Toon posts:

Beveiligingscertificaat niet betrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Facebook probeer te openen krijg ik de melding dat het beveiligingscertificaat niet betrouwbaar is, terwijl als ik twitter wil openen, ik de melding krijg 'Kan geen verbinding maken met de echte twitter.nl'. In beide gevallen staat er op het tabblad 'SSL-fout'. Ik heb naar een oplossing gezocht, maar de enige die ik vind, is dat er iets met de datum- en tijdzone-instellingen mis kan zijn. Mijn tijd, datum, en tijdzone kloppen echter allemaal, en toch krijg ik al enkele dagen deze melding.

Kan het iets te maken hebben met mijn internetverbinding- of provider? Als ik namelijk in de universiteitsbibliotheek op het netwerk van de uni zit, heb ik dit probleem niet, maar thuis wel.

Bij voorbaat dank!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:02
Er zijn diverse mogelijkheden:
-Het kan zijn dat je een virus hebt opgelopen of je gehackt bent waardoor je naar de verkeerde server gewezen wordt. bijvoorbeeld een die al jouw gegevens onderschept.
-Je tijd/datum kan inderdaad verkeerd zijn, waardoor jouw datum buiten de geldigheidsperiode van het certificaat valt.
-Je browser kan verkeerde root certificaten kennen. Probeer voor de grap ook eens een totaal andere browser. Bijvoorbeeld Chrome ipv Internet Explorer.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Die melding kan je ook krijgen als er externe content in de pagina wordt geladen die niet middels een certificaat beveiligd is. Zie ik bij Facebook ook regelmatig terug inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar volgens mij is geen van de genoemde opties bij mij het probleem.

Ik heb antivirussoftware + net een volledige scan laten draaien die het probleem niet opgelost heeft. Op het netwerk bij mij thuis zitten nog twee laptops die hetzelfde probleem hebben, dus dan zouden die ook gehackt moeten zijn, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Kan het iets met draadloze instellingen te maken hebben?

Zoals gezegd klopt mijn tijd/datum wel.

Ik gebruik al Chrome, maar het probleem doet zich ook voor in IE.

Volgens mij ligt het niet exclusief aan Facebook, als ik een nieuw tabblad probeer te openen krijg ik ook een SSL-fout want "Kan geen verbinding maken met de echte www.google.com".

Ik ben geen expert, maar kan het misschien iets te maken hebben met proxies?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04

lier

MikroTik nerd

Het kan van alles zijn, gebruik je proxies?
Staat de router qua datum tijd goed ingesteld?
Treedt het bij alle device op (smartphone/tablet/pc's) op?
Hebben anderen hetzelfde probleem als ze op jouw netwerk zitten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:55:
Het kan van alles zijn, gebruik je proxies?
Staat de router qua datum tijd goed ingesteld?
Treedt het bij alle device op (smartphone/tablet/pc's) op?
Hebben anderen hetzelfde probleem als ze op jouw netwerk zitten?
Ja, ik gebruik een proxy
Of de router goed ingesteld staat weet ik niet, waar kun je dat zien?
Het treedt idd ook bij smartphones en andere computers op mijn netwerk op.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Woon je in de stad met een open wifi? Zoals FatalError hierboven reeds vermeld heeft, kan het veel oorzaken hebben.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Probeer eens een cmd prompt te openen als administrator en een "ipconfig /flushdns" uit te voeren?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Waarom gebruik je thuis een proxy? En weet je zeker dat je proxy endpoint betrouwbaar is?

Post ook een eens screenshotje van de certificaatdetails van een niet-vertrouwd certificaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:19:
Ja, ik gebruik een proxy
Of de router goed ingesteld staat weet ik niet, waar kun je dat zien?
Het treedt idd ook bij smartphones en andere computers op mijn netwerk op.
Waarom gebruik je een proxy?
Waar denk je dat je moet kijken??? Misschien in de router!?
xAn52 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:12:
Probeer eens een cmd prompt te openen als administrator en een "ipconfig /flushdns" uit te voeren?
Waarom?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kloppen je dns instellingen wel en kom je inderdaad wel op de legitieme sites terecht? Probeer eens een andere dns server (en idd een ipconfig /flushdns). Gebruikt jouw virusscanner een soort beveiliging die tussen de beveiligde sites die je wilt bezoeken en jezelf in gaat zitten (en hiervoor certificaten vervangt)? Wat krijg je als je zonder proxy op internet gaat?

[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 28-01-2014 09:19 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Laat eens zien welke URL er in je URL-balk staat als die melding verschijnt?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost. Het lag aan de internetprovider bij ons thuis (van mijn ouders), die om de een of andere reden zelf met proxies werkt. Ze hebben inmiddels een programma gestuurd waarmee je de juiste certificaten kunt installeren. Ik snap de details zelf niet als relatieve digibeet, maar alles werkt weer naar behoren.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Dat klinkt best wel eng, alsof zij het versleutelde verkeer (SSL) via hun proxy laten lopen en gezellig ontsleutelen. Daar krijg je foutmeldingen van, omdat het certificaat niet klopt (je ziet namenlijk het certificaat van de proxy, en niet het certificaat van google). Als zij een certificaat installeren op jouw computer krijg je geen foutmeldingen meer, maar kunnen zij wel meelezen met al het versleutelde verkeer (mail, facebook, twitter, internet bankieren), inclusief wachtwoorden. Welke provider is dit?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1