Dag iedereen!
De samenstelling staat zo goed als vast, maar ik heb enkele bijkomende vragen over mijn nieuwe computer. Mijn doelstellingen zijn: een stille, toekomstgerichte pc die gebruikt kan worden voor zware applicaties zoals games en beeldbewerkingsprogramma's en veel HDD's kan ondersteunen.
Kast: Fractal Design Define R4 Pearl Black
CPU: i5 4670K
CPU-koeler: Cooler Master Hyper 412S
Mobo: ASRock Z87 Extreme4 (goedkoopste Z87-mobo met meer dan 6 SATA-poorten)
RAM: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU - 8GB (2x4GB)
PSU: Seasonic G-Serie 550Watt (80 Plus Gold-klasse omwille van veiligheid én stilte)
Graka: mijn huidige XFX 6870 (dual fan), ik upgrade volgend jaar naar iets beters
SSD: huidige SSD, de Crucial M500 240GB
HDD's: huidige schijven en een nieuwe WB Green 4TB (stilte en capaciteit)
Met behoud van enkele componenten uit mijn huidige pc (SSD, graka en HDD's) kom ik op +- 720€. Ik wil maximum nog 100 euro meer spenderen.
Mijn vragen zijn:
De samenstelling staat zo goed als vast, maar ik heb enkele bijkomende vragen over mijn nieuwe computer. Mijn doelstellingen zijn: een stille, toekomstgerichte pc die gebruikt kan worden voor zware applicaties zoals games en beeldbewerkingsprogramma's en veel HDD's kan ondersteunen.
Kast: Fractal Design Define R4 Pearl Black
CPU: i5 4670K
CPU-koeler: Cooler Master Hyper 412S
Mobo: ASRock Z87 Extreme4 (goedkoopste Z87-mobo met meer dan 6 SATA-poorten)
RAM: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU - 8GB (2x4GB)
PSU: Seasonic G-Serie 550Watt (80 Plus Gold-klasse omwille van veiligheid én stilte)
Graka: mijn huidige XFX 6870 (dual fan), ik upgrade volgend jaar naar iets beters
SSD: huidige SSD, de Crucial M500 240GB
HDD's: huidige schijven en een nieuwe WB Green 4TB (stilte en capaciteit)
Met behoud van enkele componenten uit mijn huidige pc (SSD, graka en HDD's) kom ik op +- 720€. Ik wil maximum nog 100 euro meer spenderen.
Mijn vragen zijn:
- Is 550W genoeg om dit systeem (conservatief) te overclocken? Ik zal nooit 2 graka's gebruiken en zal steeds voor middenmodellen gaan bij upgrades (denk prijsklasse tussen 7850 en R9 280X).
- In de specificaties van de voeding wordt gesproken over "6x SATA". Wat betekent dit precies? Ik heb namelijk een moederbord met meer dan de standaard 6 SATA-aansluitingen. Vormt dit een compatibiliteitsprobleem? Ik heb die nodig om genoeg harde schijven aan te kunnen sluiten. (En ik wil dat liever niet doen met een uitbreidingskaart.)
- Ik begrijp dat games vandaag geen i7 nodig hebben omdat ze hyper-threading niet benutten, maar met een levensduur van +- 6 jaar, zou mijn pc niet gebaat zijn met toch een i7 4770K tegen dan? Ik zou die dan, net zoals ik nu met de i5 zal doen, een lichte overclock geven. Dit omdat mobo en cpu niet even snel te vervangen zijn, terwijl ik wel speelruimte heb qua graka, RAM, HDD's, ...