Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:25
Goedendag,

Op het moment ben ik tweedejaars student Technische Informatica op het HBO. Het eerste half jaar van het derde jaar moeten we stage gaan lopen bij een (leuk en leerzaam) bedrijf. Vanaf nu krijgen we ook 'les' in het zoeken naar een stageplek, maar ik zou ook graag jullie do's and dont's willen weten van stage lopen. De eerste les in stagebegeleiding moet nog komen, dus waarschijnlijk kom ik zelf al achter het antwoord. Toch heb ik al enkele vragen, waar jullie mij en andere mee kunnen helpen.

Bijvoorbeeld naar het zoeken van een stageplek. Ik heb hier en daar op websites zitten zoeken naar stageplekken, maar waar moet ik op letten? Een jaar terug hadden we een excursie naar een bedrijf, en daar werd gezegd dat ze (het bedrijf) jou (als stageloper) niet willen hebben als je via een 'stagebedrijf' (een derde partij die jou helpt een stage te zoeken) komt, vanwege het belachelijke bedrag dat ze vragen.

Verder heb ik al enkele vierdejaars gesproken over het vinden van een stageplek. Het kwam eigenlijk allemaal op hetzelfde neer wat ze zeiden: Gooi je CV bij een 'speedmeet' op school neer bij bedrijven die je leuk lijken, en je telefoon staat te gloeien. Nou weet ik niet of ik dit met een korreltje zout moet nemen, of dat ze bloedserieus zijn.

Zoals ik op het begin al zijn, wat zijn de do's and the dont's van jullie? En misschien ook wel de do's and dont's van bedrijven (waar ik op moet letten bij m'n stageplek zodat ik kan bepalen dat het een no go is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:10
Laat ik de eerste inkopper dan maar vast doen: spelling!

Ik heb de laatste tijd veel HBO stageverzoeken mogen ontvangen en niets staat zo slecht als spelfouten in je brief. Zorg verder dat je duidelijk vermeldt wat je wilt bereiken in je stage, maak het niet te algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik heb vorige maand een stage-opdracht geschreven, dus zit er ook weer enigzins in. Wat belangrijk is, is laten zien hoe goed je bent. Spelling is daar een onderdeel van, maar ook je technische kennis mag je best laten zien als je op zoek bent. Het is bepaald niet ongebruikelijk dat stagairs een baan aangeboden krijgen, dus een heleboel bedrijven zijn al redelijk kritisch bij het aannemen van de stagair.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Ik zet regelmatig opdrachten uit en interview ook regelmatig kandidaten.

Mijn hoofdsuggesties zijn om tijdig te beginnen met contacten te leggen, goed te zijn in wat je doet en dat duidelijk te communiceren.

Als je bijvoorbeeld op het vlak van embedded systems (of een deelgebied daarvan) stage wilt lopen bij een toonaangevend bedrijf dan moet je gewoon even heel goed bedenken of zoeken welke bedrijven dat zouden kunnen zijn. Vervolgens is het handigste om heel doelgericht de persoon te benaderen die over een mogelijke opdracht gaat (in plaats van een algemeen mailadres of HR). Je kunt hiervoor Google gebruiken (handig om oude opdrachten en contactpersonen te vinden), de stage-database van je opleiding (meeste opleidingen hebben die wel al is het aanbod vaak wat beperkt), vacature sites van bedrijven (zit je vaak wel vast aan de HR-contactpersoon, maar in elk geval voor een bepaalde opdracht), maar vlak ook je netwerk niet uit zoals de stagecoordinator van je opleiding, docenten (soms parttime verbonden met bedrijven, check linkedIn!), etc.

Als je solliciteert doe dat dan bij voorkeur doelgericht en specifiek en niet met een laf emailtje met alleen "ik doe ES en zoek een uitdagende opdracht". Geef aan of je theorie/praktijk/implementatie/ontwerp/onderzoek, hardware/software, etc. wilt. Hoeft niet te specifiek, maar het vergroot de kans dat het aan kan sluiten. De gerecyclede generieke motivatie kennen we inmiddels wel (wat me doet herinneren aan de sollicitant die middels BCC een schot hagel had gedaan).

En maak duidelijk dat je de geschikte man voor de job bent. Ik vraag altijd om cijferlijsten, terwijl de gemiddelde student die dus pas bij navraag aanlevert. Het CV van de gemiddelde student is prut (programmeeropdrachten tellen niet mee! en of je chief bierzuiper in de studievereniging bent heb ik niets aan als je m'n robotica-subsysteem moet verbeteren) en dus zijn cijfers - bij voorkeur hoge - van belang. Belangrijkste is wellicht nog wel dat als je extra technisch/inhoudelijke dingen hebt gedaan dat je dat vermeldt. Dus noem dat open source project waar je aan meeprogrammeert etc. En wil je voor een opdracht in een bepaalde richting gaan zorg dan indien mogelijk dat je iets extra's hebt gedaan in zo'n richting.

Ik vraag regelmatig ook een rapport/verslag om (Engelse) taalvaardigheid te bepalen. Spelfouten in een sollicitatiebrief boeien me niet, maar een algehele schrijfvaardigheid die te laag is om binnen acceptabele hoeveelheid tijd, moeite en begeleiding tot een (afstudeer)stageverslag te komen begin ik niet (meer) aan.

Tenslotte: bij goede kandidaten is vaak wel een opdracht te verzinnen. Dat maakt de kans dus al een stuk groter dan puur te richten op reeds uitstaande opdrachten. Daarom is bij de juiste mensen onder de aandacht komen per saldo vaak effectiever dan direct de juiste opdracht proberen te spotten.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:25
Bedankt voor de reacties!

Zojuist heb ik mezelf geregistreerd op LinkedIn. Eens kijken of het me lukt om daar mee aan de slag te gaan. Ik verwacht eigenlijk wel dat er bij LinkedIn juist de HR-mensen zitten? Maar niet geschoten is altijd mis.

Verder heb ik qua ervaring dat ik (als ik tijd heb, onder andere in de vakanties) een klein bedrijf help met back-end development voor websites. Is dit iets om op je CV te zetten, misschien zelfs met referentie?

Totaal niet onbelangrijk, de e-mail naar het bedrijf. Moet je daarvan ook al een soort sollicitatiebrief maken? Ik neem aan dat je die, samen met je CV (en desnoods je cijferlijst) al mee stuurt in dezelfde e-mail.

Ik ben (al zeg ik het zelf) zeer benieuwd naar mijn stage. Ik vind het alleen (nog) moeilijk om mezelf 'te verkopen'. Is het, vooral na de post van Rukapul gelezen te hebben, verstandig om je leerdoelen al in je sollicitatiebrief te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:10
Rukapul schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 17:06:
Ik ben (al zeg ik het zelf) zeer benieuwd naar mijn stage. Ik vind het alleen (nog) moeilijk om mezelf 'te verkopen'. Is het, vooral na de post van Rukapul gelezen te hebben, verstandig om je leerdoelen al in je sollicitatiebrief te vermelden?
Ja, dat zou ik zeker doen en geef daarbij twee zaken aan indien mogelijk.

Ten eerste wat je zelf wil bereiken tijdens je stage en de structuur van je stage:
- Week 1, inlezen in materie en kennismaking bedrijfsvoering en mensen
- Week 2, stagedocument voor opleiding + controle + revisie
- Week 3 - X, uitvoeren bladiebla -> indien mogelijk al kleine planning maken
- Week 18, schrijven stageverslag
- Week 19, afronden activiteiten en controle stageverslag door *werkgever*
- Week 20, verbeteren stageverslag en trakteren op gebak 8)

Ten tweede, wat je denkt te kunnen bereiken voor het bedrijf. Zorg daarbij dat uit je motivatie blijkt dat je een goed beeld hebt van de stageopdracht en hebt begrepen wat er van je wordt verwacht.

Verder kan het handig zijn om te vragen of je je voor de stage al in kan lezen in de materie. Dat hebben een aantal stagiairs nu aan mij gevraagd, en ondanks dat het meestal niet kan, staat dat wel heel netjes.

[ Voor 64% gewijzigd door FireAge op 29-01-2014 07:26 ]

Pagina: 1