Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ESXI & Experimentje - Gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-11 21:50
Hoi Tweakers,

Huidige hardware:
- Intel g530
- H61U nogwat moederbord
- 8GB ram
- 6 hdds (mix van 3x1tb en 3x2tb) aan moederbord
- pci kaartje met daaraan nog 2x2tb

Ik zit te denken om ESXI te gaan draaien als volgt:

Omdat mijn processor geen PCI-passtrough ondersteund, zit ik aan het volgende te denken, kan dit werken?

- alle 2tb schijven gaan richting moederbord, en bootschijf +2x1tb in raid1 naar het pci kaartje
- run esxi vanaf een 1tb schijfje die aan het pci kaartje vastzit (of usb stick)
- zfguru vm die alleen moederbord schijven nodig heeft.
- ubuntu/debian/<younameit> vm die de raid1 opstelling draait met 2x1tb vanuit het pci kaartje
- willekeurige andere VM's zolang de processor nog mee wil werken.

Er zullen nooit meer als 1-3 gebruikers tegelijk op het ding zitten, dus performance maakt me niet gek veel uit.

Ik heb simpelweg te weinig verstand van ESXI/virtualizatie om dit te kunnen inschatten.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je nu precies bereiken met deze opstelling?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mattijs.id
Question Mark schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:05:
Wat wil je nu precies bereiken met deze opstelling?
- ZFS draaien
- Ervaring opdoen met esxi
- Ben erg benieuwd of het mogelijk is. :+
- Dit alles terwijl ik de mogelijkheid heb om gewoon vm's te blijven draaien.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Ja, het werkt. Omdat je echter ZFS draait op VMDK's heb je wat minder zicht op de status van de harde schijven, je hebt er minder controle op en er kunnen fouten ontstaan die ZFS in de scrub niet ziet omdat er wat lagen tussen de fysieke hardware en ZFS in zit.

Dat gezegd hebbend, geen probleem, ik zou alleen geen kritische data op je pool zetten. Wel kun ej 2 pools aanmaken en de belangrijke dingen backuppen van de ene naar de andere pool.

Alternatief is geen ESXi draaien maar VirtualBox, of een aparte machine kopen (al dan niet 2e hands) voor ESXi :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 22:43
Zoals je zelf zegt ondesteunt je setup geen PCI passthrough. Dat betekent dat je geen fysieke disks aan je VM's beschikbaar kunt stellen, maar je ZFS draaien op VMDK's die de gehele disk in beslag nemen.
Het lijkt me dat je een onevenwichtige omgeving krijgt:
* Je hebt een (disk) virtualisatie laag waar je de voordelen niet van nut (je vult immers de 2TB disken voor 100% met een VMDK)
* Je hebt in totaal 8 GB RAM beschikbaar voor al je VMs, dat lijkt mij een beetje krap. 8GB is op zich een mooie hoeveelheid RAM voor de 10TB diskruimte die je voor ZFS beschikbaar hebt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
ESXI doet sowieso toch niets met de onboard controller en vage PCI kaartjes tenzij Passtrough mogelijk is, of is dit bij de laatste versies veranderd, anders lijkt het mij dat ie (eventueel ranzig gehack daargelaten) in deze opstelling zijn onboard controller en mogelijk de pci kaartjes (en dus de schijven) helemaal niet kan aanspreken.

Mocht bovenstaande inderdaad nog steeds zo zijn, dan is misschien hyper-V makkelijker om mee te starten, daar deze een stuk hardware vriendelijker is.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 27-01-2014 18:21 ]

• Paul
Mits het de juiste drivers heeft (en drivers in de ISO slipstreamen heeft niets, maar dan ook niets met 'ranzige hack' te maken...) kan ESXi met behoorlijk wat storage controllers overweg. Onboard (lees: Intel north/southbridge) wordt vrijwel allemaal ondersteund, extra controllers hangt af van het PCI-kaartje :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennism
Paul schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:07:
Mits het de juiste drivers heeft (en drivers in de ISO slipstreamen heeft niets, maar dan ook niets met 'ranzige hack' te maken...) kan ESXi met behoorlijk wat storage controllers overweg. Onboard (lees: Intel north/southbridge) wordt vrijwel allemaal ondersteund, extra controllers hangt af van het PCI-kaartje :)
Ik heb toch aardig wat unsupported drivers gezien die niet op de HCL stonden (maar wel ingebakken konden worden in de image) die voor aardig wat problemen zorgden in het verleden, zulke zaken vind ik wel onder ranzige hacks vallen :) Niet dat het altijd slecht is, maar het is wel oppassen met sommige hardware in ESXi.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 27-01-2014 20:27 ]

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 22:43
Dennism schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:20:
[...]
Ik heb toch aardig wat unsupported drivers gezien die niet op de HCL stonden (maar wel ingebakken konden worden in de image) die voor aardig wat problemen zorgden in het verleden, zulke zaken vind ik wel onder ranzige hacks vallen :)
topic starter vertelt met deze setup 'ervaring met esxi' op te willen doen.
Het lijkt mij dan dat het uitvoeren van (al dan niet ranzige) hacks binnen zijn doelstelling kan vallen.

• Paul
Dennism schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:20:
Ik heb toch aardig wat unsupported drivers gezien die niet op de HCL stonden (maar wel ingebakken konden worden in de image)
Tja, als je (als VMware) een bog-standard Intel gbit-chip uit de support knalt van 5.1 naar 5.5 (die er sinds versie 3 of zo al in zat, onstabiel kun je die dus niet noemen) kun je verwachten dat men zelf de driver weer terug plaatst :P

Dat niet alle drivers even goed zijn (of supported), tja, dat maakt het nog geen vieze hack. Ik kan ook op Windows printerdrivers van HP installeren waarna een tweetal services (zoals HPZ12) regelmatig 100% CPU gaan pakken. Is het installeren van een printer dan een vieze hack?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennism
nee, dat soort zaken niet wanneer het correct gebruik is vanuit de fabrikant, en gewoon een driver bug is (is dat probleem trouwens niet al jaren opgelost, heb het iig al jaren niet meer gezien). Als de driver echter niet gecertificeerd is (bijv op een TS, of een beta driver), en je gaat dat soort zaken in een productie omgeving gebruiken dan vind ik het wel weer ranzig :)

Niet dat ik het erg vind dat TS op deze manier gaan testen, zelf ook wel eens gedaan met diverse whiteboxes, maar je moet weel goed op de hoogte zijn van de risico's vind ik, zeker als je er een data server van wil maken aangezien ie zfs wil draaien, ik zou mijn data er iig niet zomaar aan toevertrouwen.

• Mattijs.id
Conclusie: Dat wordt een te grote...bende. Brouw er op een mooie zondag wel een zfs servertje van en stel ESXI uit voor later.

Bedankt allen :-)

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb hier ook ESXi met ZFS, maar dan is het inderdaad wel vrij essentieel dat je een harddisk controller kan door geven via passthrough, anders kan je lang niet alle features van ZFS benutten.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zonder Passthrough kan je je disks ook als RDM's aanbieden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1