Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies 5.0/5.1 speakers

Pagina: 1
Acties:

• Relisys
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 09:37
Na een eerdere aanschaf van een Denon AVR-X1000 ben ik nu aan het rondkijken voor het upgraden van mijn speakers (Bose Acoustimass eerste generatie). Het idee is om over te stappen naar een 5.0 of 5.1 set tbv het kijken van films. Omdat de set in de woonkamer staat is ook het leuk afspelen van muziek van belang.

Op dit moment is de volgende apparatuur aangesloten op de Denon:
- Mac Mini met Plex
- TV decoder
- PS3

Na wat rondkijken en luisteren in winkels ben ik tot de conclusie gekomen dat naast het uitbreiden voor surround geluid bij films ook een flinke stap nodig is in kwaliteit. De Bose melkpakjes met sub missen voor mijn gevoel een hoop in het 'midden' gebied.

Als opvolger heb ik in eerste instantie gekeken naar de Jamo S506 HCS, maar zoals wellicht meer van jullie is mijn wederhelft het niet eens met zuilen naast het tv meubel in de woonkamer. Conclusie is dat ik moet kijken naar een tussenoplossing tussen de optische kant en de kwaliteit van het geluid. Na het nodige lezen en rondkijken op internet ziet de Wharfedale DX-1 set er wel interessant uit (met de kanttekening dat ik hier nog niet naar geluisterd heb). Echter zijn hierbij dan wel de twijfels hoe het geluid zal zijn gezien de afmetingen van de speakers.

Nu ben ik erg benieuwd of er tweakers zijn die een soortgelijke situatie hebben/hadden en wellicht goede alternatieven weten voor de Wharfedale? Ik heb zelf ook gekeken naar de Dali Zensor 1, maar voor een 5.0/5.1 set kom ik dan al snel op €1.000+.

Het budget dat ik op dit moment voor ogen heb is tot €700,-

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De genoemde Wharfedale DX-1 is ook een melkpakjes systeem net zoals het Bose spul dat je nu hebt. Je kan er dus vanuit gaan dat ook hier het middengebied ontbreekt, de subwoofer te veel moet overnemen en je dus qua geluidskwaliteit niet vooruit zult gaan.

Als fronts zijn vloerstaanders een pre maar gezien de WAF zie ik dat in jou geval niet zo snel gebeuren. Alternatief is dan 2 boekenplankspeakers als fronts, ondersteund met een subwoofer. Als 2 extra boekenplankspeakers als rears nog even te duur is, kun je misschien (tijdelijk) nog 2 Bose melkpakjes blijven gebruiken.

Je budget is niet heel ruim maar op zich zou je er wel wat mee kunnen doen. Ik weet niet of 2e hands een optie is. Dan kun je helemaal iets moois neer zetten.

En zoals je zelf al zegt, gaan luisteren is natuurlijk altijd het beste.

• Relisys
Bedankt voor je reactie.

Vandaag ook nog het nodige gelezen en vergeleken. Hierbij ben ik zelf nog gekomen tot de volgende opstelling van Boston Acoustics:

Front: A25
Center: A225C
Surround: A23
Sub: ASW 250

Iemand ervaringen en/of tips? Alternatieven blijven uiteraard ook welkom!

• S1NN3D
  • Niet online
Luisteren, luisteren en luisteren. :+

• Relisys
Dat snap ik. Maar op basis van prijs zou ik toch graag eerst meer dan 1 set hebben om naar te luisteren, zodat ik kan vergelijken. Natuurlijk kan ik in een luisterruimte naar van alles gaan luisteren, maar ik begrijp ook wel dat de kans groot is dat ik een veel duurdere speakers mooier vind klinken dan een goedkopere. Luisteren lijkt me dan ook voornamelijk belangrijk om de beste speaker binnen het budget te selecteren.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik zou om te voorkomen dat je voorkeur ligt sowieso alleen speakers luisteren binnen je budget.

In de "betaalbare" prijsklasse zou je ook kunnen luisteren naar boekenplankspeakers als de Kef C1/C3 of Q-Acoustics 2010i/2020i, Wharfedale Diamond 10.1, Monitor-Audio BX1 of Dali Zensor 1. En zo zullen er vast nog wel meer kanshebbers zijn. Laat je verrassen door de hifi-zaak.
Overweeg anders ook om een setje van Marktplaats te halen. Dan zijn de mogelijkheden wat groter met je budget. Of kies er voor om je set in stappen op te bouwen. Het valt niet altijd mee om direct 5 speakers en een subwoofer aan te schaffen met een wat beperkt budget.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27
Kijk eens bij besthomecinema in Amersfoort. Die hebben vaak mooie setaanbiedingen. Ze verkopen daar ook alle soorten klipsch speakers waar ik zelf nogal gek op ben. Dat merk vind ik de ideale prijs/kwaliteit verhouding hebben en voor 700 euro kan je een aardig setje samenstellen.

Ik zie dat ze ook een paar hele mooie sets in de aanbieding hebben, iets boven budget maar dan heb je wel wat: http://www.besthomecinema.nl/speakers/setaanbiedingen.html

Deze klipsch speakers vind ik echt een prachtige prijs kwaliteit bieden http://www.besthomecinema...klipsch-synergy-f-10.html

En als je geen zuilen wil zou ik deze helemaal aanraden:
http://www.besthomecinema.../klipsch-rb-51-zwart.html

Deze komen uit de RF reeks van Klipsch. Ik gebruik ze zelf voor 7.1 surround. Ik heb alleen een paar RF82''s als frontspeakers. Echte de perfecte home cinema set voor mij. Heel veel geluid voor een zeer redelijke prijs. Voor de audiofiel misschien iets minder geslaagd maar ik hoor het niet :)

• Relisys
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik met deze informatie eerst maar eens moet gaan luisteren.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
op zich goed, met één kanttekening. Neem jouw vriendin mee naar de laatste luistersessie. Vrouwen hebben een veel beter gehoor dan mannen, en zodra ze het verschil heeft gehoord tussen een optisch mooie speaker (voor het gemak 'melkpakjes') en een wat meer aanwezige speaker (boekenplank of kleine vloerstaander) is ze om. Bij iedereen die ik dit advies heb gegeven zijn de melkpakjes door de dames resoluut afgewezen.

• Relisys
Bedankt voor de tip!

Gisteravond nog een hele tijd gesproken over het nut van andere speakers en uiteindelijk kwam het erop neer dat ze speakers een noodzakelijk kwaad in de woonkamer vind (geen enkele is mooi, inclusief de huidige bose melkpakjes).

Dit geeft dus weer wat ruimte om ook vloerstaanders mee te nemen in mijn zoektocht en het luisteren. Echter blijft het van belang om naar het uiterlijk te kijken en zal een kolos van een vloerstaander niks worden.

• S1NN3D
  • Niet online
Die ervaring kan ik ook bevestigen uit de tijd dat we een nieuwe/betere audioset zochten. Zeker je partner meenemen. De toenmalige melkpakjes hadden bij ons qua WAF het voordeel dat ze lekker klein waren maar ja, dan heb je ook bagger geluid en daar wilden we juist vanaf.

De gedachte aan vloerstaanders hadden op voorhand niet bepaald de WAF; de voorkeur lag bij een kleiner formaat. Toen bij de hifi-zaak eerst de boekenplankspeakers voorbij kwamen in de luistersessie waren we aangenaam verrast, dat klonk echt veel beter dan onze melkpakjes. Maar toen kwamen de vloerstaanders... en dat was nogmaals een hele slag beter. Dat gaf gelijk de doorslag, de vloerstaanders hadden de WAF gekregen.

En ook voor het uitzoeken van vloerstaanders hebben we vervolgens uitgebreid te tijd genomen en uiteindelijk met 100% overtuiging voor de speakers gekozen die we het mooiste vonden klinken (Focal Chorus 800W-serie) en niet voor de speakers die er in onze ogen het mooiste uit zien (B&W CM-serie). En als ze eenmaal in huis staan ben je er in no time aan gewend.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik kan je vertellen dat de Dali Zensor 1 echt een aanrader is. Er is een hele mooie set te maken met de Dali Zensor 5 (of 7, maar dat is misschien teveel van het goede) en de Zensor Vocal als center.

Dat is zeer goed betaalbaar en echt goede kwaliteit. Prijs/kwaliteitverhouding is zeer goed. De B&Ws zijn zeker prachtig, maar dan hebben we het over 3x de prijs voor de hele set.

Het blijft simpel: Zelf luisteren en zelf oordelen.
107mb schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 09:23:
op zich goed, met één kanttekening. Neem jouw vriendin mee naar de laatste luistersessie. Vrouwen hebben een veel beter gehoor dan mannen, en zodra ze het verschil heeft gehoord tussen een optisch mooie speaker (voor het gemak 'melkpakjes') en een wat meer aanwezige speaker (boekenplank of kleine vloerstaander) is ze om. Bij iedereen die ik dit advies heb gegeven zijn de melkpakjes door de dames resoluut afgewezen.
Helemaal mee eens. Ik dacht genoegen te moeten nemen met de Zensor 5 staanders, maar mijn vriendin vond de grotere 7 toch echt beter klinken en als we dan toch aan de gang moeten, dan die maar.

Ik moet nu alleen nog mijn vriendin overtuigen dat ik de set moet kopen.

Ook een tip: bij een goede shop valt er over de prijs altijd te praten als je een set koopt. Online heb je dat niet. Een winkel is daarom niet altijd duurder. Ik heb een strak aanbod liggen van Hi-Fi Klubben, die hebben verschillende vestigingen. Ik vind het een fijne winkel omdat alles lekker vrijblijvend is. Ga er eens luisteren en ze zijn altijd erg behulpzaam. En niet pushy. Als ik " budget approval" heb, ga ik daar in ieder geval heen. (beetje reclame, weet ik, maar ik voelde mij daar echt welkom. Weinig winkels waar het beter is)

• Relisys
Gisteren de tijd genomen om eens te gaan luisteren. Naast de Boston A25 ook geluisterd naar de Dali Zensor 1 en Monitor Audio BX1. De laatste viel voor mij eigenlijk direct af. Het verschil in gevoel bij Dali en Boston vond ik lastiger, maar hierbij neig ik op dit moment naar de Boston.

Daarna ook nog geluisterd naar de Zensor 5 en hoewel hier een erg mooi geluid uit komt neig ik op dit moment toch naar een set A25 met Center en Sub.

Daarnaast twijfel ik ook aan een 5.0/5.1 opstelling. Gezien het enorme verschil tussen de speakers die ik gehoord heb en de huidige stereo opstelling thuis denk ik er nu aan om te starten met een 3.1 setup. Dit omdat ik verwacht hiermee al een gigantische stap voorwaarts te maken en dit het aantal kabels in de woonkamer flink beperkt. Ook voor de WAF verwacht ik dat een 3.1 setup positiever zal zijn. Hoe zien jullie dit? Is het een optie of zal ik daarmee toch snel de surround speakers 'missen'?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Relisys schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:50:
Gisteren de tijd genomen om eens te gaan luisteren. Naast de Boston A25 ook geluisterd naar de Dali Zensor 1 en Monitor Audio BX1. De laatste viel voor mij eigenlijk direct af. Het verschil in gevoel bij Dali en Boston vond ik lastiger, maar hierbij neig ik op dit moment naar de Boston.

Daarna ook nog geluisterd naar de Zensor 5 en hoewel hier een erg mooi geluid uit komt neig ik op dit moment toch naar een set A25 met Center en Sub.

Daarnaast twijfel ik ook aan een 5.0/5.1 opstelling. Gezien het enorme verschil tussen de speakers die ik gehoord heb en de huidige stereo opstelling thuis denk ik er nu aan om te starten met een 3.1 setup. Dit omdat ik verwacht hiermee al een gigantische stap voorwaarts te maken en dit het aantal kabels in de woonkamer flink beperkt. Ook voor de WAF verwacht ik dat een 3.1 setup positiever zal zijn. Hoe zien jullie dit? Is het een optie of zal ik daarmee toch snel de surround speakers 'missen'?
Dat is aan jou. Maar het "kost" je niks om het zo op te lossen :) Goed dat je geluisterd hebt en dat je je voorkeur weet.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 14:50
Een tip ivm je budget, stel de subwoofer uit en ga nu geen van €150 kopen. Daar krijg je spijt van. Dan liever dat geld steken in goede/betere zuilen is mijn ervaring!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Hann1BaL

Hann1BaL

_Brake_ schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:22:
Een tip ivm je budget, stel de subwoofer uit en ga nu geen van €150 kopen. Daar krijg je spijt van. Dan liever dat geld steken in goede/betere zuilen is mijn ervaring!
Dat is zeker zo. Veel mensen zien een sub voor iets er bij en dat hoeft dus niet zo duur te zijn, maar dan krijg je meestal dus geen sub, maar een bassspeaker, die wel wat lage tonen geeft maar er een rommeltje van maakt en niet het bereik heeft van een echte sub. Dat is zonde.

• Relisys
Wat zijn goede voorbeelden van een 'echte' sub?

Tijdens het luisteren zijn als voorbeeld een sub van Boston (weet het type even niet) en een Jamo Sub 210 bijgeschakeld. De Boston sub vond ik nergens naar klinken, maar de Jamo gaf naar mijn idee een mooie toevoeging aan de A25.

• _Brake_
En juist die Jamo heb ik nu vervangen door een SVS.

Het blijft natuurlijk wel een kwestie van smaak. Ik heb de sub ongeluisterd gekocht, als jij vindt dat hij mooi aansluit bij de a25 dan kan je het zeker overwegen. Mijn advies is dan om ook eens naar een duurdere sub icm de a25 te luisteren. Dan kan je zelf je keuze maken :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• S1NN3D
  • Niet online
Een goede subwoofer is aan de dure kant en een goedkoop model voegt doorgaans meer slechts dan goeds toe aan je set. Mjin advies zou ook zijn om de goedkope modellen te mijden.

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Misschien een weinig zinvolle toevoeging, maar waarom kies je ook geen A25's voor je rear? Dat tientje, daar zit het hem niet in maar de A25 hebben toch meer drive en een betere reputatie...

• Relisys
Dit is een afweging ivm de afmetingen van de speakers. Op dit moment twijfel ik echter of ik surround speakers aanschaf of eerst start met de voorkant en er een 3.1 setup van maak.

• _Brake_
Of je begint met 2.0 > 2.1 > 3.1/5.1 :)

• Relisys
Door omstandigheden is het budget uiteindelijk beperkt, waardoor ik besloten heb om te starten met een 2.0 setup in de vorm van 2 Boston A25 speakers. Deze zijn gister binnen gekomen en zal ik vandaag gaan aansluiten.

Het idee is om vervolgens later dit jaar een subwoofer bij te kopen en wellicht ook een center.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Relisys: ik heb beetje zelfde pad als jij bewandeld. met de basis beginnen en rustig uitbouwen. Ik heb nu een 3.1 set (Tannoy Mercury 3.1), heb nog setje oude speakers staan voor 't geval ik echt een keer een film wil kijken met 5.1: dan koppel ik die voor the time being aan als rears.

Voor de subwoofer heb ik op marktplaats geshopt: een Tannoy subwoofer van 'n paar jaar oud, maar in mijn ogen beter dan een Jamo Sub. En je bent dan ook voor rond de 100 euro klaar. die dingen kunnen prima 2e hands!
Pagina: 1