzin schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:02:
Aangezien er nu 9-10 maanden voorbij zijn ben ik benieuwd welke keuzes je hebt gemaakt en of je gameroom af is? Ik heb zelf ook een "game" room maar nog zonder beamer. Ik ben aan het twijfelen of het de moeite waard is. Daarom hoor ik graag je bevindingen :)
Heel erg laat XD maar zie nu pas je reactie :z

Misschien heb je al een home-cinema, misschien het idee al laten varen. Maar dit is het geworden:
Waah in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Ik zit er niet zoveel als ik zou willen (ivm kleine) maar het is zeker gaaf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Dit topic stamt uit 2014 dus omhoog schoppen voegt niets meer toe dus een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.