• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-02 23:23
Geachte lezer,

Ik ben in het bezit van een Asus N56 laptop en sinds kort draait de ventilator(fan) erg hard en maakt ook lawaai terwijl ik niks bijzonders doe op mijn laptop.

Dit zijn de temperaturen tijdens het browsen op het internet en ondertussen met iemand aan het chatten via Skype, nadat de laptop is opgestart:

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/5b8c81cd058733049fe57fb5f30d6fed.png

Volgens mij zijn de temperaturen denderend hoog, is er iets mis met mijn ventilator? Zelf denk ik van wel.

BIj voorbaat dank.

EDIT: de temperaturen blijven oplopen naar mate de laptop aanstaat en het lawaai wordt ook meer.
EDIT 2: de temperaturen zijn plotseling gedaald naar 66 graden en het lawaai is ook wat minder, terwijl ik niks heb afgesloten o.i.d.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/5871ce757dc0367d631341c74665ebea.png

[ Voor 23% gewijzigd door Y451N op 27-01-2014 12:03 ]

• Orthodux
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:31
Waarop ligt de laptop en heb je de laptop ooit schoongemaakt van binnen?

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02 16:35
Ik zou even hitman pro draaien daarop, misschien wel een bitcoin mine virus :)

const { signature } = await fetchProfile()

• Y451N
Orthodux schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:34:
Waarop ligt de laptop en heb je de laptop ooit schoongemaakt van binnen?
De laptop staat gewoon op een (houten) bureau en de laptop is al een jaar niet schoongemaakt van binnen.

• Y451N
moijamie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:35:
Ik zou even hitman pro draaien daarop, misschien wel een bitcoin mine virus :)
Mhm... heeft zo'n virus een speciale naam waaraan ik het kan herkennen?

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 20:12
Je kan em ook even open maken.
Mijn laptop heeft zoals de meeste laptops de intake fan aan de onderkant...waardoor de laptop zich vol zuigt met stof als je em gebruikt op je schoot of in bed etc..

Haal er elk half jaar zoveel stof uit daar kan ik een sok mee breien.

Een moederbord hoort in ieder geval niet zo warm te worden.
Wat is je CPU usage als hij zo warm wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-01-2014 14:42 ]

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
doe eerst eens ctrl+alt+delete, taakbeheer.. dan zie je toch of er iets hard bezig is?!
is je laptop recentelijk gevallen? dan is het koelblok losgekomen van je processor? in dat geval komt de warmte ook niet uit je laptop blazen (blaast ie wel, maar relatief koude lucht)

• Y451N
Case-study schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:43:
doe eerst eens ctrl+alt+delete, taakbeheer.. dan zie je toch of er iets hard bezig is?!
is je laptop recentelijk gevallen? dan is het koelblok losgekomen van je processor? in dat geval komt de warmte ook niet uit je laptop blazen (blaast ie wel, maar relatief koude lucht)
Er komt definitief warme lucht uit :)

• Y451N
DoubleYouPee1 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:41:
Je kan em ook even open maken.
Mijn laptop heeft zoals de meeste laptops de intake fan aan de onderkant...waardoor de laptop zich vol zuigt met stof als je em gebruikt op je schoot of in bed etc..

Haal er elk half jaar zoveel stof uit daar kan ik een sok mee breien.

Een moederbord hoort in ieder geval niet zo warm te worden.
Wat is je CPU usage als hij zo warm wordt?
Gemiddeld 30%. De temperatuur is continu tussen de 60 en 73 graden op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Y451N op 27-01-2014 14:51 ]

• DoubleYouPee
Y451N schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:50:
[...]

Gemiddeld 30%. De temperatuur is continu tussen de 60 en 73 graden op dit moment.
30%? wat is hij aan het doen dan?

• Y451N
DoubleYouPee1 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:03:
[...]

30%? wat is hij aan het doen dan?
Chrome met 3 tabs/Skype/Hitmanpro

EDIT: 40% met alleen 1 tabblad Chrome.... 72 graden.... Ventilator hard aan het waaien.

[ Voor 18% gewijzigd door Y451N op 27-01-2014 15:35 ]

• DoubleYouPee
Y451N schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:28:
[...]

Chrome met 3 tabs/Skype/Hitmanpro

EDIT: 40% met alleen 1 tabblad Chrome.... 72 graden.... Ventilator hard aan het waaien.
Kijk even bij processen en sorteer op CPU gebruik...

• Y451N
DoubleYouPee1 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:25:
[...]

Kijk even bij processen en sorteer op CPU gebruik...
Ooh zo, hierbij:

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/2e0859ff7c646fa549979de6ac14d6ab.png

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:32

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat is je geheugen, niet je processortijd. Klik op de kolom "Proce..."

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Y451N
ElCondor schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:04:
Dat is je geheugen, niet je processortijd. Klik op de kolom "Proce..."
Oh sorry, mijn fout.

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/b0787edeb95a035a18be7390ecda329d.png

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Als ik zo kijk deelt de CPU en de GPU een heatpipe met elkaar die naar een heatsink en fan gaat.

Wat het kán zijn (nadruk op 'kan') is dat er bijvoorbeeld een bitcoinminer actief is op de achtergrond.
Deze draaien meestal op je GPU (videokaart), en metname bij laptops kan de boel dan erg warm worden.
Gezien de hitte van de GPU dan via de heatpipe ook langs de CPU gaat kan het zijn dat deze ook erg warm word.

Dan hoeft je CPU gebruik niet eens heel hoog te zijn, maar kan de boel wel erg warm worden.

Overigens is het in veel gevallen 'normaal' dat laptop CPU's en GPU's een stuk warmer worden dan hun desktop varianten. Ik heb wel vaker gezien dat een laptop CPU (ook met schone heatsink) toch richting 80ºC tijdens relatief normaal gebruik (op internet browsen, en vergis je niet, het internet is tegenwoordig ook best zwaar). Veel laptop chips hebben dan ook een maximum temperatuur (maximaal toegestane) temperatuur van rond de 100ºC, terwijl bij desktops dit vaak bij ~75ºC (verschilt per CPU/model/merk, maar even een gemiddelde).

Vaak kun je met een programma als GPU-z wel zien wat de load van je GPU is, als deze constant erg hoog is is de kans groot dat er een bitcoin-miner op de achtergrond actief is.

• Y451N
Nemesizz schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:22:
Als ik zo kijk deelt de CPU en de GPU een heatpipe met elkaar die naar een heatsink en fan gaat.

Wat het kán zijn (nadruk op 'kan') is dat er bijvoorbeeld een bitcoinminer actief is op de achtergrond.
Deze draaien meestal op je GPU (videokaart), en metname bij laptops kan de boel dan erg warm worden.
Gezien de hitte van de GPU dan via de heatpipe ook langs de CPU gaat kan het zijn dat deze ook erg warm word.

Dan hoeft je CPU gebruik niet eens heel hoog te zijn, maar kan de boel wel erg warm worden.

Overigens is het in veel gevallen 'normaal' dat laptop CPU's en GPU's een stuk warmer worden dan hun desktop varianten. Ik heb wel vaker gezien dat een laptop CPU (ook met schone heatsink) toch richting 80ºC tijdens relatief normaal gebruik (op internet browsen, en vergis je niet, het internet is tegenwoordig ook best zwaar). Veel laptop chips hebben dan ook een maximum temperatuur (maximaal toegestane) temperatuur van rond de 100ºC, terwijl bij desktops dit vaak bij ~75ºC (verschilt per CPU/model/merk, maar even een gemiddelde).

Vaak kun je met een programma als GPU-z wel zien wat de load van je GPU is, als deze constant erg hoog is is de kans groot dat er een bitcoin-miner op de achtergrond actief is.
Ik heb de laptop gescand met MBAM en hitmanpro, en heb nog steeds hetzelfde probleem. Heb zelf nergens BitcoinMiner Virus voorbij zien komen.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Even goed lezen:
"Vaak kun je met een programma als GPU-z wel zien wat de load van je GPU is, als deze constant erg hoog is is de kans groot dat er een bitcoin-miner op de achtergrond actief is."

Dus niet scannen, maar gewoon op het moment dat je laptop zo heet is, GPU-Z opstarten en kijken of er load is op de gpu. Is dat zo dan zou ik eens met een frisse installatie beginnen.

Ik heb zelf een K56 Asus laptop gehad met een aardig identieke setup (sowieso zelfde chassis en bouw) en daar had ik veel last van throttlen op mijn i7 2630qm, er is geen twijfel mogelijk dat dit ook bij jou aan de hand is, of op de loer ligt. Dus warm worden ze zeker, zelfs té warm. Het is zeker de moeite waard om, als je nog van plan bent die laptop een poosje te gebruiken, het eens open te schroeven en schoon te blazen (met perslucht), en je kunt overwegen om de koeloplossing los te maken en zelf opnieuw te mounten met betere pasta, maar dat is wel arbeidsintensief. Het is in elk geval niet heel lastig, pak er even een youtube filmpje bij over het correct openen en de volgorde der dingen en het lukt je. (Heb dit zelf moeten doen om de power socket te vervangen omdat die door de hitte met het mobo versmolten was, een veel voorkomend euvel bij deze laptops)

[ Voor 53% gewijzigd door Vayra op 28-01-2014 10:23 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Y451N
Vayra schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:10:
Even goed lezen:
"Vaak kun je met een programma als GPU-z wel zien wat de load van je GPU is, als deze constant erg hoog is is de kans groot dat er een bitcoin-miner op de achtergrond actief is."

Dus niet scannen, maar gewoon op het moment dat je laptop zo heet is, GPU-Z opstarten en kijken of er load is op de gpu. Is dat zo dan zou ik eens met een frisse installatie beginnen.

Ik heb zelf een K56 Asus laptop gehad met een aardig identieke setup (sowieso zelfde chassis en bouw) en daar had ik veel last van throttlen op mijn i7 2630qm, er is geen twijfel mogelijk dat dit ook bij jou aan de hand is, of op de loer ligt. Dus warm worden ze zeker, zelfs té warm. Het is zeker de moeite waard om, als je nog van plan bent die laptop een poosje te gebruiken, het eens open te schroeven en schoon te blazen (met perslucht), en je kunt overwegen om de koeloplossing los te maken en zelf opnieuw te mounten met betere pasta, maar dat is wel arbeidsintensief. Het is in elk geval niet heel lastig, pak er even een youtube filmpje bij over het correct openen en de volgorde der dingen en het lukt je. (Heb dit zelf moeten doen om de power socket te vervangen omdat die door de hitte met het mobo versmolten was, een veel voorkomend euvel bij deze laptops)
Bedoelt u dit?

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/3e36549ddf6ae0ad26e71d86f3d5a0a0.png

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Als het goed is moet er ook een nVidia GPU inzitten, selecteer die eens (onderin staat een drop-down menutje, nu staat die op de Intel GPU, als het goed is zit er dus ook een nVidia in, kijk wat die doet).

• Y451N
Nemesizz schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:02:
Als het goed is moet er ook een nVidia GPU inzitten, selecteer die eens (onderin staat een drop-down menutje, nu staat die op de Intel GPU, als het goed is zit er dus ook een nVidia in, kijk wat die doet).
Volgens mij is dat deze:

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/fdea2081ee7dc3ad22b064311ac21dfa.png

• DoubleYouPee
Je ziet dat de intel GPU (die ingebakken is) warmer is dan de NVIDIA gpu.
Lijkt me dus dat er iets mis is met het CPU koelsysteem.
Openmaken die handel.
Je moet sowieso ook nog even naar stof kijken ;)

• Y451N
DoubleYouPee1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:15:
Je ziet dat de intel GPU (die ingebakken is) warmer is dan de NVIDIA gpu.
Lijkt me dus dat er iets mis is met het CPU koelsysteem.
Openmaken die handel.
Je moet sowieso ook nog even naar stof kijken ;)
Hij is open!

Heeft u nog tips met betrekking tot de pasta of koeler zelf?

Hier zijn de foto's te vinden:

https://www.dropbox.com/sh/c4scibbyywo6ulo/njVI-3BpOu

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Als je goede koelpasta zoekt, dan zou ik kijken naar iets als Noctua NT-H1, Arctic Cooling MX-4 of diens voorganger Arctic Cooling MX-2. Heb ze allen gebruikt, veel verschil tussen deze is er niet maar alle 3 doen het erg goed. Op dit moment heb ik in zowel mijn pc als server Noctua NT-H1 gebruikt, omdat ik daar nog een flinke tube van had liggen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Y451N
Moi_in_actie schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 21:11:
Als je goede koelpasta zoekt, dan zou ik kijken naar iets als Noctua NT-H1, Arctic Cooling MX-4 of diens voorganger Arctic Cooling MX-2. Heb ze allen gebruikt, veel verschil tussen deze is er niet maar alle 3 doen het erg goed. Op dit moment heb ik in zowel mijn pc als server Noctua NT-H1 gebruikt, omdat ik daar nog een flinke tube van had liggen.
Weet u of ik toevallig koelpasta nodig heb aan de hand van de foto's? Want daar heb ik totaal geen verstand van...

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:01
Als je de koeler er af haalt, moet je eigenlijk a;tijd de pasta vervangen. Ja dus

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:14

TommieW

Numa numa.

Inderdaad, als je je koeler er af haalt moet je altijd de koelpasta vernieuwen! Koelpasta is er om de chip beter contact te laten maken met het koelblok. Als je het koelblok er af haalt en er weer op zet, komt er lucht tussen. Ik raad je aan om je laptop niet (intensief) te gebruiken tot je de koelpasta hebt vervangen.
Koelpasta kan je er af halen met bijvoorbeeld alcohol (98% spul) of wasbenzine. Waarmee je het beste koelpasta kan verwijderen is onenigheid over.

Het lijkt er op dat je niet echt anti-statisch bezig bent. Doe dit alsjeblieft wel! Een klein beetje statische elektriciteit, en je kan je laptop weg gooien.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Y451N
TommieW schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 21:25:
Inderdaad, als je je koeler er af haalt moet je altijd de koelpasta vernieuwen! Koelpasta is er om de chip beter contact te laten maken met het koelblok. Als je het koelblok er af haalt en er weer op zet, komt er lucht tussen. Ik raad je aan om je laptop niet (intensief) te gebruiken tot je de koelpasta hebt vervangen.
Koelpasta kan je er af halen met bijvoorbeeld alcohol (98% spul) of wasbenzine. Waarmee je het beste koelpasta kan verwijderen is onenigheid over.

Het lijkt er op dat je niet echt anti-statisch bezig bent. Doe dit alsjeblieft wel! Een klein beetje statische elektriciteit, en je kan je laptop weg gooien.
Dank u voor de reactie. Hoe kan ik statisch te werk gaan?

• DoubleYouPee
Kijk ook even bij het punt waar de fan naar buiten blaast.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Y451N schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 21:40:
[...]
Dank u voor de reactie. Hoe kan ik statisch te werk gaan?
Nou een paar simpele dingen om te vermijden zijn dingen als een wollen trui of sokken, of enige andere vorm van kleding die makkelijk statische elektriciteit opwekt. Voordat je begint (en mogelijk in aanraking komt met chips in de laptop) jezelf even ontladen. Dit kan door iets geaard aan te raken, zoals een kraan of verwarming (liefst aanraken op het metaal zelf en niet de lak). Er zijn ook speciale anti-statische bandjes voor om je enkel/pols etc, maar dat is niet perse nodig. Ik pak altijd voordat ik aan interne componenten ga werken even een kraan vast en heb in al die jaren dat ik met pc's klungel nooit problemen gehad.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1