Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Beste allen,

Na meer dan 5 jaar te hebben gewerkt met een D-Link DIR-655 N-router besloot ik dat het eens tijd was voor iets nieuws. De vele reviews uit Amerika deden me al snel beslissen dat het een Netgear 7000 Nighthawk ging worden.

Na letterlijk maanden wachten was ie eindeijk ook beschikbaar in de Benelux en deze week ontving ik een pakketje met daarin de langverwachte router.

Een paar dingen kan ik al onmiddellijk heel duidelijk over zijn: het zendbereik is TOP! Met mijn D-link haalde ik niet mijn ganse huis zonde repeaters, met deze R7000 is dat zondermeer mogelijk, ook op de 5Ghz band. Perfect dus.

Bepaalde dingen vielen mij echter op. Hoewel speedtesten mij zeggen dat ik het maximum uit mijn verbinding haal (down 95 mbps, up 5,5 mbps, ping 14ms), doet alles mij toch een stuk minder "snappy" aan als met mijn oude D-Link. Ik heb het ook al 1 keer meegemaakt dat ik een bestand wilde attachen aan een gmail mailtje (in de webinterface) en dat het bestand telkens het werd ge-upload een fout gaf. Uiteindelijk mijn D-link opnieuw eraan gekoppeld en toen ging het wel! Daarna de R7000 terug geplaatst, nog eens geprobeerd en toen ging het ook. Lag dat nou aan de router of aan Gmail? Wie zal het zeggen, maar dit was wel een heel vreemd probleem dat ik in al die jaren dat ik Gmail gebruik nog nooit voorgehad heb.

Hetgeen ook vreemd was: de webinterface van de Netgear reageerde ook niet toen ik deze met mijn desktop benaderde. Met mijn laptop was het geen probleem. Ik heb ondertussen uitgevogeld dat het ligt aan de netwerkpoort van mijn desktop PC. Dit is nochtans een Intel netwerkchip op een Gigabyte G1 Sniper M3 moederbord, voorzien van de laatste nieuwe drivers. (daarom heb ik indertijd ook juist dit bord gekozen, omwille van de intel chip). Schroef ik de netwerkchip terug naar 100Mbit, dan werkt het wel! Op Gigabit helemaal niet. Terwijl het op mijn laptop OOK op Gigabit wél werkt. Nogmaals: begrijpe wie kan!

Zowieso vond ik de webinterface niet echt snel, maar ik kon ermee leven. Toch wilde ik ook eens DD-WRT proberen, gezien dit kan met deze router. Ik heb geen enkele ervaring met DD-WRT, maar van wat ik ervan gelezen heb is het een stabiele firmware die een pak meer optie biedt dan de standaard. Dus gisteren de laatste nieuwe DD-WRT Firmware van Kong gedownload en de router ermee geflashed. Prima gelukt!
Maar toen ik moest gaan configureren: wat een ellende! Begrijp me niet verkeerd, alles werkte... maar HOE! Traaaaaag! Klikken op gelijk welke andere tab of opties duurde meestal toe meer dan een halve minuut voor het scherm verscheen!! Ik heb gewoon eens alle opties overlopen en was in feite best wel "impressed" van wat het ding nu allemaal kon, maar nogmaal: zo traag! Ik ben er meer dan een halfuur mee bezig geweest gewoon om eens alle menus af te lopen.

Zoals gezegd heb ik geen enkele ervaring met DD-WRT, maar is dit normaal?? Ik bedoel maar, dit ding heeft een dual core 1 Ghz CPU! Waarom gaat dit dan zo traag? Of heb ik iets verkeerd gedaan? Ik kan het mij niet inbeelden, want ik heb helemaal niets gedaan (nog niets ingesteld of veranderd bedoel ik dan), afgezien van de flash zelf.

Uiteindelijk heb ik gewoon de Netgear firmware teruggezet. Die is ook niet alles, en ook een stuk trager in vergelijking met de D-Link, maar toch nog beter dan DD-WRT.
Ik veronderstel dat er hier een pak mensen zijn met ervaring met DD-WRT. Is dit normaal?

Ik begin serieus terug te verlangen naar mlijn oude, vertrouwde D-Link firmware waar alles lekker snappy in is. Het is zelfs zo erg dat ik ernstig overweeg om deze Nighthawk terug te sturen en een D-Link DIR-868L te bestellen in de plaats, ook al is die maar AC1750. Ik weet ook wel dat je niet zo heel erg vaak in die setup moet zitten klooien, en eens dat is ingesteld werkt dat wel goed, maar ik ken mijzelf en weet dat dit een blijvende bron van ergernis zal zijn die alleen maar zal verergeren. Daarom dat ik dit nu overweeg, nu ik in principe nog zonder veel problemen de router nog kan terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dat van je gmail is apart. Echter dat je webinterface traag kan zijn kan aan je virus scanner liggen. Asus 66 en 68 hebben daar o.a. last van. Voeg je router ip toe word hij dan sneller? Bij asus 66 en 68 in elk geval wel.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 03-03-2014 11:24 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Ik heb de DD-WRT flash naderhand nog eens opnieuw geprobeerd, en ditmaal ook het NVRAM gecleared. Nu is DD-WRT wel vrij snappy. :)
Toch zitten er nog een paar "quirks" in DD-WRT die mij beginnen te irriteren. Het uitgeven van een fixed IP bij devices met een bepaald MAC adres werkt niet helemaal goed. Voor 90% van mijn devices wel, maar enkele weigeren hun toegezegde IP te aanvaarden. Dit werkte wel prima met de stock Netgear firmware.
Vandaag tot de conclusie gekomen dat een alternatieve DNS server (bv die van Google) opgeven in DD-WRT ook niet goed blijkt te werken. Hij blijft koppig de DNS server van mijn provider gebruiken.
Ook het bereik van DD-WRT is minder dan de stock Netgear firmware.

De enige reden dat ik eigenlijk niet terug ga naar de stock Netgear firmware, is omdat die merkbare vertragingen gaat vertonen na enkele dagen gebruik. Ook wel een beetje omdat die geen VPN server ondersteunt, maar in feite is dat ondergeschikt. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste Netgear firmware nog niet heb geprobeerd, dus misschien is dat van die vertragingen ondertussen opgelost.

Het valt me eigenlijk behoorlijk tegen hoe immatuur router firmware tegenwoordig is wanneer die wordt losgelaten op de consument. Ik heb totnogtoe eigenlijk altijd D-Link gehad (de duurdere routers weliswaar), en dat ging eigenlijk altijd super vlot. Ik wist niet dat dat bij andere merken zo'n probleem kon zijn. In feite zit ik nu gewoon te wachten op een D-link alternatief dat dezelfde Broadcom chip gebruikt als de R7000 en de Asus 68. Dan komt er hier wellicht een r7000 router in de aanbieding. :)

Edit: dat van die DNS server heb ik ondertussen opgelost gekregen. Blijkbaar moet je alledrie de DNS server velden invullen, en loopt ie ze ook nog eens af van onder naar boven. Niet bepaald logisch :$ Dus heb ik er nog een DNS bijgevoegd van OpenDNS, en nu werkt het prima. Raar, maar het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door BartDG op 04-03-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg DD-WRT Niet op mijn Nighthawk.. steeds zodra ik de Nieuwste Firmware via het update gedeelte wil updaten zegt die dat het niet werkt omdat de firmware niet officieel is..

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
Ja, tip: Je moet eerst de initial build flashen http://desipro.de/ddwrt/K3-AC-Arm/Initial/
Daarnna bv http://desipro.de/ddwrt/K3-AC-Arm/23900M/

Zelf gebruik ik deze, en werkt prima,ook de interface erg snel etc http://desipro.de/ddwrt/K...24-K3_AC_ARM_STD_OLDD.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:47
Hoe draait de DD-WRT-firmware op deze router in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:12

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Heb deze router nu 2 weken in gebruik. DDRWT erop en moet zeggen draait zeer stabiel.

Heb daar me Vypvpn account direct ingezet zodat alles gelijk over VPN loopt dit werkt ook prima!

Better to burn out, than fade away

Pagina: 1