Toon posts:

Hoe zit het met de Response Time van een TV?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag graag gamen op een PS3.
Nu heb ik dit tot 2 jaar geleden altijd gedaan op een LG 32LC51. Dit is een HD Ready LCD TV. De response Time van dit toestel is volgens diverse websites: 8ms.

Gezien ik graag wilde overstappen naar een Full HD met 100 + hz TV, heb ik gekozen voor een LG 32LE5300 LED TV. De reponse time van dit model zou 2,4ms zijn. Op papier zou dit dus nog sneller moeten zijn als mijn vorige model LG.

In de praktijk blijkt dit echter totaal niet zo te zijn. Ik heb het gevoel dat de actie van mijn controler veel trager wordt weergegeven op het scherm als bij mijn oude model LG. Ligt dit aan mij? Of bestaat hier een verklaring voor?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Google is je beste vriend zou ik zeggen.Het probleem waar jij last van hebt, is de input lag van je tv. Als ik daar op zoek, zie ik berichten dat mensen klagen over de input lag van deze tv. Er worden waarden genoemd van bijna 50 ms. Stukken meer dan jij aangeeft. Voor gamen kan dat een nadeel zijn dus is dit voor jou waarschijnlijk geen geschikte tv.

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-12 09:44
Veel tv's hebben een game mode. Deze omzeilt een heel aantal features van de TV zodat de input lag die hierboven beschreven is gereduceerd wordt. Kijk eens of je die eentje hebt.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De responsietijd van een televisie gaat over de snelheid dat pixel reageren. Hoe sneller de pixel reageert, des te minder motion blur er zichtbaar is.

LCD televisies met een 100Hz of 200Hz paneel hebben doorgaans een snellere responsietijd doordat pixels vaker aangestuurd worden met nieuwe informatie. Deze televisies hebben dus minder motion blur. Doorgaans hebben dit soort televisies wel een hogere input lag.

Het probleem wat jij ondervindt, heet inderdaad de input lag, de vertraging tussen het externe apparaat en het weergeven van het beeld op de televisie. Dit is deels te beïnvloeden door de game-modus aan te zetten. Hiermee schakel je beeldverbeteringen uit. Daarmee schakel je ook de hogere frequentie van het paneel uit en gaat de televisie op een lagere frequentie werken.

Echter heeft de Samsung 32LE5300 geen 100Hz paneel maar een 50Hz paneel. De "100Hz" die je bij de specificaties ziet staan, is de "geoptimaliseerde Hz" en dat is niets anders dan marketingpraat om interessant te doen met cijfers.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, bedankt voor bovenstaande reacties. Er zit inderdaad een game modus op de tv die ik bij deze heb ingeschakeld. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel iets werkt maar het probleem is nog steeds niet helemaal opgelost. Het beeld verspringt ook niet ofzo bij wordt echter alleen wat minder scherp. Ik was ook op de hoogte van het feit de hz eigenschappen niet helemaal klopten. Ik dacht echter dat het 150/100 was ipv 100/50. Het is overigens wel een LED TV en geen LCD. Als ik het goed begrijp ben ik dus toentertijd bedonderd en kan ik deze 2,4 ms nooit behalen??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12 19:11

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:06:
Het is overigens wel een LED TV en geen LCD.
Nee, het is een LCD. De verlichting van het paneel wordt gedaan door LED en daarom wordt het LED genoemd omdat oude TV's ong een CCFL hadden. Maar de techniek is LCD.
Als ik het goed begrijp ben ik dus toentertijd bedonderd en kan ik deze 2,4 ms nooit behalen??
Nee want - zoals gezegd - heb jij last van de input-lag en dat is wat anders dan de response-tijd. Al zijn er manieren waarop je de responstijd kan verlagen door bijvoorbeeld van grijs naar grijs te meten en iet van zwart-wit-zwart, maar dat is hier dus niet van toepassing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Niet online
Als het gamen dermate tegenvalt, check dan deze W655 van Sony eens. Is ook een 32 inch lcd televisie (met led techniek ;) ) en deze heeft een zéér lage input lag. Sneller dan deze zul je niet gaan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, wederom bedankt voor bovenstaande reactie. Maar hoe kan ik een input lag tegen gaan/weg werken dan??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12 19:11

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:42:
Maar hoe kan ik een input lag tegen gaan/weg werken dan??
Zoals gezegd is het de beeldverbeterende software die roet in het eten gooit. Deze zal je dus uit moeten zetten, veelal gebeurt dit (grotendeels) door de Game-mode aan te zetten. Je kan het menu nog eens doorlopen om te zien of er wat opties aan blijven staan en die dan handmatig uitzetten, Meer valt er eigenlijk niet te doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:42:
Okey, wederom bedankt voor bovenstaande reactie. Maar hoe kan ik een input lag tegen gaan/weg werken dan??
Je kan proberen of een eventuele game-mode op je tv het probleem kan verzachten. Meer kun je niet doen. Als dit niet voldoende is, heb je - wat bot gezegd, vette pech. Het heeft te maken met (het gebrek aan) kwaliteit van je tv.
Pagina: 1