[Discussie] Betrouwbare/beste goedkope oscilloscoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yarlz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo,

Voor een hobby-project zit ik momenteel wat te knoeien met een multimeter, en denk ik dat het wel eens tijd is een oscilloscoop aan te schaffen. In m'n zoektocht vond ik een paar goedkope alternatieven op de gangbare toestellen als die van TekTronix of LeCroy, en vroeg me af of die dingen iets waard kunnen zijn en welke te kiezen. Hoewel ze een pak goedkoper zijn, ben ik onzeker over de kwaliteit en bruikbaarheid. Ik dacht dat een discussie op dit forum misschien wat duidelijkheid kon brengen.

Het gaat om de volgende projecten:

- Red Pitaya
- smartscope
- DSLogic

De DSLogic is op eerste zicht enkel een logic analyser maar ze hebben ook een oscilloscoop module, vandaar dat ik em erbij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik heb geen ervaring met genoemde oscilloscoops, maar ik denk dat over betrouwbaarheid pas iets valt te zeggen als het produkt langer op de markt is en gebruikt is door meerdere mensen. Of het zou uitvoerig door een onafhankelijke instelling getest moeten worden. Over welke te kiezen, ik zou dan zelf kijken naar de prijs en de specificaties. Een goed uitgelegde handleiding daarvoor staat bijvoorbeeld op deze pagina :
http://www.tek.com/learning/oscilloscope-tutorial
Zo kan bijvoorbeeld daar de als eerste genoemde link via een inschrijfformuliertje worden gedownload. Daarin staat onder andere:
This section describes some useful measurement and oscilloscope performance terms. These terms are used to describe the criteria essential to choosing the right oscilloscope for your application. Understanding these terms will help you to evaluate and compare your oscilloscope with other models.
http://info.tek.com/XYZs-of-Oscilloscopes-LP.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:31

houthakker

Poehé

Hangt er vanaf wat je er mee wil gaan doen. Hecht je waarde aan resultaten (exactheid van timing, amplitude) etc... ontkom je er niet aan om een gecalibreerde scope (wat in de zoveel tijd dient te gebeuren) te nemen, zodat je vaak weer op de bekende merken uit komt (en diep in de beurs moet grijpen).

Echter is dit bijna nooit het geval voor hobby doeleinde... Als het puur voor indicatie/hobby doeleinde is, moet je denk ik het volgende afvragen;
- Handheld vs Desktop scope (handzaam om niet).
- Standalone vs Interface (wil je met een losse dongle printje + telefoon klooien of niet?)

Ik heb zelf een DSO Quad (http://www.seeedstudio.com/) waar ik erg tevreden mee ben. Opensource design, verschillende community firmwares en maar rond de 100 euro.

Andere opties:
- Rigol (standalone)
- Owon (standalone)
- Dynatek (standalone)
- Siglent (standalone)
- GA1102CAL (standalone, sparkfun)
- PC USB DSO/Oscilloscope (USB interface, diverse, bijvoorbeeld DSO-2250, DSO-2090, DSO-5200, Hantek)
- PicoScope (usb interface)
- Velleman PC Oscilloscope (Interface)
- Seeed Studio (en klonen) DSO Nano (handheld)
- Seeed Studio (en klonen) DSO Quad (DSO203) (handheld)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe serieus en hoe ervaren ben je? Aangezien je spreekt over hobbytoepassingen neem ik aan dat je ook op hobbyniveau zit. Zodra je wat professioneler wordt, dan leer je jezelf wel aan dat budgetapparatuur geen probleem hoeft te zijn, op 1 punt na: meetapparatuur. Met name multimeters en oscilloscopen. Meten is weten, als je niet goed kunt meten dan kun je ook niks weten. Waarom ben je gefocust op iets nieuws? Op jouw niveau zou ik dit eens overwegen, met al die nieuwe voorstellen die je doet verslaat dit ding al jouw opties qua prijs/functionaliteit/degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat Flake hierboven zegt.. pak een goed gebruikte degelijke occasion van een bekend merk om te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 17:38
met hierboven, tenzij je een goede reden hebt om iets digitaals te willen, dan zou ik de afweging maken tussen een nieuwe digitale scoop (Rigol ds1052e of ds1074z, zoiets, gebruikte zijn te duur) of een usb scoop. Bedenk dan wel goed wat je wil.

USB heeft zn voordelen (ruimte, data direkt op pc voor verwerking) en zn nadelen (vaak lagere ingangsspanningen, minder gebruiksgemak (alhoewel dat weer afhangt van wat je belangrijk vindt).

De dingen waar je naar linkt bestaan allemaal nog niet, dus niemand die je kan vertellen of ze goed of betrouwbaar zijn. Ook is het verschil in prijs niet zo heel groot (vind ik dan..)

Voorbeeld :

smartscope : $179+$15 komt met BTW op +- 200 euro.

Een echte scoop (Rigol ds1052e) komt je op 239 euro + 14 euro (verzendkosten) + BTW op ongeveer 300 euro (en dan heb je hem deze week nog).

[ Voor 23% gewijzigd door WVL_KsZeN op 27-01-2014 13:10 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

+1 ook, koop voor een paar grijpstuivers een oude analoge scoop (grote keus) of een dedicated digitale scoop, de basismodellen voldoen prima voor standaard hobbymeuk. Ik heb zelf een Rigol DS1052e, werkt prima

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb ook een Rigol DS1052e en erg tevreden over. Door middel van een softwarematige "hack" kun je er een 100MHz scope van maken.
Ik gebruik deze het meest voor communicatieprotocollen als RS485 etc.

In mijn keuze had ik ook enkele USB scopes meegenomen, maar uiteindelijk ben ik happy met de hardware scope. Wel heb ik er een el-cheapo logic analyzer bijgekocht om de digitale signalen te bemonsteren.

[ Voor 52% gewijzigd door WouterG op 27-01-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon beginnen met een tweede hands scoop van marktplaats, ben je <50 euro klaar (helaas voor jou heb ik onlangs mijn 2-kanaals 15MHz scoop geruild tegen twee pakken bastognekoeken, om even een indicatie te geven van de prijs van een oudere scoop). Tegen de tijd dat je tegen de limieten van dat ding aanloopt, weet je exact wat je nodig hebt, en hoef je het hier niet meer te vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je wacht tot je tegen de limieten aan loopt klopt dat denk ik wel, omdat het voor de meeste heel lang zal duren voor ze echt tegen de limieten van zo'n scoop aanlopen.

Echter tegen gebruikerservaring, en hoeveel het je in de praktijk lukt te meten, zal je heel veel eerder aanlopen. Dat je de periode best van het scherm kan aflezen door hokjes te tellen en dat te combineren met je instellingen, is het veel makkelijker als het erop staat. Of als je fatsoenlijk een single trigger kan doen, en dan na afloop nog eens inzoomen op je signaal (of uitzoomen).

Ik denk dus dat het eerder de vraag is wanneer je meer geld eraan wilt uitgeven.
Pagina: 1