Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aanschaf 5.1 Surround Systeem

Pagina: 1
Acties:

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Topicstarter
Tweakers,

Over aantal maanden ga ik in mijn nieuwbouw appartement.
Heb al een mooie tv, namelijk de pricewatch: Panasonic Viera TX-L55DT50

Ben een enorm film en serie liefhebber dus wil ik ook graag een mooi geluidssysteem aanschaffen.

Omdat er zoveel systemen zien weet ik niet goed waar ik uit moet kiezen.

Zelf heb ik het Sonos systeem op het oog. Lees er veel positieve berichten over maar ook negatieve berichten.

Welk surround systeem kunnen jullie mij aanraden? :)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 16:23
Die dure!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1 (Zwart)

http://www.harmankardon.n...TS%2016%20%28Dutch%29.pdf

dit is samen met een leuke versterker waar je de boxen op aansluit al wel een leuke set.
200w rms subwoofer en degelijke surround boxen.

versterker moet je op het max stroomverbruik letten, alles boven 500w maximaal stroomverbruik is wel prima (dan heb je wel high end te pakken).
pricewatch: Harman Kardon AVR 260
zoiets zegmaar

[ Voor 22% gewijzigd door Powrskin op 26-01-2014 23:41 ]

Nukezone FTW

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen, of een hele dure idd. We hebben geen zicht op je budget en weten ook niet waar jouw voorkeuren naartoe gaan. Noch wat jouw persoonlijke geluidssmaak is. Als je zoiets wilt: orienteer je eerst eens, ga bij wat winkels luisteren naar apparatuur in jouw prijsklassen. Toon vooral ook eigen inzet ipv een vraag hier te droppen.

Dat gezegd hebbende: blijf weg van alles in 1 setjes en ook van het hierboven genoemde HK. Dat was vroeger een prima merk, maar ze maken tegenwoordig echt geen hifi meer. Prijs/kwaliteitsgewijs is er veel beter spul te vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Powrskin, niet om je af te kraken maar het klinkt alsof je niet weet waar je over praat. Waarschijnlijk bedoel je niet verbruik maar output power. Groot verschil, want output power kan drie keer zo hoog zijn als input power afhankelijk van het soort versterker. Dan alsnog zegt het aantal watt weinig tot niks.

@Grudgie, Hoeveel plek heb je, hoe hard moet het gaan, wat mag het kosten? Iets meer info om mee te starten zou handig zijn.

druk en typefouten voorbehouden

• Powrskin
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:38:
Geen, of een hele dure idd. We hebben geen zicht op je budget en weten ook niet waar jouw voorkeuren naartoe gaan. Noch wat jouw persoonlijke geluidssmaak is. Als je zoiets wilt: orienteer je eerst eens, ga bij wat winkels luisteren naar apparatuur in jouw prijsklassen. Toon vooral ook eigen inzet ipv een vraag hier te droppen.

Dat gezegd hebbende: blijf weg van alles in 1 setjes en ook van het hierboven genoemde HK. Dat was vroeger een prima merk, maar ze maken tegenwoordig echt geen hifi meer. Prijs/kwaliteitsgewijs is er veel beter spul te vinden :)
met een dikke versterker in een niet al te grote woonkamer klinkt het prima.
versterker is erg belangrijk, de sub vd set is genoeg voor een woonkamer van 75m2, de speakers mits goed aangestuurd ook. noem een beter setje in de prijsklasse zou ik zeggen :)

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
lutkeveld schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:42:
Powrskin, niet om je af te kraken maar het klinkt alsof je niet weet waar je over praat. Waarschijnlijk bedoel je niet verbruik maar output power. Groot verschil, want output power kan drie keer zo hoog zijn als input power afhankelijk van het soort versterker. Dan alsnog zegt het aantal watt weinig tot niks.

@Grudgie, Hoeveel plek heb je, hoe hard moet het gaan, wat mag het kosten? Iets meer info om mee te starten zou handig zijn.
nee ik bedoel daadwerkelijk max input stroomverbruik (watt die je kan meten met stroommeter zeg maar) van de versterker, imo het belangrijkste getal.
want vd rest spelen de merken nogal met getallen.

en ik heb al aardig wat setjes versleten, goeie versterker is qua surround balans ook niet verkeerd. meeste mensen zeggen dat boxen het belangrijkst zijn en daar ben ik het niet mee eens. heb zelf in de woonkamer een paar melkpak boxjes en 3 surround + subwoofer staan en het verschil tussen 300w max en 700w max vesterkers is echt enorm in films/serie's etc in plaatsing/beleving van geluid.

[ Voor 23% gewijzigd door Powrskin op 26-01-2014 23:49 ]

Nukezone FTW

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Topicstarter
lutkeveld schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:42:

Ik heb een hele lange woonkamer van 4300 x 9000 ongeveer. Wat het mag gaan kosten, tussen de 500/1500 ongeveer. Ik hoef niet het duurste van het duurste maar ben wel van. Ga liever iets meer uitgeven voor kwaliteit spul waar ik echt lang wat aan heb, dan troep te kopen dat goedkoop is.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Grudgie schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:29:
Welk surround systeem kunnen jullie mij aanraden? :)
Zonder enige vermelding van budget of andere eisen simpelweg geen enkele. Ik verhuis dit topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien dat er voor dit soort topics is, maar ik moet zeggen dat ik zelfs voor een topic voor daar de inzet vrij karig vind. Noem eens eisen als aantal HDMI-inputs of denk aan dingen als Spotify, netwerk, et cetera.
Grudgie schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:29:
Zelf heb ik het Sonos systeem op het oog. Lees er veel positieve berichten over maar ook negatieve berichten.
Sonos met dan de Playbar als basis? Het apparaat wat geen DTS kent, lijkt me geen handige stap als filmliefhebber. Voor 500/1500 euro haal je veel meer in huis met een receiver en losse speakers.
Powrskin schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:35:
versterker moet je op het max stroomverbruik letten, alles boven 500w maximaal stroomverbruik is wel prima (dan heb je wel high end te pakken).
pricewatch: Harman Kardon AVR 260
Dus dan noem je een Onkyo 600-serie ook al High-End aangezien dat stroomverbruik boven de 500 Watt ligt. Alles waar maar iets van Klasse D in zit is geen High-End aangezien dat net boven de 300 Watt uitkomt. En als High-End dan als voorbeeld met Harman Kardon aan komen zetten vind ik ook wat apart. Ik zal niet zeggen dat de standaard merken (in deze klasse) als Denon, Yamaha, Pioneer, Marantz, et cetera High-End zijn maar die zet ik allemaal wel boven Harman Kardon.
Powrskin schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:45:
[...]
en ik heb al aardig wat setjes versleten, goeie versterker is qua surround balans ook niet verkeerd. meeste mensen zeggen dat boxen het belangrijkst zijn en daar ben ik het niet mee eens. heb zelf in de woonkamer een paar melkpak boxjes en 3 surround + subwoofer staan en het verschil tussen 300w max en 700w max vesterkers is echt enorm in films/serie's etc in plaatsing/beleving van geluid.
Het klopt dat goede aansturing van de set belangrijk is, maar dan nog zijn je criteria erg zwart/wit. Er is veel meer te behalen in dingen als akoestiek en plaatsing van speakers dan een versterker van 300 Watt of 700 Watt. Sowieso zet ik speakers qua apparatuur nog altijd bovenaan waar je het meeste winst kan behalen. Een set met melkpakjes is leuk voor film, maar voor wat muziek ben je weg. En dan maakt het niet uit of het een melkpakje is van een low-budget LG of van een duurder merk, de minpunten komen door het formaat van de speaker en dat houd je. Kant en klare setjes van KEF of Monitor Audio zijn zeker goed, maar dan wel voor dat formaat speakers.

Maar goed, als het hoofddoel films/series/games is dan maakt zo'n setje dus niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 26-01-2014 23:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lutkeveld
Powrskin schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:45:
[...]

nee ik bedoel daadwerkelijk max input stroomverbruik (watt die je kan meten met stroommeter zeg maar) van de versterker, imo het belangrijkste getal.
want vd rest spelen de merken nogal met getallen.

Betrouwbare bedrijven geven betrouwbare getallen. In de spec sheet valt vaak terug te vinden wat de versterker per kanaal kan leveren, met hoeveel distortion en op welke frequentie. Neem bijvoorbeeld de versterker uit de TS als voorbeeld: klik .

10 watt kan even hard gaan als 1000 watt, Output is voor een groot deel afhankelijk van de efficientie van de speakers. Een dikke versterker is leuk om over op te scheppen, maar met een goed doordacht systeem kom je veel verder. Dat jij 700 watt aangenaam vind klinken komt niet omdat het 700 watt is, dat word bepaald door vele andere factoren.

Maareuh @grudgie,
Een stel zuilen met een leuke versterker lijkt mij wel passen bij je eisen. Probeer eens een audio dealer op te zoeken in de buurt om speakers te kunnen beluisteren. Op basis van getallen en reviews alleen kan je geen keuze maken (vind ik). Let trouwens op: als een speaker 3db inefficienter is als een ander, dan heeft die twee keer zoveel watt nodig om even hard te gaan. Een 93db/w/m versterker op 500 watt gaat dus ruwweg even hard als een 90db/w/m speaker op 1000 watt. Het verschil is alleen dat de laatste je meer geld kost in aanschaf en op de energierekening.

[ Voor 16% gewijzigd door lutkeveld op 27-01-2014 00:36 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sonos levert best leuke producten maar ik zie hun meerwaarde vooral in het streamen van audio, daarvoor zou alleen een Sonos Connect een leuk product zijn. Hun verdere productlijn lijkt me voor een filmliefhebber ten eerste niet compleet genoeg en ten tweede veel te duur voor wat je er voor in huis haalt.

Het in dit topic voorbijgekomen Harman Kardon sla ik ook niet zo hoog aan. Dit merk richt zich in mijn ogen te veel op het design tegenwoordig. De prijs-kwaliteitsverhouding is niet goed en voor hetzelfde geld, kun je beter spul krijgen.

Ik zou je aanraden om voor een receiver te gaan die de mogelijkheden in huis heeft die je nodig hebt. Combineer deze met een setje fatsoenlijke speakers en er is geen enkel alles-in-1-setje dat qua geluidskwaliteit ook maar een beetje in de buurt kan komen.
lutkeveld schreef op maandag 27 januari 2014 @ 00:28:
Betrouwbare bedrijven geven betrouwbare getallen. In de spec sheet valt vaak terug te vinden wat de versterker per kanaal kan leveren, met hoeveel distortion en op welke frequentie. Neem bijvoorbeeld de versterker uit de TS als voorbeeld: klik .
Je kan er volgens niet verder naast zitten dan met deze uitspraak. Als je je ergens niet op moet richten zijn het deze cijfertjes. Deze worden gemeten in het meest onrealistische scenario en doen totaal geen recht aan de waardes die je in de praktijk zult halen.

• lutkeveld
S1NN3D schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:25:
Je kan er volgens niet verder naast zitten dan met deze uitspraak. Als je je ergens niet op moet richten zijn het deze cijfertjes. Deze worden gemeten in het meest onrealistische scenario en doen totaal geen recht aan de waardes die je in de praktijk zult halen.
De metingen zijn meestal wel conform de regels, maar de regels zijn meestal geen realistisch scenario. Dat neemt niet weg dat de cijfers representatief zijn. OP kan beter letten of alles word ondersteund wat hij wil, dan dat hij op het aantal watt gaat letten.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
lutkeveld schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:52:
De metingen zijn meestal wel conform de regels, maar de regels zijn meestal geen realistisch scenario. Dat neemt niet weg dat de cijfers representatief zijn. OP kan beter letten of alles word ondersteund wat hij wil, dan dat hij op het aantal watt gaat letten.
Naar mijn mening zijn de cijfers absoluut niet representatief. Meten over één kanaal in een onrealistisch scenario bijvoorbeeld. De cijfers die daar uitkomen slaan natuurlijk helemaal nergens op. Wanneer je vervolgens meerdere speakers aansluit worden de gemeten vermogens nog niet misschien niet gehaald.

Maar je hebt gelijk dat de topic-starter beter niet kan letten op vermogens maar moet kijken naar mogelijkheden. Dat is het belangrijkste.
Pagina: 1