Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Werkt de "politie virus" ook op de mac?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Volgens mij kent iedereen dit berichtje nog wel dat op Tweakers verscheen:
http://tweakers.net/nieuws/85719/een-op-vijf-slachtoffers-politie-ransomware-betaalt.html

Nu zat ik gisterenmiddag op me mac (os x 10.9.1) op een website om online films te bekijken (weet niet of ik de link hier mag delen, miss pm?) en opeens opent er een nieuw scherm, met ongeveer dezelfde waarschuwing. Bij mij werd er vertelt dat mijn browser geblokkeerd was en dat ik dus 100 euro moest overmaken, voordat ik me browser weer kon gebruiken. Ik heb dus gelijk even 100 euro overgemaakt, want je.....GRAPJE! 8)7

Nee, ik trap bijna nooit in dit soort dingen en ik heb dan ook snel weggeklikt, maar mijn vraag is: heeft dit virus ook effect op mac computers?

Gr, Sorosh.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Nee natuurlijk niet. Dit was echt de politie. 8)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38
Ik heb deze variant verleden week ook voor de eerste keer gezien (Windows).
Begreep niet goed het nut eigenlijk. Je krijgt een 'politie-pagina' en een grote popup met de melding dat je browser geblokkeerd is.
Gewoon taskmanager gestart, chrome gekilled en het probleem was opgelost. :p
Volledige scan laten doen en niks gevonden... :?

Wannabe hacker dat niet verder komt dan een webpagina in elkaar flansen of zo?? :D

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Windows versie van het virus gaat niet werken op je mac OS, het zou zo kunnen zijn dat er ondertussen ook een mac versie is maar dat lijkt me onwaarschijnlijk

Even scannen met de bekende AV en anti malware zou genoeg moeten zijn denk ik

Fanboy modus: Maar macs kunnen geen virussen krijgen :o

Try SCE to Aux

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-11 21:26

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ja er is een mac-versie van maar die is redelijk eenvoudig te "verwijderen" (tussen aanhalingstekens aangezien die verder niks installeert/aanpast) zie bijvoorbeeld deze pagina.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
@Fiber Hahah ;) Omdat de mac de laatste tijd (jaren) zo populair is geworden, dacht ik bij mezelf dat die hackers wel slim genoeg zijn om ook een mac variant te ontwikkelen (hoewel de kans erg klein is). Zoals @Fire69 het al zij, kunnen het ook gewoon wannabe hackers zijn die alleen een webpagina hebben gemaakt om mensen af te schrikken.

Ik heb voor de zekerheid de adviezen van @Imnoa en @FlipFluitketel gevolgd en me browser (google chrome) "gereset" en een me mac gescand. Er is gelukkig niks gevonden (zoals ik al had verwacht) en ik denk dan ook dat het goed zit.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en de hulp!
Pagina: 1