Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11
Enig idee wat gangbaar is - tegenwoordig - binnen een bestaand bedrijf, dus als vaste medewerker, als belonings-structuur voor het standby zijn buiten kantooruren?

Iets als standaard €2,50 per uur, en een x bedrag als er inderdaad hard gewerkt moet worden (bijv. bij hardware vervanging nood/spoed/crash o.i.d. 's nachts)? Het gaat dus om sms-jes van monitoring software, en nood-telefoon van klanten en remote hands oplossen van sporadisch voor komende ellende op netwerken/servers.

Waar ik werk gaan we het hier over hebben, en ik wilde weten wat hier zoal mee gedaan wordt door anderen. Als er 3 à 5 keer een call is binnen een jaar tijd die ook echt nachtwerk oplevert, wat is dan schappelijk voor het bij je dragen van een bedrijfstelefoon gedurende de tijd dat er niks aan de hand is bijv.?

Alle input/ervaringen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 10:58
Ik krijg x bedrag per maand, en 150% uurloon uitbetaald als ik daadwerkelijk wat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ook al wordt je maar een paar keer per jaar gebeld je moet er wel rekening mee houden:
- even een bioscoop wordt al lastig
- bbq bij vrienden op xx min van waar je woont
- gaan feesten
- ff zat worden
- weekendje weg
- city trip
- gaan shoppen (maar dat is mogelijk wel een voordeel)

... uiteindelijk is dat vaak toch wel het meest lastige, je moet er altijd rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

chime schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:07:
Ook al wordt je maar een paar keer per jaar gebeld je moet er wel rekening mee houden:
- even een bioscoop wordt al lastig
- bbq bij vrienden op xx min van waar je woont
- gaan feesten
- ff zat worden
- weekendje weg
- city trip
- gaan shoppen (maar dat is mogelijk wel een voordeel)

... uiteindelijk is dat vaak toch wel het meest lastige, je moet er altijd rekening mee houden
Ligt aan je responstijd en wat er van je verwacht wordt. Ik ben een paar baantjes geleden ook regelmatig oproepbaar geweest maar dan ging ik gewoon dingen doen. Ok, zat worden is er niet bij en als je fysiek ergens aanwezig moet zijn heb je een beperkte range waar je naar toe kan. Als je op afstand dingen kan doen kun je ook nog verder van huis gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ik kan alles op afstand inderdaad. Altijd laptop mee.. Maar voor de rest is het altijd rekening houden met..

Vandaar dat ik zo blij ben met me Pebble.. Scheelt een hoop stress momenten omdat de notificaties zo dichtbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Veel hangt natuurlijk af van de TS zijn levenswijze.

Zit hij vaak ergens met de laptop binnen handbereik - dan zal de last wel meevallen.

Is hij iemand die regelmatig een uur gaat joggen of es een halve dag op de mountainbike gaat zitten, dan wordt het een ander verhaal.

Uiteindelijk is dat iets dat hij zelf zal moeten bepalen.

Gangbare zaken zijn: standby vergoeding van x euro per maand/week.
Vervolgens per gestarte werkperiode (uur, half uur, kwartier) is het een bedrag van 150-200% standaard loon + natuurlijk ook recuperatie.

2,5 euro per uur + enkel bij "hard" werken een x bedrag is nogal abstract.
Reken je de uren buiten je werkuren dan heb je een standby vergoeding van 320 euro per week - wat vrij lekker is.
Maar dat enkel bij hard werken is nogal flou, uiteindelijk maakt het relatief weinig uit of je vanuit je luie zetel een log moet bekijken of in de auto op weg bent naar het data center ... je bent niet voor jezelf bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ex87 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:13:
Ik kan alles op afstand inderdaad. Altijd laptop mee.. Maar voor de rest is het altijd rekening houden met..
Wat is de gevraagde maximale response-tijd? En hoe groot is de standby-pool? En hoe is het voor de rest geregeld?

Want als je in de zomer naar het strand gaat neem je vermoedelijk niet je laptop mee.
Dat is over het algemeen het probleem, 90% van de tijd maakt het weinig uit. Dan heb je nog 8% die licht irritant is, en dan heb je 2% die killing is als je het verkeerd regelt.

Dus met bijv grote schoolvakanties kan het bedrijf dicht zijn en de hele pool op vakantie zijn, maar iemand moet dan toch standby draaien. En met bijv oud- en nieuw, of met een wk wat je in de kroeg wilt kijken.
Met bijv een pool van 2 betekent het simpelweg dat jij of je collega op oud en nieuw standby staat (en veelal vanwege andere interne regelementen niet mag drinken bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
24/7 standby, response tijd ligt rond de 10/15 min (maar meestal lager). De harde eis ligt op 15 min.
Naar het strand neem ik dus wel mijn laptop mee, nou ben ik niet zo'n strandganger maar je hebt qua irritatie zeker gelijk. Je overige punten beteken voor mij dus inderdaad niet drinken etc met oud & nieuw, en in de buurt van een AP blijven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Gomez12 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:13:
[...]
Want als je in de zomer naar het strand gaat neem je vermoedelijk niet je laptop mee.
Ik ben net terug van een ruime maand in Thailand. Daar heb ik me verbaasd over de bereikbaarheid op anderszins compleet verlaten stranden en eilandjes en in de jungle. Ik heb met smartphone, soms wel 2G, zowaar kunnen 'werken' in een console ;-) Vriendin heeft er foto's van gemaakt, want het is een wat vreemde gewaarwording, wat er tegenwoordig allemaal kan..

Als het niet vaak voor komt, dan kan ik er alleen maar plezier in hebben iets te kunnen doen zelfs in die situatie.
Met bijv een pool van 2 betekent het simpelweg dat jij of je collega op oud en nieuw standby staat (en veelal vanwege andere interne regelementen niet mag drinken bijv.)
Gelukkig ben ik niet zo'n drinker, niet zo'n feester, dus daar heeft mijn werkgever maar geluk mee.

Maar dank allen tot dusver voor de duidelijke voorbeelden en reacties. Had ik niet verwacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
jubeth schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:49:
[...]
Ik ben net terug van een ruime maand in Thailand. Daar heb ik me verbaasd over de bereikbaarheid op anderszins compleet verlaten stranden en eilandjes en in de jungle.
Leuk voorbeeldje, wat is de vliegduur richting Thailand? En wat is je max-responstijd?

Of ga je het zo regelen dat je in het vliegtuig ook gegarandeerd inet hebt?

Even uit mijn hoofd gegokt is het ongeveer 14 uur vliegen, paar uurtjes van te voren, paar uurtjes daar wachten en je zit al snel op iets van 18 uur wat je uit de lucht bent.

Als je dan dus een probleem hebt en je max responstijd ligt op een uur dan kan je met een beetje pech dus gewoon een keiharde claim verwachten. Daar moet je dus iets voor regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Sick Nick

Drop the top!

Je kan tegenwoordig ook gewoon online in het vliegtuig als het echt moet, goedkoop is het niet en het is niet in elk vliegtuig/elke maatschappij maar ik heb met lufthansa wel een paar keer op 12km hoogte wat mails gedaan (en een facebook checkin uiteraard, puur omdat het kan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sick Nick schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:13:
Je kan tegenwoordig ook gewoon online in het vliegtuig als het echt moet, goedkoop is het niet en het is niet in elk vliegtuig/elke maatschappij maar ik heb met lufthansa wel een paar keer op 12km hoogte wat mails gedaan (en een facebook checkin uiteraard, puur omdat het kan :P )
Het gaat er niet om of het technisch kan, het gaat erom of je het doet...

Als er is afgesproken dat je sms-jes en nood-telefoon van klanten gaat opvolgen, dan moet je dus bij elke langdurige vlucht dat er wel bij nemen (als je het niet anders regelt)

Kijk, dit is allemaal worst-case scenario. Maar murphy's law enzovoort. en een grote klant die een grote campagne a 100.000 ziet mislukken omdat de hosting eruit ligt die gaat die claim echt wel doorleggen en die gaat niet zeggen : Oh, je was in het vliegtuig dan geldt de 15 min responstijd niet en ik draag die ton schade wel...

Natuurlijk kan je gaan gokken dat het allemaal goed gaat, en waarschijnlijk gaat het dan ook allemaal goed. Maar wil je nakomen wat je beloofd dan krijg je allerlei scenario's waarmee je rekening moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Wij (geen hosting - maar intern infrateam) hebben op dit moment een gunstige regeling (niet in NL dat wel) we krijgen 60% voor onze standby uren (van ons normale uurloon). En als er een incident is, afhankelijk van de tijd en dag dat dit als 150% of 200% wordt geteld (en we hebben de keuze tussen tijd voor tijd of uitbetalen). Dit komt meer voort uit een urgente nood voor dit (infra is sinds kort in ons beheer, en niet super stabile... *kuch* - ongeveer 5 serieuze oproepen per maand tot zo ver over de laatste 3 maanden) en wordt later vaster geregeld, waarbij men (HR,CEO, onze manager, en andere managers van andere teams die ook soms standby diensten moeten draaien) met elkaar in conclaaf zijn of dit een bepaald percentage moet zijn, of dat het een vast bedrag wordt. We hebben een SLA met 30 minuten response tijd, waarbij er verder geen claim mogelijkheid is inbegrepen.

Ik heb zelf geen idee wat gangbaar is. In mijn werkplekken in NL hoorde/zag ik vaak een regeling die uitkwam op ergens tussen de 10% en 20% voor de standby uren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Gomez12 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:09:
[...]

Leuk voorbeeldje, wat is de vliegduur richting Thailand? En wat is je max-responstijd?
We zijn gelukkig met minimaal 3 man, dus de offline tijd van de vlucht (die overigens maar 9,5 uur duurt als je wind mee hebt, met eva-air) kan opgevangen worden.

Op dit moment heeft mijn werkgever nog geen SLA's met hele stringente claim-opties (binnen de 4 uur buiten kantooruren, s nachts best-effort), maar die willen we wel gaan bieden. Vandaar ook de vragen.
Pagina: 1