MacbookPro begin 2011 slechte grafische performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:24

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo,

sinds een week heb ik een MacbookPro van een collega over genomen. Hiervoor werkte ik op een Mac Mini en dus heb ik een time machine terug gezet op de Macbook. Maar het liep allemaal niet zo lekker dus heb ik een volledig schone installatie van 10.9 uitgevoerd. Alles loopt in principe prima, op grafisch gebied na.
Het scrollen in Eclipse en Dreamweaver loopt allemaal heel schokkerig en traag. Als ik het spel Minecraft op start dan kom ik amper boven de 10fps uit, terwijl de hardware veel meer kan.
Het is een 2.2Ghz i7 met 16GB ram en een HD6750m. Het scrollen in chrome etc. gaat wel normaal.

Dit weekend heb ik bootcamp geinstalleerd met Windows 7. Maar Minecraft werkt daar net zo slecht op. Ik heb verschillende drivers geprobeerd, die van bootcamp, AMD's eigen bootcamp driver, AMD's normale driver, maar het loopt allemaal even slecht.

Ik heb geprobeerd het SMC te resetten maar dat helpt ook niet.

Heeft iemand toevallig hetzelfde gehad of weet iemand hier een oplossing voor?

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:37

TommieW

Numa numa.

Wordt de laptop niet te warm?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Zoals nu met alleen Titanium studio (Eclipse), Dreamweaver en een virtuele machine in Parallels is hij lekker warm van onderen.

Volgens iStat is de cpu rond de 66/70 graden en de gpu rond de 60.
Fans draaien beide rond de 2000/2300 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS90
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:33
Ik vrees dat de GPU het aan het begeven is. Ik heb dit zelf ook gehad met mijn Macbook Pro 2011 HD6750m, die heeft het uiteindelijk begeven. Via rechtsbijstand wel een gratis reparatie weten te regelen. Het is namelijk een bekend probleem.

nieuws: Gebruikers van MacBook Pro's uit 2011 klagen over gpu-problemen

Op de community forums van Apple loopt er ook al een enorm topic hierover. Het ligt waarschijnlijk aan de koelpasta of aan het loodvrije soldeersel waar op den duur scheurtjes inkomen door grote temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
In mijn zoektoch ben ik dat ook tegengekomen, maar ik dacht dat ik dat niet had omdat de mijne nog niet strepen gaf of uit viel. Maar blijkbaar zit ik nog in de beginnende fase o.i.d.
Nu heb ik in bootcamp Windows 7 even Prima95 gestart met CPU-z er naast. Hierin zag ik dat onder full load de cpu maar op 800mhz bleef lopen ipv de 2.2Ghz en hij werd wel 80 graden.
Nog eens een SMC en PRAM reset gedaan, maar dat hielp niet.

Ik ga eens kijken of ik de koelpasta zelf opnieuw kan aanbrengen. Ik ben niet bang om hem open te maken, heb zelf al de HDD, RAM en accu vervangen namelijk :D

En u heeft het opgelost via de rechtsbijstand, kun je beknopt uitleggen hoe dat in zijn gang ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS90
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:33
Eerst ben ik na de Apple store in Amsterdam gegaan en daar via een consumentenclaim een gratis reparatie geëist. Helaas wouden ze me alleen een korting van 33% op de reparatie geven, wat er op neer kwam dat ik nog steeds zon 350 euro moest betalen. Hier ben ik niet op ingegaan en heb ik contact gezocht met het SRK (rechtsbijstand). Zij hebben een brief gestuurd naar Apple International. Niet kort daarna werd ik gebeld door Apple International vanuit Ierland dat mijn Macbook gratis gerepareerd zou worden.

Voor de strepen op het scherm heb ik overigens precies dezelfde symptomen gehad. Bij programma's of games die de videokaart zwaar belasten werd de computer ontzettend heet en waren de prestaties niet meer optimaal. Vooral linksboven bij de 2 en 3 toetsen werd hij gloeiend heet.

Ik zou je wel willen aanraden vooral niet te betalen voor een reparatie bij Apple zelf. Ik zou hem daar alleen laten repareren als dat gratis wordt gedaan. Veel mensen melden namelijk dat na een reparatie bij Apple (vervanging logic board) hij weer kapot gaat. Een betere optie is dan idd zelf even de koelpasta vervangen of hem laten 'reballen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Er zit nu verse koelpasta tussen maar hij loopt nog steeds op 800Mhz :(
SMC reset al geprobeerd, shift, ctrl, alt ingedrukt houden en dan de aanknop indrukken(kort, lang), maar dat helpt dus niet :'(

Na nog wat verder googlen zag ik iemand die vertelde dat de mac terug klokt als er geen accu in zit, dit om de oplader te beschermen.
Ik heb er dus geen accu in zitten omdat ik zit te wachten op een nieuwe. Ben benieuwd wat het nu is.

[ Voor 37% gewijzigd door Kryziek op 01-02-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Oudere (en nieuwere mogelijk ook) macbook pro's klokken inderdaad terug als er geen accu inzit. Dit is omdat de accu nodig is om pieken op te vangen in het stroomverbruik. Het lijkt me dus dat je de oorzaak al gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Vandaag nieuwe accu binnen gekregen en erin gedaan...

En hij is weer super snel! Loopt weer op 3.0Ghz!
Even als voorbeeld, het opstarten van de Xcode simulator duurde eerder 12 tot 15 seconden als hij de xcode build over kon slaan, nu duurt het nog maar 3.5 seconden! compilen naar android gaat ook stukken sneller!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben benieuwd hoe dit in meer of mindere mate merkbaar is op een MacBook Pro. Ik heb ook een early 2011.
Als ik een video converteer via Handbrake of ik ben aan het monteren in Final Cut Pro X wordt mijn MacBook loeiheet boven de 1-4 cijfers. Ook de fans blazen behoorlijk. Die viel me zeker op nadat ik de HDD had vervangen in een SSD.
Strepen heb ik nog geen last van. Echt concluderen dat de prestaties achteruitgaan durf ik niet. Hoewel ik in FCPX soms wel heb dat hij schijnbaar met iets bezig is en ik met geen mogelijkheid nog fatsoenlijk kan navigeren in de timeline (of uberhaupt nog iets kan op het systeem).

Is er een manier om er achter te komen of dit het probleem is, of is dit uiteindelijk "normaal".
Pagina: 1