Mijn server had deze ochtend een degraded array na een crash / reboot. Bij nadere inspectie in fdisk werd het nog vreemder: de partitietabellen tussen beide disks waren ineens verschillend. Ik heb toen /dev/sda van de raid losgemaakt, mbr gewist, partitietabel weer gekopiëerd en /dev/md0 en /dev/md1 weer aangekoppeld Omdat er nog wat errors waren wou ik eerst even een reboot proberen.
De server kwam echter niet meer online en van het datacenter heb ik dan vernomen dat hij niet wou booten van /dev/sda. Hij kon wel booten van /dev/sdb wat ze ook gedaan hebben (vraag me niet hoe / met welk commando).
Daar ik /dev/sda even niet meer vertrouw zou ik grub graag vertellen dat hij zich enkel met /dev/sdb moet bezighouden. Ik heb wat zitten inlezen rond grub op een raid configuratie (grub op beide disks zetten, etc.) net om dit soort situaties te voorkomen.
Helaas kan ik niet even vanalles "uitproberen" want als het fout loopt moet ik weer een uurtje wachten op iemand die hem in het datacenter laat verder booten.
Daarom graag jullie advies hoe ik grub /dev/sda laat vergeten en van /dev/sdb laat booten.
Zo kan ik de raid rustig weer repareren en evetueel de disk laten vervangen.
Ik post even wat info die ik al bij elkaar gezocht heb:
grub.conf:
En het commando dat het misschien zou oplossen:
Alleen zou ik hem liever vertellen om /dev/sda voorlopig even helemaal te vergeten...
Is het zo eenvoudig als in grub.conf alles naar root (hd1,0) wijzen en/of het commando grub> root (hd1,0) geven?
Mijn eeuwige dank alvast!
De server kwam echter niet meer online en van het datacenter heb ik dan vernomen dat hij niet wou booten van /dev/sda. Hij kon wel booten van /dev/sdb wat ze ook gedaan hebben (vraag me niet hoe / met welk commando).
Daar ik /dev/sda even niet meer vertrouw zou ik grub graag vertellen dat hij zich enkel met /dev/sdb moet bezighouden. Ik heb wat zitten inlezen rond grub op een raid configuratie (grub op beide disks zetten, etc.) net om dit soort situaties te voorkomen.
Helaas kan ik niet even vanalles "uitproberen" want als het fout loopt moet ik weer een uurtje wachten op iemand die hem in het datacenter laat verder booten.
Daarom graag jullie advies hoe ik grub /dev/sda laat vergeten en van /dev/sdb laat booten.
Zo kan ik de raid rustig weer repareren en evetueel de disk laten vervangen.
Ik post even wat info die ik al bij elkaar gezocht heb:
code:
1
2
3
4
| root@server [~]# cat /boot/grub/device.map # this device map was generated by anaconda (hd0) /dev/sda (hd1) /dev/sdb |
code:
1
2
3
4
| grub> find /grub/stage1 find /grub/stage1 (hd0,0) (hd1,0) |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| root@server[~]# cat /proc/mdstat Personalities : [raid1] md0 : active raid1 sdb1[1] sda1[0] 104320 blocks [2/2] [UU] md1 : active raid1 sda5[0] sdb5[1] 2096384 blocks [2/2] [UU] md2 : active raid1 sdb2[1] 972462528 blocks [2/1] [_U] |
grub.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg. # root (hd0,0) # kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/md2 # initrd /initrd-version.img #boot=/dev/sda default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title CentOS (2.6.18-371.1.2.el5) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.18-371.1.2.el5 ro root=/dev/md2 initrd /initrd-2.6.18-371.1.2.el5.img title CentOS (2.6.18-308.4.1.el5) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.18-308.4.1.el5 ro root=/dev/md2 initrd /initrd-2.6.18-308.4.1.el5.img title CentOS (2.6.18-308.el5) root (hd0,0) kernel /vmlinuz-2.6.18-308.el5 ro root=/dev/md2 initrd /initrd-2.6.18-308.el5.img |
En het commando dat het misschien zou oplossen:
code:
1
2
3
4
| grub> device (hd0) /dev/sdb grub> root (hd0,0) grub> setup (hd0) grub> quit |
Alleen zou ik hem liever vertellen om /dev/sda voorlopig even helemaal te vergeten...
Is het zo eenvoudig als in grub.conf alles naar root (hd1,0) wijzen en/of het commando grub> root (hd1,0) geven?
Mijn eeuwige dank alvast!
[ Voor 19% gewijzigd door WhiteDog op 27-01-2014 12:42 . Reden: typos ]