Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag,
Ik wil zometeen opnieuw een poging tot dit doen,
laatste keer dat ik het probeerde kreeg ik iets in de vorm van ".rom is not valid" . (niet zeker of dit de exacte woorden waren)
Ik heb een m5a78l-m/usb3 mobo draaiend op 1503, de versie die ik gedownload heb is 1801.
Gewoon van de Asus website onder win8(x64).
Usb stick geformateerd op Ntfs (niet snelformateren). en de .rom daarin gesleept.
Weet iemand misschien wat er aan de hand is ? Dit is me eerste poging en ik heb toch een beetje angst dat er iets mis gaat.

Mvg Nick

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Hi Nick,

Laatst heb ik ook een BIOS update gedaan. Deze faalde hard, kan me mobo wegsmijten (BIOS chip vervangen, hielp niks), ondanks dat ik de instructies tot in de puntjes opvolgde. Ook ik ging op speurtocht om de oorzaak te achterhalen en las dat er best wel wat lui zijn die problemen ervaren via de Asus update utility. Las ook meer dan eens dat er aangeraden wordt om het niet via de Windows updater utility te doen. Wellicht dat dit geen antwoord op je vraag is, maar houdt het wel in gedachte.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

De USB stick moet normaal bij ASUS EZflash FAT32 zijn en niet NTFS...
Omformatteren naar Fat32 en opnieuw proberen dus.

Wat T.Struik overigens aangeeft als waarschuwing is best een geldige waarschuwing.
Alleen als je echt denk dat de firmware update nodig is, zou je hem moeten uitvoeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 27-01-2014 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
T.Struik schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:57:
Hi Nick,

Laatst heb ik ook een BIOS update gedaan. Deze faalde hard, kan me mobo wegsmijten (BIOS chip vervangen, hielp niks), ondanks dat ik de instructies tot in de puntjes opvolgde. Ook ik ging op speurtocht om de oorzaak te achterhalen en las dat er best wel wat lui zijn die problemen ervaren via de Asus update utility. Las ook meer dan eens dat er aangeraden wordt om het niet via de Windows updater utility te doen. Wellicht dat dit geen antwoord op je vraag is, maar houdt het wel in gedachte.
Hmm oke, ik weet niet hoe dit via Windows updated tool gaat.
Ik keek op de website van Asus uit nieuwsgierigheid en zag een nieuwe versie voor stabiliteitsproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:58:

Wat T.Struik overigens aangeeft als waarschuwing is best een geldige waarschuwing.
Alleen als je echt denk dat de firmware update nodig is, zou je hem moeten uitvoeren.
Lol oke, dan probeer ik dat eens.
Toch maar een backup maken ondanks dat het aangeraden is lijkt me dan ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Updaten zou ik inderdaad vanaf een USBstick doen, niet vanuit Windows. Maar gewoon vanuit de BIOS/UEFI.

Als je met FAT32 nog problemen hebt, controlleer dan goed of je de juiste versie hebt die ook echt bij dit bord en bij deze revisie hoort.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:02:
Updaten zou ik inderdaad vanaf een USBstick doen, niet vanuit Windows. Maar gewoon vanuit de BIOS/UEFI.

Als je met FAT32 nog problemen hebt, controlleer dan goed of je de juiste versie hebt die ook echt bij dit bord en bij deze revisie hoort.
Het is niet zo dat ik echt problemen heb, maar als het de stabiliteit gaat verbeteren word ik wel benieuwd.
Cpu-z geeft aan M5A78L-M/USB3 en de bios-update wederzijds.
Ik geef het zometeen nog een kans, ff googlen hoe ik toch die backup voor elkaar krijg in bios want ik ben zo nieuw in dit gebeuren haha

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:58:

Zeer bedankt, je had gelijk (ntfs: read only) . Flash is gelukt _/-\o_
En ook de andere posters bedankt voor uw snelle hulp natuurlijk :D

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 17:50
Om even de wildgroei aan topics te voorkomen zet ik mijn vraag hier even in.

Ik heb zojuist mijn bios van mijn Asus P5gc-mx 1333 geupdate van American Megatrends 0213 naar 0413. Heel veel ingelezen, alles gedaan, netjes back-up gemaakt en het is gelukt! d:)b

Tot zo ver, PC start goed op, nu reeds twee keer gedaan. In mijn POST-scherm staat dat ik versie 0413 heb, bij systeeminformatie in Windows staat 0413.

Als ik via DEL het bios in ga, staat alles nog zoals eerst en is er niets veranderd..... 8)7

Heb op internet zitten zoeken en er was 1 iemand ergens die zei dat het soms even kan duren voordat de nieuwe actief wordt en dat dat heel soms helemaal niet gebeurd en dat klinkt mij dan weer raar in mijn oren.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik via DEL het bios in ga, staat alles nog zoals eerst en is er niets veranderd..
Wat moet er veranderen dan ? Of staat in de BIOS zelf het oude versienummer ? Een nieuw BIOS betekend niet dat er iets in de BIOS zelf veranderd.
Heb op internet zitten zoeken en er was 1 iemand ergens die zei dat het soms even kan duren voordat de nieuwe actief wordt en dat dat heel soms helemaal niet gebeurd
Onzin. De ROM word gewist en opnieuw geschreven, hierna is de oude BIOS weg.

• Mantus
PilatuS schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:44:
[...]

Wat moet er veranderen dan ? Of staat in de BIOS zelf het oude versienummer ? Een nieuw BIOS betekend niet dat er iets in de BIOS zelf veranderd.

[...]

Onzin. De ROM word gewist en opnieuw geschreven, hierna is de oude BIOS weg.
1. Ik zoek settings om te clocken (dat was de reden voor de update) en die zijn er niet. EN inderdaad staat het biosnummer op de oude versie en is dus niet gelijk aan degene die in het POST scherm opkomt.

2. Dat dacht ik al, leek mij een heel vreemd verhaal.

Maar hoe nu verder? Hou me ten goede, maar ik ben blij dat alles nog draait, beter the same as before then worse... Maar zou dit kwaad kunnen? Zou nog een keer flashen zin hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Mantus op 14-04-2014 21:56 ]

• Mantus
Even als aanvulling, mijn moederbord + bios kon nog niet opstarten vanaf usb dus ik heb een oude floppydrive gevonden en het via AFUDOS gedaan. Ging op het oog helemaal prima en precies zoals mn manual en anders sites staat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nog een keer flashen is waarschijnlijk vrij zinloos als de nieuwe versie er al op staat.

Weet je zeker dat je OCfuncties in de bios erbij moet krijgen. Grote kans dat die er op jouw bord helemaal niet bijzitten.

• Mantus
TERW_DAN schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:21:
Nog een keer flashen is waarschijnlijk vrij zinloos als de nieuwe versie er al op staat.

Weet je zeker dat je OCfuncties in de bios erbij moet krijgen. Grote kans dat die er op jouw bord helemaal niet bijzitten.
Ja. Ik heb via youtube iemand gevonden die stap voor stap uitlegt hoe je je cpu clockt met hetzelfde mbo en cpu, met in zijn scherm de nieuwe bios versie..

Maar dan nog, dan zou toch de versie onderaan in het scherm in de bios aangepast moeten zijn?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Soms helpt het om een bios reset te doen ;)
Op het bord zit meestal of een knop of 2 pinnetjes die je met elkaar verbindt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Mantus
chucky666 schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:36:
Soms helpt het om een bios reset te doen ;)
Op het bord zit meestal of een knop of 2 pinnetjes die je met elkaar verbindt.
Zou dat op een of andere manier met enig risico kunnen zijn vanwege de verschillende versies?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nope, want een CMOSreset doet niets met je flashrom. Al betwijfel ik of dat het probleem oplost.

Weet je zeker dat de biosflash goed is gegaan?

• Mantus
TERW_DAN schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:44:
Nope, want een CMOSreset doet niets met je flashrom. Al betwijfel ik of dat het probleem oplost.

Weet je zeker dat de biosflash goed is gegaan?
Yes, ik heb exact dezeflde schermen gezien als in de manual. Zal ff moeten zoeken hoe ik een cmos reset doe op deze. Zal dit proberen en laten weten.

Sowieso bedankt!

• Mantus
Reset uitgevoerd, kreeg netjes bij het opstarten de melding dat er zaken wellicht niet goed staan.

F1 to enter set-up, F2 to load defaults. Optie 2 gedaan en nog steeds hetzelfde.

Heb er niet mega veel verstand van maar dit is toch wel een vreemd verhaal...

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Vaak zijn er biossen in omloop voor borden die aangepast zijn en dus niet bij de fabrikant te downloaden zijn, dit kan best ook het geval bij jou zijn, dat die gast gewoon een gemodde bios had en niet eentje die op de site van de fabrikant staat. Als je wilt kan ik wel even naar de bios van het bord kijken en proberen of ik wat opties tevoorschijn kan toveren die er normaal niet zitten ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Mantus
auto660 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 07:40:
Vaak zijn er biossen in omloop voor borden die aangepast zijn en dus niet bij de fabrikant te downloaden zijn, dit kan best ook het geval bij jou zijn, dat die gast gewoon een gemodde bios had en niet eentje die op de site van de fabrikant staat. Als je wilt kan ik wel even naar de bios van het bord kijken en proberen of ik wat opties tevoorschijn kan toveren die er normaal niet zitten ;)
Hey! Dank voor je aanbod, maar ik heb inmiddels een andere manier gevonden (wel via bios icm met andere dingetjes in windows en hier kom ik ver genoeg mee. Heb nu m'n E2200 2.2 op 2.8 draaien en gaat erg goed, vooral na het schoonmaken van kast :9~ Dat laatste scheelde ongeveer 20 graden op m'n CPU, daarnaast m'n oude geforce er even uitgeknikkerd, deze steeg op naar 130 graden toen ik een tweede monitor er aan zetten :o

Excuus! Ontopic:

Ik ben nu eigenlijk alleen nog bang voor vreemde inconsistencies o.i.d. omdat ie niet overal hetzelfde weergeeft. Zolang hij stabiel draait vind ik deze situatie prima eerlijk gezegd en heb nu drie keer m'n cmos gereset en hij blijft draaien.

M.a.w., ik laat het maar even zo.

Allemaal bedankt!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mantus schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:13:
Reset uitgevoerd, kreeg netjes bij het opstarten de melding dat er zaken wellicht niet goed staan.

F1 to enter set-up, F2 to load defaults. Optie 2 gedaan en nog steeds hetzelfde.

Heb er niet mega veel verstand van maar dit is toch wel een vreemd verhaal...
Dit is heel normaal hoor. Je CMOSbatterij zorgt ervoor dat de instellingen onthouden worden. Als je die eruit trekt dan krijg je deze melding, omdat er geen instellingen onthouden zijn omdat de stroom er vanaf is geweest.

• Mantus
TERW_DAN schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:19:
[...]

Dit is heel normaal hoor. Je CMOSbatterij zorgt ervoor dat de instellingen onthouden worden. Als je die eruit trekt dan krijg je deze melding, omdat er geen instellingen onthouden zijn omdat de stroom er vanaf is geweest.
Oh zo! Ja, ik doelde op de achterliggende situatie dat er iets niet bijgewerkt was.
Gelukkig was de melding waaraan ik refereer wel verwacht :)

• Mantus
In het teken van volledigheid:

Ik heb veel met Asus zitten mailen (met alle ergernissen van dien, zelfde informatie op 4 verschillende manieren uitgelegd voordat ze echt gingen meedenken)..

Hun laatste reactie is:

------
Geachte heer ,

Bedankt voor uw email.

Dat er vermeld staat dat dit BIOS versie 02.58 is inderdaad verwarrend.
Hiermee wordt niet bedoelt welke BIOS er is geinstalleerd echter wat voor type versie erin zit.

Indien er wordt aangegeven bij de post BIOS 0413 zoals op de foto dan is dit correct.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Kind regards/ vriendelijke groet,

Asus TSD.
-------

Ik ga e.e.a. testen deze week door er een CPU in te zetten die alleen maar zou werken als de update echt gelukt zou zijn en post het hier.

• Mantus
Excuses dat ik op mezelf blijf reageren, maar het verhaal is weer net iets anders.

Ik heb zojuist mijn geheugen geupgrade van 2gb naar 4gb, zo goed als hetzelfde (Kingston, Dual Channel, DDR2).

Nu kan ik bij het opstarten wel op delete drukken om in het bios te komen, maar zodra ik in het blauwe bios scherm zit gebeurd er niet. Dat wil zeggen: de tijd stopt met lopen, maar de animatie (blauwe balk) beweegt nog wel, maar ik kan met mijn toetsenbord niets doen..

Ik heb USB, PS2 toetsenborden geprobeerd, maar beide werken niet...

Please help!
Pagina: 1