Toon posts:

Problemen met Marvell chipset SSD SataII?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik zit met een dilemma. Ik wil mijn pc upgraden naar een SSD + een nieuwe (S)HDD, maar ik wil liever nog niet mijn moederbord (Asus M4A79XTD evo) vervangen. Nu las ik op internet dat met name oudere moederchips nog al is problemen kunnen hebben met nieuwe SSDs (spontane reboots, SDD's die niet herkent worden).

Nu kwam ik op internet alleen de volgende verwijzing voor mijn mobo tegen:
http://www.tomshardware.c...0-asus-m4a79xtd-sandforce

Het mag dan misschien een domme vraag zijn, maar hoe weet ik of mijn SSD gebruik maakt van sandforce? Ik wil een Samsung 840 Evo kopen ( http://www.alternate.nl/Samsung/840_EVO_MZ-7TE250BW,_250_GB_SSD/html/product/1090484/?tk=7&lk=9500 )

Gaat dit gewoon zonder problemen werken (ik moet alleen nog de nieuwste bios installeren)? Of zou een nieuw moederbord met Sata III toch echt beter zijn?

Chipset van mijn mobo = 88SE6121
SATA II / PATA Controller Marvell 88SE6121:
1 x Serial ATAI/II (SATA 3 Gbit/s ports with RAID 0, and 1 support)
1 x External Serial ATA 3 Gbit/s hard disk (SATA On-the-Go)
1 x UDMA 66/100/133 IDE integrated controller - ThorLite 2S/1P

En ook niet onbelangrijk? Kan ik gewoon 1 SSD aansluiten en de overige 2 interne HDD's ook zonder problemen (zonder RAID)?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2014 10:19 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Je kan kijken op de site van de fabrikant. Daar word aangegeven welke controller er gebruikt word. Je kan ook kijken in de pricewatch. Daar staat het ook vermeld:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

De samsung heeft GEEN sandforce controller.

Dit is bv WEL een schijf met Sandforce controller:
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Afblijven van die marvell controller!!!

Je echte chipset is een AMD chipset en dat heeft met de SB750 southbridge een stuk betere SATA-300 controller, die over het algemeen goed werkt met meeste SSD's.
Dus zodra je je SSD hebt, even kijken in je moederbord handleiding kijken welke SATA poort bij welke controller hoort en de SSD aansluiten op de AMD SATA controller.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2014 11:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je SSD zeker niet op de Marvell aansluiten inderdaad. Die is leuk voor een optical ofzo. Sluit je SSD aan op je southbridgeSATApoorten.

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:01:
Afblijven van die marvell controller!!!

Je echte chipset is een AMD chipset en dat heeft met de SB750 southbridge een stuk betere SATA-300 controller, die over het algemeen goed werkt met meeste SSD's.
Dus zodra je je SSD hebt, even kijken in je moederbord handleiding kijken welke SATA poort bij welke controller hoort en de SSD aansluiten op de AMD SATA controller.
Thanks voor de tip.... Werkt beter, of werkt gewoon zoals het hoort ; ;) ?
Ik wil gewoon een betrouwbaar systeem hebben, niet dat ie soms mijn SSD niet ziet, dan koop ik liever een nieuw moederbord (al heeft dit nog steeds niet mijn voorkeur).

Stel ik sluit de SDD aan op deze Sata poort en mijn andere HDD op de Marvell controller, geeft dat eventueel problemen als daar ook nog een OS op staat? Vroeger kon je natuurlijk nog leuk de boot volgorde bepaalde met die IDE kabels, maar bij SATA is volgens mij poort1 gewoon het primaire opstart adres, toch? Wat als ik er dan 1 op die southbride aansluit en mijn oude HDD op Sata 1 van Marvell... Herkent ie dan mijn SSD wel als primairy?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De AMD controller werkt gewoon zoals het hoort.

Ten opzichte van de Marvell controller werkt hij dus beter ;). Want die marvell controller is niet 100% sata-300 specs.

Je kan alles gewoon aansluiten op de AMD controller.
Boot prioriteit kun je instellen in de BIOS, dat was ook al met PATA/IDE :) Daar kun je gewoon zeggen welk apparaat geboot moet worden.

[ Voor 78% gewijzigd door Swordlord op 28-01-2014 12:17 ]

Pagina: 1