Score gebruikersreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:20
Dames/heren adjes,

Momenteel kunnen tweakers een gebruikersreview waarderen van een 0 (Oppervlakkig) tot een +3 (Spotlight). Gelukkig zijn de meeste gebruikersreviews nuttig, en zijn ze dus minimaal een +1 waard.

Het valt me helaas toch wel op dat er ook wel gebruikersreviews zijn waar ik zelfs een 0 te veel eer vindt. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan productreviews die die niet of nauwelijks in gaan op de eigenschappen van een product maar op bijvoorbeeld de winkel waar het product is gekocht. Of bijvoorbeeld een review van een product wat de gebruiker niet eens heeft gebruikt.

Even een paar recente voorbeelden:Is het een idee om de waardering uit te breiden met een -1 score ? Of ben ik nu te streng / naar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ergens ben ik het wel met je eens met die zeer waardeloze reviews. Vroeger toen we nog 5 sterren konden geven had je een veel betere verdeling dan nu met 0 tot +3, omdat je gewoon 1 stap kwijt bent. Ik hoop nog steeds dat we ooit weer gewoon in een rating van 1 - 5 kunnen gaan werken zoals vroeger, dat was echt stukken beter.

Aan de andere kant, -1s gaan dan net als nu de 0beoordeling ook vaak misbruikt worden. Als mensen het ergens niet mee eens zijn, dan geven ze gelijk een -1, terwijl die helemaal niet op z'n plek is (als ik af en toe zie hoe vaak ik nu een 0 krijg op een beoordeling die gemiddeld op +3 staat is dat te triest voor woorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Op persoonlijke titel (ik ben hier ook maar een normale user :Y)) ben ik het met TERW_DAN eens, enkel een -1 introduceren lost het niet op. Persoonlijk zie ik meer in een meldpunt bij reviews (zoals bij V&A bijvoorbeeld) waarmee je iets kan melden wat onjuist is (zowel een review die eigenlijk van de site afgetrapt zou moeten worden als beoordelingen die gewoon niet kloppen). Maar volgens mij is dit wel vaker voorbij gekomen, ik meen dat er ook wel topics over dit onderwerp staan in Lieve Devvers.

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 27-01-2014 19:43 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vergeet ook niet dat je door het geven van -1's ook nog eens een negatieve spiraal uitlokt waarin mensen in de review zelf verhaal gaan halen: "WAAROM KRIJG IK HIER EEN -1 VOOR?!?!" Wat dat betreft vind ik (ook op persoonlijke titel, ik ga niet over de frontpage ;)) dat 0 als laagtepunt waarschijnlijk minder gezeik oplevert. Echte prutreviews kunnen altijd nog weggegooid worden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:20
Ja, ik ben bang dat een -1 score het inderdaad ook niet gaat oplossen. Maar het is af en toe wel tenenkrommend. Vandaag weer zo'n pareltje toegevoegd aan de userreviews: een Nokia Lumia 1520 review. Nou ja zeg, de reviewer zelf vindt dit ook ;) .

Maar goed, jullie hebben wel gelijk, een -1 gaat waarschijnlijk meer problemen geven dan het gaat oplossen. Maar af en toe ... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door upje op 15-02-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie meer in een topicreport-achtige feature voor reviews. Kan een review écht niet, dan rapporteer je het ding en bij x reports wordt ernaar gekeken door iemand. Daar kunnen dan bijv. automails uit voortvloeien met 'Er zijn wat klachten over je productreview, lees 'm nog eens na. Hier zijn de richtlijnen nog een keer.'

Als ie écht onder de maat is kan ie dan ook naar invisible, totdat ie door de schrijver is aangepast/herplaatst.

En als er niets aan de hand is met de review worden TRs verder genegeerd.

Maarja, dit moet in elkaar gedraaid worden en de crew moet maar net tijd hebben om ook nog eens deze reports op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:23
Wat Bundin zegt. Als een review pure trolling is (en een -1 is), dan kun je dit gewoon netjes aangeven en zullen de moderators actie ondernemen.

We hebben vaker nagedacht over een soort reportfunctie en staat ansich nog op de wishlist, maar het komt te weinig voor om het echt prioriteit te geven

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zou het dan geen idee zijn om weer een wat duidelijkere rating in te voeren, 1 tot 5, dat werkte echt zoveel beter. Alle bagger kwam op 0 te staan en die las je niet. Iets dat niet echt wat toevoegde, maar niet geheel onder de noemer viel kreeg toen altijd nog een beoordeling van 1 ster. Nu komt dat niet meer voor, omdat veel reviews eigenlijk geen +1 verdienen (dat zou impliceren dat er gelijk wat goeds in staat namelijk). Maar daarboven zit enkel een +2 en +3, dus er is daar veel te weinig ruimte voor wat differentiatie.
Waar de verdeling vroeger
1 = waardeloos
2 = redelijk
3 = voldoende
4 = goed
5 = bijzonder goed
was, is de verdeling nu eerder
0 = waardeloos tot redelijk
1 = voldoende
2 = goed
3 = bijzonder goed

Er is geen plek meer om echt verschil te maken tussen de wat eenvoudigere reviews. Met een 0-beoordeling geef je niet meer aan of iets redelijk of waardeloos is, omdat over het algemeen de +1 beoordeling al is voor voldoende
Pagina: 1