Stille, toekomstgerichte en goedkope htpc/office pc

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:32
Ik wil mijn pc van 4 jaar oud (AMD Athlon II X2 3GHz, 4GB RAM) vervangen door onderstaand bakkie (budget +/- 500 euro):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 96,80€ 96,80
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,08€ 38,08
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1be quiet! SFX Power 350 Watt€ 52,33€ 52,33
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,56

Deze aangevuld met mijn 2TB HDD en misschien ook nog de Radeon HD5700 uit mijn huidige pc, wat de voeding denk ik wel moet trekken gezien het lage energieverbuik van deze Radeon.

Hij gaat vooral gebruikt worden als htpc (XBMC), voor office/internet taken en heeeel misschien ook voor Dolphin emulatie van Nintendo Wii spellen (maar ik denk dat ik het niet zal missen als het niet werkt).
Daarnaast wil ik hem gaan aansluiten op 2 full HD tv's (in verschillende ruimten), beide via HDMI, zodat het geluid altijd via de tv speakers gaat, achter welke tv (en in welke ruimte) ik ook zit.

De voordelen/redenen:
- compacte behuizing (met bijbehorende voeding en geheugen), kan op mijn bureau
- grote snelheidsboost met SSD
- processor kan in de toekomst nog naar i7
- ingebouwde wifi
- dual hdmi (mits ik de ingebouwde videokaart gebruik, bij de HD5700 nog een hdmi splitter kopen)

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen en/of tips?
En kunnen jullie een inschatting maken hoe de geluidsproductie hiervan gaat zijn bij gebruik van de (stock) coolers van processor, kast en voeding?

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 14:56
De stockcooler van Intel maakt een rotherrie, de BeQuiet is ook niet al te stil: productreview: be quiet! SFX Power 350 Watt review door Mexel

De stock coolers van je kast draaien veel te hard (2000RPM voor een 12cm-fan bijv.) en zijn los daarvan bij lage RPM waarschijnlijk ook niet al te stil. Als je kijkt naar hoe je HDD vastzit is dat ook niet bijzonder erop gericht om vibraties tegen te gaan.

• CeeDeeS
Klopt, die had ik ook gelezen. Maar dit is alleen bij belasting (hij schrijft: wanneer 330 Watt nodig is)
Kunnen jullie inschatten of dit Wattage vaak gehaald gaat worden met deze componenten?

En voor zowel dit als de kast- als de processorkoeler, wat zijn alternatieven?

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zo'n SXF voeding maakt vaak meer lawaai dan een normale ATX voeding, vanwege de kleine fan die erin zit. Verder zou ik voor de behuizing vooral kijken naar de oppervlakte hij inneemt, als je van plan bent om hem op je bureau te zetten. De kast die je nu hebt neemt evenveel ruimte in als een gewone tower.

• CeeDeeS
VantageR schreef op zondag 26 januari 2014 @ 15:46:
Zo'n SXF voeding maakt vaak meer lawaai dan een normale ATX voeding, vanwege de kleine fan die erin zit. Verder zou ik voor de behuizing vooral kijken naar de oppervlakte hij inneemt, als je van plan bent om hem op je bureau te zetten. De kast die je nu hebt neemt evenveel ruimte in als een gewone tower.
Klopt qua oppervlakte, maar niet in de hoogte. Dit vind ik een stuk netter formaat wat dat betreft, en past ook mooi onder het lage deel van het schuine dak waaronder mijn bureau staat.

Een full size ATX voeding past er ook in (zie link of video), raden jullie dat dan aan? En zo ja, welke (stille) PSU rond dezelfde prijsklasse (of goedkoper) zou dat dan moeten zijn? Misschien moet ik wel voor wat meer vermogen (richting de 500W dus) gaan zodat ik er in de toekomst ook nog een keer een wat betere grafische kaart in kan hangen.
Zou de Seasonic M12II Evo 520W bv wat zijn? 520W dus geschikt voor upgrades, en modulair, dus geen overbodige kabels in deze compacte kast.

En welke CPU koeler, gezien de kleine kast waar hij in moet?

[ Voor 19% gewijzigd door CeeDeeS op 26-01-2014 16:37 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

volgens mij zijn de meeste voedingen wel vrij stil te noemen.

6,5cm voor een cpukoeler is alleen wel erg weinig, pricewatch: Gelid Solutions Siberian zou bijv. nieteens passen, en volgens mij kun je niet veel kleiner krijgen dan dat.

pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B zou wel passen, met z'n 64mm. pricewatch: Cooler Master GeminII M4 ook.

People as things, that’s where it starts.

• CeeDeeS
Overigens vraag ik me af of ik veel win met die andere voeding...

Geluidsproductie van de Be Quiet:
bij 20% belasting: 21 dB(A)
bij 50% belasting: 23 dB(A)
bij 100% belasting: 26 dB(A)
bron: http://www.alternate.nl/b...ding/html/product/154053/

En van de Seasonic:
bij 20% belasting: 17 dB(A)
bij 50% belasting: 23 dB(A)
bij 100% belasting: 28 dB(A)
bron: http://www.alternate.nl/S...ding/html/product/962185/

Moet ik dat toch doen, of zou de kleine behuizing van de Be Quiet juist de airflow van de kast (en daarmee de algehele temp) ten goede komen?

[ Voor 11% gewijzigd door CeeDeeS op 26-01-2014 16:51 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

gewoon een normale ATX-voeding erin zetten, het past in de kast, en is een stuk goedkoper. een normale pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W of pricewatch: be quiet! System Power 7 300W staan bekend als prima budgetvoedingen. als je verder geen wifi nodig hebt zou ik 't mooi achterwege laten, dit kun je later altijd nog via USB laten lopen.

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B wordt veel gebruikt in HTPC's
weet je ook dat er inmiddels een nieuwe versie van dit kast is? pricewatch: Cooler Master Elite 130

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Die waardes zou ik met een korrel zout nemen. Qua airflow is die kast niet heel handig, omdat je cpu-koeler lucht naar beneden zuigt en je voeding naar boven. Als dat te dicht op elkaar zit heb je helemaal geen airflow meer. Die andere genoemde koelers passen sowieso niet i.c.m. een videokaart. Als je het echt stil wilt krijgen zou ik waterkoeling erin zetten. Dan heb je ook gelijk ruimte genoeg voor een (stillere) ATX voeding.

edit: Ik zie nu dat er bovenop nog een rooster zit voor de voeding, dus de airflow daarvan komt niet bij de cpu. Je zou kunnen overwegen om gewoon de stock cpu-koeler te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door VantageR op 26-01-2014 21:03 ]

Pagina: 1