Wireless downloadsnelheid wordt niet gehaald EA6700

Pagina: 1
Acties:

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 21:43
Beste Tweakers,

Sinds een aantal weken ligt er glasvezel in ons dorpje en hebben we een 100 mbit up en download snelheid, wat via de kabel met gemak gehaald wordt wanneer er direct met het meegeleverde modem/router (genexis hybrid live titanium 44) wordt verbonden. Echter, het wireless signaal was vrij triest te noemen waardoor we een nieuwe router hebben aangeschaft die dat zou moeten verbeteren.
Daarop hebbenw e de EA6700 van Cisco gekocht, maar die lijkt het bereik en de snelheid alsnog niet te verbeteren.

Op het moment is de downloadsnelheid maximaal 50 mbit, maar is de uploadsnelheid vaak wel rond de 90/100 mbit. Het uitschakelen van WMM (priorisering van data) lijkt niet te helpen, ack pakketten stonden al niet aan, alleen Wireless-N verbeterd de snelheid ook niet, alleen 5 GHZ kanaal maakt ook niets uit qua snelheid, dus ik ben een beetje ten einde raad.

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is gewoon de 90/100 mbit te halen met downloaden? Het zou technisch gezien toch mogelijk moeten zijn met mijn Macbook Pro (2011).

P.S. De Genexis en de EA6700 zijn beide met CAT6 kabels verbonden door middel van gigabit poorten.

Edit: Daanaast is er een DS207+ NAS aangesloten op de EA6700 en is ook die verbinding behoorlijk traag, via wireless ongeveer 4MB/ps met het overzetten van bijvoorbeeld films.

[ Voor 11% gewijzigd door Batiatus op 26-01-2014 19:50 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ten eerste: Welke getalletjes ook op de doos staan, twee dingen zijn zeker: Je gaat ze niet halen en bekabeld ben je altijd sneller.

Daarin tegen heb je wel een high-end router, dus een beetje performance mogen we wel verwachten. Over 802.11n is 50Mb/s helemaal niet gek, afhankelijk van de situatie. Muren en plafonds, vooral (gewapend) beton, is killing. Ook alles wat van metaal is en uiteindelijk de afstand. Dus vermijd grote afstanden, veel beton en veel metaal. Beschrijf de situatie eens, hoeveel van dit materiaal zit er tussen de router en je laptop.

Goed: Jouw specifieke situatie: EA6700 + MacBook Pro (2011). Na even zoeken vind je dit. Tweede keer Google levert dit op (kijk naar stap 6 en 7). Conclusie: Ondersteund 2,4GHz en 5GHz, 3x3MIMO en 40MHz banden. Niet slecht, sinds 2011 staan de MacBook Pro's inderdaad goed bekend om hun wireless performance.

De router is ook prima, met een vergelijkbare draadloze kaart worden snelheden tot 150Mb/s gehaald.

Zorg dat je alle standaard dingen hebt gedaan: Nieuwste firmware, router gereset, je router bekabeld getest. Zet je modem in bridge of je router in AP mode (Niet allebei, want dan gaat het mis). Ga dan testen.

Wat raar is in jouw situatie is dat je draadloze upload sneller is dan je download, meestal is het andersom. Probeer het zendvermogen van je router (staat ergens in je instellingen) eens naar 100mW voor 2,4GHz en 200mW voor 5GHz te verhogen. Test ook eens wat dichter bij en haal eventueel je router uit je meterkast. Zet het wireless gedeelte op je modem uit, dat stoort alleen maar. Maak tijdens al deze testen screenshots met inSSIDer, en post deze hier.

Ik gok dat je te maken hebt met een onrealistisch grote afstand of een antenne probleem. Als op 3 meter afstand alles werkt is het dat eerste, ander waarschijnlijk het laatste. Screenshots en we kunnen er wat over zeggen.

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 21:43
Bedankt voor je reactie!

Ik zal het eens uit gaan zoeken, de software van de router is nog nieuw voor me, dus moet het allemaal even uitvogelen :) .

Maar om al enkele vragen te beantwoorden: De afstand tussen de router en de client maakt niets uit. Heb het geprobeerd op een enkele meter afstand, in de woonkamer of op de slaapkamer. De snelheid blijft nagenoeg hetzelfde.

De firmware is volledig geupdate, zit een automatische functie op die de software update.

Het lijkt overigens ook niet aan het wireless signaal te liggen, bekabeld is de snelheid ongeveer hetzelfde (via de EA6700)

Ik zal nog even kijken naar de andere punten die je aangeeft.

Op Windows even een snipje gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VQFkGUj.png

Daarnaast staat de router nu ingesteld als DHCP server en de modem/router van Genexis heeft de DHCP server uit staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Batiatus op 26-01-2014 23:34 ]