Hieronder de huidige staat van mijn netwerk.
Waar het netwerk op afgestemd is:
- Het is een oud huis, waar naar elke slaapkamer en de woonkamer 1 ethernet kabel ligt.
- Er wordt via wifi veel 1080p video materiaal gekeken op telefoons / tablets
- De muren zijn erg dik, waardoor het wifi signaal moeilijk op de 3de verdieping komt, waar wel een slaapkamer is
- De coax kabels die naar ook naar alle televisies ligt vertoond storing, waardoor er ruis door het beeld zit. Heb hier al versterker direct achter het binnenkomende signaal gezet, alleen dit hielp niet veel.
Eisen waar het netwerk aan moest voldoen:
- Draadloos moest het snel wezen
- Alle televisies moesten mooi beeld krijgen
- Printer moest voor iedereen bereikbaar zijn
- Van buiten af wou ik mijn netwerk ook kunnen benaderen
Naar wat op internet gezocht te hebben was de keuze snel gemaakt: We gaan over op glasvezel!

Alleen het probleem was toen: Voor welke provider ga je dan? aangezien ik van een 12mbps lijntje kom, ga ik het eerste jaar voor 50mbps/50mbps.
op
www.glasvezel-vergelijken.nl/ heb ik bekeken welke providers ik allemaal kon krijgen. het lijstje aanbieders was:
- KPN (€58)
- Scarlet (€55)
- Tweak (€50 voor 60mbps)
- Telfort (€45)
- Tele2 (€52,50)
- Trined (€55 voor 60mbps)
- Xs4all (€66,08)
- Salcon (€59.75 voor 100mbps)
Zoals ik eerder vermeld had, zijn de coax kabels in mijn huis echtg bagger. Aangezien deze vroeger vast gezet zijn in de muur, is er geen beweging in te krijgen. Dit maakt dat ik digitale tv nodig had, waardoor scarlet afviel.
De huidige aanbieder van mijn adsl was Tele2. Met die klantenservice had ik geen goede ervaring, dus die viel ook al af.
Vervolgens ga je recensies lezen, en zie je iedereen klagen over de experiabox v8 van KPN. Tweak levert de zelfde apparatuur als KPN staat op hun eigen website vermeld. En Aangezien ik geen zin had in deze gruwel, kon daar ook een dikke vette streep door heen. Daar ging de goedkoopste aanbieder

Ik ben me er van bewust dat mensen eerder een negatieve recensie schrijven als een positieve. Maar de recensies van xs4all vielen mij enorm mee. Dus dan maar voor de duurste
Pakketje besteld, bleek dat ik ook gewoon per maand moet betalen voor mijn andere 2 tv's.

Maar goed, je wilt toch overal televisie. dus je betaald maar.
Dan ga je natuurlijk voordat je het pakket hebt, uitzoeken wat voor modem je hier bij krijgt. Dit blijkt de Fritz!box 7390 te zijn. Een aller aardigs dingetje, alleen niet voor mijn wensen.
Dus dan maar opzoek of je deze router kan vervangen. Toen vond ik deze
handleiding om een eigen router te gebruiken.
Deze handleiding is bedoelt voor KPN. Maarja, kpn is een moeder bedrijf van xs4all dus dat moet vast wel lukken.
De
Jetstream sg3210 wordt daar aangeraden om te gebruiken. Daarom heb ik deze bij azerty besteld voor €86.
Toen moest er een router komen die PPoE ondersteund, en die aan mijn eisen voldeed. Mijn keus viel al snel op een
Asus Ac-66u..
Waarom deze router?
- Beschikt over OpenVPN
- Hele hoge door voer snelheden
- Gebruiks gemak
- Bereik is enorm goed
De kabels in de meterkast wou ik uiteraard zelf knijpen, dit omdat je dan de lengtes krijgt zoals je wil. Naar veel gelezen te hebben over hoe belangrijk goede kabels zijn, heb ik gekozen voor
deze kabels.
Toen was daar eindelijk de doos van Xs4all. Ik kreeg een gratis monteur bij de aansluiting, wat een service van xs4all

. Jammer genoeg kon ik niet wachten, dus hing ik alvast zelf mijn managed switch op waarna ik de asus-ac66u er naast ophing. Achja als het dan zo mooi naast elkaar hangt, dan doe je ook uiteraard alvast een kabel van poort 3 van de managed switch naar het wan slot van de asus-ac66u.
Vervolgens de monteur gebeld voor een afspraak, die kon pas 2 week later i.v.m kerst en oud en nieuw wat er tussen viel. Maarja geef een tweaker kerstvakantie, en hij gaat zelf wel aan de knutsel.
De managed switch heb ik volledig geconfigureerd zoals hier weergegeven:
Configuratie Jetstream sg3210
Vervolgens moest de NTU van Xs4all geplaatst worden. Hoe ik dit gedaan heb, ga ik niet zeggen. Maar het is me gelukt. (iets met een klein beetje speling en slim draaien)
Aan deze NTU heb ik vervolgens eerst de fritz!boz 7390 gehangen. en vervolgens deze handleiding gevolgd:
Handleiding glazvezel xs4all
Hierna heb ik de kabel van de NTU in poort 1 van de managed switch gestopt. Vervolgens een nieuwe kabel van poort 2 van de managed switch naar de fritz!box 7390.
Om 3 tv's te kunnen gebruiken heb je een unmanaged switch nodig. Hiervoor heb ik een
HP Procurve V1410-8G gebruikt die ik nog had liggen (wie bewaard die heeft wat).
Tv 1 op poort 2 van de unmanaged switch
Tv 2 op poort 3 van de unmanaged switch
Tv 3 op poort 4 van de unmanaged switch
Vervolgens poort 1 van de unmanaged switch op de fritz!box 7390 aansluiten. Let op! dit moet wel op lan poort die hiervoor aangewezen is, bij mij was die poort 2. Hier even mee spelen tot je beeld hebt, kan daarbij handig zijn.
Mijn telefonie was nog bij tele2 dus dat kon ik niet aansluiten.
Toen kwam de moeilijkste stap (tot dus ver). de juiste instellingen voor mijn asus-ac66u.
Simpel begonnen met de quickinstall
hier gekozen voor PPPoE.
Vervolgens vul je hier de gegevens in:
FB7390@xs4all.nl
1234
En vervolgens ben je al klaar:
Vervolgens moest ik wachten totdat tele2 mijn nummer vrijgaf voordat ik mijn telefoon kon aansluiten. 2 weken verstreken waarna iemand mij opeens mobiel belde en melde dat ik opeens een voicmail op mijn huisnummer had. Ik dacht: huh?! sinds wanneer heb ik een antwoordapparaat?
Blijkt tele2 mijn nummer opeens aan xs4all over gedragen te hebben, zonder mij daar van te berichten.
Ik alles proberen aan te sluiten... Werkt die **** telefoon niet. Naar lang lopen zoeken, en informatie te hebben gevraagd kwam ik er achter dat KPN gebruik maakt van:
•VLAN 4: IPTV
•VLAN 6: Internet toegang (pppoe)
•VLAN 7: Telefonie
En xs4all:
•VLAN 4: IPTV
•VLAN 6: Internet toegang (pppoe) & Telefonie
Om deze domme fout op te lossen heb ik maar een
cisco spa112 aangeschaft. Vervolgens heb ik deze verbonden met poort 2 van mijn asus-ac66u. Hier heb ik de gegevens ingesteld die ik van xs4all heb gekregen.
En tadaa alle 3 de diensten werken, de asus-ac66u heeft een WAN ip. en ik heb alles aan kunnen sluiten zoals ik wil.
Ik moet alleen nog de draden mooi weg werken
[Foto's volgen]
Nu heb ik bijna alle wensen van mijn netwerk behaald. heb al 2 week lopen spelen met de wifi snelheden en moet zeggen: GE-WEL-DIG

. Enorm stabiel en snel.
Dit voor elkaar te hebben, kwam mijn 2de wens om de hoek zetten:
op afstand in mijn netwerk kunnen.
Hiervoor heb ik gekozen om merlin build op mijn asus-ac66u te zetten:
Website van merlin build
een kwestie van: download het bestand, pak het uit.
ga op je asus naar Administration -> Firmware upgrade.
en kies het bestand
Eerst zet je de Openvpn server aan. Dit kan door links in het menu naar vpn te gaan, waarna je naar de VPNserver instellingen gaat.
Schuifje op ON, en hij staat AAN. Nu kunnen onder aan de pagina accounts gemaakt worden, waarmee je op de VPN server moet inloggen.
Vervolgens kan je de VPN nog wat verder instellen. Dit zijn de basic settings:
Nu kan je bij de VPN server tabblad een .ovpn bestand genereren. waardoor je de computer simpel in het netwerk kan hangen.
Wensen voor in de toekomst:
- Nas aansluiten.
[
Voor 43% gewijzigd door
flipkipse op 28-01-2014 13:37
]
Certified Google Teacher.