Toon posts:

Ubuntu: X wil niet meer starten na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kortsluiting in de koelkast vannacht, en daardoor alle stroom uit :/ .
Ik herstartte m'n Ubuntu 12.04 64 bits machientje, en hij bootte normaal, totdat ik in plaats van de grafische prompt alleen een tekstprompt kreeg om in te loggen.
Als ik inlog, wat gewoon lukt, en # startx , wil hij dat niet doen omdat er geen screen gevonden wordt, volgens de logfile.
Weet iemand wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eh tja... logfiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
# startx

en ik krijg

code:
1
2
3
4
5
6
7
ddxSigGiveUp: closing log
Server terminated with error (1). Closing logfile

xinit: giving up
xinit: unable to connect to X server: No such file or directory
xinit: unexpected signal 2
xauth: error in locking authority file /home/gebruiker/.Xauthority

En uit de laatste regels van /var/log/Xorg.0.log:

code:
1
2
Fatal server error
[        110.777] no screens found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En andere regels boven die 'fatal'? Heb je ook al je DM herstart (lightdm, gdm, kdm, xdm, whatever) en wat krijg je daar uit? Het proberen te starten van je GUI via startx is nu even niet handig, die geeft andere fouten dan wat er werkelijk aan de hand kan zijn (getuige de .Xauthority error).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sowieso is het handig om verder te lezen dan alleen "no screens found". Ik neem aan dat je Xorg.0.log wel iets langer is dan die ene regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt mij een fout in map rechten of schijfruimte.

probeer eens; rm /home/gebruiker/.Xauthority en daarna startx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:56:
lijkt mij een fout in map rechten of schijfruimte.

probeer eens; rm /home/gebruiker/.Xauthority en daarna startx
Dat is het niet. Als je startx draait, kan het gaan zeiken over heel wat anders dan wat er werkelijk aan de hand is. Zoals z'n Xorg.0.log laat zien, wil X niet helemaal werken met z'n video. Startx interpreteert dat weer verkeerd en komt met een idiote melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de input allen.
Ik probeer de logfile en dmesg op een stick van dat systeem naar dit te brengen, maar dat is een gehannes om die USB-stick te mounten.. nou ja, ander probleem.

Maar dit: ik heb kdm gerestart, dan restart hij gewoon, geeft een PID terug en dat is het.
Als ik lees in X z'n logfile, lees ik op het laatst veel over NVidia incompatibiliteit en dat hij niet met de videodrivers kan werken?? Ik snap er niks van. Ik ga even kijken of ik het wat gedetailleerder kan beschrijven.

Die autorisatiefile wissen maakte inderdaad niks uit.

Wat ik niet snap, is hoe zoiets door een stomme powerout veroorzaakt kan worden.. Hij zal wel net uitgevallen zijn toen een file al gewist was en een ander nog niet geschreven of iets dergelijks.
Ondertussen ben ik aan het zoeken naar anderen die al eens zoiets hebben opgelost, maar nog niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
waarschijnlijk had je een half gelukt update staan, terwijl je pc nog draaide. Door de reboot kom je een probleem tegen dat er al was ;)

doe anders in je shell eens apt-get update && apt-get upgrade, en kijk of dat lukt. Eventueel kan je proberen de nvidia drivers opnieuw te installeren.

Of je kunt proberen bij het booten een oudere kernel te kiezen

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 28-01-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou eens met een live-cd booten en controleren dat je videokaart niet overleden is door de stroomuitval.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

u_nix_we_all schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:54:
Ik zou eens met een live-cd booten en controleren dat je videokaart niet overleden is door de stroomuitval.
Je weet hoe onwaarschijnlijk dat is, als-ie wel gewoon in een TTY op de console kan komen he?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:48:
Thanks voor de input allen.
Ik probeer de logfile en dmesg op een stick van dat systeem naar dit te brengen, maar dat is een gehannes om die USB-stick te mounten.. nou ja, ander probleem.
Simpel, even uitgaande dat je maar 1 HDD in je systeem hebt en de stick de tweede wordt:
sudo mkdir /media/stick && sudo mount /dev/sdb1 /media/stick
Maar dit: ik heb kdm gerestart, dan restart hij gewoon, geeft een PID terug en dat is het.
Als ik lees in X z'n logfile, lees ik op het laatst veel over NVidia incompatibiliteit en dat hij niet met de videodrivers kan werken?? Ik snap er niks van. Ik ga even kijken of ik het wat gedetailleerder kan beschrijven.
Wat je waarschijnlijk leest, is dat de driver iets niet ziet wat hij moet zien, bijvoorbeeld een aanpassing van xorg.conf die nog niet toegepast was, maar na de power cycle wel. Wat heb je dus in je /etc/X11/xorg.conf staan?

Er kan ook een module mismatch zijn, dat hij 'm niet kan lezen omdat de module niet bestaat voor de kernel die je nu hebt. De gesloten driver heeft nvidia-dkms als dependency, maar als je niet de kernel-headers hebt voor de betreffende kernel, kan de module niet gebouwd worden. Geen module = niet kunnen laden = geen beeld voor X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The plot thickens in het verhaal "Hoe mijn koelkast mijn linux-installatie om zeep hielp"

"Nieuwste" live cd die ik kon vinden, was ubuntu 9.04. Die liet wel iets grafisch zien bij het begin van het booten, maar daar hield het ook op. Dat was ook geen 64-bits versie dus ik begrijp niet dat hij ueberhaupt iets deed?

> Simpel, even uitgaande dat je maar 1 HDD in je systeem hebt en de stick de tweede wordt:
>
> sudo mkdir /media/stick && sudo mount /dev/sdb1 /media/stick

Zo heb ik idd m'n sdkaartje gemount, maar toen kwam ik erachter dat hier geen sd-cardreader in zit zucht. En de usb-stick die ik er daarna bij stak, kon hij niet lezen wegens een corrupt filesystem :? ..

> Wat je waarschijnlijk leest, is dat de driver iets niet ziet wat hij moet zien, bijvoorbeeld een aanpassing
> van xorg.conf die nog niet toegepast was, maar na de power cycle wel. Wat heb je dus in je /etc/X11
> /xorg.conf staan?

> Er kan ook een module mismatch zijn, dat hij 'm niet kan lezen omdat de module niet bestaat voor de
> kernel die je nu hebt. De gesloten driver heeft nvidia-dkms als dependency, maar als je niet de kernel-
> headers hebt voor de betreffende kernel, kan de module niet gebouwd worden. Geen module = niet
> kunnen laden = geen beeld voor X.

uit xorg.conf:

code:
1
2
3
Section "Module"
        Load "glx"
EndSection

dmesg | tail:

code:
1
2
3
[        38.552551] NVRM: API mismatch: the client has the version 304.116, but this kernel
                  module has the version 173.14.35. Please make sure that this kernel module
                  and all NVIDIA driver components have the same version

(en diezelfde melding 2x achter elkaar)

Hoe kan ik die NVIDIA-versies gelijktrekken? Ik geloof dat mijn vraag daar nu op neerkomt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Correct.

Het klinkt toch als een niet correct uitgevoerde upgrade. Het kan ook zijn dat die upgrade al eerder mislukt is en dat het niks met de stroomstoring te maken heeft maar nu toevallig naar boven komt. Je hebt een oude versie van de kernel-driver en een nieuwe versie van de X-driver.

Ik denk dat het goed komt als je het pakket nvidia-current installeert. Ik gebruik zelf geen Ubuntu en weet het dus niet zeker. Er zal hier zo wel iemand reageren met hoe het precies moet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Afhankelijk van je release, is het nvidia-glx of nvidia-driver. Maar als je aptitude werkt, kan je die starten zonder argumenten of opties en lekker door een package lijst bladeren en dingen markeren voor installatie, herinstallatie of verwijdering. Installatie met +, verwijderen met -, purge met _, herinstalleren met L en toepassen met g (2x nodig, 1e keer is overzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weer verder aan de kruistocht om x weer in de lucht te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
# sudo apt-get install nvidia-glx

Package nvidia-glx is not available, but is referred to by another
package. This may mean that the package is missing, has been
obsoleted, or is only available from another source

E: Package 'nvidia-glx' has no installation candidate

code:
1
2
3
# sudo apt-get install nvidia-driver

E: Unable to locate package nvidia-driver

code:
1
2
3
# sudo apt-get install nvidia-common

[...] is already the newest version

code:
1
# sudo apt-get install nvidia-331

Okee, misschien niet heel handig, want noch de driver die ik geinstalleerd heb staan, noch de kernel, hebben dat versienummer, maar toch, hij downloadt en installeert 'm probleemloos. En geeft nog de suggestie om:

code:
1
# sudo apt-get install nvidia-331-uvm

te doen, wat ook probleemloos gaat.

En ten overvloede:
code:
1
 # sudo apt-get install nvidia-304

Dan klopt tenminste een van de versienummers, maar dat deed hij al, want:

code:
1
 [...] is already the newest version.

Voor de zekerheid (en onzinnigheid) nog even

code:
1
2
3
# sudo apt-get install dkms

[...] already the newest version

Maarrr... wat krijg ik vervolgens als ik reboot? Nog precies wat ik eerst kreeg, namelijk

code:
1
2
3
NVRM: API mismatch: the client has the version 304.116, but this kernel
                  module has the version 173.14.35. Please make sure that this kernel module
                  and all NVIDIA driver components have the same version

Oftewel dezelfde versie mismatch. Heb het idee dat ik een ontzettende n00b fout aan het maken ben, en dat ik dit heel simpel moet kunnen oplossen, alleen ik weet niet hoe.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Zoek even met google hoe je in textmode de drivers verwijderd(dit heb je niet gedaan) en dan weer de drivers installeren.
Dan wordt ook de kernel opnieuw gemaakt.

Deze misschien proberen,
https://snipt.net/d1s4st3...ivers-on-ubuntu-gnulinux/

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 31-01-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Het wordt een durvertje, maar ik zal die zo maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jan99999 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 18:34:
Zoek even met google hoe je in textmode de drivers verwijderd(dit heb je niet gedaan) en dan weer de drivers installeren.
Dan wordt ook de kernel opnieuw gemaakt.

Deze misschien proberen,
https://snipt.net/d1s4st3...ivers-on-ubuntu-gnulinux/
Daar is je package manager heel flexibel in. Ik heb m'n nVidia driver maar 1x in text mode geïnstalleerd, en dat was toen ik nog geen X had draaien omdat ik m'n systeem nog aan het opbouwen was.

Echt, sushi-nori, open aptitude en installeer alleen de versie die jij nodig hebt. Je hebt nu 304 erop staan, 331 en 173. Die laatste wil gebruikt worden maar is niet beschikbaar voor je kernel. Die herinstalleren kan al genoeg voor je doen. Die verwijderen kan ook, als je kaart ondersteund wordt door de 304 of 331. Zie de omschrijving of nVidia website voor die informatie. Wat ik in Debian zie, is dat 331 alleen ondersteuning bied voor GeForce 8xxx en nieuwer. 173 is voor de echt oude kaarten.

Laat maar 1 versie staan en laat dat zo. Je error btw, ABI mismatch, is gewoon dat de driver X niet ondersteund. Je hebt dus een passende versie nodig die X wel ondersteund, maar tegelijkertijd je videokaart. Heb je die niet in de gesloten driver, dan ben je verplicht om nouveau te gebruiken, of de trage fbdev of vesa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:50

MartinMeijerink

Computerrorist

Denken jullie nou zo moeilijk, of denk ik te simpel, als ik het zo lees is het toch heel simpel op te lossen door als root in te tikken:
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Een nieuwe xorg.conf is aangemaakt en alles werkt weer gewoon :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, zo simpel is het niet. Daarmee fix je geen ABI mismatch tussen de module en X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heel makkelijk gaat het nog steeds niet. Met de hand via apt-get alles weggeplukt wat niet 173.14.35 was. Reboot, en ik werd helemaal blij, want ik kreeg m'n grafische login terug! Eerst naief denken yay! nu is alles opgelost!

Maar dat was van korte duur. KDE en/of X zelf reageren zo extreem langzaam dat er niet mee te werken valt. Zelfs het systeem uitzetten op de normale manier is er niet bij, moet door de stroom eraf te halen -> waar de hele ellende mee begonnen is.

Heel raar, eerst reageert KDE nog redelijk normaal, en start hij gewoon alles wat er gestart moet worden, zoals het was. Maar dan raakt hij in een soort coma, en gaat hij bij elke muisklik de actie doen die bij de VORIGE mouse click event hoorde. Dus ik klik bijvoorbeeld op de KDE 'startknop', er gebeurt niks. Dan klik ik op het password-veldje van Skype, en rolt ineens het 'startmenu' van KDE naar boven, maar met het Skype windowtje gebeurt er niks.
Een browser openen zou theoretisch moeten kunnen, maar tegen die tijd zit ik al zo lang te wachten dat ik 'm maar uit zet.

Wat een gedoe. Morgen maar weer verder. Eens kijken of ik niet alles maar zal veranderen naar versie 330 of -current. (en inderdaad, terecht, beide ABIs, HoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Wat staat bij update's, dan laatste tabblad, daar vind je je nvidia drivers.
Misschien daar verwijderen en direct herinstalleren.

Laatste tijd zitten er fouten in de nvidia drivers, pak dan niet de driver waar update bij staat, of test ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geef eerst eens aan welke videokaart je hebt, Dat heb ik al eerder gevraagd, maar heb je nooit gezegd. Ook in je TS meld je deze essentiële informatie niet. Beetje jammer.

Dat je grafische omgeving "traag" is, zal eerder komen doordat 't de vesa module heeft gebruikt, ipv de nvidia omdat die laatste niet werkt met je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die wordt gerapporteerd als een G98 (Nvidia Geforce 9300 GE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan moet de 331 driver het prima doen. Je 173 doet het NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat heeft een mooi tijdje prutsen gekost.
nvidia-current geinstalleerd met apt-get, en dat werd dus v304 ipv 331 wat ik verwacht had. Maar maakt niet uit: x, kde doen het weer, en dit keer goed.

Bedankt iedereen, voor het meekijken en de tips! Ik ben blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu kan de 331 versie als 'beta' hebben gemarkeerd en daarom niet met -current laten installeren. Debian heeft in Unstable 319 zitten, 331 zit in Experimental. Niet zo gek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 14:41
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 06:07:
Maar dat was van korte duur. KDE en/of X zelf reageren zo extreem langzaam dat er niet mee te werken valt. Zelfs het systeem uitzetten op de normale manier is er niet bij, moet door de stroom eraf te halen -> waar de hele ellende mee begonnen is.
Kon je met Ctrl+Alt+F1 niet naar een console gaan en daar inloggen om vervolgens

sudo shutdown -h NOW

te doen?

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Peter2_ schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 14:05:
[...]

Kon je met Ctrl+Alt+F1 niet naar een console gaan en daar inloggen om vervolgens

sudo shutdown -h NOW

te doen?
Power knop gewoon 1x indrukken? Gaat 't systeem ook gewoon uitschakelen.

Pagina: 1