• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Sindskort verhuist en daarom een nieuwe home cinema gebouwd. Voor de volledigheid even de spullen op een rijtje:

Pioneer 500A
Marantz 5004
7.1 Klipsch RF
Ps3
Dune
HP server met SSD, 4x1tbWD Black in raid 5.

Alles is cat6 bedraad aangesloten via een router. Downloaden gaat met ruim 18.5mb (via diezelfde router) per seconde dus de bedrading zit wel goed.

Nu ondervind ik een aantal problemen met het geluid via de ps3. Ten eerste krijg ik geen 7.1 geluid bij COD Ghost terwijl dit wel ondersteund wordt. Dit staat ook aan op de ps3 en de marantz springt op 7.1 multichannel zodra ik de game opstart. Dus de ps3 stuurt het wel uit, de marantz ontvangt het maar toch geeft hij 5.1 geluid. Iemand enig idee waar dit aan ligt of denk ik ergens verkeerd?

Om te testen of het aan de ps3 ligt heb ik meerdere films met TrueHD 7.1 gedownload. Deze speel ik dan af via de ps3 mediaserver. Helaas pakt de ps3 mediaserver automatisch de 5.1 stream op en ik ben er nog niet achter hoe ik dit kan omzetten naar de 7.1 stream. Hij geeft simpelweg de optie niet in het audiomenu. Ook als ik specifiek via de transcode folder de stream van Truehd selecteer gaat hij over op het 5.1 geluid. Dat is overigens niet het enige probleem, hij stottert namelijk ook in het geluid als ik truehd afspeel terwijl dit volgens mij juist de geluidscodering is die ps3 mediaserver ondersteund.

Als ik gewoon via de dune dezelfde films afspeel heb ik overigens wel 7.1 geluid. Dit is ook nog een specifiek getest met een DTS test BD. Hier hoor je elke speaker afzonderlijk terwijl je op de tv ziet welke je moet horen. Hierbij geen enkel probleem ondervonden.

Doe ik ergens iets fout of is er wellicht iets kapot? Heb overigens alle HDMI kabels al vervangen en ook verschillende poorten op de marantz geprobeerd.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:06
PS3 is niet aangesloten met Optisch of Coax digitaal, maar met HDMI? Want enkel HDMI kan HD audo doorgeven.

Verder geloof ik dat het decoden door de PS3 moet laten doen, dus LPCM selecteren ipv bitstream. Bij bitstream stuurt ie volgens mij het 5.1 signaal door ipv HD audio.

Nadeel van LPCM is dat op de receiver niet het DTS Master / Dobly TrueHD icoonje zal oplichten omdat het signaal al gedecodeerd uit de PS3 kom.

• Malt007
De ps3 is aangesloten met de versterker via een HDMI 1.4 kabel.

Ik zat zojuist al een beetje te googlen en toen kwam ik een oud topic tegen op een engelse site waar ze ook spraken over LPCM. Heeft het nog nadelen om dat aan te zetten of verandert er verder niks?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Malt007 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:29:
De ps3 is aangesloten met de versterker via een HDMI 1.4 kabel.

Ik zat zojuist al een beetje te googlen en toen kwam ik een oud topic tegen op een engelse site waar ze ook spraken over LPCM. Heeft het nog nadelen om dat aan te zetten of verandert er verder niks?
Op het genoemde LEDje na geen enkel nadeel/verschil :P

Nickname does not reflect reality

• Malt007
Nog even verder gekeken en denk dat ik het nu volledig begrijp. Bitstream is dat de ps3 gecodeerd het audiospoor naar de receiver stuurt die het vervolgens decodeert. LPCM is dat de ps3 vast decoceert en dat signaal uitstuurt.

Zou dit ook het probleem oplossen van het 7.1 geluid bij COD Ghosts?

En iemand ervaring met de geluidkwaliteit van bitstream vs. LPCM? Las dat receivers betere dac's (heeft) waardoor het geluid met een bitstream dus beter zou zijn?

[ Voor 80% gewijzigd door Malt007 op 28-01-2014 15:04 ]

• Malt007
Het is gelukt om 7.1 te krijgen bij een film via ps3 mediaserver maar cod ghosts is nog steeds gewoon 5.1 terwijl 7.1 wel ondersteund wordt. Iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg?

Hmm, bij een andere film pakt hij de 7.1 stream weer niet op.

[ Voor 15% gewijzigd door Malt007 op 28-01-2014 20:26 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 23:01
Let op is COD Ghost wel 7.1 evenals bepaalde film titels waarvan je zou verwachten 7.1 is de engelse audio track weer 5.1 omdat hij uitgegeven is voor bijv Frankrijk. :s

• Malt007
Ik kan er niet zoveel over vinden behalve 1 vergelijking tussen ghosts op de 360 en de ps3, hier zeggen ze dat de ps3 versie het wel ondersteund.

Ik heb overigens 3 films om mee te testen en allemaal hebben ze in de titel 7.1 staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Malt007 op 28-01-2014 20:44 ]

Pagina: 1