Ubuntu server - heb ik de boel gesloopt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Ik draai hier een Ubuntu servertje waarop ik wat webdevelopment doe. Ik had een probleem met updaten (kreeg allerlei errors over dependencies, apt-get install -f werkte niet meer) en kwam toen de tip tegen om "linux-server" opnieuw te installeren:

code:
1
2
sudo apt-get purge linux-server
sudo apt-get install --reinstall linux-server

Zo gezegd, zo gedaan. Dit werkte prima. Ik draaide apt-get upgrade en alles kwam weer netjes binnen. Maar... ik kreeg tijdens het draaien van die apt-get upgrade een paar keer deze melding:
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.2.0-58-generic
grep: /boot/config-3.2.0-58-generic: No such file or directory
Dat vond ik verdacht. Nu had ik voor ik die purge gedaan had nog even een backup gemaakt van de hele /boot partitie. De bestanden daarvan heb ik nu weer teruggezet. Maar... ik durf niet meer te rebooten :D

Ik heb twee vragen:

1. Kan ik gewoon rebooten nu, en hoe kan ik voordat alles mis gaat checken of dat gaat lukken? Is er een soort bootsimulatie die ik uit kan voeren ofzo?

2. Is het updaten met apt-get upgrade nu wel goed gegaan? Want die heeft geprobeerd om gegevens weg te schrijven naar config bestanden en dat is niet gelukt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je met kernels werkt en die wilt updaten, is een apt-get upgrade niet altijd de juiste stap, want nieuwe dependencies worden niet altijd meegenomen. Een apt-get full-upgrade is dan de betere keus. Je kan ook je kernel een --reinstall geven, dan zou die /boot/config-3.2.0-58-generic weer hersteld moeten worden.

Even afhankelijk hoe ernstig Ubuntu aptitude heeft verminkt, kan je daarmee wat meer nagaan wat er aan updates zijn en kan je makkelijker packages herinstalleren. Ik ben van Ubuntu afgestapt (ter gunste van Debian) toen 10.04 uit kwam en aptitude was zeer ernstig kapot gemaakt door ze, op het punt dat het gewoon onbruikbaar was. Geen idee dus wat de huidige staat is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Ik heb niet bewust kernels geupdate. Ik draai gewoon af en toe apt-get upgrade en van de een op de andere dag kreeg ik die vage dependency errors. Toen heb ik dus die purge uitgevoerd en daarna die re-install en dat werkte gewoon zonder errors. Alleen de apt-get upgrade die ik daarna uitvoerde gaf wat notices over dat config bestand dat niet gevonden kon worden.

Ik moet er even bij zetten dat ik nogal een leek ben als het op Linux aankomt. Ik leer elke dag een stukje meer, maar als jij het hebt over mijn "kernel een --reinstall geven" dan klinkt dat vooral heel erg spannend. Is dat hetzelfde als "apt-get dist-upgrade" (dat commando ken ik ook alleen maar omdat ik net apt-get --help heb gedaan)? Of moet ik het in een heel andere hoek zoeken?

En je zegt dat die config dan weer hersteld wordt, maar krijg ik dan een "lege" config terug? Of zet ie automagisch alle juiste settings erin van de dingen die ik eerder via apt-get install geinstalleerd heb?

Heuh, ik zie nu dat ik juist zo'n reinstall al gedaan heb (zie mijn OP). Maar... daarmee kwam dus niet automatisch het config bestand terug. Of bedoel je iets anders?

(als ik domme dingen zeg: excuses ;) ).

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 27-01-2014 20:38 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou de nieuwste kernel kunnen installeren (voor je Ubuntu versie):
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Daarnaast zou je natuurlijk kunnen zoeken op: ubuntu kernel reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

posttoast schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:33:
Ik heb niet bewust kernels geupdate. Ik draai gewoon af en toe apt-get upgrade en van de een op de andere dag kreeg ik die vage dependency errors. Toen heb ik dus die purge uitgevoerd en daarna die re-install en dat werkte gewoon zonder errors. Alleen de apt-get upgrade die ik daarna uitvoerde gaf wat notices over dat config bestand dat niet gevonden kon worden.

Ik moet er even bij zetten dat ik nogal een leek ben als het op Linux aankomt. Ik leer elke dag een stukje meer, maar als jij het hebt over mijn "kernel een --reinstall geven" dan klinkt dat vooral heel erg spannend. Is dat hetzelfde als "apt-get dist-upgrade" (dat commando ken ik ook alleen maar omdat ik net apt-get --help heb gedaan)? Of moet ik het in een heel andere hoek zoeken?

En je zegt dat die config dan weer hersteld wordt, maar krijg ik dan een "lege" config terug? Of zet ie automagisch alle juiste settings erin van de dingen die ik eerder via apt-get install geinstalleerd heb?
Als je de man-page van apt leest, zie je dat dist-upgrade alleen nog maar bestaat als legacy optie en verwijst naar full-upgrade. Dat is iig in de Debian versie, lijkt mij sterk dat Ubuntu niet dezelfde gebruikt.
Heuh, ik zie nu dat ik juist zo'n reinstall al gedaan heb (zie mijn OP). Maar... daarmee kwam dus niet automatisch het config bestand terug. Of bedoel je iets anders?

(als ik domme dingen zeg: excuses ;) ).
Een reinstall zou dat wel moeten doen. Maar welk package heb je een reinstall gegeven? Als je alleen linux-image hebt gedaan, ipv linux-image-`uname -r`, dan is dat logisch.

En we moeten allemaal ergens beginnen, Domme dingen zeggen is in dat punt niet van toepassing. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate