4x 7v fan cable van Ebay... PC start niet op.

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Beste tweakers,

Ik heb mij recent laten verleiden tot de aanschaf van zo'n kabeltje:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzUwWDEwNTA=/z/KOAAAMXQGQRR819Y/$T2eC16V,!)UE9s3wCOt9BR819YsqRg~~60_57.JPG

(link)

Dit leek mij dus erg mooi toepasbaar in mijn PC, waarin precies 4 fans zijn opgenomen. Nu wil het echter zo zijn dat wanneer ik deze fans (3-pin) aansluit op de kabel, de PC niet opstart. Het apparaat geeft een klein signaal van leven, de fans draaien heel even, maar daarna sluit hij weer af.

Wat heb ik geprobeerd: minder fans aangesloten op de kabel, andere molex aansluiting. Zonder kabel start de PC gewoon op, ook als de fans aangesloten zijn met individuele 7v kabeltjes. Het kabeltje lijkt niet defect te zijn, alle aansluitingen zitten immers goed vast.

Wie weet wat het probleem kan zijn? Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:50
Als ik het zo lees, denk ik dat de kabel kortsluiting veroorzaakt. Zijn de kabels van de adapter aan de zijde waar je de fans aansluit goed aangesloten en raken ze elkaar hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

Als ik dat ding zo zie kan ik me voorstellen dat die kortsluiting maakt.
De ene kabel gaan naar de +12V, de ander naar de +5V, en zie geen één kabel naar GND gaan... 8)7

*EDIT*
Zie overigens ook nergens een weerstandje of iets dergelijks zitten, dan is 7V hoe dan ook niet mogelijk.
Molex heeft geel 12V 2 zwarte GND en rood 5V, dus zonder weerstandje kom je nooit aan 7V.

[ Voor 37% gewijzigd door Nemesizz op 27-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 16:04

Baggeraar

Wat een gebagger..

Nemesizz schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:51:
De ene kabel gaan naar de +12V, de ander naar de +5V, en zie geen één kabel naar GND gaan... 8)7
+12V - +5V = een spanningsval van +7V

Dit enkel ter verduidelijking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
@Nemesizz, dit is een manier om 7V uit een psu te trekken, 12-5 is namelijk 7V. Dus een GND is 0V, dan zou je 12V hebben, verbind +12 en +5 dan krijg je 7 :).

Vermoed dat er toch iets niet goed zit in dit kabeltje, maakt 1 van de pinnetjes geen sluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nemesizz schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:51:
Zo knoopte ik vroeger zat fans aan elkaar voor 7V, dat ging altijd zonder problemen. Dus de kabel op zich zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het is geen nette manier om 7 volt te krijgen. De PSU 'verwacht' geen stroom op zijn +5V terug te krijgen, maar krijgt er nu zelfs +12V voor zijn kiezen. Mogelijk dat de CPU dit als kortsluiting ziet, en dat hij zichzelf (en dus de hele PC) daarna meteen weer uit gooit.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
sterker nog, een psu kan niet sinken op de 5v lijn.

De enige manier hoe dit werkt is als je genoeg load op de 5v lijn zelf hebt waar de fans naar kunnen dumpen. ipv dat de 5v lijn die spullen voed zal een deel van de voeding vanaf de 12v lijn komen door de fan. de 5v lijn regelt het geheel zo af dat zijn lijn wel 5v blijft en dus de fans 7v krijgen.

Maar dat kan alleen als de gebruikers op de 5v lijn meer power trekken als je fans bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

@Baggeraar, mvdam, TERW_DAN;

Hmmm, my bad dan, nooit geweten dat het op die manier kon.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:33

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Probeer eens een andere voeding, dit moet gewoon werken.

Eventueel een losse voeding hotwiren (groene draad op zwarte draad aansluiten kan je hem zelfstandig starten zonder moederboard)

Hier is iemand met bijna hetzelfde:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17673294
I've had this problem with my GameXtreme, but it was down to a fan that would not start due to being run on 7v. Basically its spindle was too heavy for 7v and for some reason it makes the psu trip back off.

[ Voor 45% gewijzigd door Ghostrider op 27-01-2014 16:34 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
Andere lijn proberen? Meestal zitten er 2 aparte strengen op de voeding voor molex, ik heb dit met me oude voeding gehad, 1 streng voor de molex kon ik niet gebruiken.....

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

timberleek schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:06:
sterker nog, een psu kan niet sinken op de 5v lijn.

De enige manier hoe dit werkt is als je genoeg load op de 5v lijn zelf hebt waar de fans naar kunnen dumpen. ipv dat de 5v lijn die spullen voed zal een deel van de voeding vanaf de 12v lijn komen door de fan. de 5v lijn regelt het geheel zo af dat zijn lijn wel 5v blijft en dus de fans 7v krijgen.

Maar dat kan alleen als de gebruikers op de 5v lijn meer power trekken als je fans bij elkaar
Wat zou kunnen verklaren dat het nu niet meer werkt. Vroeger hing er nog vrij veel aan je 5Vlijn, tegenwoordig is dat een heel stuk minder en zitten zeker de grote verbruikers (CPU en VGA) op 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:33

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gooi eens wat meer belasting op die 5v lijn, misschien slaat je PSU dan minder snel uit. Zoals in dat andere topic
Put some load on the 5v rail. Try plugging in a hard drive or something to test.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Heb je niet je CPU fan eruit getrokken en hier op aangesloten?
Je PC start niet op als de CPU fan connector niet aangesloten is ;)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Axon schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:49:
Just my thought! :)

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Axon schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:49:
Dat ligt er maar net aan.Ik heb genoeg borden die dan gewoon opstarten hoor. Het ligt er maar net aan hoe eea is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Dat zijn veel antwoorden! :p bedankt!

De fan van mijn cpu zit gewoon op de correcte header van mijn moederbord, dus daar kan het helaas niet aan liggen.

Uit mijn voeding (Bequiet L7 530W) lopen twee kabels die molex-aansluitingen bevatten. Ik heb deze allebei geprobeerd zonder resultaat.

Ik ga de handeling met de 5v lijn proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ghostrider schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:31:
Probeer eens een andere voeding, dit moet gewoon werken.

Eventueel een losse voeding hotwiren (groene draad op zwarte draad aansluiten kan je hem zelfstandig starten zonder moederboard)

Hier is iemand met bijna hetzelfde:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17673294

[...]
Versimpeld gezegd, als een fan niet draait krijg je een heel laag-ohmige verbinding.
Dus kan zijn dat ie dat als kortsluiting ziet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij helpen waar deze fan kabeltjes te koop zijn drie gaatjes ene kant en vier gaatjes andere kant .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:45:
Wie kan mij helpen waar deze fan kabeltjes te koop zijn drie gaatjes ene kant en vier gaatjes andere kant .
Dit topic is bijna 2 jaar oud...
En wat voor kabel bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:45:
Ebay.. Het staat nota bene in de topic titel.. :X

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lijkt me duidelijk.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.