Na het lang volgen van al het moois op dit forum heb ik het volgende systeem bedacht.
Wat wil ik doen met mijn nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk als opslag en gebruik van XBMC. Daarnaast school met VirtualBox, office, browsen en misschien gamen. Het laatste heb ik al een minstens een jaar niet gedaan maar dit staat wel weer op het lijstje op te gaan doen – maar dit heeft een lage prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 800 euro maar als ik minder kan uitgeven is dat altijd mooi.
Zijn er al componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen?
Ja, een MSI 570GTX Twin Frozr III OC. Is ongeveer 3 jaar oud. maar er is op dit moment geen budget voor een grafische kaart.
De HTPC zal via HDMI verbonden worden met de Onkyo reciever.
Voor de rest zie lijstje hieronder.
Merk voorkeur?
Nee maar ik ben tot nu toe altijd blij met Intel.
Wensen?
- Minimaal 4,5TB Opslag
- SSD
- “zuinig in stroom verbruik”
- 8 GB Ram Minimaal, later misschien 16GB
- Stil genoeg voor een slaapkamer – 3 Meter afstand
- Betrouwbaar voor de komende jaren. Dus hoge kwaliteit!
- Gamen op 720P , 1080P maakt het allemaal veel te klein op deze afstand.
De HTPC komt in een TV meubel die van de voorkant helemaal open is. Aan de zijkanten zal voor de node 605 genoeg ruimte zijn voor koeling. Achterkant is wat minder. Misschien 2 x een fan achter voor intake en nog een extra fan aan de zijkant voor eruit blazen?
Wanneer ik beslis later om toch niet te gaan gamen wil ik een zuinig systeem hebben met een GPU die 1080p content kan afspelen, dan is er in de kast ook ruimte voor 2 extra schijven. Dus heb voldoende SATA aansluitingen nodig. De 570GTX zal er dan wel uit.
Wanneer ik wel ga gamen wil ik genoeg vermogen hebben voor een grafische kaart zoals de AMD x280. Grafische kaart zal ik op een later moment (maanden?) aanschaffen indien nodig. De games zullen zijn BF4 en Arma 3 specificaties.
Waarom gekozen voor deze Onderdelen?
Opslag:
De WD greens staan bekend om betrouwbaar, stil en zuinig. De red versie gaat mij wat te ver.
SSD , De M500 is minder snel als de Samsung SSD´s maar ik vind de stroom uitval beveiliging toch wel een erg fijn idee. Het gebeurd bijna nooit dat de stroom uitvalt maar het zal maar net gebeuren.
Bij het eventueel gebruiken van de 570GTX moet ik de SSD onder in de kast leggen.
Kast:
Mooi en degelijk. Past precies onder in mijn kast en veel mogelijk om in te bouwen, dit valt dus ook niet te veranderen Verschillende reviews zijn ook zeer positief over de aantal decibels wat de kast produceert.
Voeding:
Genoeg SATA aansluitingen en de prijs is goed. 430Watt moet voldoende zijn voor een setup met een enkele mid/high-end grafische kaart.
CPU/Moederbord/RAM
Voorkeur gaat uit naar de Intel build, snel , betrouwbaar en de juiste prijs/kwaliteit verhouding. niet overklokken dus prima.
Overige:
Flirc icm een Apple remote. Goedkoop en lekker simpel in gebruik zonder onnodig veel knoppen.
Voor intel ga ik al iets over de 800 als ik bij 2 winkels bestel. Daarbij moet ik nog flirc en Apple remote halen en eventueel wat kabeltjes etc.
Wat wil ik doen met mijn nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk als opslag en gebruik van XBMC. Daarnaast school met VirtualBox, office, browsen en misschien gamen. Het laatste heb ik al een minstens een jaar niet gedaan maar dit staat wel weer op het lijstje op te gaan doen – maar dit heeft een lage prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 800 euro maar als ik minder kan uitgeven is dat altijd mooi.
Zijn er al componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen?
Ja, een MSI 570GTX Twin Frozr III OC. Is ongeveer 3 jaar oud. maar er is op dit moment geen budget voor een grafische kaart.
De HTPC zal via HDMI verbonden worden met de Onkyo reciever.
Voor de rest zie lijstje hieronder.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | TP-Link TL-SG1005D | € 12,95 | € 12,95 |
| 1 | LaCie Minimus 2TB Aluminium | € 85,49 | € 85,49 |
| 1 | Asus N56VZ-S4215H | € 1.049,- | € 1.049,- |
| 1 | Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Logitech Wireless Marathon Mouse M705 | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Samsung UE40EH6030 Zwart | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Onkyo HT-S3505 | € 349,- | € 349,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.983,94 | |
Merk voorkeur?
Nee maar ik ben tot nu toe altijd blij met Intel.
Wensen?
- Minimaal 4,5TB Opslag
- SSD
- “zuinig in stroom verbruik”
- 8 GB Ram Minimaal, later misschien 16GB
- Stil genoeg voor een slaapkamer – 3 Meter afstand
- Betrouwbaar voor de komende jaren. Dus hoge kwaliteit!
- Gamen op 720P , 1080P maakt het allemaal veel te klein op deze afstand.
De HTPC komt in een TV meubel die van de voorkant helemaal open is. Aan de zijkanten zal voor de node 605 genoeg ruimte zijn voor koeling. Achterkant is wat minder. Misschien 2 x een fan achter voor intake en nog een extra fan aan de zijkant voor eruit blazen?
Wanneer ik beslis later om toch niet te gaan gamen wil ik een zuinig systeem hebben met een GPU die 1080p content kan afspelen, dan is er in de kast ook ruimte voor 2 extra schijven. Dus heb voldoende SATA aansluitingen nodig. De 570GTX zal er dan wel uit.
Wanneer ik wel ga gamen wil ik genoeg vermogen hebben voor een grafische kaart zoals de AMD x280. Grafische kaart zal ik op een later moment (maanden?) aanschaffen indien nodig. De games zullen zijn BF4 en Arma 3 specificaties.
Waarom gekozen voor deze Onderdelen?
Opslag:
De WD greens staan bekend om betrouwbaar, stil en zuinig. De red versie gaat mij wat te ver.
SSD , De M500 is minder snel als de Samsung SSD´s maar ik vind de stroom uitval beveiliging toch wel een erg fijn idee. Het gebeurd bijna nooit dat de stroom uitvalt maar het zal maar net gebeuren.
Bij het eventueel gebruiken van de 570GTX moet ik de SSD onder in de kast leggen.
Kast:
Mooi en degelijk. Past precies onder in mijn kast en veel mogelijk om in te bouwen, dit valt dus ook niet te veranderen Verschillende reviews zijn ook zeer positief over de aantal decibels wat de kast produceert.
Voeding:
Genoeg SATA aansluitingen en de prijs is goed. 430Watt moet voldoende zijn voor een setup met een enkele mid/high-end grafische kaart.
CPU/Moederbord/RAM
Voorkeur gaat uit naar de Intel build, snel , betrouwbaar en de juiste prijs/kwaliteit verhouding. niet overklokken dus prima.
Overige:
Flirc icm een Apple remote. Goedkoop en lekker simpel in gebruik zonder onnodig veel knoppen.
| 1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 170,10 | € 170,10 |
| 1 | ASRock H87M Pro4 | € 65,50 | € 65,50 |
| 1 | WD Blue WD5000AAKX, 500GB | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Fractal Design Node 605 | € 115,50 | € 115,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Samsung SN-208BB Zwart | € 19,90 | € 19,90 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 42,99 | € 42,99 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 117,04 | € 117,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 770,88 | |
| 1 | AMD A10-7850K Black Edition | € 168,19 | € 168,19 |
| 1 | ASRock FM2A88M Extreme4+ retail | € 53,45 | € 53,45 |
| 1 | WD Blue WD5000AAKX, 500GB | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Fractal Design Node 605 | € 115,50 | € 115,50 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 71,90 | € 71,90 |
| 1 | Samsung SN-208BB Zwart | € 19,90 | € 19,90 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 42,99 | € 42,99 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 117,04 | € 117,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 763,92 | |
Voor intel ga ik al iets over de 800 als ik bij 2 winkels bestel. Daarbij moet ik nog flirc en Apple remote halen en eventueel wat kabeltjes etc.