Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Goedkope perslucht om te de-dusten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Tak0
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-07 15:45
Ben een tijdje geleden lang op zoek geweest naar betaalbare perslucht om het stof uit m'n computer te blazen. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met dit probleem, en daarom presenteer ik u, bij onze vrienden van de Action het volgende:

http://www.action.nl/prod...iewid/10/favoritelistid/1

Dit is onlangs aan hun assortiment toegevoegd. Het is wel de action, dus voor het zelfde geld is het er volgende week niet meer... Hoop hier iemand mee te kunnen helpen. :)

Tak0 wijzigde deze reactie 26-01-2014 16:40 (15%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:25

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Compressor is goedkoper als je dit vaak doet ;)

Ik doe het meestal gewoon met stofzuiger en een goedkope kwast van de bouwmarkt. Werkt prima, en je hoest je niet helemaal kapot van al het stof wat rondwaait.

ThinkPad wijzigde deze reactie 26-01-2014 16:52 (63%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Japiegsxr
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-10 16:53

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Stofzuiger is niet echt aan te raden omdat de buis statisch word tijdens het gebruik.
Tevens ervoor zorgen dat je fans niet beginnen te spinnen (dus vasthouden tijdens het schoonblazen )
Je kan daarmee je moederbord aardig verpesten omdat ze als een soort generator gaan werken en dus stroom op je bord zetten.

Verder heeft een compressor behoorlijk wat vocht in de lucht zitten . spuit maar een minuut op je hand dan word hij nat.

Gewoon die bus van de action halen is mijn mening

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:07
quote:
Verder heeft een compressor behoorlijk wat vocht in de lucht zitten . spuit maar een minuut op je hand dan word hij nat.
Dat kleine beetje vocht maakt niet uit. Iedere PC winkel zal hiervoor een compressor gebruiken en dat gaat gewoon goed. Busjes perslucht zijn gewoon duur.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
ThinkPad schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:41:
Compressor is goedkoper als je dit vaak doet ;)

Ik doe het meestal gewoon met stofzuiger en een goedkope kwast van de bouwmarkt. Werkt prima, en je hoest je niet helemaal kapot van al het stof wat rondwaait.
Hoop ik wel dat je dat doet met een compressor welke voorzien is van een vochtafscheider ná de uitvoer uit de ketel. Een stofzuiger is sowieso een No-Go vanwege de statische elektriciteit welke er opgewekt wordt tijdens zo'n zuigstroom.
quote:
PilatuS schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:51:
[...]

Dat kleine beetje vocht maakt niet uit. Iedere PC winkel zal hiervoor een compressor gebruiken en dat gaat gewoon goed. Busjes perslucht zijn gewoon duur.
Mag jij een keer een serverrack wat overtollig is komen uitblazen.... Hoop dat je in de smiezen houd wát die rommel alsnog kost :P

wimmel_1 wijzigde deze reactie 28-01-2014 22:53 (26%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• peterpv
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14-10 23:28
Ik gebruik zelf altijd een handpomp waar je strandballen, luchtbedden etc. mee kunt opblazen, de mijne komt van de Hema. Als ik het opsetztukje met de kleinste opening erop zet komt er een sterke straal lucht uit waarmee ik tot nu toe altijd alle stof los heb kunnen krijgen. Wel buiten doen want het stof wordt alle kanten op geblazen. Na zo'n behandeling ziet alles er weer als nieuw uit.

• Murdy
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01:38
Ach, pak gewoon een compressor, vochtafscheider, die je toch al wilt en je bent in bussines.
Sinds 1986 in dit gekkenhuis, en alles werkt nog...

Wie niet horen wil moet TV kijken

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:40

Compizfox

I use Arch, BTW

quote:
Japiegsxr schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:47:
Stofzuiger is niet echt aan te raden omdat de buis statisch word tijdens het gebruik.
Valt reuze mee, nooit last van gehad.
quote:
Tevens ervoor zorgen dat je fans niet beginnen te spinnen (dus vasthouden tijdens het schoonblazen )
Je kan daarmee je moederbord aardig verpesten omdat ze als een soort generator gaan werken en dus stroom op je bord zetten.
Dit is waar, maar om een andere reden. Het probleem is niet dat ie als generator gaat werken, maar dat de fan, als je hem niet blokkeert, zo hard gaat ronddraaien dat je het lager of de motor sloopt.

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• Japiegsxr

Japiegsxr

quote:
Compizfox schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:56:
[...]

[...]
Dit is waar, maar om een andere reden. Het probleem is niet dat ie als generator gaat werken, maar dat de fan, als je hem niet blokkeert, zo hard gaat ronddraaien dat je het lager of de motor sloopt.
Zet voor de grap maar es een stofzuiger op een led fan die niet is aangesloten . je zult zien dat de leds gaan branden .

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

quote:
Japiegsxr schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:08:
[...]

Zet voor de grap maar es een stofzuiger op een led fan die niet is aangesloten . je zult zien dat de leds gaan branden .
Wat, serieus :? 8)7 Dat heb ik nog nooit meegemaakt. En ja, wel vaak genoeg gedaan want ik heb al een heleboel PC's schoongemaakt met een stofzuiger.

Oh, wacht, je doelde op het generator-gebeuren niet op de statische elektriciteit :P
Ja, tuurlijk zal de fan als generator gaan werken, maar wat ik wilde zeggen is dat dat niet het probleem vormt.

Compizfox wijzigde deze reactie 28-01-2014 23:12 (21%)

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:40
quote:
Japiegsxr schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:08:
[...]
Het maakt trouwens niet uit of je een stofzuiger of compressor gebruikt,
Als je de fan laat draaien, en dan heb ik het niet met de hand 3 rondjes draaien,
Zal hij gaan functioneren als een dynamo, dus zal je een spanning opwekken,
Daarom wordt er altijd aangeraden om ze of goed vast te houden / stokje er tussen te steken.

Of de voedingskabel even los te halen van de fan, waar mogelijk.
Maar dan alsnog even opletten, want fans die gemaakt zijn voor 5000rpm, kan je makkelijk veel sneller laten draaien met een compressor, en dat vinden je lagertjes / borsteltjes ook niet zo leuk.

En bij een compressor, denk om 't vocht !

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
Compizfox schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:56:
[...]
Dat jij er nooit (bewust) last van hebt gehad betekend niet dat het niet waar is

Zowiezo moet op opletten met kunstof borstels die een esd duit in het zakje doen.
en ook voor perslucht heb je speciale ioniserende blaasconstructies.

Iperf

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

Ik zeg ook niet dat het onwaar is. Het is echter flink overdreven imho.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16-10 09:50

M2M

medicijnman

quote:
fish schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:18:
[...]

Dat jij er nooit (bewust) last van hebt gehad betekend niet dat het niet waar is

Zowiezo moet op opletten met kunstof borstels die een esd duit in het zakje doen.
en ook voor perslucht heb je speciale ioniserende blaasconstructies.
Nergens voor nodig. Eens per jaar schoonblazen is het handig zo'n buisje perslucht te halen (is eigenlijk geen perslucht maar een LPG!). Meerdere systemen of meerdere keren per jaar, dan zou je een compressortje aankunnen schaffen.

En voor het water wat er mogelijkerwijs in zou zitten zou ik me niet al te veel zorgen maken. Dat water moet ergens vandaan komen en tenzij je je compressor onder de kraan houdt, komt het water gewoon uit de lucht. Inherent aan expanderende gassen koelt de tip van de compressor af, waardoor je op die plek condensatie kan krijgen van water wat al in de lucht voorkomt. Net zoals op een autoruit 'sochtends vroeg.

Stofzuiger gebruiken is een minder goed idee omdat de slang of eventueel borstel, statisch geladen kan worden. Als je dan toevalligerwijs met de stofzuiger te dicht bij iets komt wat stroom richting aarde kan geleiden, dan heb je kans dat je gevoelige elektronica opblaast.

En wat betreft de ventilator, bij voorkeur tegenhouden want het is een dynamo en de meeste fancontrollers zijn niet geschikt om stroom vanaf de verkeerde kant te krijgen.

-_-

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wacht maar todat je in een professionele produktieomgeving komt. Esd schade kan zich ook na een tijdje pas manifesteren.

wbt water, daarom heb je ook ontvochtirgers bij je aansluitingen.

Iperf

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
M2M schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:28:
[...]

Nergens voor nodig. Eens per jaar schoonblazen is het handig zo'n buisje perslucht te halen (is eigenlijk geen perslucht maar een LPG!). Meerdere systemen of meerdere keren per jaar, dan zou je een compressortje aankunnen schaffen.

En voor het water wat er mogelijkerwijs in zou zitten zou ik me niet al te veel zorgen maken. Dat water moet ergens vandaan komen en tenzij je je compressor onder de kraan houdt, komt het water gewoon uit de lucht. Inherent aan expanderende gassen koelt de tip van de compressor af, waardoor je op die plek condensatie kan krijgen van water wat al in de lucht voorkomt. Net zoals op een autoruit 'sochtends vroeg.

Stofzuiger gebruiken is een minder goed idee omdat de slang of eventueel borstel, statisch geladen kan worden. Als je dan toevalligerwijs met de stofzuiger te dicht bij iets komt wat stroom richting aarde kan geleiden, dan heb je kans dat je gevoelige elektronica opblaast.

En wat betreft de ventilator, bij voorkeur tegenhouden want het is een dynamo en de meeste fancontrollers zijn niet geschikt om stroom vanaf de verkeerde kant te krijgen.
Ik deed in 't verleden wel eens iets met compressors én 't spuiten van lak. Vrees dat je niet wil weten hoeveel water je met een simpele compressor mee neemt in je "lucht" stroom.

Een Compressor perst lucht tezamen, water is niet/amper samen te persen en komt er één op één mee uit

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:43
Maar in ieder geval bedankt voor de TIP!!!

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

quote:
M2M schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:28:
[...]
Eens per jaar schoonblazen is het handig zo'n buisje perslucht te halen (is eigenlijk geen perslucht maar een LPG!).
LPG? Fluorkoolstoffen bedoel je ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik wou er niet op ingaan, lpg is een beetje brandbaar, dit niet

Iperf

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16-10 09:50

M2M

medicijnman

quote:
Compizfox schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:37:
[...]

LPG? Fluorkoolstoffen bedoel je ;)
ouderwetse spuitbussen bevatten nog butaan, als LPG. liquified petroleum gasses. Dat ze toevalligerwijs fluor atoompjes ipv waterstof gebruikt hebben doet niets af aan het feit dat het tot vloeistof verdicht gas is, uit petroleum bron.

Enfin, het is in ieder geval geen lucht wat uit zo'n busje komt ;)
quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:35:
[...]

Ik deed in 't verleden wel eens iets met compressors én 't spuiten van lak. Vrees dat je niet wil weten hoeveel water je met een simpele compressor mee neemt in je "lucht" stroom.

Een Compressor perst lucht tezamen, water is niet/amper samen te persen en komt er één op één mee uit
Ik zit in een professionele productie omgeving, maar de vraag is hier om zo nu en dan je systeem schoon te blazen. Of je je dan druk moet maken om dingen als waterconcentraties of ontvochtigers... Alternatief is een cylindertje gezuivert perslucht, of stikstofgenerator. Maar dan wordt het nogal een prijzige oplossing....

-_-

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Btw Mechanische onderdelen zuig je liever schoon dan dat je ze schoonblaast. Met blazen kan het stof overal tussen komen met zuigen weet je waar het heen gaat.

En ja er zijn ook esd veilige stopzuigers

Fish wijzigde deze reactie 28-01-2014 23:50 (12%)

Iperf

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Maar heb je 't nou over mechanische óf elektronische componenten welke je beter kan zuigen/blazen? :P

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

als je met de stofzuiger niets aanraakt is er niets aan de hand. hek, maak een papieren koker om de mond heen, geen last van statisch alu hoedje gedoe :P

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niks aluhoedjes, allemaal meetbaar zoek maar eens op en esd field meter

Iperf

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Wij hebben hier op het werk een ESD veilige stofzuiger, word gebruikt in onze cleanroom. Werkt prima zo`n ding :) Maar erg duur.....

Ik zou gewoon met perslucht de boel schoon spuiten, met een bus dus. En altijd de fans vasthouden :) Anders gaan ze snel stuk als je hem laat draaien.

Overigens kan lucht uit een compressor ook ESD opwekken, door de hoge luchtvochtigheid.

rikadoo wijzigde deze reactie 29-01-2014 08:50 (22%)

Intel Core i7 4790k | ASRock Z97 Extreme6 | 16GB Gskill | Samsung 840 Evo 128GB | ASUS GeForce GTX 1080 Founder`s Edition | Crucial MX100 512GB | 1x 1.5TB | Samsung U28D590D 4k

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een stofzuiger in een cleanroom ....met alleen de slang binnen of ook het zuiggedeelte ? de filters van een stofzuiger zijn meestal was groffer dan die van een cleanroom

Ik zeg ook meestal. je hebt bijz ook esd veilige toner stofzuigers met hele fijne filters waar een stuk minder doorkomt (ik zeg niet niets)

Fish wijzigde deze reactie 29-01-2014 09:17 (29%)

Iperf

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Nee alleen de slang, de stofzuiger zelf staat in een andere ruimte.

Intel Core i7 4790k | ASRock Z97 Extreme6 | 16GB Gskill | Samsung 840 Evo 128GB | ASUS GeForce GTX 1080 Founder`s Edition | Crucial MX100 512GB | 1x 1.5TB | Samsung U28D590D 4k

• riecardow93
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 20:04
Iemand enig idee of de action dit nog in het assortiment heeft, en wat het kost?
Anders rij ik na m'n werk even langs!
De link van TS geeft een 404 error...

Asus Crosshair V Formula/ThunderBolt ; AMD FX-8320 @ 4.5 ; Corsair H80i ; Asus R9 290-DC2OC ; 8GB Kingston HyperX 1866 ; Corsair TX650M ; Zalman Z11

• Stinger Burns
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Bij 'onze' Action hadden ze er vorige week voldoende staan.
Ik had er twee meegenomen. Ze kosten 3 euro p/s naar boven afgerond.
Voorheen wel eens bij de Mycom gehaald en daar kost de zelfde 400ml 8 euro.

• Aertsvijand
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09 17:17
quote:
M2M schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:41:
[...]

ouderwetse spuitbussen bevatten nog butaan, als LPG. liquified petroleum gasses. Dat ze toevalligerwijs fluor atoompjes ipv waterstof gebruikt hebben doet niets af aan het feit dat het tot vloeistof verdicht gas is, uit petroleum bron.

Enfin, het is in ieder geval geen lucht wat uit zo'n busje komt ;)

[...]
Als alle tot vloeistof verdichte gassen die van een petroleumbron afkomstig zijn geclassificeerd worden als LPG, gaan er héél veel zaken onder die categorie vallen :P Met fluor of chloor spreek je beter van CFC's, dewelke inderdaad veel beter geschikt zijn voor het uitblazen dan échte LPG. Maar dit allemaal terzijde natuurlijk.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:15

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

quote:
riecardow93 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:17:
Iemand enig idee of de action dit nog in het assortiment heeft, en wat het kost?
Anders rij ik na m'n werk even langs!
De link van TS geeft een 404 error...
Net nog eentje gekocht.
Vraag : de lucht uit zo'n busje, kan dat nou ook statisch zijn?

Hoe dan?

• FuzzyGreenBalls
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 03-09 21:47
In principe niet, wat wel kan gebeuren is dat door wrijving met lucht statische elektriciteit opgewekt wordt op het onderdeel dat je schoonmaakt. Dit is natuurlijk een klein effect en het is niet dat je een kwartier lang staat te spuiten op dezelfde plek...
Ook als je bekijkt hoeveel mensen hun elektronica reinigen met lucht, denk ik niet dat er een groot gevaar is.

pentium g3220 + r9 290 = bottleneck

• Ward5x5
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:00
Weet iemand of de Action deze busjes nog verkoopt. Ik was deze week bij de Action in Lanaken ( B ) en die had hem niet. Personeel daar wist ook niet te vertellen of ze dat ooit nog binnenkregen. Zou ik het in NL wel nog kunnen krijgen?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Die van de Action moet je eigenlijk boycotten nadat je dit hebt gelezen: Paul C in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

Die busjes van de Action zit gewoon R134a in, oftewel koelmiddel wat ook in airco's en koelkasten zit (en wat je ook niet zomaar de lucht in blaast). Het is een broeikasgas dus het is slecht voor de ozonlaag. Schandalig eigenlijk dat ze het voor zoiets gebruiken :N
quote:
De stof heeft een aardopwarmingsvermogen dat 1300 maal hoger ligt dan dat van koolstofdioxide

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-08-2015 12:06 (24%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-10 17:07

Kek

3flix

De action bij mij in de straat heeft ze nog. Laatst nog 2 gehaald voor 3e per stuk. Maar als er idd die rommel in zit denk ik dat het bij deze 2 blijft...

• Freakster86
  • Laatst online: 22:39
quote:
ThinkPad schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:01:
Die van de Action moet je eigenlijk boycotten nadat je dit hebt gelezen: Paul C in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

Die busjes van de Action zit gewoon R134a in, oftewel koelmiddel wat ook in airco's en koelkasten zit (en wat je ook niet zomaar de lucht in blaast). Het is een broeikasgas dus het is slecht voor de ozonlaag. Schandalig eigenlijk dat ze het voor zoiets gebruiken :N

[...]
:| :X

Nou, gelukkig maar 1 flesje gekocht, maar wel al half gebruikt... Waarom is dit niet verboden? Ik was in de veronderstelling dat ik 'gewoon' perslucht gebruikte.

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Omdat het niet de ozonlaag opvreet, en het nogal weinig oplevert om dat te verbieden, als je kijkt naar hoeveel CO2 en Methaan uitgestoot worden, dan stelt dat R134a, ookal is het 1200x sterker, bar en bar weinig voor.

Kijk, aircounits met 30KG van die troep laten leeglopen, dat begint al een stuk serieuzer te worden, en mag echt wel verboden worden [is het wss al] maar die busjes, tja. Het klimaatprobleem is niet opgelost als we die busjes niet meer gebruiken, nobel streven, maar een beter idee is om gewoon je pc wat minder vaak aan te hebben :P

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Ward5x5
Zijn de air duster busjes van andere merken ook zo slecht voor het milieu of gaat het hier alleen om de goedkope van de Action?

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Lijkt mij zo te zijn dat er in al die busjes een beetje het zelfde spul moet zitten om zo'n busje (goedkoop) op druk te kunnen krijgen én houden zonder dat daarbij het risico ontstaat dat het busje met normale temperatuurwisselingen zichzelf op blaast (laat exploderen).

Vloeibaar stikstof zit bijvoorbeeld niet voor niets in cilinders welke een "iets" dikkere wand hebben dan zo'n aluminium spuitbusje.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 02-08-2015 15:04 (20%)

• Ward5x5
Even wat onderzoek gedaan, in de flesjes van ICIDU zit butaan en propaan, wel brandbaar maar minder slecht voor het milieu. Nu lijkt me de brandbaarheid geen probleem zolang je niet naast een kampvuurtje je PC gaat zitten schoonmaken.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

Jep, het busje perslucht dat ik op het moment heb bevat inderdaad ook (tot mijn verbazing) een alkaan (ik gok butaan of propaan) in plaats van een fluoroalkaan.

Het stond er overigens niet op, maar het was wel redelijk makkelijk empirisch vast te stellen :Y)
quote:
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:06:
[...]
Hmmm... Dan kun je dus eigenlijk net zo goed een busje "Camping Gaz" gaan gebruiken om je PC schoon te blazen :o
Jep. Mits je daar een soort 'nozzle' op kunt maken zodat het er onder hoge druk uit komt.

Compizfox wijzigde deze reactie 02-08-2015 15:07 (38%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Ward5x5 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:04:
Even wat onderzoek gedaan, in de flesjes van ICIDU zit butaan en propaan, wel brandbaar maar minder slecht voor het milieu. Nu lijkt me de brandbaarheid geen probleem zolang je niet naast een kampvuurtje je PC gaat zitten schoonmaken.
Hmmm... Dan kun je dus eigenlijk net zo goed een busje "Camping Gaz" én een soldeer brander gaan gebruiken om je PC schoon te blazen :o

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
wimmel_1 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:06:
[...]

Hmmm... Dan kun je dus eigenlijk net zo goed een busje "Camping Gaz" én een soldeer brander gaan gebruiken om je PC schoon te blazen :o
Daar zit waarschijnlijk een drukverlaag dinges op van 30 millibar. beter pak je een echte gasfles, die doen 40 bar :)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Ward5x5
Lekker met 40 bar je PC uitspuiten, tot de componenten ervan af vliegen, dan kun je een nieuwe kopen. Die is dan wel weer schoon.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Was natuurlijk ook een beetje gekkigheid. in principe kan je met alle gassen de-dusten. je moet in elk geval wel een goed pistooltje hebben om de druk om te zetten in een luchtstroom, en voldoende afstand houden van de componenten.

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 26-05-2016
Gebruik altijd een luchtbedden pomp+ accu. Ooit keer voor een habbekrats ergens gescoord.

PC naar buiten.. Venauwing stukje op de pomp en blazen maar :P

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Prutzertje schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:47:
Gebruik altijd een luchtbedden pomp+ accu. Ooit keer voor een habbekrats ergens gescoord.

PC naar buiten.. Venauwing stukje op de pomp en blazen maar :P
Én dus kom ik weer terug op : wimmel_1 in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

• Prutzertje
quote:
Bang voor statische oplading? Valt allemaal wel mee. Probleem vormt als jij geladen bent en je ontlaad aan de elektronica. Anders gewoon op een vochtige dag blazen als je bang bent.

• Japiegsxr

Japiegsxr

Mijn ervaring met de action perslucht busjes is dat ze super snel leeg zijn en als je hem niet goed recht houd tijdens het spuiten komt er een lading vloeistof mee en dat wil je niet op je hardware.

Ik neem mn pc mee naar de pomp en gebruik de banden lucht service . werkt prima en geen vochtige lucht.

• Ward5x5
Heb net toch maar wat goedkope busjes bij de Action gescoord. PCtje weer lekker schoon:

http://imgur.com/a/vmaZO

• Drowzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:55
quote:
Ward5x5 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:33:
Heb net toch maar wat goedkope busjes bij de Action gescoord. PCtje weer lekker schoon:

http://imgur.com/a/vmaZO
hoe zien die busjes er dan uit? Menige actions al langs geweest maar nooit kunnen vinden :+

• rolandos582
  • Laatst online: 20:52

rolandos582

Gaming addict x)

quote:
Japiegsxr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:50:
Mijn ervaring met de action perslucht busjes is dat ze super snel leeg zijn en als je hem niet goed recht houd tijdens het spuiten komt er een lading vloeistof mee en dat wil je niet op je hardware.

Ik neem mn pc mee naar de pomp en gebruik de banden lucht service . werkt prima en geen vochtige lucht.
Ze zien me aankomen bij de benzinepomp, dikke pc van 13kg mee. En straks nog zwaarder als ik waterkoeling neem. En dan ff met de lucht voor de banden erop spuiten 8)7

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:39
Ik gebruike een elektrisch luchtbed/zwembad pomp van un tientje :p. Werkt perfect en betaalbaat

• Japiegsxr

Japiegsxr

quote:
rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:35:
[...]

Ze zien me aankomen bij de benzinepomp, dikke pc van 13kg mee. En straks nog zwaarder als ik waterkoeling neem. En dan ff met de lucht voor de banden erop spuiten 8)7
Ik zou zeggen gewoon lak aan hebben , voor mij is het ideaal.

• rolandos582

rolandos582

Gaming addict x)

quote:
powerboat schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:44:
Ik gebruike een elektrisch luchtbed/zwembad pomp van un tientje :p. Werkt perfect en betaalbaat
Zou mijn superdeluxe fietspomp ook kunnen gebruiken, werkt dat net zo goed? :P
quote:
Japiegsxr schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:55:
[...]

Oh dat is het punt niet, ik zit er meer mee. Hoe ga ik dat allemaal vervoeren :P
Ik gebruik nu dit :
http://www.mycom.nl/deskt...du-air-duster-turbo-350ml

Maar zoiets is dus ook schakelijk, of hebben we het dan alleen over de versie van de Action?

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• Prutzertje
quote:
rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:01:
[...]

Zou mijn superdeluxe fietspomp ook kunnen gebruiken, werkt dat net zo goed? :P
Muah... Als je hele dag de tijd hebt ? ;)

Deze heb ik:

http://www.obelink.nl/kam...N2euNrekscCFa3MtAodFXUKzw

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:01:
[...]

Ik gebruik nu dit :
http://www.mycom.nl/deskt...du-air-duster-turbo-350ml

Maar zoiets is dus ook schakelijk, of hebben we het dan alleen over de versie van de Action?
Ligt eraan wat erin zit, er zijn ook busjes met butaangas bijv. zoals hierboven al ergens werd genoemd.
Dat is (veel) minder schadelijk dan R134a, maar wel erg brandbaar. Niet gebruiken terwijl je een sigaretje aan het roken bent dus.

Maar zou je eens kunnen kijken wat er op het busje staat aan ingrediënten?

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-08-2015 22:07 (3%)

• Japiegsxr

Japiegsxr

met die uit jou link heb ik geen ervaring maar die van de action viel me echt tegen zelfs voor die prijs.
Kon er maar 1 x mn case mee schoon blazen (corsair air 240)
Plus dat er dus echt druppels vocht mee kwamen .

Maar ik begrijp dat je niet een Cross desk achter in je volvo douwt om em bij de pomp uit te blazen _/-\o_

• rolandos582

rolandos582

Gaming addict x)

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:06:
[...]

Ligt eraan wat erin zit, er zijn ook busjes met butaangas bijv. zoals hierboven al ergens werd genoemd.
Dat is (veel) minder schadelijk dan R134a, maar wel erg brandbaar. Niet gebruiken terwijl je een sigaretje aan het roken bent dus.

Sure, zal dit straks als ik thuis ben eens voor je bekijken. Nu ben ik ook wel benieuwd. O-)

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-09 09:34

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

quote:
Japiegsxr schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:55:
[...]

En hoe komt er lucht uit dan? Normaal moet je dat op je ventiel zetten om het te 'activeren'.

Gezocht: PHP devs, WP, TYPO en Magento devs, online strateeg. -> Stuur een pm!

• rolandos582

rolandos582

Gaming addict x)

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:06:
[...]

Ik vind dit op internet : http://www.icidu.com/medi...314_Safety_data_sheet.pdf

Hierin hebben ze het over : Tetrafluoroethane, oftewel inderdaad R134A en dus schadelijk? Dit is wel een andere versie dan de pro versie die ik heb. Dus even kijken of mijne hetzelfde heeft.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07:14
quote:
Japiegsxr schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:07:
met die uit jou link heb ik geen ervaring maar die van de action viel me echt tegen zelfs voor die prijs.

Maar ik begrijp dat je niet een Cross desk achter in je volvo douwt om em bij de pomp uit te blazen _/-\o_
klopt. maar mag toch hopen als je 2k voor kast/bureau kan betalen er ook wel een paar honderd af kan voor eigen lucht compressor of gewoon een hoop spuitbusjes.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
rolandos582 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:30:
[...]

Ik vind dit op internet : http://www.icidu.com/medi...314_Safety_data_sheet.pdf

Hierin hebben ze het over : Tetrafluoroethane, oftewel inderdaad R134A en dus schadelijk? Dit is wel een andere versie dan de pro versie die ik heb. Dus even kijken of mijne hetzelfde heeft.
Klopt, R134a dus zelfde als de Action spuitbus en dus schadelijk voor de ozonlaag. Als je een beetje milieubewust bent dan heeft gewoon een elektrische compressor o.i.d. gebruiken de voorkeur boven zo'n busje.

• rolandos582

rolandos582

Gaming addict x)

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Klopt, R134a dus zelfde als de Action spuitbus en dus schadelijk voor de ozonlaag. Als je een beetje milieubewust bent dan heeft gewoon een elektrische compressor o.i.d. gebruiken de voorkeur boven zo'n busje.
Ohh dit is diegene die ik heb :
http://www.icidu.com/medi...Safety%20data%20sheet.pdf

Deze werkt op propaan/brutaan?

• Kalief
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-10 21:10
Ik kocht deze
http://www.patchkast.com/catalogsearch/result/?q=p18
Ook propaan/butaan.
Goedkoper dan in de onderdelenwinkel om de hoek of van Mycom.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Japiegsxr

Japiegsxr

quote:
Douweegbertje schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:28:
[...]

En hoe komt er lucht uit dan? Normaal moet je dat op je ventiel zetten om het te 'activeren'.
https://www.onlineveiling...600/1044/1044_0152_01.jpg

Als je knijpt in de hendel komt er lucht ;)

• MarElo
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:03

MarElo

Ik zie je wel!

quote:
*Dubbel/nvm*

MarElo wijzigde deze reactie 06-08-2015 00:32 (11%)

-= Specs =-

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

quote:
Japiegsxr schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:07:
Vocht? Weet je zeker dat het niet gewoon vloeibaar gas was? Als je het busje niet recht houdt, komt de inhoud (een alkaan of een fluoralkaan dus) als vloeistof eruit. Maar dit is dus geen vocht ;)

• kihon
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:46

kihon

Uplay > palitojr

Had erg goedkoop een keer een hele lading van deze aangeschaft >

http://www.highflow.nl/to...ine-air-duster-400ml.html

Alleen heb ik de afgelopen week het laatste busje opgemaakt.
Kom ik net dit topic tegen :)

Zo'n compressed air container, spuitbusje is dus wel ok om te gebruiken?
Kwam altijd koude lucht uit, wat "vochtig" aanvoelde, dit is normaal neem ik aan (kan geen kwaad tegen je componenten?)

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

• Ward5x5
quote:
Drowzz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:18:
[...]

hoe zien die busjes er dan uit? Menige actions al langs geweest maar nooit kunnen vinden :+
Deze dus
http://i.imgur.com/k4MyKLI.jpg

• Sigm4tic
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 05-10 16:02

Sigm4tic

High Five!

Een erg goedkope oplossing is het niet om alleen je pc mee schoon te maken, maar ik gebruik gewoon m'n persluchtflessen voor het duiken :9 . Staat alleen 200 bar op, dus heel voorzichtig de kraan open draaien voor niet al te veel luchtdruk uit de kraan en gewoon met een slang de boel schoonspuiten :) .

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02:02

unfor

delukz

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Haha, schadelijk voor de ozonlaag. 8)7
Want die electriciteit die je gebruikt was niet schadelijk voor de natuur om op te wekken.
1x je auto starten en je hebt meer "schade" veroorzaakt dan je spuitbusje.

Je kunt ook doorslaan in het milieufreak zijn. Ik stel voor dat je een ballon opblaast en die leeg laat lopen. ;)

unfor wijzigde deze reactie 07-08-2015 11:32 (9%)

Steam - BF1 - PUBG

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Bij dagactie momenteel 3 busjes voor ¤10 + ¤6 verzendkosten.

http://www.dagactie.nl/perslucht-elektronica-reiniging

Verzendkosten zijn vervelend, maar het is nog steeds goedkoper dan de meeste webshops. Als je er meer wilt hebben, de verzendkosten blijven gelijk. Ofwel 6 stuks voor ¤26 euro.

Verzending via DPD en wordt pas 18 augustus verzonden. Zit ik zelf niet op te wachten, maar misschien iemand anders wel.

FunFair wijzigde deze reactie 10-08-2015 14:42 (7%)

• unfor

unfor

delukz

Dat zijn dezelfde busjes als de action denk ik, de spuitmond is iig identiek.

Steam - BF1 - PUBG

• Brogala
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-10 16:18
De beste oplossing zijn stoffilters :P

Brogala wijzigde deze reactie 10-08-2015 17:15 (5%)

Steam: Brogala / GTX 1070 - i7 6700K

• FunFair
  • Nu online
quote:
unfor schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:21:
Dat zijn dezelfde busjes als de action denk ik, de spuitmond is iig identiek.
Zijn ze nog te krijgen bij de action? Topic is al vrij oud en mij is het nooit opgevallen dat ze die hebben.

• unfor

unfor

delukz

quote:
FunFair schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:50:
[...]

Zijn ze nog te krijgen bij de action? Topic is al vrij oud en mij is het nooit opgevallen dat ze die hebben.
Jahoor, ik heb ze bij meerdere actions zien liggen.
Even een medewerker vragen als je het niet kunt vinden :)

Steam - BF1 - PUBG

• Murdy
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01:38
Kop een fatsoenlijke tweecilindercompressor* kan je de banden van je auto ook een beetje mee oppompen..
(*)drie keer wordwaarde?

Wie niet horen wil moet TV kijken

• FunFair
  • Nu online
quote:
Murdy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:34:
Kop een fatsoenlijke tweecilindercompressor* kan je de banden van je auto ook een beetje mee oppompen..
(*)drie keer wordwaarde?
300-500 euro uitgeven aan iets wat ik incidenteel gebruik?

• Barryke
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 16:46

Barryke

blauw

Een ESD vrije stofzuiger?! :?

Ik laat de stofzuiger slang over de grond lopen en houdt de buis tegelijk met de kast vast. (want 2 handjes) Al vaak gedaan en nog nooit problemen mee gehad. En de ventilatoren laat ik lekker meedraaien (leuk jet geluid ook), soms klik ik ze even los om er beter bij te kunnen.

Barryke wijzigde deze reactie 12-08-2015 13:39 (13%)

Error 304: Please hit any user to continue.

• Japiegsxr

Japiegsxr

quote:
Barryke schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:36:

Ik laat de stofzuiger slang over de grond lopen en houdt de buis tegelijk met de kast vast. (want 2 handjes) Al vaak gedaan en nog nooit problemen mee gehad. En de ventilatoren laat ik lekker meedraaien (leuk jet geluid ook), soms klik ik ze even los om er beter bij te kunnen.
Hoop ik wel dat je je fans loskoppelt van je mobo anders rook je gegarandeerd je mobo op.

Hoezo hoor ik je denken dus bij deze.

Pak maar es een led fan zonder dat hij aangesloten is en blaas maar es (of met je stofzuiger)
Je zal zien dat de leds gaan branden en dat er dus spanning word gecreëerd.
In feite word je fan dan een generator en je zou dus zomaar veel stroom door je mobo heen kunnen jagen.
Gevolg dus een kapot mobo etc.

Niet doen dus

• unfor

unfor

delukz

quote:
Barryke schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:36:

Klinkt allemaal zeer gezond voor je apparatuur.
Zou daar vooral mee doorgaan, dan gaat er vanzelf wat stuk.

Steam - BF1 - PUBG

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

Een stofzuiger gebruiken kan echt niet zoveel kwaad hoor. Ik heb het er wel eens vaker over gehad, en het valt me op hoe serieus iedereen hier bezig is met ESD-veiligheid.

Ik heb soortgelijke discussies ook gezien op PC-oriented subreddits en gek genoeg is daar iedereen het er over eens met dat het allemaal overdreven onzin is.

Je fan lekker hard laten draaien met een stofzuiger zou ik dan weer niet doen; kunnen hoge spanningen ontstaan op die manier.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:08
Zojuist 5 busjes bij de action in eindhoven gekocht :) 2.99 per busje ongeveer!

Op de achterkant staat vermeld dat het niet schadelijk is voor het milieu en onbrandbaar.

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M

• Barryke
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 16:46

Barryke

blauw

quote:
Hoop ik wel dat je je fans loskoppelt van je mobo anders rook je gegarandeerd je mobo op.
Nee niet gegarandeerd, want praktijk ervaring.
Dat er een spanning opgewekt wordt snap ik wel, want theorie kennis. :9
Overigens is de spanning bij mij dus vaak negatief wegens omgekeerde luchtstroom (dan komt het stof tenminste los), dan branden die leds dus ook niet. **

Maar het zware koelelement zuigwerk wel ik doe met de ventilator eraf zodat ik bij het daartussen gevangen stof kan, mits mogelijk. Al bij al is er nog nooit een mobo of iets gestorven van mijn stofzuiger.

IMHO is ESD overrated, maar je moet natuurlijk geen wollen trui aan doen:
gewoon jezelf even aarden voordat je een onderdeel ergens mee in contact brengt gaat bijna vanzelf goed. Je raakt de tafel/behuizing/stofzuiger/tang even eerst zelf (of gelijktijdig) aan als je het in contact brengt.

**) Een pc onderdeel dat een dergelijke negatieve glitch op de voedingsbron niet aan kan, ben ik liever kwijt dan rijk. En los van dat, zou een normale voeding het ook al tegen moeten houden. Anders zou bijv. bij het inpluggen van je PC al hetzelfde kunnen optreden.

Error 304: Please hit any user to continue.

• petjax
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 04-11-2016
Hou toch op met je geld weg te gooien en ga je moeders, zussen, vriendinnen [van je vrouw natuurlijk lol] collega's of elke andere vrouw die je kent, hun oude panty's vragen.

Waarom? , panty's zijn de beste en goedkoopste] stof filters die ik ooit gebruikt heb, als ik na een jaar mijn kast stofvrij wil/moet[nee dus] maken moet ik echt zoeken naar de stof die dus vrijwel niet aanwezig is
.
Ik heb panty's overal op en in mijn kast en ze werken perfect, al mijn ventilator ingangen bekleed [aan de binnenkant] met een dubbele laag panty's, en de achterkant van mijn case ook, plus een rand op de afhaalbare zijkanten geplakt, en bijna geen stof meer te bekennen.

En ze zijn gratis, zeer makkelijk te reinigen en je ziet er niks van, plus sinds ik ze gebruik in plaats van de reguliere stoffilters zijn mijn hardware temps +/- 10 graden koeler.

En sinds ik meer dan 10 suppliers heb in mijn buurt vervang ik ze gewoon elke paar maanden, je krijgt wel weer de nodige opmerkingen en dolletjes op verjaardagen en feestjes van de mannen maar voor mijn werkt het perfect dus ala dat moet dan maar.

En het bevestigen/verwijderen is ook geen probleem met magnetische strippenband bv, en ik ben verlost van dat voor mij zeer irritante werkje van het stofvrij maken van mijn pc, want zoals iedereen weet [of moet weten] stof is een killer voor je hardware en tempraturen van je hardware.

Dus doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:42

True

Dislecticus

Behoorlijke kick maar meest relevantie topic welke niet gesloten is.

Wegens upgrade van mijn pc was ik zelf op zoek naar bijvoorbeeld perslucht of een dergelijke oplossing voor het schoonmaken van mijn oude desktop. Ik kwam toen onder andere dit topic tegen.
Gezien online verkoop nogal wat onhandig is gezien de verzendkosten dacht ik maar even langs te gaan bij de dichtstbijzijnde IT winkel welke toevallig ook 200 meter van mijn pakket ophaalpunt was voor mijn onderdelen. :D
Ze hadden daar ook perslucht onder de naam 'IT-duster'. Het betreft dit product: pricewatch unsorted: Taerosol PRF PERSLUCHT linkje naar afbeelding.
Op de verpakking stond doodleuk: 'mileuvriendelijk' en iets in de trend van 'ozonveilig'. Er stond niet op wat er precies in zat. Voor de prijs van 12¤ 8)7 wilde ik wel iets hebben wat dan ook niet slecht is voor het milieu. De verkoper kon mij ook niet vertellen wat er inzat en vroeg het na bij een collega die het wel zou willen, die gaf aan dat er 'gewoon perslucht' in zat |:( , ik vond dit wel een beetje een vreemd antwoord en de verkoper was het met me eens dat het raar was het er niet op stond. Na enig zoeken online kwamen we er achter dat het een van de producten was van Taerosol onder de merknaam PRF zij bieden 7 dusters aan waarvan 6 niet-ontvlambaar zoals ook in de winkel werd verkocht:De enige van deze welke qua inhoud en vorm van bus overeen kwam was de laatste: Air Duster Green Palamaton hierbij was ook een 'material safety data sheet' bijgevoegd: http://taerosol.com/pdf/PRF_4-44_Green_[DUT].PDF hierin is duidelijk te zien dat het dus de stof 1,1,1,2-tetrafluorethaan of R-134a bevat, 1300x zo schadelijk voor het broeikaseffect ten opzichte van CO2.
Hierop heb ik vriendelijk bedankt, de verkoper gaf aan dat hij hier nog nooit iemand anders over heeft gehoord en vond het behoorlijk vreemd.

Nu bedacht ik me wat later hoe dramatisch erg het nu wel is, 1300x zo erg klinkt natuurlijk bizar maar als het net zo erg is als in plaats van met de auto naar de winkel(wat ik overigens deed :+ ) met de fiets, is die 1300x wel dramatisch maar heeft natuurlijk voor ons geen echt serieus effect.

Mijn berekening:
Feiten:
  • Het is met de auto nog verder dan met de fiets en een retourtje is zo'n 5km.
  • Ik rijd zo'n 1/15 wellicht eerder 1/12 in de bebouwde kom.
  • 1 liter benzine is 2269 gram CO2, zie tabel brandstoffen voertuigen, eerste in de tabel.
  • 1 bus 'IT-duster' is 520ml / Net 300 g. Er zit dus 300 gr 'perslucht en dergelijke in'.
  • 1 bus 'IT-duster' bevat 95-100% 1,1,1,2-tetrafluorethaan CTRL+F 'SAMENSTELLING'.
  • 1 molecule 1,1,1,2-tetrafluorethaan is 1300x zo schadelijk als 1 molecule CO2.
Berekening:
1/12 == 100/12 = 81/3 liter per 100 km.
100/20 = 5 dus 81/3 / 20 = 0,41666666666666666666666666666667 == 5/12de van een liter.
5/12de van 2269 = 9455/12 gr CO2.
Laten we even uitgaan van een concentratie van 95% in 1 bus.
95% van 300 gr = 285 gr 1,1,1,2-tetrafluorethaan in 1 bus.
285 gr 1,1,1,2-tetrafluorethaan staat in broeikasschadelijkheid tot 285*1300 = 370500 gr CO2.
370500 / 945 = 392,06...

WOW :X ik kan beter 300x op en neer rijden dan een zo'n bus 'IT-duster' leeg spuiten, en daar zou je dan ook nog eens 12¤ voor betalen.

Een voorbeeld dat iedereen begrijpt. Je rijdt zuinig 1/20 met je hybride auto. We zijn coulant en denken dat er maar 95% concentratie een bus zit.
1/20 = 5 l / 100km.
113,45gr CO2 voor elke kilometer.
370500 / 113,45 = 3265,76...
Je kan beter heen en weer van Amsterdam naar Barcelona rijden dan dat je één bus 'IT-duster' leeg spuit. |:(

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nooit echt bij milieu zaken heb stil gestaan en dat het me tot nu toe ook niet zo bijzonder veel heeft geïnteresseerd maar als ik mijn berekeningen lees, schrik ik hier toch echt van.

offtopic:
Nu pak ik een pilsje, wel verdiend na zo'n berekening op een vrijdag avond. 8)7

Mocht iemand mijn denkwijze of berekeningen willen ontkrachten, zeer graag. Dit kan alleen maar positief uitpakken.

Steam Profile

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unfor

unfor

delukz

Ehhh, een beetje een non-discussie om zo'n enorme post er over te plaatsen vind je niet?
En dan dacht ik dat ik soms over onzinnige dingen na dacht ;)

unfor wijzigde deze reactie 22-04-2016 23:58 (26%)

Steam - BF1 - PUBG

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Vind ik niet, ik vind het nog steeds asociaal dat ze R134a in die busjes stoppen.

Ik weet niet of de berekening van 'True' correct is, maar dat die dingen schadelijk zijn is dus wel duidelijk.

Het koelgas van een koelkast of airco mag je niet zomaar weg laten lopen omdat je dan een milieudelict pleegt, maar zo'n busje leegspuiten is prima in orde 8)7

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-04-2016 01:57 (29%)

• True

True

Dislecticus

quote:
unfor schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:56:
Ehhh, een beetje een non-discussie om zo'n enorme post er over te plaatsen vind je niet?
Mijn punt hierin was dat iedereen wel zegt dat het 1300x zo erg is als CO2 maar niemand heeft dan bewijs hoeveel je aanricht met een zo'n bus. Als je met 5 km fietsen in plaats van autorijden die bus 'er uit zou hebben' dan is het nog steeds milieubelastend maar niet echt een drama. Ik bewijs dat die 1300x dus echt een behoorlijke impact heeft. En juist om de vergelijking te maken met bijvoorbeeld auto rijden krijgt iedereen er een beeld bij hoe erg het is.
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 01:53:
Vind ik niet, ik vind het nog steeds asociaal dat ze R134a in die busjes stoppen.

Ik weet niet of de berekening van 'True' correct is, maar dat die dingen schadelijk zijn is dus wel duidelijk.

Het koelgas van een koelkast of airco mag je niet zomaar weg laten lopen omdat je dan een milieudelict pleegt, maar zo'n busje leegspuiten is prima in orde 8)7
Inderdaad belachelijk dat ze dit erin stoppen en daarnaast dat het er nog opstaat als 'ozonvriendelijk' o.i.d. is ook walgelijk. Als het er wel op zou staan als R134a zou ook de gemiddelde consument het niet weten. Dat busjes bij de Aldi 3¤ kosten weet iedereen eigenlijk wel dat het op de een of andere manier niet helemaal zuiver is. Maar als ook de duurdere bussen dezelfde schadelijke inhoud hebben. :X

Steam Profile

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, BTW

quote:
True schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:40:
Op de verpakking stond doodleuk: 'mileuvriendelijk' en iets in de trend van 'ozonveilig'.
quote:
hierin is duidelijk te zien dat het dus de stof 1,1,1,2-tetrafluorethaan of R-134a bevat, 1300x zo schadelijk voor het broeikaseffect ten opzichte van CO2.
quote:
True schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 02:16:
Inderdaad belachelijk dat ze dit erin stoppen en daarnaast dat het er nog opstaat als 'ozonvriendelijk' o.i.d. is ook walgelijk.
Je haalt hier twee dingen door elkaar: de ozonlaag en het broeikaseffect.

Hydrofluorocarbons (HFCs) zoals 1,1,1,2-tetrafluoroethaan zijn wel degelijk veilig voor de ozonlaag, in tegenstelling tot chlorofluorocarbons (CFCs).

HFCs zijn wel broeikasgassen maar CFCs hebben nog veel hogere GWPs.

Ik heb ook busjes perslucht met alkanen (propaan/butaan) gezien. Die hebben een lage GWP en zijn veilig voor de ozonlaag, maar dat gas is weer erg brandbaar.

Compizfox wijzigde deze reactie 23-04-2016 02:20 (11%)

• True

True

Dislecticus

quote:
Compizfox schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 02:18:
[...]

[...]

[...]

Je haalt hier twee dingen door elkaar: de ozonlaag en het broeikaseffect.

Hydrofluorocarbons (HFCs) zoals 1,1,1,2-tetrafluoroethaan zijn wel degelijk veilig voor de ozonlaag, in tegenstelling tot chlorofluorocarbons (CFCs).

HFCs zijn wel broeikasgassen maar CFCs hebben nog veel hogere GWPs.

Ik heb ook busjes perslucht met alkanen (propaan/butaan) gezien. Die hebben een lage GWP en zijn veilig voor de ozonlaag, maar dat gas is weer erg brandbaar.
Je hebt hier inderdaad gelijk in, het breekt de ozonlaag niet af, maar zit op de GWP schaal op 1300, waardoor die dus geclassificeerd wordt als '1300x zo schadelijk voor het broeikaseffect'. Dit is ook wel weer het beroerde, in alle eerlijkheid kunnen ze dus zeggen dat die 'ozonvriendelijk' is. Maar daarentegen is het wel weer heel slecht voor het broeikaseffect.

Steam Profile

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15-10 00:51
quote:
Inderdaad, het is slikken als je leest dat er nog steeds mensen zijn die bereid zijn over dingen na te denken die er werkelijk toe doen. :+

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07 18:59

Camacha

Herder of bits.

quote:
Mensen doen oprecht moeite om wat minder uitstoot te veroorzaken (of dat nou lukt of niet), dan is een busje waarbij je - er even vanuit gaande dat de berekening klopt - van op vakantie kunt niet mis.

Persuader of bytes.

• choogen
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
quote:
petjax schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:03:

panty's zijn de beste en goedkoopste] stof filters die ik ooit gebruikt heb, als ik na een jaar mijn kast stofvrij wil/moet[nee dus] maken moet ik echt zoeken naar de stof die dus vrijwel niet aanwezig is
.
Ik heb panty's overal op en in mijn kast en ze werken perfect, al mijn ventilator ingangen bekleed [aan de binnenkant] met een dubbele laag panty's, en de achterkant van mijn case ook, plus een rand op de afhaalbare zijkanten geplakt, en bijna geen stof meer te bekennen.

En ze zijn gratis, zeer makkelijk te reinigen en je ziet er niks van, plus sinds ik ze gebruik in plaats van de reguliere stoffilters zijn mijn hardware temps +/- 10 graden koeler.

En het bevestigen/verwijderen is ook geen probleem met magnetische strippenband bv, en ik ben verlost van dat voor mij zeer irritante werkje van het stofvrij maken van mijn pc, want zoals iedereen weet [of moet weten] stof is een killer voor je hardware en temperaturen van je hardware.
Dit lijkt me een prima tip. Kun je nog iets toelichten hoe je die panty's precies aanbrengt. Waar haal je bijvoorbeeld "magnetische strippenband" vandaan?

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

quote:
choogen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:44:
[...]

Dit lijkt me een prima tip. Kun je nog iets toelichten hoe je die panty's precies aanbrengt. Waar haal je bijvoorbeeld "magnetische strippenband" vandaan?
wss gewoon magnetisch plakband. Het chassis van menig PC bestaat uit metaal, dus dan plaats je de panty tussen het metaal en de magnetische tape.

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in de http://www.highflow.nl/fa...0-datavac-air-duster.html maar ik wil nog onderzoek doen of dat ding ESD veilig is.

Of dat verhaal over ESD veilig werken overdreven is ja of nee, je kan ook nucleair materiaal vastpakken zonder dat je gelijk merkt dat het foute boel is. Vast en zeker dat er subreddits zijn die beweren dat het risico minimaal is.

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• choogen
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van magnetisch plakband, maar na even googelen zie ik dat zelfs de Hema dit product verkoopt.

Die DataVac Air Duster lijkt veelbelovend, als ik op de reviews op die website af mag gaan. Honderd euro is voor mij dan wel weer een flinke uitgave. Eerst maar eens kijken hoever ik kom met een combinatie van Silverstone stoffilters, panty's en plakband...In een dubbele laag aanbrengen, die panty's, nietwaar?
quote:
fridgeman schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:02:
[...]

wss gewoon magnetisch plakband. Het chassis van menig PC bestaat uit metaal, dus dan plaats je de panty tussen het metaal en de magnetische tape.

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in de http://www.highflow.nl/fa...0-datavac-air-duster.html maar ik wil nog onderzoek doen of dat ding ESD veilig is.

Of dat verhaal over ESD veilig werken overdreven is ja of nee, je kan ook nucleair materiaal vastpakken zonder dat je gelijk merkt dat het foute boel is. Vast en zeker dat er subreddits zijn die beweren dat het risico minimaal is.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-10 15:54

Fordox

00101010

Hetzelfde als met stofzuigers, de lucht die het blaast is niet statisch. Je moet alleen rekening houden dat je het kopstuk niet overal tegenaan drukt, gezien deze wel geladen kan zijn.

Daarbovenop komt nog dat de meeste onderdelen voor consumenten elektronica goed is getest op esd veiligheid (wat ik zelf getest heb) en dannog worden ze op een printplaat gemonteerd waarbij esd nóg minder effect heeft.

Voor esd op een compleet finished product moet je niet bang zijn. Esd is eigenlijk alleen een dingetje voor productie wanneer je werkt met losse componenten.

Het is niet dat ik het afkeur om esd veilig te werken, in tegendeel zelfs. Maar het zou niet hetgene moeten zijn waardoor je van gedachten veranderd ;)

Fordox wijzigde deze reactie 29-04-2016 15:39 (12%)

Fordox wijzigde deze reactie 34-13-2105 13:37 (0%)

• mcelias5
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 11-10 20:35

mcelias5

Dunt be sad :3

1. compressor
2. https://www.conrad.nl/nl/...826-af-200-ml-824640.html

mcelias5 wijzigde deze reactie 30-04-2016 20:21 (67%)

| Flightcase Machine Z97anniversary 4790K 16GB GTX960 Intel530 240GB

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*