Backup, streamen en betere wifi: met NAS of router+harddisk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Voor bij mij thuis ben ik op zoek naar een oplossing voor de volgende punten die min of meer met elkaar te maken hebben. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen en kan adviseren welke product(en) ik nodig heb. Ik vind het namelijk erg ingewikkeld. :?

Wens 1: betere wifi-ontvangst
De wifi-ontvangst van mijn KPN-glasvezel internet (Experiabox ZTE) hapert soms in de keuken. Ik ga daarom een andere router of acces point kopen. Wat ik ga kopen hangt af van de oplossing voor de volgende punten:

Wens 2: back-up
Ik wil graag dat er regelmatig, automatisch en draadloos een backup wordt gemaakt van mijn MacBook Pro, de Windows-laptop van mijn vriendin en van onze twee Android-telefoons (nu totaal zo'n 2 TB). Heb ik daarvoor een NAS nodig (zoals Netgear ReadyNAS 102), of kan dat net zo goed met een harde schijf die ik via USB3.0 koppel aan een goede router (zoals de Asus RT-AC68U)?

Wens 3: muziek streamen vanaf back-up
De muziekbestanden die in die backup gemaakt gaan worden wil ik kunnen streamen naar mijn Teufel Raumfeld Cube-speakers (via de app van dat bedrijf).

Wens 4: films streamen vanaf Samsung SmartTV
Het zou tot slot helemaal mooi zijn als ik de films (die op mijn Windows-laptop en MacBook Pro staan en waarvan hopelijk dus automatisch een backup genaakt gaat worden) ook draadloos kan gaan afspelen op mijn Samsung SmartTV (model UE40ES8000S). Kan dat? En zo ja, hoe?

Kortom, wat heb ik nodig voor betere wifi, draadloze back-up, en muziek/films streamen vanaf die backup?

Hoop dat iemand een oplossing weet! Zou heel leuk zijn als het allemaal kan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Vraag 1: Budget?

Vraag 2: Iets meer details s.v.p. :)
  • Uit welk jaar komt de MacBook Pro en zit of kan deze bekabeld vast?
  • Welke Android telefoon heb je?
  • Hoe is je Teufel Raumfeld Cube verbonden met het netwerk? Kan of zit deze bekabeld vast?
  • Hoe is je Samsung SmartTV verbonden met het netwerk? Kan of zit deze bekabeld vast?
  • Welke wireless kaart zit in de Windows laptop en zit of kan deze bekabeld vast?
  • Hoe groot is je huis? (Graag de volgende details: Aantal verdiepingen, aantal m2 per verdieping, bouwmaterialen (welke muren zijn van (gewapend beton), uit welk jaar komt het huis en eventueel andere informatie.
  • Op welke resolutie kijk je films en met welke bitrate moeten we rekening houden?
Het kan namelijk allemaal, maar aan alles hangt een prijs kaartje O-).

[ Voor 96% gewijzigd door Balance op 27-01-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:55
Backup via WiFi kan ik afraden; het is niet erg snel en ook niet stabiel. Je wilt wel zeker zijn dat je backups goed gaan, dus zonder corrupte data door een tijdelijke hick-up in je WiFi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Balance schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:01:
Vraag 1: Budget?

Vraag 2: Iets meer details s.v.p. :)
  • Hoe is je Teufel Raumfeld Cube verbonden met het netwerk? Kan of zit deze bekabeld vast?
  • Hoe is je Samsung SmartTV verbonden met het netwerk? Kan of zit deze bekabeld vast?
  • Welke wireless kaart zit in de Windows laptop en zit of kan deze bekabeld vast?
  • Hoe groot is je huis? (Graag de volgende details: Aantal verdiepingen, aantal m2 per verdieping, bouwmaterialen (welke muren zijn van (gewapend beton), uit welk jaar komt het huis en eventueel andere informatie.
  • Op welke resolutie kijk je films en met welke bitrate moeten we rekening houden?
Het kan namelijk allemaal, maar aan alles hangt een prijs kaartje O-).
Dank voor je reactie!

Antwoord 1:
Ik vind het belangrijk dat het een langdurige, goede, stabiele oplossing is. Daarvoor wil ik best wat investeren, maar ik wil het graag binnen het redelijke houden.

Antwoord 2:
2008. Er zit een ethernetpoort in, als je dat bedoelt. Maar ik gebruik wifi en dat heeft m'n grote voorkeur. Liever geen kabel dus.

- Samsung Galaxy S3
- Fairphone

- Draadloos verbonden. Wil ik ook draadloos houden.

- Draadloos en dat wil ik graag zo houden.

- Draadloos en dat blijft bij voorkeur zo. Geen idee welke wireless kaart er in zit. Weet ook niet hoe ik dat uitzoek. Het is een Samsung-laptop uit 2013.

- Twee verdiepingen (de derde en vierde). Totaal zo'n 70m2. Het huis is zo'n 100 jaar oud. Er zit geen of misschien maximaal 1 steunmuur in... Ik woon in Amsterdam en er zijn heel veel wifi-netwerken

- Het liefst HD1080...

Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Als er veel wifi netwerken zijn is het alleen realistisch om dit op 5Ghz te gaan doen, op 2,4ghz met veel storing is vragen om problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Even een korte analyse, correct me if i'm wrong.

Je wilt graag kwalitatief goede apparatuur die snel en simpel werkt en het liefst ook lang mee gaat. En daar wil je best wat aan uitgeven, als dat nodig is. Dat zie je aan boxen van €500, de voorkeur voor draadloze apparatuur, een TV van €1000+, high-end telefoons en het feit dat je gelijk de duurste consumenten router (AC68U) suggereert als router. Zit ik er ver naast? :P

Goed, nu het advies:

1. Betere WiFi ontvangst.
1) Gooi je Experiabox van de 3de verdieping naar beneden. Als je ook bellen in je pakket hebt moet je hem wel bewaren, want dan heb je hem nog nodig.
2) Koop als router een Asus RTAC68U, ik heb er zelf ook een, een aangezien je alles zoveel mogelijk draadloos wilt gaan houden is een high-end router geen slecht idee. Je woning is klein genoeg voor 1 draadloos toegangspunt, en omdat je weinig binnensteunmuren hebt moet 5GHz ook overal werken, wat al je apparaten behalve je MacBook Pro lijken te ondersteunen. Lees je hier even in in hoe KPN glasvezel werkt en lees hier hoe je er een eigen router op kan aansluiten (je gaat voor methode 2).
Tip van een echte Rotterdammer: Doe eerst 2 en dan 1 ;)

2. Back-up.
1) Realiseer dit: Back-up is a bitch
2) Koop een goede NAS die dus back-up's van Android, OS X en Windows automatisch kan verwerken.
3) Houd gelijk rekening met punt 3 en 4 en je komt uit op de volgende drie mogelijkheden (allemaal Synology): De DS214 (€240), de DS214+ (€300) en de DS414+ (€380). De verschillen in een notendop: De DS214 is een beetje langzamer dan de andere twee (DS214+ en DS414 zijn ongeveer even snel) en de DS414 heeft 4 bays i.p.v. 2. Je kan natuurlijk beginnen met 1 harde schijf en elke keer dat je ruimte hebt er nog eentje bij prikken. Alle Synology NASsen ondersteunen geautomatiseerde backup voor Android, OS X en Windows (leuk klusje om uit te zoeken).

3. Muziek streamen.
1) Geweldige dingen, gebruikershandleidingen.
2) Samenvatting: Je kan folders met muziek delen over je netwerk. Dit kan vanaf je PC, Mac en NAS (en Android en iOS als je een beetje je best doet). Even Googlen en je weet hoe het werkt. De bovenstaande apperatuur die ik heb aangeraden werkt hier allemaal mee.

4. Films steamen.
1) Werkt hetzelfde als films streamen. Je kan folders met je netwerk delen, en je TV kan die folders dan afspelen. Dit kan ook weer vanaf je PC, Mac en NAS (en Android en iOS als je een beetje je best doet).
2) Even Googlen en je weet hoe het werkt!

5. Je wilt een Switch.
1) Nog even wat extra ongevraagd advies :)
2) Je hebt nu twee locaties, een waar je TV en box staan, en een waar je router en je NAS staan. Die twee locaties wil je bedraad verbinden, omdat de TV en de box niet verplaatsen en het op de langere termijn heerlijk is om de stabiliteit en snelheid van een draad te hebben. Koop er dus nog een switch bij, die je verbind met je router, je TV en je box. Koop zo'n dingetje en je kan nog even vooruit ook, kost maar €25. Geen ventilatoren, geen geluid, en werkt prima.
3) Tijdens het back-uppen, wat je waarschijnlijk 's nachts laat doen, hang je je laptops gewoon lekker beraad aan de switch. Werkt stukken beter dan draadloos.

Hopelijk heb je er wat aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Je wilt dus eigenlijk alles wireless doen met de beste kwaliteit in het midden van Amsterdam.... euhm, dat is op zijn minst een uitdaging te noemen! Er zijn veel draadloze netwerken, dus heb je veel last van intereferentie en dus een langzaam/minder stabiel draadloos netwerk. Tip: ga op 5GHz zitten, dan heb je minder last van stoorzenders - zoals eerder aangegeven.
1080p streamen via wireless gaat wel, maar ik kan je zeker aan raden om dit bekabeld te doen - het is gewoon betrouwbaarder. Niets vervelender dan een film kijken met onderbrekeningen/haperingen erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Balance schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:11:
1. Betere WiFi ontvangst.
1) Gooi je Experiabox van de 3de verdieping naar beneden. Als je ook bellen in je pakket hebt moet je hem wel bewaren, want dan heb je hem nog nodig.
Ten eerste: Wouw! Heldere uitleg, ik begrijp namelijk wat ik ongeveer moet gaan doen. Super bedankt. _/-\o_

Ik heb nog een paar vraagjes, als je me toestaat:

Experiabox naar de begane grond: Helaas niet mogelijk, want dan zou de Experiabox ie in het trappenhuis komen te staan en dat kan niet. Ik woon op de derde en vierde verdieping. Op de begane grond en op 1 en 2-hoog wonen andere mensen. Is het een probleem dat de Experiabox en de router straks naast elkaar komen te staan?
2) Koop als router een Asus RTAC68U, ik heb er zelf ook een, een aangezien je alles zoveel mogelijk draadloos wilt gaan houden is een high-end router geen slecht idee. Je woning is klein genoeg voor 1 draadloos toegangspunt, en omdat je weinig binnensteunmuren hebt moet 5GHz ook overal werken, wat al je apparaten behalve je MacBook Pro lijken te ondersteunen. Lees je hier even in in hoe KPN glasvezel werkt en lees hier hoe je er een eigen router op kan aansluiten (je gaat voor methode 2).
Tip van een echte Rotterdammer: Doe eerst 2 en dan 1 ;)
Ik zie op tegen de installatie van de router achter m'n Experiabox, maar daar moet ik dan maar een zaterdagje voor uittrekken.

Kan ik voor het tv kijken overigens gebruik blijven maken van de 'draadloze wandcontactdozen' die mijn tv nu verbinden met de Experia-box via het lichtnet?
2. Back-up.
1) Realiseer dit: Back-up is a bitch
2) Koop een goede NAS die dus back-up's van Android, OS X en Windows automatisch kan verwerken.
3) Houd gelijk rekening met punt 3 en 4 en je komt uit op de volgende drie mogelijkheden (allemaal Synology): De DS214 (€240), de DS214+ (€300) en de DS414+ (€380). De verschillen in een notendop: De DS214 is een beetje langzamer dan de andere twee (DS214+ en DS414 zijn ongeveer even snel) en de DS414 heeft 4 bays i.p.v. 2. Je kan natuurlijk beginnen met 1 harde schijf en elke keer dat je ruimte hebt er nog eentje bij prikken. Alle Synology NASsen ondersteunen geautomatiseerde backup voor Android, OS X en Windows (leuk klusje om uit te zoeken).
Helder. Fijn dat dit allemaal automatisch en draadloos kan. Gezien de prijs zou ik voor de Synology DS214 willen gaan. 8TB lijkt me voorlopig voldoende. Je schrijft dat het apparaat wat langzamer is dan zijn grotere broers. Hoe merk ik dat?

O, en ik kom nu ook deze tegen: de Synology DS214SE voor 140 euro. Scheelt 100 euro. Ook een optie?

Tussendoor: Jolke schreef hierboven dat je backuppen eigenlijk niet draadloos moet willen doen, gezien het gevaar op fouten in de data. Maar de Synology NAS checkt de data die gebackupt wordt toch driedubbel, lijkt me?
3. Muziek streamen.
1) Geweldige dingen, gebruikershandleidingen.
2) Samenvatting: Je kan folders met muziek delen over je netwerk. Dit kan vanaf je PC, Mac en NAS (en Android en iOS als je een beetje je best doet). Even Googlen en je weet hoe het werkt. De bovenstaande apperatuur die ik heb aangeraden werkt hier allemaal mee.
Heel fijn. Leest de Teufel Raumfeld Cube de muziek automatisch vanuit de back-ups op de Synology-NAS? Het lijkt me namelijk prettig dat mijn Windows-laptop of MacBook niet aan hoeft te staan voor het beluisteren van die muziek.
4. Films steamen.
1) Werkt hetzelfde als films streamen. Je kan folders met je netwerk delen, en je TV kan die folders dan afspelen. Dit kan ook weer vanaf je PC, Mac en NAS (en Android en iOS als je een beetje je best doet).
2) Even Googlen en je weet hoe het werkt!
Dat gaat dan lukken. Waarschijnlijk via AllShare Play, denk ik dan...
5. Je wilt een Switch.
1) Nog even wat extra ongevraagd advies :)
2) Je hebt nu twee locaties, een waar je TV en box staan, en een waar je router en je NAS staan. Die twee locaties wil je bedraad verbinden, omdat de TV en de box niet verplaatsen en het op de langere termijn heerlijk is om de stabiliteit en snelheid van een draad te hebben. Koop er dus nog een switch bij, die je verbind met je router, je TV en je box. Koop zo'n dingetje en je kan nog even vooruit ook, kost maar €25. Geen ventilatoren, geen geluid, en werkt prima.
3) Tijdens het back-uppen, wat je waarschijnlijk 's nachts laat doen, hang je je laptops gewoon lekker beraad aan de switch. Werkt stukken beter dan draadloos.
De Experia-box en router zullen in de meterkast staan, omdat daar ruimte is en ze daar niet opvallen. Bovendien is het nogal lelijk om een kabel naar mijn tv in de woonkamer te trekken. Zou de bekabelde verbinding tussen de router en tv/laptop/MacBook ook tot stand gebracht kunnen worden via de 'draadloze wandcontactdozen' die mijn tv nu verbinden met de Experia-box via het lichtnet?
Hopelijk heb je er wat aan :D
Zeker! :)
Jolke schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:50:
Je wilt dus eigenlijk alles wireless doen met de beste kwaliteit in het midden van Amsterdam.... euhm, dat is op zijn minst een uitdaging te noemen! Er zijn veel draadloze netwerken, dus heb je veel last van intereferentie en dus een langzaam/minder stabiel draadloos netwerk. Tip: ga op 5GHz zitten, dan heb je minder last van stoorzenders - zoals eerder aangegeven.
1080p streamen via wireless gaat wel, maar ik kan je zeker aan raden om dit bekabeld te doen - het is gewoon betrouwbaarder. Niets vervelender dan een film kijken met onderbrekeningen/haperingen erin...
5 GHz it is! Ik woon overigens niet in het midden van Amsterdam... :)

En 1080p streamen via wireless... Ik kijk Netflix met wifi en dat ziet er in HD erg goed uit zonder onderbrekingen! Dan zal het vanaf mijn NAS ook wel lukken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
thebill schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:01:
[...]

5 GHz it is! Ik woon overigens niet in het midden van Amsterdam... :)

En 1080p streamen via wireless... Ik kijk Netflix met wifi en dat ziet er in HD erg goed uit zonder onderbrekingen! Dan zal het vanaf mijn NAS ook wel lukken, toch?
Tiepvautje, ik wilde eerst schrijven in het midden van vele netwerken, en vervangen door Amsterdam, zonder de eerste helft weg te halen :)

Als je nu goede ervaring hebt met wireless streaming dan kan je de gok inderdaad wagen. Je kan het achteraf natuurlijk altijd nog veranderen.
Hoeveel data backup je gemiddeld per keer? Als om honderden MB's aan data gaat, dan kan dat ook via wireless. Meer data duurt dan (te) lang; 300MBit wireless tov 1GBit LAN :+

Ik weet niet of een NAS aan data verificatie doet, maar met bepaalde backup software pakketten is dit wel instellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Over die Experiabox: Ik bedoelde letterlijk van de 3de verdieping uit het raam gooien :+

Als je bellen in je pakket hebt zet je gewoon zoveel mogelijk uit, in ieder geval alle het wifi signaal en de DHCP routing. Dan gewoon met een standaard ethernet kabeltje aansluiten op een van de LAN poorten van de router (AC68U). Oh en je Experiabox moet erachter, niet ervoor (lees die artikelen die ik gelinkt heb goed door!)

Een NAS is iets waar je erg lang mee kunt doen, dus om later nog eens te kunnen uitbreiden is veel capaciteit en snelheid alleen maar handig. Voor welk model je gaat licht echt aan je eigen behoeftes.

Als je je muziek altijd in dezelfde map back-upt gaat dat in ieder geval lukken.

Over die wandcontact dozen: draadloos is niet de goede term, want het zijn gewoon standaard powerline adapters die je stroomnet gebruiken. Ook wel Ethernet over Power genoemd. Als je voor die switch gaat kan je daar dat zwarte Motorola kastje ook op aansluiten (werkt stukken beter dan die meegeleverde adapters.

En het gaat je inderdaad een zaterdagje kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
Balance schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:03:
Over die Experiabox: Ik bedoelde letterlijk van de 3de verdieping uit het raam gooien :+

Als je bellen in je pakket hebt zet je gewoon zoveel mogelijk uit, in ieder geval alle het wifi signaal en de DHCP routing. Dan gewoon met een standaard ethernet kabeltje aansluiten op een van de LAN poorten van de router (AC68U). Oh en je Experiabox moet erachter, niet ervoor (lees die artikelen die ik gelinkt heb goed door!)
A, je bedoelde uit het raam gooien! :D

Overigens heb ik alleen internet en tv van KPN Glasvezel, dus misschien zou het nog echt kunnen ook...

Ik heb de artikelen goed door gelezen, maar welke concrete stappen ik moet zetten, is me nog onduidelijk.
1) De Experiabox haal ik weg en de router zet ik daarvoor in de plaats.
2) Ik sluit de WAN-kabel aan op de router.
3) Ik log in op de router via mijn computer.
4) Ik configureer de router zo dat hij contact kan maken met KPN. Maar hoe? Welke gegevens heb ik daarvoor nodig en waar moet ik die invullen?

Bij Netwerkje lees ik alleen maar over het invoeren van de PPPoE-gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruikersnaam zou volgens die site dan zijn: [MAC-adres]@direct-adsl Het wachtwoord: kpn. Als ik overigens nu inlog op mijn Experiabox, dan lijkt het WAN-wachtwoord uit zes tekens te bestaan.

Als het invoeren van de PPPoE-gegevens het enige is, dan ben ik daar maar een half uurtje mee bezig lijkt me! Easy as that?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Easy as that. Alleen punt 4: Zodra je de router hebt moet je even de VLAN's instellen. Dat is zo simpel zeggen als LAN poort 4 = TV (bijvoorbeeld). Dit doe je door bij 'LAN' naar het tabblad 'IPTV' te gaan en dan bij 'Select ISP Profile' 'Manual' te selecteren. Dan vul je een 6 voor internet in en een 4 voor TV in en that's it. Probeer het even met wat dummy software.
Pagina: 1