HDD crash - SMART oke, chkdsk freeze

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:04
He hoi,

zoals je verwacht, ik heb een probleempje. In mijn mediaspeler/NAS zit/zat een 2TB WDC green schijf.
Helaas heeft die een kwartiertje lang een ongezond geluid gemaakt (ik had niet meteen door dat het de mediaspeler was...). tik tik tik wwwrrrrrrrrrr, tik tik tik wwwrrrrrrrrrr, tik tik tik wwwrrrrrrrrrr, etc.

Anyway, er uit gehaald, in mn pc gehangen. Geen geluid meer gelukkig.
Chkdsk laten lopen, bad sectors gevonden, maar nu blijft hij hangen op "USN journal complete" en gaat niet meer verder.
Chkdsk skippen en ik kan gewoon de schijf benaderen, zij het wat langzaam. Ik ben nu alles er vanaf aan het trekken en een aantal files zijn beschadigd. An sich niet erg en te verwachten.

Echter, de SMART status is gewoon goed, maar andere tools zoals GetDataBack en de WDC data lifeguard tool kunnen de schijf niet scannen.

Wat zijn mijn opties om de schijf nog fatsoenlijk te benaderen en/of te redden?

Edit
Net even (nogmaals) de SMART uitgelezen met de WDC tool:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4CvujAEBNlLvxwm5lDo5A3SV/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 26-01-2014 15:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

de SMART status is gewoon goed
Zegt wie?

Mogen wij dat verifiëren? :)

Heb je de SMART output van vóór je chkdsk-run of heb je alleen SMART gegevens ná de chkdsk-run?

Verwijderd

Dat is nog steeds niet de echte SMART data - er staan geen raw values in.

Download CrystalDiskInfo en post een screenshot van de échte SMART data. Daar kan ik wat mee.

• DropjesLover
Alleen na de chkdsk run, aangezien chkdsk meteen ging lopen toen ik de schijf in mn pc gehangen had en ik dit sowieso verwachtte.

Kleine noot, hij maakt mijn hele systeem een stuk trager bij opstarten, de BIOS blijft even hangen op het eerste scherm voordat de drives gedetecteerd worden en als chkdsk wil gaan lopen (die teller die gaat lopen om te skippen) is mijn toetsenbord soms nog niet op tijd actief/ingeladen...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Je hebt bad sectors dus logisch dat het traag is. Hoeveel bad sectors kan ik pas zien als ik de SMART informatie heb.

• DropjesLover
SMART:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Wh8eRzr4GxVFsfviNXak2P8L/full.jpg

Traag snap ik ook wel, maar niet waarom mijn hele systeem op zo'n basaal niveau traag wordt. Ook omdat het niet mn primaire/OS schijf is.

BThGvNeOA

Verwijderd

1462 bad sectors. ;)

Je kunt deze schijf het beste vervangen met garantie. Kun of wil je dat niet, dan kun je alle bad sectors laten verdwijnen door de hele schijf (lang) te formatteren. Het 'bewijs' verdwijnt daarna uit de SMART dus bedenk dat je hem daarna niet meer kunt omruilen ter garantie. Na het formatteren staat Current Pending Sector op een raw-value van 0. Nu is dat 0x5B6 hexadecimaal en dat komt overeen met 1462 decimaal.

Een systeem met bad sectors wordt traag omdat elke keer opnieuw de sectoren worden geprobeerd om te lezen. De applicatie kan blijven hangen totdat ofwel een error wordt gegenereerd ofwel de sector toch kan worden gelezen. Explorer bijvoorbeeld kan blijven hangen, ook al ben je op de andere schijf bezig. De linkerkant zie je namelijk alle volumes dus explorer leest standaard van alle schijven bepaalde informatie.

• DropjesLover
Meh, geen bonnetje meer, geen idee waar ik hem gekocht heb en volgens mij sowieso net iets meer dan 2 jaar geleden.

Als ik hem formatteer, zijn dan de bad sectors weer herschreven en bruikbaar, of dat ze genegeerd worden?
Is de schijf daarna nog bruikbaar?
En, an sich niet zo erg om hem af te schrijven, maar waarom blijft chkdsk hangen op het USN Journal, ookal vind chkdsk geen bad sectors meer?

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 26-01-2014 16:06 ]

BThGvNeOA

Verwijderd

Hardeschijven kun je direct retourneren aan de fabrikant; je hebt alleen Serieel nummer en Part Number nodig.

De schijf is na het formatteren weer bruikbaar ja. Alleen met meer dan duizend bad sectors is de kans groot dat je opnieuw bad sectors krijgt. Dan begint het probleem weer van voren af aan.

Chkdsk scant standaard niet voor bad sectors trouwens; dat zou ook 3 uur duren even lang als een lange format.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

alm

Als je data wilt recoveren kun je de schijf het beste laten zoals die is en daar geen schrijfacties meer op uitvoeren. Ik zou een CAINE ISO downloaden en zorgen voor een schijf met minimaal 2 TB vrije opslag en dan dmv ddrescue proberen een image te maken van de disk. Daarna kun je met bijvoorbeeld OSFMount (zie http://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html) een kopie (zodat je verder kunt gaan met recoveren van de defecte disk als het resultaat nog niet goed genoeg is) van de image op je pc mounten en proberen te chkdsk-en en daarna de data recoveren. Gebruik bij ddrescue vooral de logoptie, want dan kun je verder gaan als hij vastloopt waar hij gebleven is en hoef je niet steeds alles opnieuw te doen (dan wel steeds naar dezelfde logfile verwijzen, die je bij de recovered image zet), Heb dit onlangs ook gebruikt om data van een onleesbare partitie te recoveren. Verwacht wel verlies van data, maar wellicht kun je nog wat belangrijks terughalen. Als het recovery-proces niet meer lijkt te lopen en de disk leest niet meer (hoorbaar), zet alles uit en laat 'm afkoelen en probeer daarna opnieuw. Door de logfile gaat hij dan verder waar hij gebleven is.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49
ff gecheckt aan de hand van je eerste smart post. Ik ga er vanuit dat je SN: WCAZA8134418 is.
Schijf blijkt nog in garantie zitten. Garantie tot 7/14/2014

Dus RMA aanvragen bij WD: http://support.wd.com/warranty/index_end.asp?lang=en

[ Voor 10% gewijzigd door SpiriTNL op 26-01-2014 17:12 ]

• DropjesLover
SpiriTNL schreef op zondag 26 januari 2014 @ 17:11:
ff gecheckt aan de hand van je eerste smart post. Ik ga er vanuit dat je SN: WCAZA8134418 is.
Schijf blijkt nog in garantie zitten. Garantie tot 7/14/2014

Dus RMA aanvragen bij WD: http://support.wd.com/warranty/index_end.asp?lang=en
Yay *O*
Bedankt voor dat ff uitzoeken!

Ik zat zelf al te denken dat k geen zit had in de moeite om dat uit te vogelen, te moeten verpakken en versturen, om vervolgens misschien 0 op rekest te krijgen, en gewoon zelf een nieuwe wilde kopen die ik dan ook binnen enkele dage heb :P

BThGvNeOA

Verwijderd

Je kunt toch allebei doen? En een nieuwe kopen die je snel hebt, en de schijf ter garantie sturen? Kun je altijd als leuke backup schijf gebruiken eventueel.
Pagina: 1